Er blitt eier av en Landveis traktor :)

Redaktører: Snekker_Andersen,baa,lj73jon

Svar
pilten
Ble med: ons mai 04, 2011 10:19 pm
Lokasjon: Larvik
Kontakt:

Er blitt eier av en Landveis traktor :)

Innlegg av pilten »

For å gjøre en kort historie lang, så er jeg nå plutselig blitt eier av en Landcruiser 96 mod. Det hele startet med at min Kia sportage 2005 mod (overtatt etter min far) stoppet i Tyskland nu i påsken, ville nok ikke være medskyldig i innførsel av billig drikke . Så resten av påskeferien ble kjørt i leiebil.
Men trengte jo en ny bil når jeg kom hjem igjen, for det tok ca 10 dager før kiaen kom hjem. Og jeg bruker bil daglig i min jobb. Satt først og tenkte litt fornuftig, liksom kjøpe en passat eller mondeo? Stor plass lite forbruk. Men på finn.no kikket jeg innom landcruiser og fant en 96 mod med 173 tusen km og til en overkommelig pris. Så denne gangen fulgte jeg følelsen istedenfor fornuften og kjøpte det grønne monsteret av en bil Planen eller rettere sagt drømmen er om å ta noen gromturer i denne bilen, tenkte å ta en langtur etter hvert. Ned til Afrika? Hadde lyst til en tur over til Island nå i sommer, men fruen vil til Lofoten så det blir nok som hu ønsker.

Men jeg trenger å lære meg bilen å kjenne, så om det er noen som har tips til lesestoff eller linker til sider som tar for seg vedlikehold og rep av denne bilen så hadde det vært supert

Må jo også sette et litt mer personlig preg på bilen, så linker til sider der man kan kjøpe 4x4 stasj,
Som snorkel, takgrind, jerrykanne holder som henger på bakdøra?
Det første som skjer med bilen nå er ditec lakkbehandling og interiør rens, har fotografert for en lokal ditec leverandør så istedenfor cash for jobben så shinner han opp bilen.

Bilen er en 1996 Toyota Land Cruiser kzj95l med automat. hva står kzj95l for?

Har kjørt opp en tank allerede, å da ble forbruket målt til 0,93 å det kan jeg leve med.

:D
Vedlagte filer
bil.jpg
bil.jpg (986.69 KiB) Vist 6354 ganger
Brukeravatar
lj73jon
Ble med: fre sep 22, 2006 8:09 pm
Lokasjon: Os / Bergen

Re: Er blitt eier av en Landveis traktor :)

Innlegg av lj73jon »

kzj95l er satt sammen av motortypen: kz-t, J er Land Cruiser, 95 betyr at det er 5 dørs (90 er 3 dørs, men 95 omtales som 90 i Norge) L tror jeg er at den er venstrestyrt (kjører på høyre side). http://www.4crawler.com/4x4/ToyVIN.shtml
Brukeravatar
atoyot
Ble med: ons feb 24, 2010 7:33 am
Lokasjon: Sør-Trøndelag

Innlegg av atoyot »

Fornuftig! Du har jo nettopp fått deg verdens beste bil jo :mrgreen:
-KZJ95L-
pilten
Kontakt:

Innlegg av pilten »

Enig der, det må være verdens beste bil :D men det som er litt rart er at med det samme jeg fikk den hjem så begynte det å klø i fingra etter å finne utstyr til den, sitter å søker etter vinsj, snorkel og div rart. Er dette normalt ???

Brukeravatar
knut eivind
Ble med: fre sep 01, 2006 7:02 am
Lokasjon: Gjøvik

Innlegg av knut eivind »

pilten skrev:Enig der, det må være verdens beste bil :D men det som er litt rart er at med det samme jeg fikk den hjem så begynte det å klø i fingra etter å finne utstyr til den, sitter å søker etter vinsj, snorkel og div rart. Er dette normalt ???

Dessverre er dette normale symptomer på og eie en land Cruiser. inniblandt kan også tommesyken gjøre sin inntreden og da begynner det og bli litt værre
Det ser jo også ut til og ha brutt ut en epedemi av 40-syke også, noe som er en smittsom sykdom og også i tilfeller kan lede til søvnløse netter og jeg tror kansje skillsmisse kan være en mulig bivirkning
knut eivind skogen tlf. 95287o82
pilten
Kontakt:

Innlegg av pilten »

Nå har jeg hatt bilen i to uker og kjørt over 3 tusen km :D :D :D men la merke til at det kom litt vann inn fra toppen av frontvinduet når det regner og den står parkert i gården, står da med bakparten høyere opp så alt regnet renner ned over frontruten. er det pakningen runt vinduet som må skiftes? eller har dere noen tips?

Vedlagte filer
Her på vei over panoramaveien
Her på vei over panoramaveien
bilde2.jpg (128.01 KiB) Vist 6156 ganger
pilten
Kontakt:

Innlegg av pilten »

Da var vinsj kjøpt, så det jeg lurer litt på er hva er eu riktig montering ?
Kunne tenke meg og montere den bak fangeren så bare rullene synes ?
Lurer også litt på hva effekten av å montere intercooler blir ?

Rukus
Ble med: ons feb 08, 2006 7:14 pm
Lokasjon: Bardu

Innlegg av Rukus »

Montering av IC har MYE og si!! Det er som natt og dag! Om du i tillegg monterer KCR boks og justerer turbotrykket, ja da har du virkelig en annen bil! :)
Se bilder i min garasje fra montering :)
Land Cruiser VX 90 -00 3.0 TD

Hilux -91 2.4 TD Allpro sas 39.5" irok

Hilux -89 2.4 TD 33" BFmud
pilten
Kontakt:

Innlegg av pilten »

Har snooket i garasjen din ja, å er nå litt sugen på chip og IC:)
Men blir den snillere på forbruket?

Litt rart dette her, kjøpte meg liksom en ny bil men endte opp med en livsstil;)

Er det noen der ute i webverdenen, som har vært borti geocaching? tenkte det hadde vært morro om vi kunne laget en geocaching tråd, der vi legger ut GPS kordinater til kjørbare cacher eller bare til fine turer. Dere fra Halden har sikkert noen tips til fine skogveier over grensen:))

God helg
Rukus

Innlegg av Rukus »

Mine gikk ned 0.1 liter på mila på langkjøring sånn ca :) så ble jo bedre.
Og som sakt, ikke minst mye artigere og kjøre. Min drar i fra chipa d4d landcruiser :)

pilten
Kontakt:

Innlegg av pilten »

Hvor stor bør IC radiatoren være? event link til noen som selger slike.
Vedlagte filer
På vei over Jotunheimvegen:) bildene som ble tatt finner dere på www.facebook.com/Gallery.Stotvig
På vei over Jotunheimvegen:) bildene som ble tatt finner dere på www.facebook.com/Gallery.Stotvig
bilde.jpg (300.64 KiB) Vist 5907 ganger
Rukus

Innlegg av Rukus »

Jeg kjøpte mitt kit hos Tore på turbopower :) han hadde god kontroll på hvilken IC og rør og bend jeg trengte :)

pilten
Kontakt:

Innlegg av pilten »

Har en vinsj som jeg skal få montert på. Plukket av fronten for å montere den og kutte et hull i fangeren, men så begynte jeg å grubble litt over om den egentlig burde stå bak?
Er det noen som har noen linker til bilder der det er gjort?

Vedlagte filer
bilde.jpg
bilde.jpg (197.04 KiB) Vist 5768 ganger
bilde-1.jpg
bilde-1.jpg (172.02 KiB) Vist 5768 ganger
pilten
Kontakt:

Innlegg av pilten »

Er det noen som veit fargekoden på det WB plasten? eller hvor jeg kan finne det?
Vedlagte filer
drømmen om Afrika nærmer seg;)
drømmen om Afrika nærmer seg;)
bilde (4).jpg (333.24 KiB) Vist 5561 ganger
Svar

Tilbake til «Generelt 9x»