Noen bedre? Bilselgere....

Finner du ingen kategori som passer ditt innlegg- kan du bruke dette forumet.

Moderators: ModeratorNLCK, Snekker_Andersen, baa, lj73jon

Post Reply
gus

Noen bedre? Bilselgere....

Post by gus »

Har vært på utkikk etter bruktbil lenge, og fant etter mye om og men en flott bil som jeg reiste for å prøve. Bilen var konge den, og forhandleren er bunnsolid og seriøs.

Jeg ba om et tilbud på bilen da det var litt småtterier på den, og selger ringte da opp dagen etter og tilbudte meg bilen for en sekssifret sum som er veldig nær halvmillionen. Jeg sier tilbudet er greit, og selger tilbyr å reservere bilen gjennom helgen. Noe jeg satte svært stor pris på fordi jeg skulle på reis.. Ingen spørsmål eller garantier ble bedt om fra selger. Jeg sender en epost til selger for å få bekreftet denne reservasjonen. Og jeg får i retur at dette er OK.

Helgen medgikk til å glede seg til livet med ny drømmebil.. :D

Mandagen så koser jeg meg på vei til jobb.. Ca. kl 09 skal jeg ta noen minutter fri fra jobb for å ta unna formalitetene med selger. Litt før dette skal iverksettes ringer selgeren meg. Uten noe ydmykhet, eller beklagelse så forteller han at salgsteamet hadde solgt bilen til noen andre om lørdagen :shock: :!: :!: :!:

Det knyter seg i alle muskler i hele kroppen. Skuffelsen er enorm. Selgers unnskyldning er velkjent frase fra arrogante: -Det er bare sånn det er! Hade godt...

Er det mulig!!

Hva ville dere gjort?
2005 Toyota LandCruiser 120 GX
2014 Volkswagen E-up!
1981 Toyota Crown 2,8 Super Saloon Aut.
1969 Toyota Corona RT40
HighwayPatrol

Re: Noen bedre? Bilselgere....

Post by HighwayPatrol »

Ikkje so mykje å gjer sikkert med den bilen, solgt e solgt. Selgarar e ein rase for seg sjølv.
Men de burde komme med eitt nytt tilbud til deg da, hvis de feks har ein tilsvarande bil inne, men som er nyare, meir strøken, meir ekstrautstyr, lavare km, så forlange samme prisen på den som den du hadde reservert. Evt forlange å få med ein drøss med ekstrautstyr, som feks dyreste skiboks lakkert i bilens farge, nye sommer/vinterdekk av ypperste kvalitet på nye blanke alu felger, stereo, h.feste osv. Om ikkje du får d gratis, så hvertfall til innkjøpspris.

Det er grunn til kvifor man reserverar. Det er for å ha tid til å tenke på, for so å kunne bestemme seg innen par dagar, å da kan ikkje bilen selgast til andre i mellomtid.

Uansett so er hvertfall ikkje siste ord sagt, å det er hvertfall ikkje "Det er bare sånn det er! Hade godt" :evil:
Last edited by HighwayPatrol on Fri Jan 15, 2010 12:10 pm, edited 1 time in total.
Medlem av den skumle Arctic Trucks-ligaen og Prado-geriljaen

Min garasje:
http://nlck.no/forum/viewtopic.php?t=7926

Image
StianHdj80

Post by StianHdj80 »

Har opplevd det der ja.. De er en egen rase...
Stian
Hdj80

ex: 80, 90, 100(aut 05, oddekalv edition)
LC 70 x2
100 AT35 manuell , gturbo, gmodule, PDI i tercooler. 3"eksos
Hilux d-cab 14 mod
can am 1000 Maverick Sport
can am 1000
bombardier 400
volvo 240
Jada har en Skoda å....
PaalS

Post by PaalS »

Det er få surere ting enn dette!

Dersom du har formidlet alle fakta i saken mener jeg at det er som følger:

Du har gjort en avtale om opsjon på kjøp av en avtalt gjenstand til avtalt pris. Dersom selger ikke kan oppfylle sin del av avtalen, har du anledning til å foreta dekningskjøp for å få tak i tilsvarende gjenstand. Dersom du må betale mer for å få tak i tilsvarende gjenstand, er selger pliktig til å erstatte deg merutgiften.

Dette er det formelle utgangspunktet som i praksis danner grunnlag for forhandlinger, noe som Highwaypatrol beskriver deler av i beste detalj.

Men, det er jo dessverre slik at dersom du virkelig ønsker å nå fram så må du være villig til å saksøke vedkommende. (du må i hvertfall være så overbevisende på det, at selger tror du vil saksøke om de ikke kommer deg i møte)

Jeg mener at du ikke har noe å tape på å fortelle dem hvor du ønsker at skapet skal stå.

Lykke til!

PaalS
gus

Post by gus »

Klagde til kundesenteret og bruktbilsjefen på direkten. Hadde ikke fått svar til idag. Så da ble jeg minst like forbanna over det.. Så nå fikk adm. dir en enda lengre epost han kan kose seg med imorgen :lol:

Så får vi se hva som kommer utav det. Uforbeholden unnskyldning er det minste jeg kan få syns jeg..

Er overrasket over at en såpass stor og seriøs aktør godtar å ha en skikkelig skuffet og irritert kunde gående "løs" uten at de tar kontakt når han klager. Sånt gjør meg pissed.. :twisted:
2014 Volkswagen E-up!
1969 Toyota Corona RT40
Dag Einar

Post by Dag Einar »

Du kan jo dele med oss andre hvor dette er, så kanskje andre slipper å gå i samme fella...
Dag Einar 900 63 808
HDJ 100 07/2006
Yaris Verso Artic Trucks 2004
Toyota IQ 1.4 diesel 115hk 2010
Fordson Dexta 1960
Farmall Cub 1953
Yamaha QT 1982

Elsker tur i skog og mark, bare det skjer med en Land Cruiser.
Walkabout

Post by Walkabout »

Selgeren har inngått en bindende avtale med deg, og kan da ikke trekke seg fra handelen.

Sånn sett kan du ta saken til retten, men det er vel lite hensiktsmessig - om det ikke var en svært god handel.

Kjenner du en advokat bør du ta en prat med han, mulig du har krav på en eller annen form for kompensasjon. Som student er jeg ikke helt sikker på det enda, men det er i alle fall ingenting som tilsier at bilselgeren kunne trekke seg fra avtalen uten at det får konsekvenser for ham.
* Svært skuffet over Toyota Norge AS' håndtering av dyseproblematikken på LC120.
* Anbefaler ikke Toyota Ålesunds (Brages) grunnet ansvarsfraskrivelse i denne sammenheng.
* Har du en 2005/06-modell, få sjekket/byttet dyser på bilen din så fort du kan!
gus

Post by gus »

Nei handelen var vel gjennomsnittlig helt ok.. Ikke noe voldsom prutet etc. Jeg var på jakt etter bruktbilgaranti og kjøp av merkeforhandler. Det er alltid kjekt om det skjer noe. Og at det kan dokumenteres full historikk, i Norge.

Nå var NAF juridisk enig med at dette var et avtalebrudd, men han så ikke helt hva man kunne tjene på å lage spetakkel utover en saftig beklagelse og en mulig kompensasjon i form av gunstigere handel på annen bil eller deler. Men dette kom jo selvfølgelig an på forhandlerens seriøsitet.

Idag ringte adm. dir. selv og beklaget dypt det intrufne. De hadde "no error limit" på sånne ting, og dette skulle bare overhode ikke skje. Og han var veldig skuffet over det intrufne for min del, -og fordi det hadde skjedd hos dem.
Jeg ble nesten fornøyd igjen allerede jeg.. Fordi han drev ikke skuespill. Han mente det oppriktig :)
Så skulle han sjekke hva som var skjedd, og jeg hørte fra han.

Er lov å gjøre tabber, så lenge man tar tak i det og sørger for en minnelig ordning og viser litt ydmykhet.. (Men han mente det IKKE var lov å gjøre denne tabben.. :D )
2014 Volkswagen E-up!
1969 Toyota Corona RT40
4Springar

Post by 4Springar »

bare synd at slike tapper skjer svært ofte innen selger-strategien.
Jeg ville slått hardt ned på det, om ikke annet en for å gjøre et eksempel ut av det.
Men nå vet ikke jeg hva du har av avtaler, om det er skriftlig eller muntlig, og hvorvidt hva som holder.
Var nettopp en lik sak på h4k.no der en kar hadde avtale på kjøp, men bilen var plutselig solgt til annen kunde.
SKAL ikke skje!
kjetilh

Post by kjetilh »

gus wrote:Har vært på utkikk etter bruktbil lenge, og fant etter mye om og men en flott bil som jeg reiste for å prøve. Bilen var konge den, og forhandleren er bunnsolid og seriøs.

Jeg ba om et tilbud på bilen da det var litt småtterier på den, og selger ringte da opp dagen etter og tilbudte meg bilen for en sekssifret sum som er veldig nær halvmillionen. Jeg sier tilbudet er greit, og selger tilbyr å reservere bilen gjennom helgen. Noe jeg satte svært stor pris på fordi jeg skulle på reis.. Ingen spørsmål eller garantier ble bedt om fra selger. Jeg sender en epost til selger for å få bekreftet denne reservasjonen. Og jeg får i retur at dette er OK.

Helgen medgikk til å glede seg til livet med ny drømmebil.. :D

Mandagen så koser jeg meg på vei til jobb.. Ca. kl 09 skal jeg ta noen minutter fri fra jobb for å ta unna formalitetene med selger. Litt før dette skal iverksettes ringer selgeren meg. Uten noe ydmykhet, eller beklagelse så forteller han at salgsteamet hadde solgt bilen til noen andre om lørdagen :shock: :!: :!: :!:

Det knyter seg i alle muskler i hele kroppen. Skuffelsen er enorm. Selgers unnskyldning er velkjent frase fra arrogante: -Det er bare sånn det er! Hade godt...

Er det mulig!!

Hva ville dere gjort?
Men, ble bilen holdt av for at du skulle tenke/bestemme deg eller var det et klart JA på om du skulle kjøpe den?
Alt for mye drit på alt for liten plass...
gus

Post by gus »

Da han tilbudte meg bilen så sa jeg vel "Det er greit". Jeg skulle ha bilen jeg, men fredag ettermiddag og på vei på reis var et voldsom upraktisk tidspunkt å ordne formalitetene.

Og reservasjonen ble skriftlig gjort.
2014 Volkswagen E-up!
1969 Toyota Corona RT40
4Springar

Post by 4Springar »

gus wrote: Og reservasjonen ble skriftlig gjort.
DA skal du stå sterkt. hva er vel en reservasjon...?
Toy_Roller

Post by Toy_Roller »

da er vel igrunn bilen solgt til deg da???
og du står meget sterkt.. :D

grunen til at selger ringte deg på denne måten er får å vise at det er han som har rett og prøve å overbevise deg om at dei ikkje he gjort en feil... noe dei virkelig he gjort!

stå på ditt og se hva du kan få ut av det :D
:)
Eivind37

Post by Eivind37 »

En seriøs forhandler vil gi deg et tilsvarende tilbud...samt et lite plaster på såret.
Juridisk sett er det nok ikke så sikkert at du står så sterkt igrunn hvis du ønsker å gå den veien. Dette går inn under erstatningsrett....og da er det 3 krav som må oppfylles i henhold til erstatningsrettslige regler. For det første skal du ha lidt et økonomisk tap. Tapet må være påregnelig, samt at det må forligge årsakssammenheng mellom det økonomiske tap og hendelse...(hvis jeg husker rett.... :D Korriger meg hvis jeg husker feil...!)
Treffes som regel på 930 82 756
1984/89 Toyota LandCruiser HJ61 SPOA
2001 Toytota LandCruiser 100 AT35 Solgt
85 Toyota LandCruiser HJ60 Solgt
87 Toyota LandCruiser HJ60 Solgt
81 Toyota LandCruiser BJ42 Solgt
82 Toyota Hilux MK1 Solgt
Walkabout

Post by Walkabout »

Er vel ikke erstatningsretten som kommer vil anvendelse her, men kjøpsrett. Likevel riktig det du sier om de tre kumulative punktene om erstatningrett :wink:

Forbrukerkjøpsloven §§ 19 og 21 gir de mest relevante punktene.

Rettslig sett kan du nok derfor kreve tilsvarende bil til tilsvarende pris av forhandleren. Det forutsetter selvsagt at bindende avtale er gjort, noe det for meg virker å være i dette tilfellet.

§ 19. Forbrukerens krav ved forsinkelse

Dersom tingen ikke blir levert eller blir levert for sent og dette ikke skyldes forbrukeren eller forhold på forbrukerens side (forsinkelse), kan forbrukeren

a) holde kjøpesummen tilbake etter § 20
b) kreve oppfyllelse etter § 21
c) kreve heving etter § 23
d) kreve erstatning etter § 24.

§ 21. Rett til oppfyllelse

Er leveringstiden kommet uten at tingen er levert, kan forbrukeren likevel fastholde kjøpet og kreve oppfyllelse.
* Svært skuffet over Toyota Norge AS' håndtering av dyseproblematikken på LC120.
* Anbefaler ikke Toyota Ålesunds (Brages) grunnet ansvarsfraskrivelse i denne sammenheng.
* Har du en 2005/06-modell, få sjekket/byttet dyser på bilen din så fort du kan!
gus

Post by gus »

Jussen ligger vel i om en reservasjon er like sterkt som en underskrevet kontrakt...
2014 Volkswagen E-up!
1969 Toyota Corona RT40
Eivind37

Post by Eivind37 »

Hmm...en liten nøtt det her igrunn!
Jeg tok utgangspunkt i avtalerett (noe jeg selvfølgelig glemte å nevne :) ) I og med at varen ikke ble levert til kjøper i følge avtale.
Det juridiske spørsmål som her reises er om kjøpslovens regler kommer til anvendelse, og om en avhendelse er funnet sted. En reservasjon er igrunn ikke kjøpsrettslig bindene, og da antar jeg at kjøpslovens rettsregler blir gjeldende. En reservasjon anser jeg som en kjøps-intensjon, men ikke bindende. Likeså er det inngått en avtale, og derfor tok jeg utgangspunkt i avtalerettsregler.
Forhandler her er den proffesjonelle part, og skal etter juridiske prejudikat ha et større ansvar i følge avtalerett enn en forbruker, som blir å anse som den svake part. Ved avtalebrudd fra proffesjonell part er det da naturlig å vurdere om et økonomisk tap foreligger...så det var utgangspunkt for min betraktning.

Hadde avtale om kjøp vært undertegnet, så hadde kjøpsrettsregler kommet til anvendelse uten tvil.

Nei...er usikker her gitt! Kanskje noen med bedre juridisk bakgrunn kan gi det riktige svar.

FrodeS...hva tycker du?
Treffes som regel på 930 82 756
1984/89 Toyota LandCruiser HJ61 SPOA
2001 Toytota LandCruiser 100 AT35 Solgt
85 Toyota LandCruiser HJ60 Solgt
87 Toyota LandCruiser HJ60 Solgt
81 Toyota LandCruiser BJ42 Solgt
82 Toyota Hilux MK1 Solgt
Walkabout

Post by Walkabout »

Hmm, sant det, er gjerne sånn med jussen. Det meste blir en nøtt å knekke!

Spørsmålet blir jo hvordan en reservasjon anses. For forbrukerkjøpsloven kommer jo først til anvendelse når det er inngått en avtale. Sånn som jeg forstår det, så er en reserasjon en klar indikasjon på at man ønsker å kjøpe varen, og at begge parter er inneforstått med dette og har berettigede forventninger om at avtalen oppfylles. En avtale trenger ikke være ferdigstilt før det faktisk er en avtale. Så lenge det har blitt oppnådd enighet om de mest vesentlige punkter, som i dette tilfellet pris, så er det nok inngått en avtale dersom det foreligger tilbud og aksept. Et tilbud i form av brukbilforhandlerenes tilbud er det åpenbart, men om reservasjonen anses som en aksept er jo det som er tricky...

Det som uansett er klart, er at når tilbyderen har gitt et tilbud, kan han ikke trekke dette før han har mottatt et svar fra mottakeren innen rimelig tid. Og her har bilen blitt solgt til en annen kjøper, enn kunden som var gitt berettigede forventinger om at en avtale er i havn.

Nå har jeg bare studert et halvt år. Er i grunn dette som er så spennende med jus, at det er tolkningsspørsmål som ikke kan hentes rett ut av Norges Lover, så det blir drøftelser ut i fra hvert enkelt tilfelle som kan vippe i hvilken som helst retning bare på bakgrunn av små forskjeller. Kanskje advokat FrodeS kan være dommer og komme med en dom? :wink:
gus

Post by gus »

Ja ja.. En oppdatering her..

Har omsider lykkes forhandleren å finne en noenlunde tilsvarende bil til meg. Etter eget ønske gikk jeg 100tusen opp i pris, for å få automat med 5trinn og 166hk :lol: Skjønner vel hvilken bil som "glapp" på reservasjonen nå da.. He he.. Fikk et relativt godt tilbud i "bytte" for den som gikk tapt. Riktignok er ikke bilen levert ennå, men forhandleren har dradd strikken langt for å kompensere for min kjedelige opplevelse.

Men nå er familieøkonomien strukket langt, og bilen må vare i ti år. He he.. Det varer vel bare til LC 200 er kommet ned i 800tusen som 7seter :wink:

Så kanskje det dukker opp noe før snøen forsvinner :D
2014 Volkswagen E-up!
1969 Toyota Corona RT40
Post Reply

Return to “Generelt”