Dunk i drivverket ???
Redaktører: ModeratorNLCK,Snekker_Andersen,baa,lj73jon
Dunk i drivverket ???
Lurte på om det er noen som opplevd det samme som meg-
Når jeg kjører frem til feks rødt lys, og stanser bilen, hender det at det kommer et dunk i bilen ca 5 sekunder etter at bilen har stoppet og står helt i ro. Det kjennes ut som om dunket kommer fra under bilen.
Jeg tenker mellomaksling etc er det noen som har tanker, meninger eller erfaringer rundt dette hadde jeg satt STOR pris på et innspill eller to.
Når jeg kjører frem til feks rødt lys, og stanser bilen, hender det at det kommer et dunk i bilen ca 5 sekunder etter at bilen har stoppet og står helt i ro. Det kjennes ut som om dunket kommer fra under bilen.
Jeg tenker mellomaksling etc er det noen som har tanker, meninger eller erfaringer rundt dette hadde jeg satt STOR pris på et innspill eller to.
Re: Dunk i drivverket ???
Det kan jo være at den girer ned til 1. gir?
Skjer stadig vekk med min ihvertfall. Hvis ikke dunket kommer når jeg står i ro, kommer det når jeg begynner å rulle forover igjen. Det er kassa som ikke girer ned som den skal.
Setter den ofte i 2.start ved køkjøring for å unngå dette. Toyota har ikke funnet ut hva feilen er enda.
Skjer stadig vekk med min ihvertfall. Hvis ikke dunket kommer når jeg står i ro, kommer det når jeg begynner å rulle forover igjen. Det er kassa som ikke girer ned som den skal.
Setter den ofte i 2.start ved køkjøring for å unngå dette. Toyota har ikke funnet ut hva feilen er enda.
- christoffer
- Innlegg: 379
- Ble med: søn jan 02, 2011 9:15 am
- Lokasjon: Lillehammer
Re: Dunk i drivverket ???
Er slik min også, men det er vel mer et lite rykk en et dunk når den girer ned til første. Ikke er det andre enn meg som tenker over det heller, så hvis det er et ordentlig dunk må det være noe mer !?
07' Landcruiser 120 GX m/Tems
TTE 204 hk 510 nm eberspacher
Lillehammer
TTE 204 hk 510 nm eberspacher
Lillehammer
Re: Dunk i drivverket ???
Hei jeg har det samme dunket/klonket i drivverket akkurat samme som du! Tok dette opp med Toyota sentralt og lokalt. Jeg snakket med verksmesteren og etterpå pumpet jeg inn litt fett i nipplene på mellomakselen. Dette hjalp noe men lyden er der ennå også dunket, kommer når man kjører inn og ut av kryss/rundkjøring f.eks, liker ikke dette i det hele tatt det skal ikke være slik. Jeg kommer til å ta det opp med Toyota igjen. Sverre på forumet fikk byttet akslen på sin 2009 model og da forsvant det sa han.Noen som vet om den akselen de bytter har fått nytt nummer eller er blitt modifisert eller noe ???? Siden symptomene forsvant må jo noe blitt forandret/forbedret.
LC120 GX 2008 TEMS
LC120 GX 2008 TEMS
Re: Dunk i drivverket ???
Splanten er litt forandret på den jeg fikk skiftet til.....Om dette er noen oppgradert utgave skal være usagt.....Men stilt ble det da..norseman skrev:Hei jeg har det samme dunket/klonket i drivverket akkurat samme som du! Tok dette opp med Toyota sentralt og lokalt. Jeg snakket med verksmesteren og etterpå pumpet jeg inn litt fett i nipplene på mellomakselen. Dette hjalp noe men lyden er der ennå også dunket, kommer når man kjører inn og ut av kryss/rundkjøring f.eks, liker ikke dette i det hele tatt det skal ikke være slik. Jeg kommer til å ta det opp med Toyota igjen. Sverre på forumet fikk byttet akslen på sin 2009 model og da forsvant det sa han.Noen som vet om den akselen de bytter har fått nytt nummer eller er blitt modifisert eller noe ???? Siden symptomene forsvant må jo noe blitt forandret/forbedret.
LC120 GX 2008 TEMS
Sverre
Medlem av den skumle trønder taliban ligaen
Medlem av den skumle Prado geriljaen
Min Garasje: http://nlck.no/forum/viewtopic.php?f=37&t=11517
Arnolds sin blogg: http://www.arnolds.blogg.no
Medlem av den skumle trønder taliban ligaen
Medlem av den skumle Prado geriljaen
Min Garasje: http://nlck.no/forum/viewtopic.php?f=37&t=11517
Arnolds sin blogg: http://www.arnolds.blogg.no
Re: Dunk i drivverket ???
Jeg har det samme dunkegreiene på min også..
Var visstnok sånn det var ble jeg fortalt. Tungt drivverk etc. etc. Men jeg smører en gang i året på service. Ble litt bedre etter forrige service (desember 10), men nå dunker det igjen og bilen kjøres ikke langt mellom servicene.
Litt irriterende på en bil til, nypris, 800tusen vil jeg si..
Var visstnok sånn det var ble jeg fortalt. Tungt drivverk etc. etc. Men jeg smører en gang i året på service. Ble litt bedre etter forrige service (desember 10), men nå dunker det igjen og bilen kjøres ikke langt mellom servicene.
Litt irriterende på en bil til, nypris, 800tusen vil jeg si..

2005 Toyota LandCruiser 120 GX
2014 Volkswagen E-up!
1981 Toyota Crown 2,8 Super Saloon Aut.
1969 Toyota Corona RT40
2014 Volkswagen E-up!
1981 Toyota Crown 2,8 Super Saloon Aut.
1969 Toyota Corona RT40
Re: Dunk i drivverket ???
Jeg tolker det slik at man bør smøre disse kryssene med jevne mellomrom. De har smørenipler? Hvor mange snakker vi om og hvor sitter de?
LC120GX 2007
Re: Dunk i drivverket ???
Lurer litt på om det er Splinen som er litt trang eller Tetningen som holder vann ute fra Splinen som er trang.
det hjalp når det ble smurt opp men er likevel ikke helt borte.
Toyota redesignet mellomakslene til LC120 måned 08-2006(tror jeg han sa) fra da av skulle de ha ny design fikk jeg beskjed om fra Verksmester i Moss der Fjobjo skiftet sin.(denne var av den gamle typen visstnok!?)
Men så har Sverre en bil fra 2009 som også er blitt byttet på???? Hvordan henger dette sammen? Min er en 2008 og har også symptomet!
Kanskje Sverre kan gi oss ett svar?
det hjalp når det ble smurt opp men er likevel ikke helt borte.
Toyota redesignet mellomakslene til LC120 måned 08-2006(tror jeg han sa) fra da av skulle de ha ny design fikk jeg beskjed om fra Verksmester i Moss der Fjobjo skiftet sin.(denne var av den gamle typen visstnok!?)
Men så har Sverre en bil fra 2009 som også er blitt byttet på???? Hvordan henger dette sammen? Min er en 2008 og har også symptomet!
Kanskje Sverre kan gi oss ett svar?

Re: Dunk i drivverket ???
Har samme lyd på min 2009 mod. kjørt c.55000km 

Re: Dunk i drivverket ???
Følg denne link. Samme "clunk" på Lexus gx 470
http://www.clublexus.com/forums/gx-firs ... ef=esp-img
http://www.clublexus.com/forums/gx-firs ... ef=esp-img
(KDJ120GX)
Re: Dunk i drivverket ???
Skal vel være "dunk" lyd hvis alle har
ikke vet jeg

Re: Dunk i drivverket ???
Bilen skal 60000 service snart så kan jeg be dem ta en tit
Re: Dunk i drivverket ???
Har også litt klunkelyd ved stans i kø med min 2007. Hadde bilen på storservice (60.000) nå og lyden er der fremdeles. Tittet under bilen nå for noen dager siden og kunne se at der ikke er fettet i kryssene eller splinsene på akslingene. Fylte opp selv, det manglet myye! Dette er den første Cruiseren jeg sender bort på service og regnet virkelig med at dette var vanlig å gjennomføre her. Virker som dette heller ikke ble gjort på 30.000. Hva er deres erfaring med dette?
Tore
-
- Innlegg: 25
- Ble med: lør aug 07, 2010 9:57 pm
- Lokasjon: Stokke
Re: Dunk i drivverket ???
Dette er ikke noe nytt...en roterende aksel virker som en sentrifuge...hva skjer i en sentrifuge.....alt "løst" (les fett) vil bli slynget ut i perifirien....det er tetningsringer som skal hindre fettet i å forlate aksel/kryssbolter/rullelager....disse tetningene vil med tiden/km ha redusert tetning....dvs det skal lavere rotasjonshastighet til før svetting/lekkasje av fett oppstår. Og mellomakslinger spinner/roterer virkelig fort...MYE raskere enn hjulene......fordi det er gunstig belasningsmessig på kryssbolter/lager......med en høy utveksling......tenk girutveksling i praksis.....eller vektstangprinsipp....da aner dere nok sentrifugalkreftene fettet er utsatt for. Kjøring på våte, og dessverre saltede vinterveier, og denne "suppa" som piskes mot undersiden av bilene med alt som er montert der kan presses inn i mellomakselkryss. Og det skjer. Når det i tillegg er for lite fett i kryssene er det selvfølgelig plass til vann/saltlake.
Da ligger alt til rette for nedbrytning av den polerte metalloverflaten på rullelager, kryssbolter ++. Det er ikke stort mer å si om dette. Dere mister mer fett jo fortere dere kjører. Våt veibanekjøring vasker ut fett. DERFOR - gjør som "folbjo" anbefaler dere - smør ofte og lite - intervallene er mye viktigere enn fettype av XXXX prima kvalitet. Oslo - Hamar hver dag i vinterhalvåret ville for meg betydd smøring av mellomakselkryss minimum en gang pr måned. Minimum. Godt nytt år til alle på forumet her !!!!!!
Da ligger alt til rette for nedbrytning av den polerte metalloverflaten på rullelager, kryssbolter ++. Det er ikke stort mer å si om dette. Dere mister mer fett jo fortere dere kjører. Våt veibanekjøring vasker ut fett. DERFOR - gjør som "folbjo" anbefaler dere - smør ofte og lite - intervallene er mye viktigere enn fettype av XXXX prima kvalitet. Oslo - Hamar hver dag i vinterhalvåret ville for meg betydd smøring av mellomakselkryss minimum en gang pr måned. Minimum. Godt nytt år til alle på forumet her !!!!!!
Re: Dunk i drivverket ???
Jepp, jeg får passe på dette slik jeg gjorde med mine gamle LC'er. Ser at punktet er krysset av på servicerapporten fra Toyota men det er ikke utført. Trist, hvor mange andre punkter som ikke har blitt utført på service aner jeg ikke, men man kan jo lett bli litt paranoid:-). Slag i trivverket er jo ikke noe nytt, hadde det på de andre også men de hadde gått ti ganger så langt. Faktisk så tror jeg klunkingen ble borte nå etter egenservice!!
Tore
Re: Dunk i drivverket ???
Hvordan ser man dette?tore skrev:Tittet under bilen nå for noen dager siden og kunne se at der ikke er fettet i kryssene eller splinsene på akslingene.
LC120GX 2007