Side 2 av 3
Postet: tor feb 12, 2009 10:11 pm
av håvard
Moose skrev:Er ikke enig med Håvard i at diffen ikke slår inn om den ikke har motstand på andre siden. Det er jo det som er forskjellen på åpen diff og locker!
Med all respekt å melde, man kan ikke kjøre teori på dette. Teoretisk sett så skal diffen slå inn hvis man kjører 2wd med nava innkoblet, men det skjer ikke. Jeg hadde også masse meninger om dette før jeg prøvde det, men eneste jeg vet nå er at det må prøves.
Vi diskuterer vel ditt eksempel? Med at man har den ene siden utkoblet? Da vil den utkoblede siden uansett hva som skjer alltid være slave av den innkoblete siden og har derfor ingen innvirkning. Den utkoblede siden har ikke noe sted å overføre kraften.. Jeg går utifra at vi snakker bil uten senterdiff- så kan man diskutere om det blir 3hjulsdrift, og hvor isåfall blir det av kraften diffen normalt sett fordeler kraften.. Nei dette må bare prøves i praksis.
Uansett teorien- bak dette er nokså meningsløst å diskutere. Jeg skal prøve med ett nav inn neste gang jeg tar ut bilen. (selv om det er litt lite viktig, hvorfor kan man ikke bare koble ut begge..?)
Postet: tor feb 12, 2009 10:42 pm
av knixen
ved å koble ut ett nav har du jo trehjulstrekk å vil redusere understyringen. Dvs du vil ha 3wd i øyeblikket det innkoblede hjulet har lavere hastighet enn drivlinjen.
(Siden det er nevnt lengre opp om frinav bak, så kan jeg informere at front range offroad lager et kit som bygger om bakakslinger til full-flyt og med frinav)
Postet: tor feb 12, 2009 10:47 pm
av håvard
Jeg editerte mitt innlegg litt angående 3hjulstrekk (før knixen svarte), men under/overstyring vil teoretisk sett variere i forhold tl hvilken sideman styrer i forhold til hvilken side man kobler ut navent.
En annen ting er når slår diffen inn framme? Det vet man ikke. Diffen slår i teorien ikke inn før det er for stor forskjell mellom sidene, så lenge den ene siden er fri så skal det nok mye til før den gir nok motstand til at den slår inn.
Ergo dette blir ekstremt teoretisk, og må derfor prøves i praksis.
Postet: tor feb 12, 2009 10:54 pm
av marting
[quote="håvard" Den utkoblede siden har ikke noe sted å overføre kraften.. Jeg går utifra at vi snakker bil uten senterdiff- så kan man diskutere om det blir 3hjulsdrift, og hvor isåfall blir det av kraften diffen normalt sett fordeler kraften..[/quote]
Mulig jeg ikke er helt med her. Men er det ikke her sperra kommer inn i blidet?.. Med ett nav frikoblet vil lockeren tolke det som null grep på det utkobla hjulet og dermed overføre kraften til det andre og gi 3wd..?
Postet: tor feb 12, 2009 10:57 pm
av håvard
marting skrev:[quote="håvard" Den utkoblede siden har ikke noe sted å overføre kraften.. Jeg går utifra at vi snakker bil uten senterdiff- så kan man diskutere om det blir 3hjulsdrift, og hvor isåfall blir det av kraften diffen normalt sett fordeler kraften..
Mulig jeg ikke er helt med her. Men er det ikke her sperra kommer inn i blidet?.. Med ett nav frikoblet vil lockeren tolke det som null grep på det utkobla hjulet og dermed overføre kraften til det andre og gi 3wd..?
Tja, men hvis spærra slår inn så har den ikke noe sted å overføre kraften, annet enn det hjulet som er innkoblet. Det vil derfor TEORETISK sett ikke oppstå noen spenninger mellom høyre og venstre hjul..
Jeg tror jeg må gi meg her, dette kan ikke gjøres på papiret..

Postet: tor feb 12, 2009 11:01 pm
av knixen
håvard skrev:Jeg editerte mitt innlegg litt angående 4hjulstrekk (før knixen svarte), men under/overstyring vil teoretisk sett variere i forhold tl hvilken sideman styrer i forhold til hvilken side man kobler ut navent.
En annen ting er når slår diffen inn framme? Det vet man ikke. Diffen slår i teorien ikke inn før det er for stor forskjell mellom sidene, så lenge den ene siden er fri så skal det nok mye til før den gir nok motstand til at den slår inn.
Ergo dette blir ekstremt teoretisk, og må derfor prøves i praksis.
Jeg synes det blir feil å kalle det at den kobler inn ved motstand, selv om den i praksis gjør det. Det siste hjulet kobler inn når det får så mye motstand at det går saktere enn drivlinja på bilen. Dvs saktere enn mellomakslene... Da kobler den inn. Så er den ene fri, så kobler det som er fritt inn så snart det går saktere enn drivlinjen.
Men det er helt sant som du sier at det kommer an på hvilken vei man svinger, selv om det uansett vil understyre mindre enn ved innkoblet nav og dermed full sperre foran.
Postet: tor feb 12, 2009 11:04 pm
av marting
Det kan vel ikke bli spenninger mellom to hjul som ikke er koblet sammen? Jeg vil tro å koble ut ett nav gir helt forskjellig følelse i høyre og venstresvinger.. For det må bli spenninger mellom bakhjula og det innkobla framhjulet (med stor forskjell på inner/ytterspor)
Nei jeg skal ikke påstå noe som helst altså..
ps. når jeg kjøpte min første 4wd var det flere som sa at det var svært nøye at begge nava var enten inne eller ute.. og at ett av hver kunne skade drivverket... var kanskje bare sludder?
Postet: tor feb 12, 2009 11:10 pm
av knixen
marting skrev:Det kan vel ikke bli spenninger mellom to hjul som ikke er koblet sammen? Jeg vil tro å koble ut ett nav gir helt forskjellig følelse i høyre og venstresvinger.. For det må bli spenninger mellom bakhjula og det innkobla framhjulet (med stor forskjell på inner/ytterspor)
Nei jeg skal ikke påstå noe som helst altså..
ps. når jeg kjøpte min første 4wd var det flere som sa at det var svært nøye at begge nava var enten inne eller ute.. og at ett av hver kunne skade drivverket... var kanskje bare sludder?
Det blir ikke mer spenninger enn drivverket aksepterer og du har ved alt koblet inn. Så det er ikke noe problem.
Det spiller liten rolle om du har de koblet inn eller ut. Det er kun slitasje på cv-ledd som endrer seg.
Postet: fre feb 13, 2009 1:55 pm
av knut4x4
Er det noen som har lokker foran og kan ta bilen ut på et snødekt underlag, koble ut ene frihjulsnavet, inn med 4wd og gi full gass og gi tilbakemelding om hjulet spinner..............

Mener seff det hjulet som har frihjulsnavet innkoplet.
Anng bare ta det ene frihjulsnavet er jo vanlig på slike derre arikanske greier, typ dana 25 eller noe. De har wire utkopling på ene stikkakslen.
Kan vel ikke skade da?
I papira på de lokkera som jeg har lest på er det uproblematisk med slik løsning.
Jeg har en Power T lokker som venter på å hoppe inn i bj min, har bare litt andre ting å gjøre først på bilen
Har ingen erfaring selv enda men har kompiser som har lokker bak og er kjempefornøyd.
Har vel en teoretisk mening om at en lokker bak (er der når det trengs uten å stoppe/vente) og en ARB foran må være optimalt(teoretisk)
Men jeg vet boggere er bra........
Postet: fre feb 13, 2009 2:28 pm
av Ole Kristian
[quote="knut4x4"]Er det noen som har lokker foran og kan ta bilen ut på et snødekt underlag, koble ut ene frihjulsnavet, inn med 4wd og gi full gass og gi tilbakemelding om hjulet spinner..............

Mener seff det hjulet som har frihjulsnavet innkoplet.
quote]
Jeg har locker foran og bak.
Kobler jeg bort det frihjulsnavet, så har jeg fortsatt trekk på det som er innkoblet.
Postet: fre feb 13, 2009 2:31 pm
av håvard
Ole Kristian skrev:
Jeg har locker foran og bak.
Kobler jeg bort det frihjulsnavet, så har jeg fortsatt trekk på det som er innkoblet.
Hehe nei det kan du ikke ha (hvis du har åpen diff), da er det no riv ruskende galt med framakselen din.
Postet: fre feb 13, 2009 2:39 pm
av Ole Kristian
håvard skrev:Ole Kristian skrev:
Jeg har locker foran og bak.
Kobler jeg bort det frihjulsnavet, så har jeg fortsatt trekk på det som er innkoblet.
Hehe nei det kan du ikke ha (hvis du har åpen diff), da er det no riv ruskende galt med framakselen din.
Det kan godt hende det er noe som er galt i akselen, men jeg har trekk på ene hjulet.
Kan jo være at tidligere eier hadde snåsamannen til å skru sammen akselen for seg?
Postet: fre feb 13, 2009 3:21 pm
av knixen
håvard skrev:Ole Kristian skrev:
Jeg har locker foran og bak.
Kobler jeg bort det frihjulsnavet, så har jeg fortsatt trekk på det som er innkoblet.
Hehe nei det kan du ikke ha (hvis du har åpen diff), da er det no riv ruskende galt med framakselen din.
ole kristian har lockere foran og bak, så hans hjul skal spinne.
ADD koblingen på 4runner og sikkert lc90 frikobler kun den ene siden. Så det har samme effekt som bare å koble ut ett nav. Så dette bruker toyota originalt uten problem.

Postet: fre feb 13, 2009 3:26 pm
av håvard
Dæven der leste jeg så feil som man kan lese gitt.. Jeg trodde Ole K skrev at han IKKE hadde locker.. Da tar jeg selvsagt tilbake det jeg svarte deg Ole Kristian.
Blings!
Postet: fre feb 13, 2009 3:31 pm
av Ole Kristian
håvard skrev:Dæven der leste jeg så feil som man kan lese gitt.. Jeg trodde Ole K skrev at han IKKE hadde locker.. Da tar jeg selvsagt tilbake det jeg svarte deg Ole Kristian.
Blings!
Alle kan ta feil. Jeg gjør mange feil. På jobben pleier jeg å si at den som ikke gjør feil - han gjør ikke noe.
Postet: fre feb 13, 2009 5:06 pm
av knut4x4
Her er det liv

Det er bra.
En løsning med lokker foran er da teoretisk greit å kjøre med foran hvis man kopler vekk ene frihjulet da?
Jeg vet at jeg (som bor der det er snø hele vinteren) kan ikke kjøre på 2wd igjennom vinteren og må kjøre med 4wd inne nesten hele tiden.
Postet: fre feb 13, 2009 5:40 pm
av Ole Kristian
knut4x4 skrev:Her er det liv

Det er bra.
En løsning med lokker foran er da teoretisk greit å kjøre med foran hvis man kopler vekk ene frihjulet da?
Jeg vet at jeg (som bor der det er snø hele vinteren) kan ikke kjøre på 2wd igjennom vinteren og må kjøre med 4wd inne nesten hele tiden.
Bare husk at den vil oppføre seg litt forskjellig i henholdsvis høyre og ventstresvinger avhengig på om du drar på eller slakker av.
Alle som har kjørt motorsykkel med sidevogn vet hva jeg snakker om, men i bil kan du se bort fra høyresvingpanikken som oppstår med tom vogn.
Postet: fre feb 13, 2009 6:17 pm
av vegsir
sere dere mener det er så negativt med arb. at en må stoppe for å skru på før en kan kjøre videre. i de fleste tilfeller vil en jo skru på sperra før en prøver å kjøre opp der. hender ofte jeg prøver en gang først for å se om det går uten. hvis ikke bare rygger jeg ned å trykker på knappen. er det lite luft tar det 2-5sekunder før sperra er på. har aldri opplevd å måtte drive å jokke for å få den i lås. men hender det tar litt tid før den kobler ut. men det har kun skjedd når jeg har hatt den på etter veien for å leke meg.
ser jo den med at det er greit at det låser og styrer seg selv bak der. men liker ikke tanken på at det plutselig går i lås. er jo snakk om gankse mye belastning på andre ting enn bare diffen når et stort stillestående hjul plutselig skal gå like fort som det andre.
Postet: fre feb 13, 2009 7:14 pm
av knixen
vegsir skrev:ser jo den med at det er greit at det låser og styrer seg selv bak der. men liker ikke tanken på at det plutselig går i lås. er jo snakk om gankse mye belastning på andre ting enn bare diffen når et stort stillestående hjul plutselig skal gå like fort som det andre.
Nå er det ikke slik at hjulet står i ro før det kobler inn, det skal ikke mer til enn at det går saktere enn drivlinjen før det kobler inn. Og sperre er en moment-øker, sånn er det bare.

Postet: søn feb 15, 2009 2:59 pm
av Moose
Jeg har ikke stor erfaring med sperrer, men har hatt en Pajero 00mod med elektrisk sperre bak. Denne ble nesten aldri brukt da den var "trøblete" og koble inn og ut. Kjørte med 4wd og åpen senterdiff om vinteren. Bilen var av den korte typen.
Ellers har jeg hatt en Taro og nå en lux med lsd bak. Disse er så lette bak at på vinterføre kjører jeg konstant med 4wd og det er ingen problem.
Nå holder jeg på å montere Aussielocker bak og skal sette en lsd forran. Dette har jeg hørt motforestillinger mot, men Larser`n på H4K har samme oppsett og er fornøyd.
Jeg forstår at ved svært glatte forhold så vil selv lsd`n sperre forakselen og gi ekstremt understyrig. Det var derfor jeg tok opp dette med å koble ut ET nav, for å ha et "styrehjul" og et "drivhjul" på forakselen. Dette får vi fohåpentligvis svar på etter hvert.
Det har også vært diskutert når en autolocker "slår inn". Jeg har kun sett en Aussielocker innvendig og den er slik at så lenge den er ubelastet vil hjulene kunne bevege seg uavhengig av hverandre. Ved belastning enten forrover eller bakover vil den sperre øyeblikkelig. Andre typer virker muligens på en annen måte. Det hadde vært fint om de som vet, forklarer virkemåten på disse.
Ellers er jeg imponert over intressen og engasjementet på dette forumet, fortsett slik.