skinnseter

Redaktører: Snekker_Andersen,baa,lj73jon

Svar
sognis
Ble med: tor apr 29, 2010 12:45 pm

skinnseter

Innlegg av sognis »

hei! lurer på om hdj 100 seter er lik innfestning på som hdj 80.. Har lyst på skinnseter og dørtrekk til min bil.

greit med info før man løper og kjøper:)

Er det store forskjeller kjøremessig på vanlig vei med hevet bil eller standard høyde. tenker på komfort , slitasje osv. ?? sliter allerede med å få kajakken oppå taket men vil man ha høy bil så må man jo godta litt " strekkmerker":):)

roar :mrgreen:
Brukeravatar
beaas
Ble med: ons mai 12, 2004 10:16 am
Lokasjon: Hamar

Re: skinnseter

Innlegg av beaas »

Det med setene vet jeg ikke noe om, men vil anta innfestningen er forskjellig.

Om det er forskjell på en standard bil og en hevet bil, ja. Men det kommer også an på hva du har fra før og hva du setter på av hevefjærer og dempere. Har du idag de orginale 15 år gamle støtdemperene og fjærene så vil du merke stor forskjell uansett hva du velger, fra nytt orginalt eller stiveste OME. Uansett vil et hevesett påvirke geometrien i opphenget, og bilen vil bevege seg mer ved dumper ol. Styringen vil miste noe caster alt ettersom hvor mye den hever og om du får kompensert noe med de eksentriske foringene.

Men generellt, velger man medium OME som er ganske vanlig så vil bilen bli stivere en hva den er idag, tåler svingkjøring bedre, "sagger" ikke så mye med last osv. På den 80'n jeg hadde valgte jeg justerbare koni dempere, det var stor forskjell på stiveste og mykeste oppsett på de. Jeg fant ut at den stiveste dempersettingen var det som passet meg best. Passe kontant og man hadde god føling med underlaget.

Bjørn Erik
80grimsbu
Ble med: tir jun 03, 2008 10:46 pm
Lokasjon: Dalholen (nesten på Hjerkinn)

Innlegg av 80grimsbu »

Hei.
Leste siste innlegget og er helt enig - har nye fjærer og noe stivere OME dempere - dette gir bedre kontakt mellom underlaget og framhjulene og 80 er utrolig nok ganske balansert hvis du ikke har for høy fart inn i kurve og balanserer bilen i kurve med svakt gasspådrag / drivrulle. Er dog noe stiv *s*.
sognis
Ble med: tor apr 29, 2010 12:45 pm

Innlegg av sognis »

Ser det er mye å ta fatt på her. :P Foreløpig er den høy nok men frister å heve den en smule. må allerede klatre for å få kajakken på taket. Noen som vet om stige på bakluke??

er vel litt redd slik jeg kjenner meg selv at det ene fører til det andre. heving, nye dekk og breddere ++ none som kan forespeile en ca pris for et greit oppsett??

Roar
Brukeravatar
beaas
Ble med: ons mai 12, 2004 10:16 am
Lokasjon: Hamar

Innlegg av beaas »

Mulig du får tak i noen stige, det vet jeg ikke, men mener det finnes noen fangere som har stige montert på ene siden, evt reservehjul på andre siden. Du må da svinge stigen ut får å få opp bakluka. Stigen kan også hektes av når den ikke skal brukes. Sjekk ut sidene til slee, de har ihvertfall en sånn til 100 serien.

Når det gjelder priser på hevesett så kommer vel et tuv godkjent OME sett på 7 tusen ca (en stund siden jeg har sjekket disse prisene nå) Da er de 4 foringene til å endre castervinkel med. Når du samtidig bytter de bør du også ta de to som sitter inn mot ramme, tror det var 400 pr stk når jeg kjøpte for 5 år siden. Så må du nok etterhvert bytte flere foringer, ihvertfall stabstag.

Priser på dekk og felger, 33-35", er vel fra ca 15 t og oppover. Kanskje du kan få noe billigere, men det er jo også gode muligheter for å få tak i noe brukt.

Bjørn Erik
Svar

Tilbake til «Generelt 8x»