Side 3 av 3

Postet: søn feb 15, 2009 3:43 pm
av lcvidar
Høres ut som jeg skal holde meg til ARB, ser at locker foran er så som så på vinteren, og locker bak sender folk med korte biler på skogen når de minst aner det. Så skjelden som jeg har behov sperre, føler jeg det er tryggest å bestemme selv når den skal inn. Vil tro at en locker foran heller ikke er helt snill med CV-leddene.

Postet: søn feb 15, 2009 4:14 pm
av Rukus
Går ut i fra at de fleste vet det, men en auto locker (f.eks aussie eller quik lock) sperrer diffen så snart kryss bolten i carriern får belastning...derfor låser diffen om man trår på gassen i en sving osv. Å av samme grunn låser den når det ene hjulet vil prøve å spinne.
Jeg har selv kjørt auto locker framme å bak på bilen min i 1 sessong nå, å joda, det fungerer helt fint det :) Eneste er at jeg synes jeg får for lite svingradie på bilen, derfor skal jeg montere ARB framme på bilen, men beholder auto locker bak. Der jeg har opplevd at sperre framme var et must er i skikkelig rock crawling, å der vil jeg nåkk uansett koble inn ARB'n før jeg begynner å kjøre, men samtidig synes jeg det er fint å kunne koble ut sperre framme for bedre svinging på hardt føre med mye friksjon....f.eks stein.

Postet: søn feb 15, 2009 6:24 pm
av knixen
Moose skrev:Jeg har ikke stor erfaring med sperrer, men har hatt en Pajero 00mod med elektrisk sperre bak. Denne ble nesten aldri brukt da den var "trøblete" og koble inn og ut. Kjørte med 4wd og åpen senterdiff om vinteren. Bilen var av den korte typen.
Ellers har jeg hatt en Taro og nå en lux med lsd bak. Disse er så lette bak at på vinterføre kjører jeg konstant med 4wd og det er ingen problem.
Nå holder jeg på å montere Aussielocker bak og skal sette en lsd forran. Dette har jeg hørt motforestillinger mot, men Larser`n på H4K har samme oppsett og er fornøyd.
Jeg forstår at ved svært glatte forhold så vil selv lsd`n sperre forakselen og gi ekstremt understyrig. Det var derfor jeg tok opp dette med å koble ut ET nav, for å ha et "styrehjul" og et "drivhjul" på forakselen. Dette får vi fohåpentligvis svar på etter hvert.
Det har også vært diskutert når en autolocker "slår inn". Jeg har kun sett en Aussielocker innvendig og den er slik at så lenge den er ubelastet vil hjulene kunne bevege seg uavhengig av hverandre. Ved belastning enten forrover eller bakover vil den sperre øyeblikkelig. Andre typer virker muligens på en annen måte. Det hadde vært fint om de som vet, forklarer virkemåten på disse.
Ellers er jeg imponert over intressen og engasjementet på dette forumet, fortsett slik.
Larsern har min gamle diffbrems foran, altså en detroit true track. Ved å ha et frinav innkoblet så vil du kun ha trekk på forhjulet når det ikke belastes. Dvs en gang iblant. Du får ikke trekk på det når du trenger det uten å ha begge navene koblet inn. Dette ble jeg nødt til å teste i lapland trophy 2007 når mitt venstre cv ledd tok kveld.

Det var uproblematisk å ha den foran på vinteren, på den tiden var 4runneren familiebilen. Og det var ingen problem å la kjærringa kjøre bilen. Men det som før montering skapte overstyring, å gi fullgass ut av svinger skapte nå understyring. Så det var bare å ta svingene på vanlig måte så var det problemfritt.

En autosperre virker omtrent som du skriver. Manuelle sperrer oppfører seg jo ulikt, siden du må koble den inn ved behov. Diffbremser fungerer når du egentlig ikke trenger de (originale) mens ikke når du er avhengig av de og sitter fast. Da har du f.eks detroit truetrack som fungere da også. Den virker opp til 50%.

Postet: tor feb 26, 2009 10:19 pm
av knixen
testet bilen litt på glatt vei i går. Med navene koblet inn. Ved MYE gasspådrag så understyrer den bittelitt ut av en sving. Ved normal gass oppfører den seg som før. MEN ved tomgangskjøring gjennom en sving, så understyrte den endel. Så ved alle omstendigheter bortsett fra tomgangskjøring i sving, var det helt OK på vei.