Side 1 av 1
Dual transfer og tannhjulsdrift
Postet: ons jan 27, 2010 11:33 pm
av lcvidar
Finnes det kit for dual transfer kit til LJ7*, og/eller ombygging til tannhjulsdrevet istedet for kjededrift?
Ev. i kombinasjon med deler laget for hilux/4r?
Kanskje det hadde vært lettere å få til om man finner seg en bakaksel med diff på midten?
Re: Dual transfer og tannhjulsdrift
Postet: tor jan 28, 2010 12:04 am
av knixen
lcvidar skrev:Finnes det kit for dual transfer kit til LJ7*, og/eller ombygging til tannhjulsdrevet istedet for kjededrift?
Ev. i kombinasjon med deler laget for hilux/4r?
Kanskje det hadde vært lettere å få til om man finner seg en bakaksel med diff på midten?
Marlin crawler skal holde på med dualtransfer adapter til kjededrevne kasser.
Frem til den er klar så må du ha adapter fra girkassa di og til en top-shift girdrevet transferkasse. Så trenger du selvfølgelig adapteret mellom de to og evt omgiring av den bakerste kassen. Ville også investert i dual-stick til bakre kasse så har du flere valgmuligheter.
Så må du ha nye mellomaksler samt ny travers. Tror ikke det har fryktelig mye å si at ikke bakdiffen din er sentrert. Men vet ikke hvor lang bakre mellomaksel på lj73 fra før.
Re: Dual transfer og tannhjulsdrift
Postet: tor jan 28, 2010 12:06 am
av knixen
alternativet er jo selvfølgelig å gå for en W56 girkasse slik jeg gjorde. Så slipper du ett adapter. Du trenger kanskje ny girkasse ennå og da er det jo like greit, den er jo billigere enn r150/151 kassene.
Re: Dual transfer og tannhjulsdrift
Postet: tor jan 28, 2010 5:10 pm
av lcvidar
Har allerede en ekstra 151, så hadde lyst å bruke den. Kan jo hende at en K-motor eller lign kommer etter hvert, og greit at alt er sterkt nok da. Er hilux-transfer bedre enn 70? Og finner man bakaksel som min 134 ARB passer i, og ellers passer i 70 med diff i midten?
Re: Dual transfer og tannhjulsdrift
Postet: tor jan 28, 2010 5:36 pm
av knixen
lcvidar skrev:Har allerede en ekstra 151, så hadde lyst å bruke den. Kan jo hende at en K-motor eller lign kommer etter hvert, og greit at alt er sterkt nok da. Er hilux-transfer bedre enn 70? Og finner man bakaksel som min 134 ARB passer i, og ellers passer i 70 med diff i midten?
Hilux transfer er ikke bedre, ikke så mye dårligere heller. Men det finnes dual-deler til de, i motsetning til de du har. De bruker v8ere på de i statene uten at girkassene er problemet, det er gjerne utgående aksling på bakre transfer som går.
Har du ARB RD134 så er den til 31 spline Nissan. Du trenger en RD132 til 8" toyota.
Om du skal ha annen bakaksel så må du flytte over radiusarm festene (les kappe og sveise). I tilfelle kan du jo bruke IFS hilux bakaksel så får du en bredere aksling også.
Re: Dual transfer og tannhjulsdrift
Postet: tor jan 28, 2010 5:50 pm
av Roall
Kos`n Lc kasse har du da, som har kjededrift

Vi andre har Lceiere har i allefall drev i våre gamle

Re: Dual transfer og tannhjulsdrift
Postet: tor jan 28, 2010 5:54 pm
av lcvidar
knixen skrev:lcvidar skrev:Har allerede en ekstra 151, så hadde lyst å bruke den. Kan jo hende at en K-motor eller lign kommer etter hvert, og greit at alt er sterkt nok da. Er hilux-transfer bedre enn 70? Og finner man bakaksel som min 134 ARB passer i, og ellers passer i 70 med diff i midten?
Hilux transfer er ikke bedre, ikke så mye dårligere heller. Men det finnes dual-deler til de, i motsetning til de du har. De bruker v8ere på de i statene uten at girkassene er problemet, det er gjerne utgående aksling på bakre transfer som går.
Roall skrev:Kos`n Lc kasse har du da, som har kjededrift

Vi andre har Lceiere har i allefall drev i våre gamle

Har du ARB RD134 så er den til 31 spline Nissan. Du trenger en RD132 til 8" toyota.
Om du skal ha annen bakaksel så må du flytte over radiusarm festene (les kappe og sveise). I tilfelle kan du jo bruke IFS hilux bakaksel så får du en bredere aksling også.
Da husket jeg nok et par tall feil

Re: Dual transfer og tannhjulsdrift
Postet: tor jan 28, 2010 5:55 pm
av lcvidar
Roall skrev:Kos`n Lc kasse har du da, som har kjededrift

Vi andre har Lceiere har i allefall drev i våre gamle

Å, hvorfor finner jeg så mye greier om kjededrift rundt omkring da?
Edit: Ser litt i servicemanualen, er ikke mye spor av kjededrift der nei. Knixen, kanskje du heller forklarer hvor du har kjedepåstanden fra?
Re: Dual transfer og tannhjulsdrift
Postet: tor jan 28, 2010 7:29 pm
av knixen
lcvidar skrev:Roall skrev:Kos`n Lc kasse har du da, som har kjededrift

Vi andre har Lceiere har i allefall drev i våre gamle

Å, hvorfor finner jeg så mye greier om kjededrift rundt omkring da?
Edit: Ser litt i servicemanualen, er ikke mye spor av kjededrift der nei. Knixen, kanskje du heller forklarer hvor du har kjedepåstanden fra?
Finn ut koden på transferen. Feks 4runner har kjededrift etter sine R150/R151...
Re: Dual transfer og tannhjulsdrift
Postet: tor jan 28, 2010 8:25 pm
av knixen
Re: Dual transfer og tannhjulsdrift
Postet: fre jan 29, 2010 1:36 pm
av lcvidar
http://www.marks4wd.com/products/gearma ... -gears.htm
Vi snakker vel heller om disse settene, er til Land Cruiser Split Transfer som de kalles, for ca alle 80-tallsmodeller.
Re: Dual transfer og tannhjulsdrift
Postet: fre jan 29, 2010 3:49 pm
av knixen
vet marks har, men til den prisen ville jeg nok satt i en hilux kasse...
Re: Dual transfer og tannhjulsdrift
Postet: ons feb 17, 2010 9:37 pm
av rs37x37
gå inn på marlincrawler se på fj,60 automat dual transfer. det adapter kitet skal passe. kjøp forsterka transfer hus fra marlin og en 4,7 gear sats med forsterka skifte gafler. ps. bland ikke hilux og landcrusier transfer ligner ikke på hverandre. r150f runner.-r151-la.cr -r154supra.ax15. jeep. disse hoved kasene skall vere identiske bortset fra clurtshus gearing og transfer.

aisin har laga alle
Re: Dual transfer og tannhjulsdrift
Postet: tor feb 18, 2010 12:51 am
av lcvidar
Ser at det fortsatt er svært lite info om LC-duals, men at det er ting på gang ihvertfall.
Et alternativ er kanskje å gå for Hilux-deler på alt bakenfor R151en, og sveise om innfesting på en mk1 eller mk2 bakaksel, med diff på midten. Ser ut som det kanskje er en langt rimeligere verden å leve i, mht dual, omgiring osv.
Hva med aksellengde på Mk1/Mk2 kontra LJ?
Re: Dual transfer og tannhjulsdrift
Postet: fre feb 19, 2010 11:57 am
av stian f
Jeg kan bekrefte at det IKKE er kjededrift på transferkassen på 70n, det er drev all the way.
//stian f