Tåler ikke dra tung henger? abs,vsc,trc kobler ut.

Moderators: ModeratorNLCK, lj73jon, baa, Snekker_Andersen

lukas

Tåler ikke dra tung henger? abs,vsc,trc kobler ut.

Post by lukas »

Skulle kjøre en 2400 kg tung henger i dag. Etter å ha kjørt en bit,la jeg merke til alle de gule lampene som lyste(abs,vsc,trc og den med bilde av en bil på glatta.

Koplet ut støpselet på hengeren,stoppet bilen. Startet etter en stund, men de var der fortsatt. Går heller ikke å flytte girvelgeren fra park til drive uten å trykke inn knappen foran girstang. Måtte kjøre slik 15 mil. Opp mot fjellet der det var glatt merket jeg at bilen spant litt.

Noen som har erfart lignenede?

Pratet så vidt med toyota ved stengetider, mente at bilen måtte inn å slette kodene, å at bil gikk i nødmodus.......PGA for tung henger????
kimjorgen

Re: Tåler ikke dra tung henger? abs,vsc,trc kobler ut.

Post by kimjorgen »

Holder en knapp på hengerkontaken din. Du er ikke første med det problemet isåfall.
willys overland

Post by willys overland »

Kan skyldes jordfeil på hengeren...
Mvh
Jon Henning

VDJ 200 2009
Ex.HDJ 100 2001 jubileum
Ex. HJ60 1985.
tlf: 91728953 / epost: jonhenning@mobilpost.no
svennis

Post by svennis »

Hørtes likt ut med slik bilen oppfører seg når man bryter bremsesignalet. Mange har lagt inn bryter på dette signalet for å bruke dette ift. Snøkjøring etc. Hvor man ikke får kobla ut alt av hjelpesystemer orginalt.
Info angående bryter http://www.nlck.no/forum/viewtopic.php? ... bryter+vsc

Sjekk hengerkontakt og etter det ledning i beskrivelsen i link over
08 mod LC 120 GX (Solgt)

06 mod LC 120 37" Arctic Truck (Solgt)
lukas

Post by lukas »

Toyota hadde nullstilt flere landcruisere som har dradd campingvogn, hadde ingenting med hengerkontakten å gjøre, men at bilen har dradd for tungt.... Må vel være fler lc eiere her som har opplevd det samme som meg?
Dag Einar

Post by Dag Einar »

Det at den har dratt for tungt hørtes merkelig ut spør du meg.
Men om du ikke er i nærheten av et verksted nå, så kan du forsøke å kople fra batteriene og vente noen minutter(5min)
Dag Einar 900 63 808
HDJ 100 07/2006
Yaris Verso Artic Trucks 2004
Toyota IQ 1.4 diesel 115hk 2010
Fordson Dexta 1960
Farmall Cub 1953
Yamaha QT 1982

Elsker tur i skog og mark, bare det skjer med en Land Cruiser.
jkl

Post by jkl »

lukas wrote:Toyota hadde nullstilt flere landcruisere som har dradd campingvogn, hadde ingenting med hengerkontakten å gjøre, men at bilen har dradd for tungt.... Må vel være fler lc eiere her som har opplevd det samme som meg?
Jeg har dradd tungt og langt i mange år.... ofte i +35 grader og aldri hatt problemer uansett hastighet og stigning. Har ingen tro på at de har nullstilt mange (om noen) for å ha dradd for tungt.

Henger kontakten er skyld i de fleste feil av denne typen.
LC 120 Executive -04.
Mini Cooper -68.
4x4

Post by 4x4 »

Sprengt sikring til bremselys..
Landcruiser 4wd
Hiace 4wd
Pajero 4wd
HighwayPatrol

Post by HighwayPatrol »

lukas wrote:Toyota hadde nullstilt flere landcruisere som har dradd campingvogn, hadde ingenting med hengerkontakten å gjøre, men at bilen har dradd for tungt.... Må vel være fler lc eiere her som har opplevd det samme som meg?

Kan du via pm komme med kva slags toyotaverksted som kom med den tulle uttalelsen? Har mine mistanker :-P
Min bil hadde samme symptom. Alt virker som normalt, heilt til du trykker på bremsepedalen, då smeller du sikring. Vær obs på at du ikkje har bremselys når den sikringa går, med andre ord ikkje lurt å køyre med dette lenger enn nødvendig
Medlem av den skumle Arctic Trucks-ligaen og Prado-geriljaen

Min garasje:
http://nlck.no/forum/viewtopic.php?t=7926

Image
baa

Post by baa »

Har opplevd flere ganger ved trekking av henger, og ved alle tilfellene har dette kommet av jordfeil på hengeren. Tror du må gå over denne til å bynne med. Sjekke pærekontakter osv.. LC120 har ingenting på motorstyringen som overvåker belastningen ved trekking av tung henger slik som f.eks Mercedes ML. Denne går i nødmodus etter hva jeg har hørt. At bilen spinner når man har en 2400kg henger bak, og det er glatt er ikke så rart da... Egenvekt på bilen er 2150kg ifg vognkortet? :-)
jkl

Post by jkl »

Trekker man tungt og kjører veldig sakte i motbakke på høygir kan temperatur i automaten forårsake nødmodus, men da lyser kun lampen for høy temp. i kassen.
LC 120 Executive -04.
Mini Cooper -68.
lukas

Post by lukas »

Fikk sett mer på det i dag, sikring som var gåen.Byttet den, alt i orden. Fatter ikke hvorfor toyota vil lure kundene dit,sikkert for å suge peng av "uvitende" LC eiere.

SÅ feilen er garantert på hengeren.

Jeg spant vel nettopp pga at antispinn var utkoplet.

Takk for tilbakemeldinger. :D :D
tlc_120

Post by tlc_120 »

Dette har skjedd meg mange ganger. Feilen ligger nesten alltid i kontakten på bilen.
Jeg skal montere min 3. kontakt på bilen siden 2004 nå i disse dager. Den siste har holdt ut i 3-4 år nå etter jeg lagde dreneringshull i bunnen på den. Jeg kjører på med guffe fra en sprayboks inn dette hullet 2-3 ganger i året for å forebygge korrosjon. Den er håpløs å få tett og nesten tett er enda verre for da renner ikke dritten utav den igjen. Derfor ett 2-3 millimeter stort hull i bunnen.
2008 LC 200 35 AT
1973 LC Fj40

Eks.
2004 LC 120 Exclusive 35 AT
kimjorgen

Post by kimjorgen »

Når kontakten er tørr og fin, spray den full med vaselinspray.

http://www.biltema.no/no/Bilpleie/Ovrig ... ray-36525/
Dag Einar

Post by Dag Einar »

tlc_120 wrote:Dette har skjedd meg mange ganger. Feilen ligger nesten alltid i kontakten på bilen.
Jeg skal montere min 3. kontakt på bilen siden 2004 nå i disse dager. Den siste har holdt ut i 3-4 år nå etter jeg lagde dreneringshull i bunnen på den. Jeg kjører på med guffe fra en sprayboks inn dette hullet 2-3 ganger i året for å forebygge korrosjon. Den er håpløs å få tett og nesten tett er enda verre for da renner ikke dritten utav den igjen. Derfor ett 2-3 millimeter stort hull i bunnen.
Dette er en løsning jeg skal vurdere selv. Nå har jeg ikke bremselys pga brudd antar jeg.
Men en liten ting til dere alle, men jeg antar at de flestte vet det.
Bruk ALDRI metallkontakt, den er korroderer fortere enn du aner.
Bruk ALLTID plast. Biltema sine kontakter er tydelig merket og er også billige :wink:
Dag Einar 900 63 808
HDJ 100 07/2006
Yaris Verso Artic Trucks 2004
Toyota IQ 1.4 diesel 115hk 2010
Fordson Dexta 1960
Farmall Cub 1953
Yamaha QT 1982

Elsker tur i skog og mark, bare det skjer med en Land Cruiser.
jkl

Post by jkl »

Monter ny kontakt og fyll den med silikon eller fett og og du er kvitt problemet :D
LC 120 Executive -04.
Mini Cooper -68.
willys overland

Post by willys overland »

Jeg pleier å tyte kontakta full av batteripolfett som jeg kjøper på Biltema, også baksiden ved koblingene. Syrefri vaselin er det samme, kan muligens kjøpe på apoteket...
Mvh
Jon Henning

VDJ 200 2009
Ex.HDJ 100 2001 jubileum
Ex. HJ60 1985.
tlf: 91728953 / epost: jonhenning@mobilpost.no
bergen77

Post by bergen77 »

Ny hengerkontakt koster 300,- kroner orginalt med ledsningsopplegget.
LC120GX 2007
JanP

Post by JanP »

Jeg vil anbefale deg 13-polt, fra Toyota eller Hella.
Det er kvalitetsforskjeller på disse, og en 13-polt er av en helt annen kvalitet enn den gamle rukla. Og drar du ei campingvogn f.eks, så skal både ryggelys og tåkelys være koblet. Det får du ikke til med en 7-polt, og da er det ulovlig å trekke samt at det også kan være farlig om ingen bak ser ryggelysene.

Men det viktigste er selve kontakten, den 7-polte hører til forrige årtusen og skulle vært sendt til de evige jaktmarker for lenge siden. Ser ingen fordel med den gamle klumpen.

Om du velger 13-polt så trenger du ikke legge opp alt med en gang, det er bare å flytte over de gamle ledningene, og ev koble til de siste med en ny kabel på resterende og legge den frem til et sted i bilen så du slipper å åpne kontakten etter å ha tettet den igjen med vaselin f.eks.

Og det viktigste ved å kjøpe en fra Toyota eller Hella er at du får med den "automatiske" omkoblingen på tåkebaklysene, tror den er benevnt 2A. Det har ikke alle kontakter på markedet.

Og fyll kontaktene på baksidda med hvit vaselin, kjøpte på et appotek nær meg.
Ikkeaktiv forhenværende LC-eier
---------------------------------------------
Tollpit

Post by Tollpit »

Enig med JanP. Bygde om til 13 pol etter å hatt flere problemer som trådstarter. Ikke fått denne feilen med 13 pol.
Post Reply

Return to “Drivverk 12x”