Dual transfer og tannhjulsdrift

Redaktører: ModeratorNLCK,Snekker_Andersen,baa,lj73jon

Svar
Brukeravatar
lcvidar
Innlegg: 1434
Ble med: lør sep 09, 2006 7:23 am
Lokasjon: Glomfjord
Kontakt:

Dual transfer og tannhjulsdrift

Innlegg av lcvidar »

Finnes det kit for dual transfer kit til LJ7*, og/eller ombygging til tannhjulsdrevet istedet for kjededrift?
Ev. i kombinasjon med deler laget for hilux/4r?

Kanskje det hadde vært lettere å få til om man finner seg en bakaksel med diff på midten?
Mvh Vidar Breivik
xLJ70 `86 / xLJ73 `87 / xHDJ80 `94/92
'22 Tesla Y LR
'18 Nissan Leaf
'85 Suzuki GS1100G
'06 Buschner Ventana 720
`98 Cabby 585
Brukeravatar
knixen
Innlegg: 2219
Ble med: tor jan 05, 2006 9:59 am
Lokasjon: Tromsø
Kontakt:

Re: Dual transfer og tannhjulsdrift

Innlegg av knixen »

lcvidar skrev:Finnes det kit for dual transfer kit til LJ7*, og/eller ombygging til tannhjulsdrevet istedet for kjededrift?
Ev. i kombinasjon med deler laget for hilux/4r?

Kanskje det hadde vært lettere å få til om man finner seg en bakaksel med diff på midten?
Marlin crawler skal holde på med dualtransfer adapter til kjededrevne kasser.

Frem til den er klar så må du ha adapter fra girkassa di og til en top-shift girdrevet transferkasse. Så trenger du selvfølgelig adapteret mellom de to og evt omgiring av den bakerste kassen. Ville også investert i dual-stick til bakre kasse så har du flere valgmuligheter.

Så må du ha nye mellomaksler samt ny travers. Tror ikke det har fryktelig mye å si at ikke bakdiffen din er sentrert. Men vet ikke hvor lang bakre mellomaksel på lj73 fra før.
Sitat Dag Einar: "Det finnes noen her som har bygget dette, uten at jeg husker helt, men det kan være Knixen. han gjør jo det aller meste...."

Et gammelt jungelord :)
Brukeravatar
knixen
Innlegg: 2219
Ble med: tor jan 05, 2006 9:59 am
Lokasjon: Tromsø
Kontakt:

Re: Dual transfer og tannhjulsdrift

Innlegg av knixen »

alternativet er jo selvfølgelig å gå for en W56 girkasse slik jeg gjorde. Så slipper du ett adapter. Du trenger kanskje ny girkasse ennå og da er det jo like greit, den er jo billigere enn r150/151 kassene.
Sitat Dag Einar: "Det finnes noen her som har bygget dette, uten at jeg husker helt, men det kan være Knixen. han gjør jo det aller meste...."

Et gammelt jungelord :)
Brukeravatar
lcvidar
Innlegg: 1434
Ble med: lør sep 09, 2006 7:23 am
Lokasjon: Glomfjord
Kontakt:

Re: Dual transfer og tannhjulsdrift

Innlegg av lcvidar »

Har allerede en ekstra 151, så hadde lyst å bruke den. Kan jo hende at en K-motor eller lign kommer etter hvert, og greit at alt er sterkt nok da. Er hilux-transfer bedre enn 70? Og finner man bakaksel som min 134 ARB passer i, og ellers passer i 70 med diff i midten?
Mvh Vidar Breivik
xLJ70 `86 / xLJ73 `87 / xHDJ80 `94/92
'22 Tesla Y LR
'18 Nissan Leaf
'85 Suzuki GS1100G
'06 Buschner Ventana 720
`98 Cabby 585
Brukeravatar
knixen
Innlegg: 2219
Ble med: tor jan 05, 2006 9:59 am
Lokasjon: Tromsø
Kontakt:

Re: Dual transfer og tannhjulsdrift

Innlegg av knixen »

lcvidar skrev:Har allerede en ekstra 151, så hadde lyst å bruke den. Kan jo hende at en K-motor eller lign kommer etter hvert, og greit at alt er sterkt nok da. Er hilux-transfer bedre enn 70? Og finner man bakaksel som min 134 ARB passer i, og ellers passer i 70 med diff i midten?
Hilux transfer er ikke bedre, ikke så mye dårligere heller. Men det finnes dual-deler til de, i motsetning til de du har. De bruker v8ere på de i statene uten at girkassene er problemet, det er gjerne utgående aksling på bakre transfer som går.

Har du ARB RD134 så er den til 31 spline Nissan. Du trenger en RD132 til 8" toyota.

Om du skal ha annen bakaksel så må du flytte over radiusarm festene (les kappe og sveise). I tilfelle kan du jo bruke IFS hilux bakaksel så får du en bredere aksling også.
Sitat Dag Einar: "Det finnes noen her som har bygget dette, uten at jeg husker helt, men det kan være Knixen. han gjør jo det aller meste...."

Et gammelt jungelord :)
Brukeravatar
Roall
Innlegg: 956
Ble med: tir mar 23, 2004 6:16 pm
Lokasjon: Vikhammer

Re: Dual transfer og tannhjulsdrift

Innlegg av Roall »

Kos`n Lc kasse har du da, som har kjededrift :?: Vi andre har Lceiere har i allefall drev i våre gamle :mrgreen:
LC HZJ75PU ,Nissan Leaf

LJ70LX ,LJ73LX 38" ,LJ73LX ,HJ60G ,HJ61VX ,KZJ95GX ,HDJ100VX ,HDJ80VX
Brukeravatar
lcvidar
Innlegg: 1434
Ble med: lør sep 09, 2006 7:23 am
Lokasjon: Glomfjord
Kontakt:

Re: Dual transfer og tannhjulsdrift

Innlegg av lcvidar »

knixen skrev:
lcvidar skrev:Har allerede en ekstra 151, så hadde lyst å bruke den. Kan jo hende at en K-motor eller lign kommer etter hvert, og greit at alt er sterkt nok da. Er hilux-transfer bedre enn 70? Og finner man bakaksel som min 134 ARB passer i, og ellers passer i 70 med diff i midten?
Hilux transfer er ikke bedre, ikke så mye dårligere heller. Men det finnes dual-deler til de, i motsetning til de du har. De bruker v8ere på de i statene uten at girkassene er problemet, det er gjerne utgående aksling på bakre transfer som går.
Roall skrev:Kos`n Lc kasse har du da, som har kjededrift :?: Vi andre har Lceiere har i allefall drev i våre gamle :mrgreen:
Har du ARB RD134 så er den til 31 spline Nissan. Du trenger en RD132 til 8" toyota.

Om du skal ha annen bakaksel så må du flytte over radiusarm festene (les kappe og sveise). I tilfelle kan du jo bruke IFS hilux bakaksel så får du en bredere aksling også.
Da husket jeg nok et par tall feil :roll:
Mvh Vidar Breivik
xLJ70 `86 / xLJ73 `87 / xHDJ80 `94/92
'22 Tesla Y LR
'18 Nissan Leaf
'85 Suzuki GS1100G
'06 Buschner Ventana 720
`98 Cabby 585
Brukeravatar
lcvidar
Innlegg: 1434
Ble med: lør sep 09, 2006 7:23 am
Lokasjon: Glomfjord
Kontakt:

Re: Dual transfer og tannhjulsdrift

Innlegg av lcvidar »

Roall skrev:Kos`n Lc kasse har du da, som har kjededrift :?: Vi andre har Lceiere har i allefall drev i våre gamle :mrgreen:
Å, hvorfor finner jeg så mye greier om kjededrift rundt omkring da?

Edit: Ser litt i servicemanualen, er ikke mye spor av kjededrift der nei. Knixen, kanskje du heller forklarer hvor du har kjedepåstanden fra?
Mvh Vidar Breivik
xLJ70 `86 / xLJ73 `87 / xHDJ80 `94/92
'22 Tesla Y LR
'18 Nissan Leaf
'85 Suzuki GS1100G
'06 Buschner Ventana 720
`98 Cabby 585
Brukeravatar
knixen
Innlegg: 2219
Ble med: tor jan 05, 2006 9:59 am
Lokasjon: Tromsø
Kontakt:

Re: Dual transfer og tannhjulsdrift

Innlegg av knixen »

lcvidar skrev:
Roall skrev:Kos`n Lc kasse har du da, som har kjededrift :?: Vi andre har Lceiere har i allefall drev i våre gamle :mrgreen:
Å, hvorfor finner jeg så mye greier om kjededrift rundt omkring da?

Edit: Ser litt i servicemanualen, er ikke mye spor av kjededrift der nei. Knixen, kanskje du heller forklarer hvor du har kjedepåstanden fra?
Finn ut koden på transferen. Feks 4runner har kjededrift etter sine R150/R151...
Sitat Dag Einar: "Det finnes noen her som har bygget dette, uten at jeg husker helt, men det kan være Knixen. han gjør jo det aller meste...."

Et gammelt jungelord :)
Brukeravatar
knixen
Innlegg: 2219
Ble med: tor jan 05, 2006 9:59 am
Lokasjon: Tromsø
Kontakt:

Re: Dual transfer og tannhjulsdrift

Innlegg av knixen »

Mener du trenger en slik http://advanceadapters.com/index.php?1& ... +21+Spline og en ny transfer.
Sitat Dag Einar: "Det finnes noen her som har bygget dette, uten at jeg husker helt, men det kan være Knixen. han gjør jo det aller meste...."

Et gammelt jungelord :)
Brukeravatar
lcvidar
Innlegg: 1434
Ble med: lør sep 09, 2006 7:23 am
Lokasjon: Glomfjord
Kontakt:

Re: Dual transfer og tannhjulsdrift

Innlegg av lcvidar »

http://www.marks4wd.com/products/gearma ... -gears.htm

Vi snakker vel heller om disse settene, er til Land Cruiser Split Transfer som de kalles, for ca alle 80-tallsmodeller.
Mvh Vidar Breivik
xLJ70 `86 / xLJ73 `87 / xHDJ80 `94/92
'22 Tesla Y LR
'18 Nissan Leaf
'85 Suzuki GS1100G
'06 Buschner Ventana 720
`98 Cabby 585
Brukeravatar
knixen
Innlegg: 2219
Ble med: tor jan 05, 2006 9:59 am
Lokasjon: Tromsø
Kontakt:

Re: Dual transfer og tannhjulsdrift

Innlegg av knixen »

lcvidar skrev:http://www.marks4wd.com/products/gearma ... -gears.htm

Vi snakker vel heller om disse settene, er til Land Cruiser Split Transfer som de kalles, for ca alle 80-tallsmodeller.
vet marks har, men til den prisen ville jeg nok satt i en hilux kasse...
Sitat Dag Einar: "Det finnes noen her som har bygget dette, uten at jeg husker helt, men det kan være Knixen. han gjør jo det aller meste...."

Et gammelt jungelord :)
rs37x37
Innlegg: 77
Ble med: lør jul 04, 2009 8:11 pm
Lokasjon: elverum

Re: Dual transfer og tannhjulsdrift

Innlegg av rs37x37 »

gå inn på marlincrawler se på fj,60 automat dual transfer. det adapter kitet skal passe. kjøp forsterka transfer hus fra marlin og en 4,7 gear sats med forsterka skifte gafler. ps. bland ikke hilux og landcrusier transfer ligner ikke på hverandre. r150f runner.-r151-la.cr -r154supra.ax15. jeep. disse hoved kasene skall vere identiske bortset fra clurtshus gearing og transfer. :) aisin har laga alle
Brukeravatar
lcvidar
Innlegg: 1434
Ble med: lør sep 09, 2006 7:23 am
Lokasjon: Glomfjord
Kontakt:

Re: Dual transfer og tannhjulsdrift

Innlegg av lcvidar »

Ser at det fortsatt er svært lite info om LC-duals, men at det er ting på gang ihvertfall.

Et alternativ er kanskje å gå for Hilux-deler på alt bakenfor R151en, og sveise om innfesting på en mk1 eller mk2 bakaksel, med diff på midten. Ser ut som det kanskje er en langt rimeligere verden å leve i, mht dual, omgiring osv.
Hva med aksellengde på Mk1/Mk2 kontra LJ?
Mvh Vidar Breivik
xLJ70 `86 / xLJ73 `87 / xHDJ80 `94/92
'22 Tesla Y LR
'18 Nissan Leaf
'85 Suzuki GS1100G
'06 Buschner Ventana 720
`98 Cabby 585
Brukeravatar
stian f
Innlegg: 482
Ble med: ons mai 12, 2004 3:02 pm
Lokasjon: Tromsø

Re: Dual transfer og tannhjulsdrift

Innlegg av stian f »

Jeg kan bekrefte at det IKKE er kjededrift på transferkassen på 70n, det er drev all the way.

//stian f
"Rust never sleeps!"
LA7BRA
82 BJ42
85 LJ70 - Trenger kjærlighet
01 KDJ95 - DD
Svar

Tilbake til «Drivverk 7x»