Hallo.
Finnes det en "optimal" dekkstørrelse med tanke på drivstoff-forbruk?
Jeg har nettopp kjøpt en hj60(5-trinns) med 35" hjul (35x12.5 R15LT), og det blir en del giring i bakkene.
Dekkstørrele og drivstofforbruk
Redaktører: ModeratorNLCK,Snekker_Andersen,baa,lj73jon
Re: Dekkstørrele og drivstofforbruk
Har aldri hatt de helt store variasjonene i forbruk..
Men man kan jo tenke seg at store smale dekk er mest fornuftig.. da kommer man et godt stykke på hver omdreining og har samtidig liten rullemotstand. fks 33/10,5
Det har nok mye mer å si om du cruiser i 70 eller i 90
Men man kan jo tenke seg at store smale dekk er mest fornuftig.. da kommer man et godt stykke på hver omdreining og har samtidig liten rullemotstand. fks 33/10,5
Det har nok mye mer å si om du cruiser i 70 eller i 90
Martin, Ringerike. Heil Halling halv tulling! (eller var det motsatt?)
- offroadguru Solli
- Ble med: fre feb 03, 2006 10:52 am
- Lokasjon: Hauge i Dalane
Med 3.70 så passer vistnok 31 & 35 best. Men.... De fleste tommemerkede dekk er mye mindre i virkeligheten. Min HJ60 gikk på 0.97 med taktelt pluss oppakning (ca.2.3 tonn) på 255x85x16 som er nøyaktig 33,1 tommer-dvs. like høye som fx. GY MTR 35x12,5x15.
den gamle min med turbo, 35'' og en ''tomvekt'' på ca 2.5tonn gikk på under literen på langkjøring over fjellet
men så må du jo også tenke på at alt over 1.5l/mila er hobby
EDIT: ang dekk så er de fleste dekka 2'' mindre enn hva det står på de med 10'' felger.

men så må du jo også tenke på at alt over 1.5l/mila er hobby

EDIT: ang dekk så er de fleste dekka 2'' mindre enn hva det står på de med 10'' felger.

HJ60: ''BESTEMOR'' 37'' ARB,++ SOLGT:(
Hilux mk3 37'' AsfaltTtrøkk
vegsir: ''Bruker sin TLC på en måte som imponerer noen og gir kuldegysninger til andre.''
Hilux mk3 37'' AsfaltTtrøkk
vegsir: ''Bruker sin TLC på en måte som imponerer noen og gir kuldegysninger til andre.''