150 og snø

Redaktører: Snekker_Andersen,baa,lj73jon

Svar
troll150
Ble med: tor feb 23, 2012 9:04 am

150 og snø

Innlegg av troll150 »

Har en 2010 mod 150 vx aut.

Er fryktelig skuffet over denne på snø. 10-15 cm tung snø og bilen sliter med å ta seg frem, vil heletiden ut med hekken og alltid til høyre.
Bilen rister å bærer seg når det butter imot - som å kjøre på 3 gear når den skulle stått i første og spora bak blir skjell lignende.
Har tatt dette opp hos Toyota uten at de kan si noe verken fra eller til (ingen feil reg i bilen)
Har tidligere hatt 120 som gravde seg frem uansett, og det var jeg som måtte gi meg og ikke bilen. Det samme må sies om Tercelen jeg hadde for mange år siden.
Dekkene som står på er Hakkapelitta Sport utility 5 255/60 R18 112T XL - lurer litt på om det er her feilen ligger?
Noen her som har tips?
Jeg jakter med Dunker
Brukeravatar
kavaleristen
Ble med: tir jun 01, 2010 8:29 pm
Lokasjon: Sogndal

Re: 150 og snø

Innlegg av kavaleristen »

Kan ingenting om 150, men dekkene (suv5 265/70-16) overrasket meg positivt både i snø og på is i romjulen. Kjører jo 60 (uten sperrer) så vanskelig sammenligne forøvrig.
Life's too short to drive a car you don't trust
'95 HDJ80 33" overlander
'84 HJ60HTI (home turboed intercooled), 2"HD OME, 31" - solgt
Brukeravatar
håvard
Ble med: søn feb 22, 2004 3:37 am
Lokasjon: Halden

Innlegg av håvard »

Vet ikke noe om 150 jeg heller, men det er jo 4wd. På 10-15cm snø så er smale dekk helt klart best, kanskje du hadde smalere på den forrige? Har du kobla inn senterspærra? Det er jo ikke akkurat rakettforskning det 4wd systemet, så jeg vil tro det ligger mye i dekka.
Brukeravatar
SverreS
Ble med: lør okt 31, 2009 9:50 am
Lokasjon: Trondheim

Innlegg av SverreS »

Tja hvis du har hatt inn senter sperra så er det litt rart.Kjente at min 120 ble litt sånn etter skifte av dekk.Der var dekk trykket helt feil.Sjekk det du.At bilen akker å bærer seg er nok disse elektronikk greiene som er inne å justerer litt.
Tror at anti spinn og anti skrensen faktisk er mere sensetiv i 150 enn i 120 også.Å den knappen for anti spinn som du har på høyre side under rattet ditt,den kobler IKKE ut anti spinn helt men senker sensiviteten på systemet.....
Sverre
Medlem av den skumle trønder taliban ligaen
Medlem av den skumle Prado geriljaen

Min Garasje: http://nlck.no/forum/viewtopic.php?f=37&t=11517

Arnolds sin blogg: http://www.arnolds.blogg.no
Brukeravatar
_robert_
Ble med: fre jan 13, 2012 4:15 pm
Lokasjon: Lundamo

Innlegg av _robert_ »

Hei sann!

Synes dette hørtes meeget rart ut......
Har selv allerede sklidd ut i grøfta 2 ganger :oops: og da har det vært mye mer snø enn det du nevner her. Var bare å sette den i lavgir og s. sperre, så kjørte jeg grøfta oppover en bit, før bilen krabbet seg opp og inn på veien igjen :D Jeg tror (etter mine erfaringer fra Hakka) at du i utgangspunktet skal ha bedre dekk enn hva jeg har. (Kjører Cooper pigg 265/70/17, noe jeg synes er bare sånn passe)
Håper du finner ut av dette(og fint om du deler efaringene du evt gjør deg). Dekkene du har skal jo i utgangspunktet være KNALL :D :D

Sverre:
Har ikke kjørt så mye 120 at jeg har noe sammeligningsgrunnlag for sensitiviteten på anti-alt-system så kan hende 150'n er mer sensitiv, men mener at det skal gå av å slå av denne.... :?: Ett trykk senker sensitiviteten, og hvis man holder inn knappen, kobler den ut....... Må prøve etterpå.
-RH-
U can go fast, I can go anywhere

Nå:
Landcruiser 150 3.0 Executive (2010)
Før:
Mitsubishi Outlander 2,2 Instyle+ (2010)
VW Passat Exclusive 4-motion (2006)
Audi S4 2,2T (1994)

Min Garasje: http://nlck.no/forum/viewtopic.php?f=37&t=17689
Brukeravatar
Dag Einar
Ble med: tor mai 13, 2004 11:05 pm
Lokasjon: Råde i Østfold
Kontakt:

Innlegg av Dag Einar »

Vel, jeg har dog ikke så ny bil som deg, men 90 med TRC. Original str er 265/70-16, men jeg har gått ned til 245/75-16 for å få noe smalere dekkbane.
Før dette hadde jeg original dimensjon og Continental 4 x 4 Ice Contact tror jeg de het, det dro seg frem over alt.
Nå kjører jeg Cooper, og de er greie, men jeg savner Conti dekkene.
Når du legger inn lavserie, så kuter TRC ut noe som gjør at bilen blir artigere å kjøre i mine øyne, dette kan du også sette ut av spill i høyserie ved å kople inn midt differensial sperren, om de ikke har forandret på dette i denne modellen. Da blir den som din gamle Tercel, jeg har også hatt dette. Kjempegod bil med alt for liten motor desverre.
Dag Einar 900 63 808
HDJ 100 07/2006
Yaris Verso Artic Trucks 2004
Toyota IQ 1.4 diesel 115hk 2010
Fordson Dexta 1960
Farmall Cub 1953
Yamaha QT 1982

Elsker tur i skog og mark, bare det skjer med en Land Cruiser.
troll150

Innlegg av troll150 »

Takk for alle svar. Nå regner det så det så fælt her i Stavanger og omeng at jeg ikke tror jeg får svar før neste jaktsesong. Skal sjekke trykkene i dekkene, skal lese meg litt opp på de forskjellige "trykk en og to ganger" knappene (boka er jo tykk som ett leksikon) og så er det tut og kjør igjen. Ellers så er bilen knall på alle andre fører, graver seg frem og trekker som ett vogntog. Men skulle jeg måtte trekke meg igjen på snø - så har jeg ikke vont av å gå de metrene det er snakk om!
Jeg jakter med Dunker
troll150

Innlegg av troll150 »

Hjelpene hånd.jpg
Hjelpene hånd.jpg (112.09 KiB) Vist 5855 ganger
Har vært ganske friskt i Sandnes distrikte de siste dagene, da er det alltid greit og kunne hjelpe en stakkars danske.
:mrgreen:
(så er det bare og håpe at bilde kom med)
Jeg jakter med Dunker
Brukeravatar
jonwib
Ble med: tir mar 06, 2012 2:46 pm
Lokasjon: Kolbotn

Innlegg av jonwib »

Hahaha, grymt bra bild :)!

Tänkte jag skulle erbjuda bussen lite hjälp idag när han stog och spann i backen men så kom han sig loss efter lite gungande.

Har du blivit klokare på bilen i snö/ alternativa däck?

Jag har tvingats acceptera att på dåligt plogade vägar är det bara att ta det piano för när 2,2 ton släpper, vilket det gör om man provocerar, så är det bara att sikta på något billigt. Detta trots Nokian SUV m pigg. Uppåt och off pist så går det som tåget och det är väl det som räknas.

Kan ju vara så att exempelvis 245 hade varit en fin bredd mtp marktryck etc på vanlig väg?
troll150

Innlegg av troll150 »

Nja bedre og bedre. 4 hurtigkjettinger gjør bilen mer stabil når vi beveger oss ut fra brøytet vei.
Jeg jakter med Dunker
Svar

Tilbake til «Generelt 15x»