Fult lys forsvant???
Redaktører: ModeratorNLCK,Snekker_Andersen,baa,lj73jon
Fult lys forsvant???
På tur heimat etter ein vellykka fisketur, bynte fult lyset mitt på hdj80 min å blunke, så vart det heilt borte, nerlys var iorden. Noen som har vert borti det? Hatt lignende feil??
Det er 92 mod.
Hvor sitter relle for det osv??
Det er 92 mod.
Hvor sitter relle for det osv??
Garasje: http://nlck.no/forum/viewtopic.php?t=2712&highlight=
92 Toyota Landcruiser Hdj80
83 Toyota Landcruiser Hj60
94 Toyota 4Runner
94 Toyota 4Runner
Takk for svar. Da er fult lyse der igjen, Var på hoggern å der sto det ein corolla. (Samme delenr) ++ han hadde mange relle liggande på lager 

Garasje: http://nlck.no/forum/viewtopic.php?t=2712&highlight=
94 Toyota 4Runner
94 Toyota 4Runner
-
- Ble med: tor sep 18, 2008 10:10 pm
- Lokasjon: Bergen
Re: Fult lys forsvant???
lite tips til feltreprasjon på sånn feil så lenge releet gir lyd fra seg når du prøver lyshorn, er det stille så er det mindre håp (kansje brent?): ute å kjørte her om kvelden og så forsvant langlyset. fant ut til slutt at det var nødt til å være dimmereleet.
ta det ut og ta av lokket som beskytter innmaten og studer den delen som flytter på seg når du setter strøm på ( er du grønn på sånne ting så kan du sette releet inn igjen uten deksel og se delen som beveger på seg når du bruker lyshorn)
helt nederst på på delen som beveger seg så er det en liten kontaktflate som skal berøre en liten kontaktflate under den store spolen. i mitt tilfelle så var flatene så slitt at de berørte ikke hverandre. for å bekrefte dette kan du ta et lite skrujern og presse innover helt nederst på den bevegelige delen når langlysene "står på". da kom det lys hos meg iallefall.
ta ut releet og kil noe spisst inn mellom den store kontaktflaten på spolen og den bevegelige delen. press så innover helt nederst på den bevegelige delen for å bøye den innover og nærmere den lille kontaktflaten under spolen.
da har du kompansert for bruks-slitasjen og kan mest sannsynlig bruke det en stund til.
mitt fungerer enda
ta det ut og ta av lokket som beskytter innmaten og studer den delen som flytter på seg når du setter strøm på ( er du grønn på sånne ting så kan du sette releet inn igjen uten deksel og se delen som beveger på seg når du bruker lyshorn)
helt nederst på på delen som beveger seg så er det en liten kontaktflate som skal berøre en liten kontaktflate under den store spolen. i mitt tilfelle så var flatene så slitt at de berørte ikke hverandre. for å bekrefte dette kan du ta et lite skrujern og presse innover helt nederst på den bevegelige delen når langlysene "står på". da kom det lys hos meg iallefall.
ta ut releet og kil noe spisst inn mellom den store kontaktflaten på spolen og den bevegelige delen. press så innover helt nederst på den bevegelige delen for å bøye den innover og nærmere den lille kontaktflaten under spolen.
da har du kompansert for bruks-slitasjen og kan mest sannsynlig bruke det en stund til.
mitt fungerer enda

Ole Morten
Perfekt, er i samme situasjon med min. Har vel mistenkt at det er rele som er gåent...har du delenummeret liggende..så får jeg prøve å finne en høgger i nærheten her også 

- StianHdj80
- Ble med: fre mar 20, 2009 11:11 pm
- Lokasjon: Hønemyr, Vest-agder
på min var det ledninger i boksen under releet som var smeltet. Bytta di å lodda inn ekstra opp til sikring. du ser hvilke det er når du åpner boksen under. Aner ikke åffer det blir så varmt der. Min bror har samme prob på sin 80.
Stian
Hdj80
ex: 80, 90, 100(aut 05, oddekalv edition)
LC 70 x2
100 AT35 manuell , gturbo, gmodule, PDI i tercooler. 3"eksos
Hilux d-cab 14 mod
can am 1000 Maverick Sport
can am 1000
bombardier 400
volvo 240
Jada har en Skoda å....
Hdj80
ex: 80, 90, 100(aut 05, oddekalv edition)
LC 70 x2
100 AT35 manuell , gturbo, gmodule, PDI i tercooler. 3"eksos
Hilux d-cab 14 mod
can am 1000 Maverick Sport
can am 1000
bombardier 400
volvo 240
Jada har en Skoda å....
-
- Ble med: tor sep 18, 2008 10:10 pm
- Lokasjon: Bergen
så faktisk på undersida av releet mitt at der hadde det vært varmt på den ene kontakten. tok en vanlig flatstift og prøvde de forskjellige kontaktene i rele-sokkelen i sikringsboksen. det viste seg at den kontakten var slapp og hang ikke skikkelig. dette kan utvikle varme og kansje smelte ting? tok iallefall skrujernet og klemte isammen kontakene i sokkelen så de kniper bedre på flatstiften jeg prøvde med. da blir det og bedre kontakt for releet 

Ole Morten
Tror det releet har smelta på samtlige 80`r jeg har sett på, samt min egen.
LC HZJ75PU ,Nissan Leaf
LJ70LX ,LJ73LX 38" ,LJ73LX ,HJ60G ,HJ61VX ,KZJ95GX ,HDJ100VX ,HDJ80VX
LJ70LX ,LJ73LX 38" ,LJ73LX ,HJ60G ,HJ61VX ,KZJ95GX ,HDJ100VX ,HDJ80VX
Da har jeg vært innom høggern og funnet meg et rele også...fant en gammel corolla og vips hadde jeg fjernlys igjen 

Stort sett alle 90- talls Toyotaer har det samme releet.
- aukanmeister
- Ble med: fre nov 06, 2009 4:48 pm
- Lokasjon: Aukra
superbravo skrev:så faktisk på undersida av releet mitt at der hadde det vært varmt på den ene kontakten. tok en vanlig flatstift og prøvde de forskjellige kontaktene i rele-sokkelen i sikringsboksen. det viste seg at den kontakten var slapp og hang ikke skikkelig. dette kan utvikle varme og kansje smelte ting? tok iallefall skrujernet og klemte isammen kontakene i sokkelen så de kniper bedre på flatstiften jeg prøvde med. da blir det og bedre kontakt for releet
Dette er iallefall tifellet på HiAcen min! Har skjedd med to HiAcer, så vet hva dette er nå

KTM 950 Adventure 05'
KTM 390 Adventure 20'
LC HDJ 80 GX 1990' 35"
Nissan strømbil
Skoda ett eller annet
KTM 390 Adventure 20'
LC HDJ 80 GX 1990' 35"
Nissan strømbil
Skoda ett eller annet