Gardis garasjen! Bj42, Bj40, Hj60 og HDJ80...
Redaktører: ModeratorNLCK,Snekker_Andersen,baa,lj73jon
Re: Gardis garasjen! Bj42, Bj40 og Hj60
Det må jo ha vært grådig deilig å slippe flystøyen et par dager også?
Martin, Ringerike. Heil Halling halv tulling! (eller var det motsatt?)
Re: Gardis garasjen! Bj42, Bj40 og Hj60
Helt nydelig!
Hadde alle dager vært som i går! Det betyr i praksis at jeg har en ny 3B
Et bilde fra i går

Hadde alle dager vært som i går! Det betyr i praksis at jeg har en ny 3B

Et bilde fra i går

Re: Gardis garasjen! Bj42, Bj40 og Hj60
NY 3B er vel å ta litt i, men etter sigende : meget frisk, rask og rolig gange... så da er det bare å
finne en helg med godt vær og lyst, så er vel den i 42`n raskt og greit.
Martin : flystøy legger vi lite merke til, så lenge vi har felles hobby og praten går med litt mekk og en kopp kaffe
finne en helg med godt vær og lyst, så er vel den i 42`n raskt og greit.
Martin : flystøy legger vi lite merke til, så lenge vi har felles hobby og praten går med litt mekk og en kopp kaffe
Classic LC FRELST
Re: Gardis garasjen! Bj42, Bj40 og Hj60
Dere skulle hatt en kikk rundt bilen min å dere, gitt meg noen tips på hva jeg burde gjort og hva jeg kunne gjort bedre. Jeg blir syk hver gang jeg kikker i innleggene dere har, dere gjør alt det jeg ønsker å gjøre, men får aldri tid til, og mangler plass. Hvor lang tid bruker man ca på å Heise av karrosseriet fra ramma på en 60?
Jobber med saken
Ta en kikk på min Garasje. viewtopic.php?f=37&t=12349
Ta en kikk på min Garasje. viewtopic.php?f=37&t=12349
- willys overland
- Innlegg: 894
- Ble med: fre jul 01, 2005 3:11 pm
- Lokasjon: Jessheim
Re: Gardis garasjen! Bj42, Bj40 og Hj60
Hvor lang tid det tar å løfte karosseriet av ramma på en 60?
Oppskriften:
2 mann
1 to søyler løftebukk
en muttertrekker
en bilhenger eller stor varehenger
Løsne kabler og slanger mellom ramma og motor.
Ta bort mansjetter og deksler rundt gearspakene
Ta ut radiator og radiatorkappe
Løft bilen opp i bukken og løsne bremserør, kabler og slanger mellom ramme og karosseri.
Løsne alle karosserifester med muttertrekker ( ha på rustløser noen dager i forveien)
Slipp bilen ned på gulvet og flytt løftearmene på bukken fra ramma til kanalen på bilen.
Løft forsiktig karosseriet mens du ser om alt er løst.
Rull unna ramma og dytt en passende henger under karosseriet. Jeg foret oppunder med europaller så det sto støtt. Slipp karosseriet nedpå og spenn godt fast med stropper.
Dersom du ikke møter problemer bør dette gjøres på 3-5 timer...
Oppskriften:
2 mann
1 to søyler løftebukk
en muttertrekker
en bilhenger eller stor varehenger
Løsne kabler og slanger mellom ramma og motor.
Ta bort mansjetter og deksler rundt gearspakene
Ta ut radiator og radiatorkappe
Løft bilen opp i bukken og løsne bremserør, kabler og slanger mellom ramme og karosseri.
Løsne alle karosserifester med muttertrekker ( ha på rustløser noen dager i forveien)
Slipp bilen ned på gulvet og flytt løftearmene på bukken fra ramma til kanalen på bilen.
Løft forsiktig karosseriet mens du ser om alt er løst.
Rull unna ramma og dytt en passende henger under karosseriet. Jeg foret oppunder med europaller så det sto støtt. Slipp karosseriet nedpå og spenn godt fast med stropper.
Dersom du ikke møter problemer bør dette gjøres på 3-5 timer...
- Vedlagte filer
-
- IM000009.JPG (102.13 KiB) Vist 3785 ganger
Mvh
Jon Henning
VDJ 200 2009
Ex.HDJ 100 2001 jubileum
Ex. HJ60 1985.
tlf: 91728953 / epost: jonhenning@mobilpost.no
Jon Henning
VDJ 200 2009
Ex.HDJ 100 2001 jubileum
Ex. HJ60 1985.
tlf: 91728953 / epost: jonhenning@mobilpost.no
Re: Gardis garasjen! Bj42, Bj40 og Hj60
hmm, ikke værst. dette høres jo lett ut, men er litt arbeid 

Jobber med saken
Ta en kikk på min Garasje. viewtopic.php?f=37&t=12349
Ta en kikk på min Garasje. viewtopic.php?f=37&t=12349
Re: Gardis garasjen! Bj42, Bj40 og Hj60
2 timer ja! men da hadde jeg med en kar med Adhd og muttertrekkern gikk på tomgang..
Re: Gardis garasjen! Bj42, Bj40 og Hj60
Jeg var en tur oppom Gardis i dag. Klargjør bilen til godkjenning...
Alltid like hyggelig der oppe! Eivind fikk banket og sveiset litt på en 40 fanger, mens Erling serverte kaffe og hjalp meg klekke ut en ide om hvordan jeg skal få på dekka mine uten 1.5" spaver
Stemningsbilder :



Alltid like hyggelig der oppe! Eivind fikk banket og sveiset litt på en 40 fanger, mens Erling serverte kaffe og hjalp meg klekke ut en ide om hvordan jeg skal få på dekka mine uten 1.5" spaver

Stemningsbilder :



Re: Gardis garasjen! Bj42, Bj40 og Hj60
tror det skal være mulig å bruke ifs hubs for å få bredere framaksling. 30mm per side tror jeg... BT ville aldri klart å se det...
Sitat Dag Einar: "Det finnes noen her som har bygget dette, uten at jeg husker helt, men det kan være Knixen. han gjør jo det aller meste...."
Et gammelt jungelord
Et gammelt jungelord

Re: Gardis garasjen! Bj42, Bj40 og Hj60
Hva er planen, Håvard? er det forran du har issue?

http://www.sky-manufacturing.com/new/de ... php?id=127
men da må det vel gjøres slik:knixen skrev:tror det skal være mulig å bruke ifs hubs for å få bredere framaksling. 30mm per side tror jeg... BT ville aldri klart å se det...

http://www.sky-manufacturing.com/new/de ... php?id=127
Re: Gardis garasjen! Bj42, Bj40 og Hj60
IFS hub er jo forsåvidt artig, men det hjelper jo egentlig ikke. Det blir som å bruke spacer, mens festepunktet for selve styregeometrien/knokkelhuset blir den samme. Jeg vil ha så lite totalt innpress som mulig (i forhhold til senter i navet).
Si ifra hvis jeg tar feil her, har bare bildene på linken som referanse, har ikke studert IFS huben.
Jeg har jo forsåvdt tenkt på denne løsningen en stund. Styrearmene fra HJ60 har en mindre vinkel enn armene fra 40. Skrudde på dekket på en 60 i går, og hvis jeg friserer styrearmen fra 60en så skal det gå akkurat.
Hvis det alikevel skulle være litt interference, så kan jeg i verstefall sette på en 6mm spaver, eller frisere felgen litt i innerkant.
Det er så utrlig lite som skal til liksom. På en 40 aksel så snakker vi om at jeg trenger 8mm spacing, men jeg kjører med 1.5 tomme- så jeg har mye innpresse jeg ikke trenger, og kjøreegenskaper deretter.
PS! Nå snakker jeg om 35" dekka altså.
Si ifra hvis jeg tar feil her, har bare bildene på linken som referanse, har ikke studert IFS huben.
Jeg har jo forsåvdt tenkt på denne løsningen en stund. Styrearmene fra HJ60 har en mindre vinkel enn armene fra 40. Skrudde på dekket på en 60 i går, og hvis jeg friserer styrearmen fra 60en så skal det gå akkurat.
Hvis det alikevel skulle være litt interference, så kan jeg i verstefall sette på en 6mm spaver, eller frisere felgen litt i innerkant.
Det er så utrlig lite som skal til liksom. På en 40 aksel så snakker vi om at jeg trenger 8mm spacing, men jeg kjører med 1.5 tomme- så jeg har mye innpresse jeg ikke trenger, og kjøreegenskaper deretter.
PS! Nå snakker jeg om 35" dekka altså.
Re: Gardis garasjen! Bj42, Bj40 og Hj60
det ser ut som de koser seg å, sveiser å står i. Fin plass de har der.håvard skrev:Jeg var en tur oppom Gardis i dag. Klargjør bilen til godkjenning...
Alltid like hyggelig der oppe! Eivind fikk banket og sveiset litt på en 40 fanger, mens Erling serverte kaffe og hjalp meg klekke ut en ide om hvordan jeg skal få på dekka mine uten 1.5" spaver
Stemningsbilder :
Jobber med saken
Ta en kikk på min Garasje. viewtopic.php?f=37&t=12349
Ta en kikk på min Garasje. viewtopic.php?f=37&t=12349
Re: Gardis garasjen! Bj42, Bj40 og Hj60
Det datt inn noe "parts" fra over dammen i dag....
Kan det være brukandes til noe tro?
Kan det være brukandes til noe tro?

- Vedlagte filer
-
- IMG_3346.JPG (310.32 KiB) Vist 3622 ganger
Treffes som regel på 930 82 756
1984/89 Toyota LandCruiser HJ61 SPOA
2001 Toytota LandCruiser 100 AT35 Solgt
85 Toyota LandCruiser HJ60 Solgt
87 Toyota LandCruiser HJ60 Solgt
81 Toyota LandCruiser BJ42 Solgt
82 Toyota Hilux MK1 Solgt
1984/89 Toyota LandCruiser HJ61 SPOA
2001 Toytota LandCruiser 100 AT35 Solgt
85 Toyota LandCruiser HJ60 Solgt
87 Toyota LandCruiser HJ60 Solgt
81 Toyota LandCruiser BJ42 Solgt
82 Toyota Hilux MK1 Solgt
Re: Gardis garasjen! Bj42, Bj40 og Hj60
Åhhh... de felgene ser fine ut ......kjøpte du ingen til deg selv a
må vel vente til i morgen for å få se dette live.

må vel vente til i morgen for å få se dette live.
Classic LC FRELST
Re: Gardis garasjen! Bj42, Bj40 og Hj60
Hehe...dele ekspressen har retning Gardermoen i morgen hvis alt går som planlagt. Tålmodighet er en dyd...en dyd som ingen av oss har...
Nei...det skal helst skje "her & nå"
I morgen skal vi kose oss...og beføle gromme deler...
Det kom jammen en gallon med epoxy grunning også gitt!

Nei...det skal helst skje "her & nå"
I morgen skal vi kose oss...og beføle gromme deler...

Det kom jammen en gallon med epoxy grunning også gitt!
Treffes som regel på 930 82 756
1984/89 Toyota LandCruiser HJ61 SPOA
2001 Toytota LandCruiser 100 AT35 Solgt
85 Toyota LandCruiser HJ60 Solgt
87 Toyota LandCruiser HJ60 Solgt
81 Toyota LandCruiser BJ42 Solgt
82 Toyota Hilux MK1 Solgt
1984/89 Toyota LandCruiser HJ61 SPOA
2001 Toytota LandCruiser 100 AT35 Solgt
85 Toyota LandCruiser HJ60 Solgt
87 Toyota LandCruiser HJ60 Solgt
81 Toyota LandCruiser BJ42 Solgt
82 Toyota Hilux MK1 Solgt
Re: Gardis garasjen! Bj42, Bj40 og Hj60
Hei du Eivind, hvor og hvilke side bestiller du disse dropene i fra. Merka USA. Har du en side som man kan bestille uten å ha en adr? Fortell en uviten kar!
Jobber med saken
Ta en kikk på min Garasje. viewtopic.php?f=37&t=12349
Ta en kikk på min Garasje. viewtopic.php?f=37&t=12349
Re: Gardis garasjen! Bj42, Bj40 og Hj60
Ja nå rører det litt på seg om dagen.
Eivind lager jo deler som ser og er bedre enn nye
Denne gangen er det Rammedeler til 42`n som produseres.
Eivind lager jo deler som ser og er bedre enn nye

Denne gangen er det Rammedeler til 42`n som produseres.
- Vedlagte filer
-
- FJAZZZZ 004.JPG (131.8 KiB) Vist 3510 ganger
-
- Mån tro om jeg kan nikle disse ?
- FJAZZZZ 006.JPG (122.63 KiB) Vist 3510 ganger
-
- FJAZZZZ 009.JPG (121.72 KiB) Vist 3510 ganger
Classic LC FRELST
Re: Gardis garasjen! Bj42, Bj40 og Hj60
Joda undertegnede surrer litt han og. Driver å modder ting på 13B motoren,
12v dynamo blir montert (volvo/BOSCH, billig)
TRENGER INFO OM HVORDAN KOBLE, noen som kan bilstrøm (for jeg hakke peiling)
Dynamoen er en 65 amp. med innebygd laderegulator, har div. batterier. Hva mer trenger jeg ?
Et tips til de som skal montere 12v dynamo og bruke 13mm reim : På volvodynamoen kan du ta den ene skiva under muttern
som låser reimhjulet og putte mellom ( reimhjulet på volvodynamoen delt på midten )
snudd termostathuset 45 grader, så den peker rett frem (ingen konflikt mrd servopumpa
)
12v dynamo blir montert (volvo/BOSCH, billig)
TRENGER INFO OM HVORDAN KOBLE, noen som kan bilstrøm (for jeg hakke peiling)
Dynamoen er en 65 amp. med innebygd laderegulator, har div. batterier. Hva mer trenger jeg ?
Et tips til de som skal montere 12v dynamo og bruke 13mm reim : På volvodynamoen kan du ta den ene skiva under muttern
som låser reimhjulet og putte mellom ( reimhjulet på volvodynamoen delt på midten )
snudd termostathuset 45 grader, så den peker rett frem (ingen konflikt mrd servopumpa

- Vedlagte filer
-
- FJAZZZZ 012.JPG (125.11 KiB) Vist 3506 ganger
-
- FJAZZZZ 011.JPG (145.39 KiB) Vist 3506 ganger
-
- FJAZZZZ 016.JPG (128.15 KiB) Vist 3506 ganger
-
- FJAZZZZ 020.JPG (104.2 KiB) Vist 3506 ganger
-
- FJAZZZZ 019.JPG (120.02 KiB) Vist 3506 ganger
Classic LC FRELST
Re: Gardis garasjen! Bj42, Bj40 og Hj60
hvilke kontakter og hvor mange har du på dynamoen? legg ut et bilde av de, så skal vi få det rett.
men med intern regulator skal det være skammelig enkelt.
Regner med du bare skal bruke denne til å lade et 12v batteri, og kjøre 24v ved siden av?
Er det 3 tilkoblinger på dynamoen er det ofte slik:
1- Ledning til batteri som tåler 65 amp. Ofte merket B+.
2- Ofte er det en F-tilkobling (kan også hete IGN eller IND), som gir signal til ladelampe (om ikke dynamoen går)
3- Du trenger 12v til D+ kontakten (hent 12v fra batteri, kjør den om et 24v rele som aktiveres fra tenningen. Sørg for at det er 12v som kommer ut av releet!).
D+ kontakten er ofte "nedsunket" i dynamoen, flatstift hann.
Bruker du ikke denne, kan dynamoen trekke strøm fra batteriet, ladelampen vil heller ikke lyse.
Når du gir strøm på D+ (vrir på tenningen), skal du få 12v ut av f-tilkoblingen, altså ladelampen.
Er altså en fordel å koble opp en egen ladelampe til 12v-ladekretsen. Lyser ikke dette, ikke start, da er det noe krøll med kablingen.
Men dette er grovt skissert, kan nok hjelpe deg mer om jeg vet mer om dynamoen.
Blir det elektrisk radiator-vifte? ser ut som reima går forran vannpumpa...?
men med intern regulator skal det være skammelig enkelt.
Regner med du bare skal bruke denne til å lade et 12v batteri, og kjøre 24v ved siden av?
Er det 3 tilkoblinger på dynamoen er det ofte slik:
1- Ledning til batteri som tåler 65 amp. Ofte merket B+.
2- Ofte er det en F-tilkobling (kan også hete IGN eller IND), som gir signal til ladelampe (om ikke dynamoen går)
3- Du trenger 12v til D+ kontakten (hent 12v fra batteri, kjør den om et 24v rele som aktiveres fra tenningen. Sørg for at det er 12v som kommer ut av releet!).
D+ kontakten er ofte "nedsunket" i dynamoen, flatstift hann.
Bruker du ikke denne, kan dynamoen trekke strøm fra batteriet, ladelampen vil heller ikke lyse.
Når du gir strøm på D+ (vrir på tenningen), skal du få 12v ut av f-tilkoblingen, altså ladelampen.
Er altså en fordel å koble opp en egen ladelampe til 12v-ladekretsen. Lyser ikke dette, ikke start, da er det noe krøll med kablingen.
Men dette er grovt skissert, kan nok hjelpe deg mer om jeg vet mer om dynamoen.
Blir det elektrisk radiator-vifte? ser ut som reima går forran vannpumpa...?
Re: Gardis garasjen! Bj42, Bj40 og Hj60
Riktig det Pål, skal ha elvifte.
Skal ta bilde av baksiden av dynamoen i morgen efta.
Reima går klar om jeg bruker den orginale vifta
Håvard og Eivind har akkurat dratt hjem, etter en fin dag her på Gardis.
Håvard har tatt ut 3B-motoren og klar for å sette in den nye.
Eivind har sandblåst og slipt deler
Flere bilder kommer
Skal ta bilde av baksiden av dynamoen i morgen efta.
Reima går klar om jeg bruker den orginale vifta

Håvard og Eivind har akkurat dratt hjem, etter en fin dag her på Gardis.
Håvard har tatt ut 3B-motoren og klar for å sette in den nye.
Eivind har sandblåst og slipt deler
Flere bilder kommer
Classic LC FRELST