Da var vi her ja

Jeg/vi har altså LockRight både foran og bak på LJ73en.
Grunnen til at vi valgte LunchBox og ikke ARB var:
• Vi ville ha noe som "ikke kan feile"
• Slippe å kjøre seg fast før man kobler inn manuell spærre, vi ville ha det smoooth.
• Amund på BG er den eneste jeg vet om som har kjørt med lockere foran og bak på hverdagsbilen og i terreget. Det er en stund siden, men han var veldig fornøyd med dette i forhold til ARB. Jeg la også merke til når han dreiv å farta rundt med Cherokee'en sin i terrengen at det gikk utrolig smooth, fin flyt hele veien og ikke no stopping for å koble inn og jokking for å være sikker på at ARBen faktisk er koblet inn.
• Nysjerrigheten etter å gjøre noe alle andre frarådet oss å gjøre var også til stede.
• Pris er jo et tema, men det var ikke utslagsgivende i valget (det er langt billigere).
• Enkle å montere, slippe å sette opp diff på nytt
Rykter / Erfaring
•
Det blir voldsomt mye smekking og knekking i diffen (foran og bak).
Vi har hørt skikkelig knekking ca 6-10 ganger totalt til nå (hele Russland og en del i Norge), den opererer ellers så og si lydløst.
•
Det vil oppleves rart og uforutsigbart å svinge, spærra slår plutselig inn (bak)
LockRight'en slår aldri "plutselig" inn. Dvs. det gjør vel sikkert det, men tiden den bruker på å koble seg inn er ikke merkbar- så man vil ikke få et spark i baken. Spærra oppleves som "konstant" og forutsigbar. Men følelsen i en sving er anderledes, man merker at den er der. Det oppleves slik at man må overstyre litt i en sving ved pådrag- f.eks. tar man en høyresving må man overstyre litt ved pådrag, når man slipper gassen i svingen vil bilen "mer" til venstre enn når du hadde pådrag- dette venner man seg fort til.
•
Med spærre foran vil man få svært begrenset svingradius i terreng (foran).
Dette kan avkreftes. Det føles anderledes å ta tighte svinger når spærrene er blitt aktivert, men.. Vi har kjørt veldig mye med den bilen i terrenget og sving har skjelden vært noe problem, jeg er usikker på om det er "følelsen" av at man må svinge litt hardere som gjør det eller om det faktisk er dårligere svingradius. Hvis det er svingradius så er det isåfall ikke snakk om mange centimetrene. De gangene jeg har følt at vi må sny på femøringen har jeg i nødstilfeller koblet ut firhjulstrekken, da funker ikke spærra lenger. Dette argumentet vil jeg derfor totalt avkrefte.
•
Med spærre foran vil man ryke CV-ledd og belaste forstillingen unødvendig mye (foran)
Nå skiftet vi til Longfield CV ledd fordi vi ikke ville ha havari i Russland (uavhengig av spærrer eller ikke). Vi har enda ikke tatt noen CV ledd, kanskje vi kjører pent (jeg har aldri i mitt liv tatt et CV ledd, men det kan selvsagt skje). Hvis man vurderer slitasjen opp mot ARB eller andre manuelle spærrer så tror jeg faktisk LunchBoxer er snillere enn ARB (såfremt ARBen er låst). LunchBoxen låser inn og ut ettersom den trenger det. Jeg har sett (og kjørt) på både sveisa differ og låste ARBer i terrenget, de oppfører seg anderledes, det er helt stivt og flyter ikke like godt med bilen/terrenget som LunchBoxen. Kanskje Snåsamannen er mer skikket til å operere ARBen etter terrenget enn meg.. 
•
LunchBox må spinne før den kobler inn
Det gjelder ihvertfall ikke LockRight sine, som beskrevet tidligere så bruker de ikke mange gradene/tiden på å slå inn, og det oppleves merkelig smooth i terreng. Kraften overføres til hjulet uten delay. Hvis det en gang var slik at de måtte ta en runde før de koblet inn, så er neppe dette et argument for å velge ARB isteden- hjulet på en åpen diff tar langt mer enn en runde før piloten trøkker på knappen..
•
Lunchbox foran på vinteren med 4wd gjør at bilen går rett frem og vil ikke svinge (foran).
Mest sannsynlig, har ikke prøvd enda- skal prøve. Her "tror" jeg også det samme som alle andre, men vil ikke være bastant før jeg har prøvd. PS! Hvis man har Lunch i fronten så vil dette selvsagt ikke være et problem hvis man setter frihjulsnava i fri.
•
Lunchbox bak på vinteren kan føre til overaskelser på snø is- rumpa vil ut, og det plutselig.
Ja det kan skje, men det er en vanesak, er det glatt og man kjører med 4wd så vil neppe dette være et problem. Har kjørt en del på snø og glatte med dette selv. Men her har Vegard en annen erfaring (det finner du i tidligere poster) og det skal man ikke ta lett på, det kunne gått riktig galt. Men jeg ikke si jeg har opplevd at den "plutselig" slår inn.
Lunchbox bak gjør at man kan få hjulspinn, piping og unødvendig mye belastning i f.eks. rundkjøreinger eller krappe svinger.
Det stemmer, men da er de snakk om 75-100% sving. Det venner man seg også fort til, jeg pleier å slippe opp gassen, eller trykke inn clutchen når det er mulig. Hvis man absolutt må ha pådrag i rundkjøringa så er det bare å gjøre det, det skjer ikke no galt, det bare oppfører seg litt anderledes enn en åpen diff.
Fordeler Ulemper
Fordeler
• Billig
• Enkel å montere
• Robust- tåler ekstreme påkjenninger
• Fungerer upåklagelig i terreng
• Slipper å kjøre seg fast før man slår på spærra
• Kjørestilen i terreng blir ekstremt smooth. Bra flyt hele veien, lite stopping for å koble inn og ut som med manuell spærre
Ulemper
• Oppfører seg merkbart anderledes ved sving på asvalt (tørt underlag med godt feste).
• Krever noe tilvenning på kjørestil.
• Locker foran på snø er selvmord- muligens, og mest sannsynlig, men jeg veit ikke enda.
Min konklusjon
LunchBox i baken kan jeg anbefale på en bil som skal gå på veien. Har du veldig kort akselavstand så kan du jo tenke deg om et par ganger hvis det er mye vinter der du bor. (Jeg ville gjort det uansett).
LunchBox foran er mest sannsylig ganske drøyt hvis du skal bruke 4wd i høyere hastigheter på snøveier, men jeg kan ikke svare helt på det enda.
Vil du derimot ha det optimale ut av bilen din i terrenget så er det ikke noe å lure på engang, jeg kan anbefale dette over ARB any time. Løp og kjøp- foran og bak.
Til de jeg har irritert 
Det er ikke meningen å være usaklig eller å være flåsete i språket. Men jeg liker å teste ting som ikke nødvendigvis er gjennomtestet fra før, og jeg mener man må prøve en ting før man uttaler seg bastant. Skulle vi ha hørt på all "meningen" og "synsingen" angående våre lockere foran og bak så skulle vi ikke hatt et eneste CV ledd igjen, knuste differ, knekte stikkaksler og vi skulle ihvertfall ikke klare å svinge. Jeg trudde nesten på det sjøl, men tenkte at siden veldig få har prøvd det så er det vel bare å hive seg i det- dessuten er dette ganske utbredt i USA.
PS Jeg skal editere denne så fort jeg kommer på ting jeg har glemt, og så fort jeg får kjørt på snø med 4wd (må bare kjøpe ryggskinne og hjelm først..)
Jeg er veldig interessert i å høre om erfaringer med TrueTrack eller andre spærrer som er litt mildere i fronten (UTEN lameller).
http://www.richmondgear.com/powertrax/lockright.html