Gløding i streng kulde..
Redaktører: ModeratorNLCK,Snekker_Andersen,baa,lj73jon
Gløding i streng kulde..
Hvordan går dere frem i streng kulde når dere skal starte? Hører noen sier att de slår på tenninga og venter til glødelampa slukker og så slår den av igjen og gløder en gang til før de starter. Og noen sier det holder og gløde en gang. Tenker da på tempraturer fra -20 og nedover.
Mvh Bent
Re: Gløding i streng kulde..
Jeg gløder 2 ganger 

glødet to ganger i dag jeg også. var -24 og uten motorvarmer. den stoppet igjen rett etter den tente men startet greit 2 gangen. MEN det gikk nok noen sek før den gikk pent, rakklet og kakklet stygt de første sekundene gitt 

Mvh Bent
Jeg benytter bilen relativt ofte under minus 15, og vil anbefale å gløde både 2 og 3 ganger før man starter. Dersom man følger med på glødelyset i dashbordet, så vil man se at dette slukker raskere for hver gang man har glødet noe som viser at selve glødepluggen er blitt varmere, og i teorien skal ha lettere å antenne. I mine tilfeller så har teorien stemt med praksisen
Forøvrig bør man IKKE benytte POWER HEAT knappen før motoren har fått gått i 3-4 minutter, da høyt turtall umidelbart etter oppstart er direkte skadelig på motoren.
Kan også være fornuftig å svippe innom ett verksted å få målt batteriene, så man er godt rustet på batteri fronten til de kalde måneder.

Forøvrig bør man IKKE benytte POWER HEAT knappen før motoren har fått gått i 3-4 minutter, da høyt turtall umidelbart etter oppstart er direkte skadelig på motoren.
Kan også være fornuftig å svippe innom ett verksted å få målt batteriene, så man er godt rustet på batteri fronten til de kalde måneder.

Jeg gløder bare en gang, og den starter lett både i -10 og -28 (har ikke prøvd noe lavere enn det, siden det ikke har vært lavere enda). Høyt turtall er ikke bra, men PWR HEAT knappen gir ikke mere enn 1100RPM (eller er det 1200?), og det er IKKE høyt turtall. Så jeg bruker den med det samme motoren er startet. Forøvrig bør ikke motoren stå på tomgang i mange minutter etter oppstart. De fleste produsenter anbefaler å starte kjøring umiddelbart for å få opp temperaturen så fort som mulig. Dog er det klart at du ikke bør legge deg på motorveien med en gang med turtall på 3000+. Men forsiktig moderat kjøring de første minuttene tror jeg ikke skader noe, tvert imot.
Klart litt kakling er det de første sekundene etter oppstart i -28, men det gir seg etter få sekunder.
Klart litt kakling er det de første sekundene etter oppstart i -28, men det gir seg etter få sekunder.
Ja klart det er litt kakling,er jo en diesel motor som sitter i disse bilene.tarjei skrev:Jeg gløder bare en gang, og den starter lett både i -10 og -28 (har ikke prøvd noe lavere enn det, siden det ikke har vært lavere enda). Høyt turtall er ikke bra, men PWR HEAT knappen gir ikke mere enn 1100RPM (eller er det 1200?), og det er IKKE høyt turtall. Så jeg bruker den med det samme motoren er startet. Forøvrig bør ikke motoren stå på tomgang i mange minutter etter oppstart. De fleste produsenter anbefaler å starte kjøring umiddelbart for å få opp temperaturen så fort som mulig. Dog er det klart at du ikke bør legge deg på motorveien med en gang med turtall på 3000+. Men forsiktig moderat kjøring de første minuttene tror jeg ikke skader noe, tvert imot.
Gjør det samme æ også.Starte den med PWR HEAT knappen inne,fikk beskjed av Hell bil om at dette er nok mindre skadelig enn å remje ut på omkjøringsveien i 2500-3000 omdreininger rett etter oppstart.......

Sverre
Medlem av den skumle trønder taliban ligaen
Medlem av den skumle Prado geriljaen
Min Garasje: http://nlck.no/forum/viewtopic.php?f=37&t=11517
Arnolds sin blogg: http://www.arnolds.blogg.no
Medlem av den skumle trønder taliban ligaen
Medlem av den skumle Prado geriljaen
Min Garasje: http://nlck.no/forum/viewtopic.php?f=37&t=11517
Arnolds sin blogg: http://www.arnolds.blogg.no
bestilte montering av motorvarmer når jeg skal ha den på eu kont neste uke. må vell spare motoren litt det i forhold til kaldstartene nå i minus 30
om ikke annet blir det fortere varmt til meg
Toyota antydet ca 4500 ferdig montert.

Mvh Bent
Er dere sikre på at glødinga faktisk kuttes når lampa slukker?
På andre biler har jeg opplevd at glødinga faktisk fortsetter (ihvertfall noen sekunder) etter at lampa er slukket.
På andre biler har jeg opplevd at glødinga faktisk fortsetter (ihvertfall noen sekunder) etter at lampa er slukket.
Hvordan kan du vite det om lampen har slukket da????
Dag Einar 900 63 808
HDJ 100 07/2006
Yaris Verso Artic Trucks 2004
Toyota IQ 1.4 diesel 115hk 2010
Fordson Dexta 1960
Farmall Cub 1953
Yamaha QT 1982
Elsker tur i skog og mark, bare det skjer med en Land Cruiser.
HDJ 100 07/2006
Yaris Verso Artic Trucks 2004
Toyota IQ 1.4 diesel 115hk 2010
Fordson Dexta 1960
Farmall Cub 1953
Yamaha QT 1982
Elsker tur i skog og mark, bare det skjer med en Land Cruiser.
Tja, da må man vel til med å måle om det står strøm på glødeplugga.
Gløde en gang og bruke pwr heat knappen.
Starta som et skudd her om dagen i -29 uten motorvarmern i, e vældi fornøyd me startegenskapan.
Min forrige bil en audi 2,5 tdi (V6) kunne eg bare glømme å få start på i -23 eller kaldere uten motorvarmer.
Starta som et skudd her om dagen i -29 uten motorvarmern i, e vældi fornøyd me startegenskapan.
Min forrige bil en audi 2,5 tdi (V6) kunne eg bare glømme å få start på i -23 eller kaldere uten motorvarmer.
Stian N Heiskel
90792068
-83 HJ60. Hatt den i snart 1 år, og blir bare mer og mer gla i den.
-05 VX120 Konebil.
90792068
-83 HJ60. Hatt den i snart 1 år, og blir bare mer og mer gla i den.
-05 VX120 Konebil.
Cruiseren min trengte to forsøk på å starte her i -13 om dagen, ble nesten litt overrasket.
Men det var fordi kupélyset hadde stått på en uke i strekk
Så da var det kanskje ikke så gale allikevel
Men det var fordi kupélyset hadde stått på en uke i strekk

Så da var det kanskje ikke så gale allikevel

* Svært skuffet over Toyota Norge AS' håndtering av dyseproblematikken på LC120.
* Anbefaler ikke Toyota Ålesunds (Brages) grunnet ansvarsfraskrivelse i denne sammenheng.
* Har du en 2005/06-modell, få sjekket/byttet dyser på bilen din så fort du kan!
* Anbefaler ikke Toyota Ålesunds (Brages) grunnet ansvarsfraskrivelse i denne sammenheng.
* Har du en 2005/06-modell, få sjekket/byttet dyser på bilen din så fort du kan!
eg har jo varmer i min bil.men ikkje altid eg bruker den.
uten at varmer eg brukt.eg gløder kun en gang.pga dn starter greit da uten.og det er nokk etter gløding på bilene.bruker og pwr heat knappen men gang(jore det på luxen og)var aldri noe problem det.
når varmer har vert på kommer det bare et link i gløde lampa
det er fint det 
uten at varmer eg brukt.eg gløder kun en gang.pga dn starter greit da uten.og det er nokk etter gløding på bilene.bruker og pwr heat knappen men gang(jore det på luxen og)var aldri noe problem det.
når varmer har vert på kommer det bare et link i gløde lampa

http://www.arctic-on-the-road.blogspot. ... chive.html
morroa har så vidt begynt
-2011 Hilux 38"
-2006 Land crusier 37" solgt
-2002 Hilux 35"solgt
-2000 Hilux 33"solgt
-1998 Pajero 35"solgt
-1997 Pajero 35"solgt
morroa har så vidt begynt

-2011 Hilux 38"
-2006 Land crusier 37" solgt
-2002 Hilux 35"solgt
-2000 Hilux 33"solgt
-1998 Pajero 35"solgt
-1997 Pajero 35"solgt
Synes min GX 05 er utrolig tung å få igang allerede fra -10. Må kime ganske lenge før den starter. Når den starter går den fint med en gang. Starter lett når det er mildere. Nesten slitsomt 

LandCruiser 2006GX
Min starter heldigvis fint i streng kulde + at den ikke blir brukt hver dag.
Men jeg ser en knapp under nøkkelen som heter "2nd", er dette en knapp for å det andre forsøket på å starte bilen? Ser ikke store forskjellen på antall sekunder glæding eller lignende med den inne..
Anybody?
Men jeg ser en knapp under nøkkelen som heter "2nd", er dette en knapp for å det andre forsøket på å starte bilen? Ser ikke store forskjellen på antall sekunder glæding eller lignende med den inne..
Anybody?
Land Cruiser VX 120 Arctic Truck 35 grå-matt..
Den knappen er til å styre girkassen ved igangsetting av bilen på ekstremt glatte plasser/bakker. Med den inne starter bilen i andre gir og med mindre hjulspinn, ifølge det jeg har lest meg til...
MrSilver
MrSilver
Citroen DS. If I have to explain, you would't understand.
ja da så, da er det jo ikke rart jeg ikke så noe forskjell..
Land Cruiser VX 120 Arctic Truck 35 grå-matt..