Tørst LC120
Redaktører: ModeratorNLCK,Snekker_Andersen,baa,lj73jon
Tørst LC120
Har en Lc120 -07 hvor kjørecomputer påstår at gjennomsnittlig forbruk er 0,94 L/mil.
Regner jeg ut fra hvor mye diesel jeg fyller og kjørte km, får jeg nærmere 1,3L/mil.
Noen andre her som har erfaring med reelt forbruk og hva dette bør være?
Bilen var nylig på 105' service så luft-/diesel filter osv skal være tipp topp.
Leser ellers på forumet her om dyser som soter, radiator som lekker inn i girkasse osv, osv.
Hva bør jeg få sjekket ut av slike kjente feil og mangler?
Eivind
Regner jeg ut fra hvor mye diesel jeg fyller og kjørte km, får jeg nærmere 1,3L/mil.
Noen andre her som har erfaring med reelt forbruk og hva dette bør være?
Bilen var nylig på 105' service så luft-/diesel filter osv skal være tipp topp.
Leser ellers på forumet her om dyser som soter, radiator som lekker inn i girkasse osv, osv.
Hva bør jeg få sjekket ut av slike kjente feil og mangler?
Eivind
Re: Tørst LC120
Leser man innlegg i forum ser det ut som alle biler (uansett merke) går i stykker hver dag, & er konstant hjemsøkt av en grenseløs mengde mystiske (og dyre) hendelserslike kjente feil og mangler

Har merket at forbruket her er litt høyere enn oppgitt på måleren, ca 1 L når det viser 0.9.
Har inntrykk at feilvisning henger sammen med mye småkjøring\bykjøring.
Har du tatt høyde for hjulstørrelse og at triptelleren/speedometer stemmer?
For min del så er jeg litt under på 33" dekk, på vinterdekkene så ligger jeg laaaangt under (i 80 på gps så sier nåla 110) Dette påvirker kilometerstand også.
For min del så er jeg litt under på 33" dekk, på vinterdekkene så ligger jeg laaaangt under (i 80 på gps så sier nåla 110) Dette påvirker kilometerstand også.
Victoria, HJ61 88mod - Solgt
120, 03 mod, helt alminnelig - U-land spec.
Garasjen: http://nlck.no/forum/viewtopic.php?f=37&t=19432
Gymnasiast - almenne fag - gjenspeiles i praktiske ferdigheter.
120, 03 mod, helt alminnelig - U-land spec.
Garasjen: http://nlck.no/forum/viewtopic.php?f=37&t=19432
Gymnasiast - almenne fag - gjenspeiles i praktiske ferdigheter.
Har standard hjul, men jeg skal ta en sjekk av fart og km med den gamle TomTom gps`n neste gang det er l langtur.
Takker for tips.
Eivnd
Takker for tips.
Eivnd
Jeg har også gjennomsnitt 0,93-0,94 men bruker over 1 liter men er det mye langkjøring så under 1 liter.Mye å si hvilken dekk kjører min vinter dekk Nokian piggfri går forbruket ned
og disse orginal sommer dekk går forbruket opp.Kjørestil er mye å gjøre med forbruket 

Jeg har første gangs genrasjon av denne motoren du har og 163hk originalt, om jeg hadde kjørt normalt på vei hele tiden, så betviler jeg at jeg hadde kommet noe særlig under 0,95 eller der omkring.
Den skulle bli rimeligere å kjøre med boks, men jeg kan ikke si at dette er tilfelle, men jeg bruker alt hele tiden da.
Mitt forbruk er ca 1 liter og går litt opp om jeg slenger på bilhengeren med bil på, da vil den ha ca 1,2/1,3 tenker jeg.
Den skulle bli rimeligere å kjøre med boks, men jeg kan ikke si at dette er tilfelle, men jeg bruker alt hele tiden da.
Mitt forbruk er ca 1 liter og går litt opp om jeg slenger på bilhengeren med bil på, da vil den ha ca 1,2/1,3 tenker jeg.
Dag Einar 900 63 808
HDJ 100 07/2006
Yaris Verso Artic Trucks 2004
Toyota IQ 1.4 diesel 115hk 2010
Fordson Dexta 1960
Farmall Cub 1953
Yamaha QT 1982
Elsker tur i skog og mark, bare det skjer med en Land Cruiser.
HDJ 100 07/2006
Yaris Verso Artic Trucks 2004
Toyota IQ 1.4 diesel 115hk 2010
Fordson Dexta 1960
Farmall Cub 1953
Yamaha QT 1982
Elsker tur i skog og mark, bare det skjer med en Land Cruiser.
Jeg hadde TTE boks den første 2005 mod. 120 den brukte 0,85 gjennomsnitt og under 1 liter/mil
har samme motoren som deg men manuel. ligger på ca 0,9 på bladet kjøring. om jeg skal komme opp ditt forbruk må jeg henge på en henger. sikker på at du ikke har en sånn powerboks en plass. sitter på railrøret ved batteriet inne ved motoren på førersiden. den kan dra opp forbruket som f... om du har en feil på den.
Har hatt min godt under 0,8 på mila, målt på km og reelt dieselforbruk. Fylte full tank, kjørte 440 km(GPS målt) og fylte 34 liter når jeg var fremme.
Men da hadde jeg krampe i høyrefoten, kjørte med AC av hele veien, tørt sommerføre med ekstra luft i de originale sommerdekkene i 265/65R17 dim. Prøvde å ligge mest mulig i dragsuget bak trailere og brukte gassen mest mulig økonomisk. Holde igjen i oppoverbakker og heller utnytte nedoverbakker til å få litt ekstra skuv før oppoverbakkene startet.
Men til vanlig nå står kjørecomputeren på 0,95 liter/mil og ved fylling ligger den på ca 1 liter/mil på blandet kjøring. Merket noe økt forbruk med større dekkdim og All Terrain dekk fremfor originaldekkene da disse har større rullemotstand. I tillegg øker forbruket merkbart jo mer over 80 km/t man kjører med Land Cruiseren.
Den er jo egentlig like aerodynamisk som en murstein.
Reelt forbruk på 120'n med automat bør ligge fra 0,8 - 0,9 på langkjøring og ligge fra 1 - 1,3 på normal bykjøring. Disse bilene er egentlig ikke lagd for å være drivstoffgjerrige spareblusser
Du kan jo prøve å veie alle 4 dekkene og så sammenligne med dekkene fra f.eks en Passat
Er litt kilo i forskjell som skal draes rundt.
Men da hadde jeg krampe i høyrefoten, kjørte med AC av hele veien, tørt sommerføre med ekstra luft i de originale sommerdekkene i 265/65R17 dim. Prøvde å ligge mest mulig i dragsuget bak trailere og brukte gassen mest mulig økonomisk. Holde igjen i oppoverbakker og heller utnytte nedoverbakker til å få litt ekstra skuv før oppoverbakkene startet.
Men til vanlig nå står kjørecomputeren på 0,95 liter/mil og ved fylling ligger den på ca 1 liter/mil på blandet kjøring. Merket noe økt forbruk med større dekkdim og All Terrain dekk fremfor originaldekkene da disse har større rullemotstand. I tillegg øker forbruket merkbart jo mer over 80 km/t man kjører med Land Cruiseren.
Den er jo egentlig like aerodynamisk som en murstein.
Reelt forbruk på 120'n med automat bør ligge fra 0,8 - 0,9 på langkjøring og ligge fra 1 - 1,3 på normal bykjøring. Disse bilene er egentlig ikke lagd for å være drivstoffgjerrige spareblusser

Du kan jo prøve å veie alle 4 dekkene og så sammenligne med dekkene fra f.eks en Passat

Baa:
Jeg forventer ikke akkurat Prius forbruk, men 1,3 synes jeg er litt i meste laget på blandet kjøring.
Virker som folk her kan komme opp i slikt forbruk med mye småkjøring. tenker jeg ser an og måler forbruk over noen flere tanker...
Krekar: Powerbox? som i Chip tuning?
Tror ikke det. Har nylig kjøpt bilen av en Toyota forhandler, og jeg regner med de ville plukket bort noe slikt.
Kunne du beskrevet denne nærmere? eventuelt pm meg et bilde?
Det er mange små og store bokser med ledninger i øst og vest, men de ser originale ut hele gjengen....
Jeg forventer ikke akkurat Prius forbruk, men 1,3 synes jeg er litt i meste laget på blandet kjøring.
Virker som folk her kan komme opp i slikt forbruk med mye småkjøring. tenker jeg ser an og måler forbruk over noen flere tanker...
Krekar: Powerbox? som i Chip tuning?
Tror ikke det. Har nylig kjøpt bilen av en Toyota forhandler, og jeg regner med de ville plukket bort noe slikt.
Kunne du beskrevet denne nærmere? eventuelt pm meg et bilde?
Det er mange små og store bokser med ledninger i øst og vest, men de ser originale ut hele gjengen....
ja det var det jeg tenkte ja. en sånn chip boks. men vil tro at om den er kjøpt på Toyota så finnes ikke det. de er jo bannlyst der.
du ser rail røret inne ved motoren på førersiden . den sitter med en ledningstrøpe på enden av den. røret følger motoren fremover med en kontakt i enden ligger helt inne ved motoren.litt vanskeligt og forklare eksakt. skal ta et bilde til deg i morgen og enten sende deg eller legge det ut her.. om du ser på hjemmesiden til dtk så tror jeg det ligger et bilde der om hvordan du monterer en sånn boks. er jo lik montering på nesten alle som finnes.

Syntes ikke forbruket er så ille
jeg har 33 tommers bf goodrish og de er jo ikke akuratt diesel besparende .
har støyisolert vareromsgulvet og veggene ekstra med gummi fra transportband på jobben
og de er ikke akuratt lette
så bilen veier 2400 uten fører .
Kjører fint på 0.8 langkjøring
småkjøring ligger den på 9.5
jeg har 33 tommers bf goodrish og de er jo ikke akuratt diesel besparende .
har støyisolert vareromsgulvet og veggene ekstra med gummi fra transportband på jobben
og de er ikke akuratt lette
så bilen veier 2400 uten fører .
Kjører fint på 0.8 langkjøring
småkjøring ligger den på 9.5
Jeg reset'er gjennomsnittsmålingen å triptelleren hver gang jeg fyller.
Sist fylling, blandet kjøring
Etter "kjørecomputern" var det 0.86L/mil
Etter fylling var det 1,12L/mil (53L på 47mil)
Sist fylling, blandet kjøring
Etter "kjørecomputern" var det 0.86L/mil
Etter fylling var det 1,12L/mil (53L på 47mil)
Senest rettet af trs søn nov 10, 2013 12:02 am, rettet i alt 1 gang.
Blandet kjøring 1.13 med 37" arctic 2.8 tonn
, pen kjøring.

Hadde problemer med krampe + høyt forbruk, + risiko for fartsbøter. Løsning > http://nlck.no/forum/viewtopic.php?f=67&t=19356baa skrev:Har hatt min godt under 0,8 på mila, målt på km og reelt dieselforbruk. Fylte full tank, kjørte 440 km(GPS målt) og fylte 34 liter når jeg var fremme.
Men da hadde jeg krampe i høyrefoten, ...

Jeg har målt snittforbruket på min 2007 med automat ved hver fylling siden jeg kjøpte den for et år siden. Det høyeste forbruket jeg har målt er 1,2 liter pr mil, og det laveste er 0,92. Ikke akkurat kjempeimponerende sammenliknet med Tahoen jeg hadde tidligere. Der lå jeg mellom 1,1 og 1,3. Men den hadde da også en morsom bensinåtter på 5,3 liter og 273 hester. Bortsett fra den herlige motoren er Toyotaen en mye bedre bil.
Ved nærmere ettertanke var også solskjermene på Tahoen bedre...
Ved nærmere ettertanke var også solskjermene på Tahoen bedre...
2007 Land Cruiser 120 Standard
Min 07 LC120 AT44 på 42" MT/R kevlar ligger på 1,05-1,15 plannet kjøring, dvs på på 2 tanker a 180 liter. Hadde en tur sist fredag opp til Drammen, Kjørt ikke fortere en 105 km/t, med 4 forbikjøringer Kristiansand-Tønsberg hva forbruket også 1.05l/mil i snitt.
Er meget fornøyd med forbruket skjennerelt.
Da jeg hva i Tyskland og testet bilen i sommer, hadde jeg noen lange økter med høy fart på nesten 2000km på Tyske og Danske motorveier. Fart lå mellom 140-160km/t og det høyeste forbruket ble målt til 1,42l/mil, når farten sank til 120-160km/t sank forbruket til 1,35l/mil.
Er imponert at forbruket hva så pass lav, da en AT44 ikke er noe pil spiss rent aerodynamisk.
Er meget fornøyd med forbruket skjennerelt.
Da jeg hva i Tyskland og testet bilen i sommer, hadde jeg noen lange økter med høy fart på nesten 2000km på Tyske og Danske motorveier. Fart lå mellom 140-160km/t og det høyeste forbruket ble målt til 1,42l/mil, når farten sank til 120-160km/t sank forbruket til 1,35l/mil.
Er imponert at forbruket hva så pass lav, da en AT44 ikke er noe pil spiss rent aerodynamisk.
Man hever ikke en 4x4 man bredder dem.
Hilsen Ronny
LA3ZPA
http://www.h4k.no
http://www.forum.arctictrucks.no
Godkjent LC120 AT46
42"/46"
Hilsen Ronny
LA3ZPA
http://www.h4k.no
http://www.forum.arctictrucks.no
Godkjent LC120 AT46