Skifte vannpumpe ved reg.reim-skifte?

Redaktører: Snekker_Andersen,baa,lj73jon

Svar
line
Ble med: lør jan 30, 2010 12:17 am
Lokasjon: Furnes

Skifte vannpumpe ved reg.reim-skifte?

Innlegg av line »

Hei!
Det nærmer seg 90000-service på bilen min. Da vil jeg få skiftet olje på automatkassa. I tillegg er det på tide å bytte reg.reim også (5 år i august). Lurte på en liten ting i forhold til dette. Vil det lønne seg å skifte vannpumpa samtidig? Tenker at om skrujobben blir noe av det samme så kan det lønne seg (slipper å betale for noe av samme jobben 2 ganger) selv om pumpa ikke er gåen..... Hvor lenge holder disse vannpumpene sånn ca? Andre ting jeg bør passe på å få sjekket i tillegg til vanlig 90-service og de nevnte ting. Skal forresten også få de til å måle dysene og sjekke at motorfestene er som de skal :wink: Lurt å passe på før bilen blir 5...... Vet at dyseforingene ble skiftet i 2009, men det er vel bare noen små deler, eller...... :?

Line :)
LC 120 GX 2006
Brukeravatar
Dag Einar
Ble med: tor mai 13, 2004 11:05 pm
Lokasjon: Råde i Østfold
Kontakt:

Re: Skifte vannpumpe ved reg.reim-skifte.........

Innlegg av Dag Einar »

Jeg har ganske nettopp hatt stor service på min.
Da hadde den gått 120 000km etter forrige stor service.
Jeg valgte da å bytte vannpumpe samtidig, dette fordi kostnaden er liten for en vannpumpe i forhold til å bare bytte reim, for så å få vannpumpe trøbbel senere, som igjen gjør at reima hopper over og det blir SVÆRT dyrt. for slik jeg har forstått det så går reima innom vannpumpen.
I tellegg fikk jeg ordnet håndbrekket, begge virer ble byttet og skiftet pærer i girvelger.

Jeg gjorde denne jobben hos Din Bilservice(69 14 14 11) i Sarpsborg og betalte rett under 7000,- inkl mva
Dag Einar 900 63 808
HDJ 100 07/2006
Yaris Verso Artic Trucks 2004
Toyota IQ 1.4 diesel 115hk 2010
Fordson Dexta 1960
Farmall Cub 1953
Yamaha QT 1982

Elsker tur i skog og mark, bare det skjer med en Land Cruiser.
veilederen
Ble med: fre nov 13, 2009 12:26 pm
Lokasjon: Fetsund

Re: Skifte vannpumpe ved reg.reim-skifte.........

Innlegg av veilederen »

Tror det er vanlig å skifte vannpumpa samtidig!
Brukeravatar
Toreh
Ble med: tir mar 17, 2009 10:56 pm
Lokasjon: Bergen

Re: Skifte vannpumpe ved reg.reim-skifte?

Innlegg av Toreh »

Jeg skiftet nylig reim på min 2004 mod. Reimskift her kommer ikke i konflikt med vannpumpen. Tror nok at å løsne på dynamoreimen for å kontrollere vannpumpe tar lenge tid enn å skru av registerdekselet for å skifte registerreim.
tore

917 16077
Brukeravatar
ketilt
Ble med: søn okt 17, 2010 10:13 am
Lokasjon: Trondheim

Innlegg av ketilt »

Ikke nødvendig å skifte vannpumpa ved regreim skifte. Akkurat bestillt time for regreim skifte på hell bil trondheim i dag. :D
Ketil Tiller. (tillerketil@gmail.com )

Land cruiser 200
Land cruiser 100 2004 Arctic Truck 37
Land cruiser 120 33" familiebil
Hilux Dobbelcab 2005 Arctic trucks 35
Landcruiser LX70 1985 solgt
sharo
Ble med: fre feb 05, 2010 11:32 pm

Innlegg av sharo »

Har netopp byttet på vår. Vannpumpa ble byttet i samme slengen(var svetting fra den på 110.000km-06mod). Koster jo ingenting i det store sammenheng :D
kontinuitet
Ble med: lør aug 07, 2010 9:57 pm
Lokasjon: Stokke

Innlegg av kontinuitet »

På 120-serien er registerreim helt uavhengig av vannpumpe. Dvs. registerreim løper fra kam til veiv med et selvstrammende hjul på midten. Reg.reim ligger under et eget deksel kun for dette og er meget enkel og rask å skifte. Vannpumpens reimskivehjul er et av fra 5 - 8 ulike reimskivehjul, avhengig av modell/utstyr, som en lang multireim driver. Vannpumpe skifter du når du kryper under motor og oppdager noen rosa striper med hvite kalklignende sidefelt. Dette sees fra vannpumpeaksel og videre nedover deksel. Du vil se små rosa/hvite striper i begynnelse av lekkasjetidspunkt. Uten drypp på f.eks. garasjegulv. Har du våte drypp på garasjegulv/vei vil du også merke at ekspansjonstank for frostvæske har synkende nivå. Da haster det med vannpumpebytte. Personlig ville jeg skifte vannpumpe når det observeres disse rosa/hvite stripene under vannpumpe. Det er sikrest. På vår 120 oppstod sporene ved ca 118000 km kjørelengde. Jeg skiftet vannpumpe selv. Enkelt, men svært trangt. Bytter du vannpumpe - bytter du selvsagt multireim også. Vannpumpe kostet hos Toyota i 2010 ca kr 1800,- multi/viftereim ca kr 500,- frostvæske ca kr 500,- inklusive mva. Lar du verksted gjøre jobb blir det noen tusen til antagelig. SÅ - hvis vannpumpe IKKE lekker - IKKE skift/bytt.
sharo
Ble med: fre feb 05, 2010 11:32 pm

Innlegg av sharo »

Konklusjon: Bytt vannpumpa og selvfølgelig multireim i samme slengen(se også etter ubalanse i reimhjulet), da slipper man "å sparke seg selv i ræva" :lol:
Det tar vel 10minutter å bytte den når man tar reg.reima....
kontinuitet skrev:På 120-serien er registerreim helt uavhengig av vannpumpe. Dvs. registerreim løper fra kam til veiv med et selvstrammende hjul på midten. Reg.reim ligger under et eget deksel kun for dette og er meget enkel og rask å skifte. Vannpumpens reimskivehjul er et av fra 5 - 8 ulike reimskivehjul, avhengig av modell/utstyr, som en lang multireim driver. Vannpumpe skifter du når du kryper under motor og oppdager noen rosa striper med hvite kalklignende sidefelt. Dette sees fra vannpumpeaksel og videre nedover deksel. Du vil se små rosa/hvite striper i begynnelse av lekkasjetidspunkt. Uten drypp på f.eks. garasjegulv. Har du våte drypp på garasjegulv/vei vil du også merke at ekspansjonstank for frostvæske har synkende nivå. Da haster det med vannpumpebytte. Personlig ville jeg skifte vannpumpe når det observeres disse rosa/hvite stripene under vannpumpe. Det er sikrest. På vår 120 oppstod sporene ved ca 118000 km kjørelengde. Jeg skiftet vannpumpe selv. Enkelt, men svært trangt. Bytter du vannpumpe - bytter du selvsagt multireim også. Vannpumpe kostet hos Toyota i 2010 ca kr 1800,- multi/viftereim ca kr 500,- frostvæske ca kr 500,- inklusive mva. Lar du verksted gjøre jobb blir det noen tusen til antagelig. SÅ - hvis vannpumpe IKKE lekker - IKKE skift/bytt.
Svar

Tilbake til «Generelt 12x»