Hjelp med formel

Har du noe du vil si, men som ikke har noe med Land Cruiser å gjøre så er dette stedet for deg.

Redaktører: ModeratorNLCK,Snekker_Andersen,baa,lj73jon

Svar
dots and spots
Ble med: søn jul 22, 2007 11:22 am
Lokasjon: skjervøy

Hjelp med formel

Innlegg av dots and spots »

Hei folkens.
Skal henge opp en I bjelke under takstolene i en stålhall. Er det noen som kan hjelpe meg med en formel eller noe så jeg kan beregne dimensjon på bjelken(se tegning). Er det stykket på 1,8m uten "opplagring" som jeg er usikker på. Skal tåle ca 700 kg. På forhånd tusen takk :)
Vedlagte filer
bjelkeberegning.jpg
bjelkeberegning.jpg (21.44 KiB) Vist 5057 ganger
Brukeravatar
marting
Ble med: ons okt 18, 2006 12:41 pm
Lokasjon: Ringerike

Re: Hjelp med formel

Innlegg av marting »

hehe... dette var jo litt interessant tenkte jeg, og fant fram "Stålkonstruksjoner" fra hylla med gamle skolebøker....

eehhh..nei, det tar jo halve dagen å regne ut dette, og enda lenger når man ikke husker no :roll: sorry

Men er det viktig for deg at den er bare akkurat sterk nok? For det er jo det dimensjonering er... hvis det ikke er så nøye så vil fks en 20x20 cm garantert være sterk nok, og sikkert en mindre også.. Hadde vært mer bekymra for innfesting i det ytterste takstolen, der blir det mye krefter!
Martin, Ringerike. Heil Halling halv tulling! (eller var det motsatt?)
Brukeravatar
storbrua
Ble med: tor mar 31, 2011 3:47 pm
Lokasjon: Åmli/Arendal
Kontakt:

Innlegg av storbrua »

Litt rask regning etter hukommelsen gir meg dette:
Stål begynner å flyte ved 320 MPa (N/mm2) (tror jeg)
700 kg = 6867 N
6867 x 1.8 m = 12360.6 Nm
12360.6/320 = 38.63 mm2

Ja, jeg vet at Nm og N ikke er det samme, men det var det beste jeg kom på i farta :P Har ikke stått i mekanikk enda, skal ha eksamen i Mekanikk 1 og 2 i løpet av de to neste ukene, så må snart begynne å lese på det :lol:
- Toyota MR2 91-mod 2.0 GTi (ombygd 3.gen turbo)
- Toyota LandCruiser 86-mod 2.4 TurboDiesel (vinterbil)
- Toyota Carina 80-mod 1.6 (til salgs?)
x Toyota Carina II 91-mod 2.0 GLI
x Toyota Carina II 87-mod 1.6 XL
Brukeravatar
4Springar
Ble med: tor nov 27, 2008 3:17 pm
Lokasjon: Troms
Kontakt:

Innlegg av 4Springar »

Go BIG, and never look back. Ring en stålleverandør, de svarer kjapt på dimensjonene, da er du trygg.
Om de i tillegg leverer den, og du monterer etter anvisninger, så står de med en del av ansvaret, alt etter hva som evt skulle skje i fremtiden. (om de prosjekterer)

Du skriver det er i en stålhall? hvilke sperrer er det? stål eller tre?
Skal den festes i undergurtene på sperrene?
Er det over en port, slik at en løpekatt skal kunne rulle inn? og hva skal du løfte?

Ofte så bruker en vel materialkoeffesient på 1.4 på stål, helst mer. Dvs at "sikkerhetsmarginen" er 40%.
En annen beregning som bør taes med er om det gjelder korttidslast/langtidslast?

Er nyskjerrig på hvilken takkonstruksjon det er... Stoler/dragere/åser/saksesperrer/gitterdragere osv.
Undergurtene i takkonstruksjoner har sjelden høy bæreevne, de skal ta opp "strekklasten" , alt etter hvordan takkonstruksjonen er.

En tommerfingerregel for utkraging (de 1800 du går forbi opplagringen) av bjelker er at to tredjedeler skal være innfestet/opplagret. Altså bør drageren gå dobbelt så langt inn i bygget som den stikker ut. 3600 inn i bygget.

Er dragerene dine på c/c 600, får du jo oppheng i 7 stk dragere, men samtidig så bør den ytterste være solid opplagret.

Som martin sier, en 20x20 vil nok bestå testen.
Men husk at den har også en betydelig egenvekt, og alt ettersom hva den skal innfestes i må det taes i betraktning.

Legg gjerne ut bilder eller skisser av bygget, lettere å hjelpe da. ;)
svein inge
Ble med: fre nov 30, 2007 5:32 am
Lokasjon: Nordland

Innlegg av svein inge »

En 20x20 (H-bjelke) er nok sterkere enn en I bjelke i samme høyde, og også om I bjelken er litt større. Dette fordi I bjelken er tynnere i "steget"/godset.
dots and spots

Hei folkens. tusentakk for alle svar :) Er 8m mellom "takstolene"(se bilde). Bjelken skal henges opp over noen tanker som er utstyrt med en type pumper som ved hjelp av denne bjelken utstyrt med løpekatt skal kunne løftes opp p.g.a service. Vekten på disse pumpene er nå nedjuster til 500kg. Har tidligere brukt stropper og taljer festet i takstolene til dette formålet, men vil nå ha det litt mer på stell :)
Kontaktet Ruukki norge, men dem sa de ikke hadde lov til og hjelpe meg med vekt beregning, de kunne bare selge meg bjelken :roll:
Vedlagte filer
takstol.jpg
takstol.jpg (33.05 KiB) Vist 4827 ganger
tojo
Ble med: lør feb 05, 2011 6:42 pm
Lokasjon: Sunnfjord

Innlegg av tojo »

Be om tilbud fra KIS , Munck , TKS eller KONE

på løpekatt - talje. De vil da hjelpe deg med dimensjonering

men du må ha klart spec på stålhallen :wink:

Er krav om beregning , prøveløft , sertifisering og kontroll av slikt
Brukeravatar
rikard
Ble med: tor mai 13, 2004 8:34 am
Lokasjon: Melhus, Trøndelag

Innlegg av rikard »

Litt tungvindt å lage utregning på dette via tekst, men kan gi deg en basisutregning.
Dette er en situasjon hvor du må ta hensyn til flere situasjoner enn kun last som henger. Det kan være sving i last, svakheter ved opplagring i takstoler, tap av styrke ved sveising osv.

Her er utregning for IPE fast innspent (horisontalt) i taket. I ditt tilfelle kan en regne på to opplagringer, men det er endel jobb å skrive.
Kraft: F=m*a=700*10=7000N
Moment: F*l= 7000N*1800m=12600000Nmm
Tverrsnittsmodul for IPE140: W =77300mm^3
max spenning= M/W= 163,0 MPa

Flytgrense for S275J2 er 275MPa og du har en sikkerhetsfaktor på 1,68

Har gått for bjelke større enn IPE140 for sikkerhets skyld.
Spenning med 2 opplagringer
Spenning med 2 opplagringer
spenning.PNG (14.5 KiB) Vist 4797 ganger
dots and spots

Tusentakk for all hjelp :) utrolig fint med så god respons på innlegg, toppers :)
Svar

Tilbake til «Off Topic»