Side 1 av 1

SERVO - KJØLING

Postet: lør mar 26, 2005 9:37 pm
av håvard
Holder fortsatt på med å montere 60 servo på min 42. Legger merke til at både original 42 servo og 60 servo har oljerøra liggende fremme på ramma. Så et par spm.

- Har det en viss kjøleeffekt at de ligger der fremme?
- Hvis det så kan jeg vel isteden for å knekke nye rør, kjøre alt i slanger og evt. kjøre det innom en oljekjøler? (slik oljekjøler man fester til radiatoren, vanlig på amerikansk automat)

Postet: lør mar 26, 2005 11:49 pm
av rikard
Det er samme løsningen på 70 serien også. Tviler på at det er nødvendig med kjøling på servooljen. Skal mye til at en får overopphetning på denne i Norge selv om den vil kjøles noe mot ramma. Normalt vil temperaturen være tilsvarende kjølevæsketempen når jeg har sjekket etter litt hard kjøring. Servopumpa har jo bypass slik at den ikke oppererer på høyere enn innstillt trykk. Tipper servoen ligger på høyre side på grunn av det selges flest biler med høyreratt (i østen). Men er ikke 100% sikker

Postet: søn mar 27, 2005 12:18 am
av håvard
Ok. Da får jeg laget/presset noen slanger.

Vet at Ketil i Halden har litt problemer med at servoveska blir jævlig varm. Han har en ombygd servo på sin 42, men pumpa er ikke fra noen LC.

Er det noen ide å kjøle vesta på returen? (da returen kan festes til en kjøler med kun slangeklemmer)

Postet: søn mar 27, 2005 2:14 pm
av Jarle
Du må uansett sette kjøleren på retursiden, Håvard. Det finnes neppe noen kjøler som tåler 70-100 bar, som det er på trykksiden mellom pumpa og snekka.
Men er enig med ljokjell i at du i utgangspunktet sannsynligvis ikke trenger kjøling. Servo-oljen blir nok varmest når du står nedi et myrhøl og bakser, og da får du jo ikke noe særlig luftstrøm til å kjøle med likevel.

Postet: man mar 28, 2005 11:53 am
av håvard
Takker, sjekka litt i svinndal i går og det er ingen som har kjøling på servoen, må være no annet som er galt med Ketils servo da den blir for varm.

Da blir det kjøpt noen nye slanger hos tess de nærmeste dagene.

Venter bare på dobbelt reimhjul fra Sindre jeg da :D

Postet: tir mar 29, 2005 2:02 am
av Ketil
Jeg satt på en slik amcar oljekjöler på min på retursiden og har ikke hatt noen problemer etter dette! Så det funka. (Bortsett fra at et ödelagt batteri har lekka syre og brent hull i den ene slangen og at jeg for öyeblikket er uten servo...)

Ketil