Dekk-kalkulator : Jeg skal lage, men hva vil dere ha?
Redaktører: ModeratorNLCK,Snekker_Andersen,baa,lj73jon
Dekk-kalkulator : Jeg skal lage, men hva vil dere ha?
Yo!
Jeg tenkte jeg skulle progge en litt fancy dekkalkulator. Hva ønsker folket å vite? Hva vil dere putte inn av data/specs og hva vil dere ha ut?
Jeg tenkte jeg skulle progge en litt fancy dekkalkulator. Hva ønsker folket å vite? Hva vil dere putte inn av data/specs og hva vil dere ha ut?
Re: Dekk-kalkulator : Jeg skal lage, men hva vil dere ha?
Det hadde vært nyttig.
Hadde vært greit å få tommer (") ut.
Jeg lurte nylig på hvor stort 285/60-18 var i forhold til 265/70-17 for eksempel.
En kalkulator for oss matteidioter hadde vært kjekt
Hadde vært greit å få tommer (") ut.
Jeg lurte nylig på hvor stort 285/60-18 var i forhold til 265/70-17 for eksempel.
En kalkulator for oss matteidioter hadde vært kjekt

* Svært skuffet over Toyota Norge AS' håndtering av dyseproblematikken på LC120.
* Anbefaler ikke Toyota Ålesunds (Brages) grunnet ansvarsfraskrivelse i denne sammenheng.
* Har du en 2005/06-modell, få sjekket/byttet dyser på bilen din så fort du kan!
* Anbefaler ikke Toyota Ålesunds (Brages) grunnet ansvarsfraskrivelse i denne sammenheng.
* Har du en 2005/06-modell, få sjekket/byttet dyser på bilen din så fort du kan!
Det jeg tenkte.
• Stappe inn tommer og få Europeiske mål
• Omvendt av det på linja over
• Få ut % i rulleomkrets i forhold til original
• Så haddet det vært fett å fått vist det visuellt på en LC, evt. flere modeller (det må bli sånn ca bare)
• Km avvik
EDIT: Km avvik
• Stappe inn tommer og få Europeiske mål
• Omvendt av det på linja over

• Få ut % i rulleomkrets i forhold til original
• Så haddet det vært fett å fått vist det visuellt på en LC, evt. flere modeller (det må bli sånn ca bare)
• Km avvik
EDIT: Km avvik
Høres veldig bra ut, Håvard!
Jeg har brukt denne til nå, men din høres jo ut til å bli grom-grom!
Med bilder av forskjellige biler justert til riktig målestokk kan du vel vise "virtuel-dim på så å si alle, bare med forskjellig akselavstand... (?)
Jeg gleder meg!!
Jeg har brukt denne til nå, men din høres jo ut til å bli grom-grom!
Med bilder av forskjellige biler justert til riktig målestokk kan du vel vise "virtuel-dim på så å si alle, bare med forskjellig akselavstand... (?)
Jeg gleder meg!!
Ja, den fungerer den der, tenkte bare å gjøre den enda enklere og litt mer visuell. Må selvsagt frontes med NLCK som avsender 

Hehe, jeg er imponert over at sånt går an å lage jeg
Men du Håvard virker ganske smart med dekkdim og sånn... Et innpress på 18 kontra 30 (originalt):
Vil det "ta" 12 mm ekstra i skjermen også på hver side, eller mindre? F. eks. 6 mm fremme og 6 mm bak (i fronthjulbuen), evt enda mer/mindre?
Er den bevegelsen når hjulet svinger, og innpresset er kortere, jeg ikke greiere å se for meg forholdstallene

Men du Håvard virker ganske smart med dekkdim og sånn... Et innpress på 18 kontra 30 (originalt):
Vil det "ta" 12 mm ekstra i skjermen også på hver side, eller mindre? F. eks. 6 mm fremme og 6 mm bak (i fronthjulbuen), evt enda mer/mindre?
Er den bevegelsen når hjulet svinger, og innpresset er kortere, jeg ikke greiere å se for meg forholdstallene

* Svært skuffet over Toyota Norge AS' håndtering av dyseproblematikken på LC120.
her er en som regner ut de forskjellige dekkdim i % http://www.dekkalkulator.com/no/#
Det finnes flere slike, men synes ingen dekker alt det vi trenger.jope skrev:her er en som regner ut de forskjellige dekkdim i % http://www.dekkalkulator.com/no/#
Walkabout. Kort fortalt så stikker dekka/felgene dine 12mm mer ut på hver side av akselen din. (Akselen din da 24mm breiere hvis du tar med begge sider om du vil)
Her er en litt dårlig og overdreven skisse

- Vedlagte filer
-
- Picture 354.png (17.51 KiB) Vist 6142 ganger
Flott Håvard, det satt ting litt mer på plass!
Men hvordan blir det med selve svingebevegelsen?
Vil "spacingen" på 12 mm gjøre at felg/dekk tar i 12 mm mer både bake og fremme i hjulbuen?
Eller vil det fordele seg på 6 mm fremme og 6 mm bak, evt annet forholdstall? Det er sånn matte jeg er hjelpesløs på
Beklager mine litt mindre proffe ferdigheter i paint
Men hvordan blir det med selve svingebevegelsen?
Vil "spacingen" på 12 mm gjøre at felg/dekk tar i 12 mm mer både bake og fremme i hjulbuen?
Eller vil det fordele seg på 6 mm fremme og 6 mm bak, evt annet forholdstall? Det er sånn matte jeg er hjelpesløs på

Beklager mine litt mindre proffe ferdigheter i paint

- Vedlagte filer
-
- mm.jpg (29.64 KiB) Vist 6133 ganger
Åja du tenker sånn ja. Nei det er en litt annen matematisk problemstilling. For å være helt ærlig, selv om du finner en som "tør" å regne det ut så er ikke det mye verdt. Hva felger og dekk er i praksis i forhold til specs kan variere ganske mye, så jeg vill utvilsomt prøvd dette i praksis.
I verste fall ville jeg kanskje ha lånt meg en spacer eller no, evt. lag mellom noe- jekka opp bilen og sett ved full sving, men det blir jo litt meningsløst det og, da har du ikke trykk på hjula, og dessuten så er som sagt specs og praksis to forskjellige ting.
Jeg har bestillt dekk og felg på specs nå, men jeg gambler, tiden vil vise om jeg får alt på. Isåfall blir det kapping og spacing som må til. Slik er det bare
I verste fall ville jeg kanskje ha lånt meg en spacer eller no, evt. lag mellom noe- jekka opp bilen og sett ved full sving, men det blir jo litt meningsløst det og, da har du ikke trykk på hjula, og dessuten så er som sagt specs og praksis to forskjellige ting.
Jeg har bestillt dekk og felg på specs nå, men jeg gambler, tiden vil vise om jeg får alt på. Isåfall blir det kapping og spacing som må til. Slik er det bare

jeg ønsker meg en fancy kalkulator som regner ut overflaten når du har sluppet ut luft... dvs flate dekk, for å kunne finne ut forskjellen i flyteevnen på forskjellige dekkstørrelser.
Sitat Dag Einar: "Det finnes noen her som har bygget dette, uten at jeg husker helt, men det kan være Knixen. han gjør jo det aller meste...."
Et gammelt jungelord
Et gammelt jungelord

denne er fin. Liker å kunne sammenligne dekkdim.
http://www.rims-n-tires.com/rt_specs.jsp
http://www.rims-n-tires.com/rt_specs.jsp
knixen skrev:jeg ønsker meg en fancy kalkulator som regner ut overflaten når du har sluppet ut luft... dvs flate dekk, for å kunne finne ut forskjellen i flyteevnen på forskjellige dekkstørrelser.
DET regnestykket skulle jeg likt å se! Er det ingen matteguruer her?
Hehe, du skal du ta kål på hjernen min eller!? Nei det begir jeg meg ikke ut på, dessuten så er jo det sykt mange faktorer inne i bildet. Det "går ikke an" å regne seg frem til det. Vekt på bil/aksel og ikke minst i forhold til felg og hvilken type dekk- produksjonsforskjeller på felg og dekk/fabrikat osv.knixen skrev:jeg ønsker meg en fancy kalkulator som regner ut overflaten når du har sluppet ut luft... dvs flate dekk, for å kunne finne ut forskjellen i flyteevnen på forskjellige dekkstørrelser.
Forøvrig så er matta bak en dekkalkulator veldig enkel, det er bare å få det forståelig og brukervennlig med en del fine funksjoner som er utfordringen.
I tillegg til europeisk og fra/til tommer så må man også ha europeisk til europeisk. Altså feks forskjell på 275/70-16 og 285/65-18.
Bjørn Erik
Bjørn Erik
- offroadguru Solli
- Ble med: fre feb 03, 2006 10:52 am
- Lokasjon: Hauge i Dalane
Jeg kunne tenkt meg en der jeg skrev inn ønsket dekkstørrelse og sekunder etterpå svarte en biltilsynsmann; "HURRA! SELVSAGT KAN de GODKJENNES!!!!"håvard skrev:Yo!

Flott tiltak Håvard. Jeg er selvsagt mest interesert i dekkalternativer til J4Serie. Og helst en dokumentasjon på største dimmensjon UTEN hastighetsbegrensning på 60km/t som dessverre Toyota la inn i sin tid....

- Thomazinho
- Ble med: man mar 16, 2009 9:26 pm
- Lokasjon: Kongsberg
Fått lagd kalkis Håvrd?
'92 4 Runner i skog og mark
'06 Yaris Perverso på arbe'
sendt deg en mail, med en kalkis du sikkert kan bruke litt av.
Ja, altså- er godt igang. Matematikken er enkel, men den har sjukt mye funksjonalitet. Man ser visuellt hvor mye større dekket er, man får avvik i prosent og i kmt osv mens man holder på . Har ikke jobbet på. Har ikke jobbet på den på en stund. Holder åå med nye websider...
- Thomazinho
- Ble med: man mar 16, 2009 9:26 pm
- Lokasjon: Kongsberg
He he, dette blir konge. Skal man se på det siste innlegget ditt, så tror jeg du er overanstrengt. Kan godt vente en ekstra måned på den sånn at du får tatt deg inn litt igjen
Jeg kunne også tenke meg bilde av hver enkelt bilmodell der man kan se åssen det blir med forskjellige størrelser av dekk, og at man kan velge alle de forskjellige felgene på markedet
Keep up the good work!

Jeg kunne også tenke meg bilde av hver enkelt bilmodell der man kan se åssen det blir med forskjellige størrelser av dekk, og at man kan velge alle de forskjellige felgene på markedet

'92 4 Runner i skog og mark