Side 1 av 1
Gløding i streng kulde..
Postet: tir des 29, 2009 10:31 am
av froesak
Hvordan går dere frem i streng kulde når dere skal starte? Hører noen sier att de slår på tenninga og venter til glødelampa slukker og så slår den av igjen og gløder en gang til før de starter. Og noen sier det holder og gløde en gang. Tenker da på tempraturer fra -20 og nedover.
Re: Gløding i streng kulde..
Postet: ons des 30, 2009 12:20 pm
av Pirkka
Jeg gløder 2 ganger

Re: Gløding i streng kulde..
Postet: ons des 30, 2009 1:27 pm
av froesak
glødet to ganger i dag jeg også. var -24 og uten motorvarmer. den stoppet igjen rett etter den tente men startet greit 2 gangen. MEN det gikk nok noen sek før den gikk pent, rakklet og kakklet stygt de første sekundene gitt

Re: Gløding i streng kulde..
Postet: ons des 30, 2009 8:21 pm
av Tromso
Jeg benytter bilen relativt ofte under minus 15, og vil anbefale å gløde både 2 og 3 ganger før man starter. Dersom man følger med på glødelyset i dashbordet, så vil man se at dette slukker raskere for hver gang man har glødet noe som viser at selve glødepluggen er blitt varmere, og i teorien skal ha lettere å antenne. I mine tilfeller så har teorien stemt med praksisen
Forøvrig bør man IKKE benytte POWER HEAT knappen før motoren har fått gått i 3-4 minutter, da høyt turtall umidelbart etter oppstart er direkte skadelig på motoren.
Kan også være fornuftig å svippe innom ett verksted å få målt batteriene, så man er godt rustet på batteri fronten til de kalde måneder.

Re: Gløding i streng kulde..
Postet: tor des 31, 2009 12:24 pm
av tarjei
Jeg gløder bare en gang, og den starter lett både i -10 og -28 (har ikke prøvd noe lavere enn det, siden det ikke har vært lavere enda). Høyt turtall er ikke bra, men PWR HEAT knappen gir ikke mere enn 1100RPM (eller er det 1200?), og det er IKKE høyt turtall. Så jeg bruker den med det samme motoren er startet. Forøvrig bør ikke motoren stå på tomgang i mange minutter etter oppstart. De fleste produsenter anbefaler å starte kjøring umiddelbart for å få opp temperaturen så fort som mulig. Dog er det klart at du ikke bør legge deg på motorveien med en gang med turtall på 3000+. Men forsiktig moderat kjøring de første minuttene tror jeg ikke skader noe, tvert imot.
Klart litt kakling er det de første sekundene etter oppstart i -28, men det gir seg etter få sekunder.
Re: Gløding i streng kulde..
Postet: tor des 31, 2009 9:12 pm
av SverreS
tarjei skrev:Jeg gløder bare en gang, og den starter lett både i -10 og -28 (har ikke prøvd noe lavere enn det, siden det ikke har vært lavere enda). Høyt turtall er ikke bra, men PWR HEAT knappen gir ikke mere enn 1100RPM (eller er det 1200?), og det er IKKE høyt turtall. Så jeg bruker den med det samme motoren er startet. Forøvrig bør ikke motoren stå på tomgang i mange minutter etter oppstart. De fleste produsenter anbefaler å starte kjøring umiddelbart for å få opp temperaturen så fort som mulig. Dog er det klart at du ikke bør legge deg på motorveien med en gang med turtall på 3000+. Men forsiktig moderat kjøring de første minuttene tror jeg ikke skader noe, tvert imot.
Klart litt kakling er det de første sekundene etter oppstart i -28, men det gir seg etter få sekunder.
Ja klart det er litt kakling,er jo en diesel motor som sitter i disse bilene.
Gjør det samme æ også.Starte den med PWR HEAT knappen inne,fikk beskjed av Hell bil om at dette er nok mindre skadelig enn å remje ut på omkjøringsveien i 2500-3000 omdreininger rett etter oppstart.......

Re: Gløding i streng kulde..
Postet: fre jan 08, 2010 3:06 pm
av froesak
bestilte montering av motorvarmer når jeg skal ha den på eu kont neste uke. må vell spare motoren litt det i forhold til kaldstartene nå i minus 30

om ikke annet blir det fortere varmt til meg

Toyota antydet ca 4500 ferdig montert.
Re: Gløding i streng kulde..
Postet: tir jan 19, 2010 10:21 pm
av bjornbra
Er dere sikre på at glødinga faktisk kuttes når lampa slukker?
På andre biler har jeg opplevd at glødinga faktisk fortsetter (ihvertfall noen sekunder) etter at lampa er slukket.
Re: Gløding i streng kulde..
Postet: tir jan 19, 2010 11:31 pm
av Dag Einar
Hvordan kan du vite det om lampen har slukket da????
Re: Gløding i streng kulde..
Postet: man jan 25, 2010 10:13 pm
av bjornbra
Tja, da må man vel til med å måle om det står strøm på glødeplugga.
Re: Gløding i streng kulde..
Postet: ons mar 03, 2010 11:12 pm
av naits
Gløde en gang og bruke pwr heat knappen.
Starta som et skudd her om dagen i -29 uten motorvarmern i, e vældi fornøyd me startegenskapan.
Min forrige bil en audi 2,5 tdi (V6) kunne eg bare glømme å få start på i -23 eller kaldere uten motorvarmer.
Re: Gløding i streng kulde..
Postet: tor mar 04, 2010 1:01 am
av Walkabout
Cruiseren min trengte to forsøk på å starte her i -13 om dagen, ble nesten litt overrasket.
Men det var fordi kupélyset hadde stått på en uke i strekk
Så da var det kanskje ikke så gale allikevel

Re: Gløding i streng kulde..
Postet: fre mar 05, 2010 9:19 pm
av sunde
eg har jo varmer i min bil.men ikkje altid eg bruker den.
uten at varmer eg brukt.eg gløder kun en gang.pga dn starter greit da uten.og det er nokk etter gløding på bilene.bruker og pwr heat knappen men gang(jore det på luxen og)var aldri noe problem det.
når varmer har vert på kommer det bare et link i gløde lampa

det er fint det

Re: Gløding i streng kulde..
Postet: tir des 28, 2010 12:08 am
av aisha
Synes min GX 05 er utrolig tung å få igang allerede fra -10. Må kime ganske lenge før den starter. Når den starter går den fint med en gang. Starter lett når det er mildere. Nesten slitsomt

Re: Gløding i streng kulde..
Postet: søn jan 09, 2011 3:24 pm
av jacobsen
Min starter heldigvis fint i streng kulde + at den ikke blir brukt hver dag.
Men jeg ser en knapp under nøkkelen som heter "2nd", er dette en knapp for å det andre forsøket på å starte bilen? Ser ikke store forskjellen på antall sekunder glæding eller lignende med den inne..
Anybody?
Re: Gløding i streng kulde..
Postet: søn jan 09, 2011 4:19 pm
av mrsilver
Den knappen er til å styre girkassen ved igangsetting av bilen på ekstremt glatte plasser/bakker. Med den inne starter bilen i andre gir og med mindre hjulspinn, ifølge det jeg har lest meg til...
MrSilver
Re: Gløding i streng kulde..
Postet: søn jan 09, 2011 6:06 pm
av jacobsen
ja da så, da er det jo ikke rart jeg ikke så noe forskjell..