Mellomakselkryss 98modell man.

Redaktører: ModeratorNLCK,Snekker_Andersen,baa,lj73jon

Svar
st_effen
Ble med: fre nov 29, 2013 10:44 pm
Lokasjon: Bergen

Mellomakselkryss 98modell man.

Innlegg av st_effen »

HEi, ja då blir dette min første post her.

Kjøpte meg ein LC (min første) på Fredag. Merka meg på tur over fjellet at når eg går av gassen og når bilen triller ubelasta at den vibrereer ganske kraftig.Burde jo avdekka dette på prøvekøyringa men farten der var nok ikkje høg nok. Det kjem først ved 80kmt pluss.
Var under bilen i dag og trur eg har lokalisert problemet (det er iallefall eit problem :mrgreen: ) Ut av fordelingsgirkassa (senterdiffen er det vel den heiter?) går ein mellomaksel fram. Det bakre krysset på denne er heilt knust. Eg er skruekyndig på hobbybasis og har OK med vanleg verkty. Er dette noko ein byter sjølv? kan bilen stå på hjula eller må den opp?

Det neste eg lurer på er om eg medan eg ventar på delar om eg berre kan skrue av fremre mellomaksel og køyre med kun bakhjulstrekk? treng på sett og vis bilen ganske veldig no.

Setter pris på kjappt svar =)
LC 90 1999 mod Grøn manuell gir aka "loffen"
whitedevil
Ble med: tor aug 09, 2012 8:48 pm
Lokasjon: Skodje, Møre og Romsdal

Re: Mellomakselkryss 98modell man.

Innlegg av whitedevil »

Ej he aldri bytta slike kryss. Men meina ganske sikkert at du kan skru av akslingen når den står på hjula.
Men tru ikje du bør kjøre uten mellomakslingen...
2018 Toyota Hilux SR D-Cab
st_effen

Innlegg av st_effen »

Veit eg gjorde tilsvarand epå ein vw bus med syncro. Viskosekoblinga var noko stiv difor køyrde eg utan mellomaksel på sommaren når ein alikevel ikje hadde bruk for den. Det var ganske vanleg å gjere det slik på dei bilane der stiv viskose var eit problem. Prinsippet på dei bilane er heilt likt med ein senterdiff og aksel bak og fram. Einaste skilnaden er at de er ein viskose mellom fremre diff og fremre mellomaksel slik at 4x4 ikkje slo inn før ein byrja å spine.. eit møkasystem eigentleg.
whitedevil

Innlegg av whitedevil »

Ok. 90n he permanent trekk på alle 4.. Ej ha ihvertfall vør skeptisk å gjort d me min..
Men e heilt sikkert noken her inne som veit ditta...
Brukeravatar
Dag Einar
Ble med: tor mai 13, 2004 11:05 pm
Lokasjon: Råde i Østfold
Kontakt:

Innlegg av Dag Einar »

Har tipset Hans Erik om dette, han skulle se på dette når han kommer hjem sa han.
Han vet sikkert.
Dag Einar 900 63 808
HDJ 100 07/2006
Yaris Verso Artic Trucks 2004
Toyota IQ 1.4 diesel 115hk 2010
Fordson Dexta 1960
Farmall Cub 1953
Yamaha QT 1982

Elsker tur i skog og mark, bare det skjer med en Land Cruiser.
Brukeravatar
Toyole
Ble med: ons jan 02, 2008 12:34 am
Lokasjon: Elverum
Kontakt:

Innlegg av Toyole »

Er vel bryter for sperring av senterdiff på 90(?), så sett på sperra og kjør uten fremre mellomaksel! 8)
Om du ikke har bryter så blir det kanskje værre.. Er det sånn traction control så skal jeg ikke helt forutse hva som skjer, men, men.

Kryssa i mellomakselen skifter du selv og, men det er noen triks som må til så greit å ha bistand fra noen som har gjort det før.
Liten illustrasjon: [youtube]http://www.youtube.com/watch?v=rOEdul7nscY[/youtube]

Det er sånn viskosegreier på noen LC og, 80`n har det på senterdiff (etter 8/92) sånn at krafta fordeler seg dit det er litt mer motstand, etter litt spinning.
Senest rettet af Toyole søn des 01, 2013 7:35 pm, rettet i alt 2 gange.
Mvh Ole & Bamse!
92 HDJ80, 87 LJ70, 88 RN61, 02 Hiace, 88 RN62, 78 Magirus R81, 86 Mog1250, 85Volvo F6,73 BM430

X:87 Dyna BU85, 06 Terios, 84 LN65, 86 YN65, 83 Tercel 2wd, 84 og 86 Tercel 4wd, 94CarinaE, 02 Avensis Verso,
07 KTM 250exc-f,
Brukeravatar
håvard
Ble med: søn feb 22, 2004 3:37 am
Lokasjon: Halden

Innlegg av håvard »

Dette bytter du selv. Du bør helst ha presse, men du MÅ ikke. Bilen kan stå på hjula
• Husk å fjern låsesplintene bak koppene når du tar ut kryssa.
• Bank litt forsiktig på flensene når du setter inn nye kryss, dette er for å fjerne evt. spenninger/skeviheter.
• Husk å sett evt. smørenippel riktig. Veldig kjeldelig å måtte ta ut krysset igjen for at nippelen tar i flensen.
• IKKE dra fra hverandre mellomakselen, hvis du føler du må det, så marker posisjon på mellomakselen så du får satt den sammen på samme måten igjen. Dette har med balanseringen på akselen å gjøre.
• Press for guds skyld ikke kryssa gjennom flensene, de skal UT og OPP gjennom hullet, ikke gjennom.

Har du senterspærre på bilen så er det bare å koble inn den og kjøre. Det er sikkert noen som mener at du ikke skal det, men det hadde ihvertfall jeg gjort.
st_effen

Innlegg av st_effen »

Ung og dum skrudde eg den av og tok ein prøverunde. Har iallefall lokalisert feilkilda for no var det ikkje noko som helst vibrasjon eller klunking. Og krysset på akselen var totalt knust. Veldig bra at den ikkje rauk på turen heim! burde ha lasta opp eit bilete av den, men vi får sjå.

Eg tenker eg hiver den inn på eit verkstad for å få pressa det inn då eg berre har tilgang til eit parkeringskjeller og ikkje tvinge og arbeidsbenk etc, kan vel ikkje koste allverden. Meiner det kom på ein 2000 på ein pathfinder eg hadde og då var akselen på bilen.
Det var forresten dette krysset som hadde røke på den også, så eg tenker det sitter ekstra eksponert til mtp vatn/salt osv?
whitedevil

Innlegg av whitedevil »

Toyole skrev:Er vel bryter for sperring av senterdiff på 90(?), så sett på sperra og kjør uten fremre mellomaksel! 8)
Om du ikke har bryter så blir det kanskje værre.. Er det sånn traction control så skal jeg ikke helt forutse hva som skjer, men, men.

Kryssa i mellomakselen skifter du selv og, men det er noen triks som må til så greit å ha bistand fra noen som har gjort det før.
Liten illustrasjon: [youtube]http://www.youtube.com/watch?v=rOEdul7nscY[/youtube]

Det er sånn viskosegreier på noen LC og, 80`n har det på senterdiff (etter 8/92) sånn at krafta fordeler seg dit det er litt mer motstand, etter litt spinning.
90 he ikje bryter men e et stille på "lillespaken" som sperrer kun senterdiff før du kobler inn lav.
junker2
Ble med: fre jul 08, 2011 8:32 pm
Lokasjon: stavanger

Innlegg av junker2 »

8.05 i filmen - ser ut som bra slakk i nedre mellomaksling .. :lol:
håper du fik skiftet - skiftede på min 90 engang, og da forsvandte vibrasjoner ved 80-90 km/t helt ..
Brukeravatar
Toyole
Ble med: ons jan 02, 2008 12:34 am
Lokasjon: Elverum
Kontakt:

Innlegg av Toyole »

junker2 skrev:8.05 i filmen - ser ut som bra slakk i nedre mellomaksling .. :lol:
Den slakken var ganske grov og!, men kjører en LC så får en tåle såpass! :P Har ikke hatt slik slakke på kryss på mange år, har ikke satt i noe nytt permanent heller da, forbruksmateriell?? :|
:wink:
Mvh Ole & Bamse!
92 HDJ80, 87 LJ70, 88 RN61, 02 Hiace, 88 RN62, 78 Magirus R81, 86 Mog1250, 85Volvo F6,73 BM430

X:87 Dyna BU85, 06 Terios, 84 LN65, 86 YN65, 83 Tercel 2wd, 84 og 86 Tercel 4wd, 94CarinaE, 02 Avensis Verso,
07 KTM 250exc-f,
junker2
Ble med: fre jul 08, 2011 8:32 pm
Lokasjon: stavanger

Innlegg av junker2 »

min 90 kjører damen primært, skal vise hun filmen og sjekke om slakk i krysset er smittsomt :P
Brukeravatar
hr_nilsen
Ble med: ons mai 11, 2011 8:22 pm
Lokasjon: Vannøya

Innlegg av hr_nilsen »

Eg har kjørt uten fremre mellomaksling og med låst senterdiff, nån titals mil, og det går bare godt :) Kjørte 70-80 mil i sommar med bare en stikkaksling foran, og med låst senterdiff, uten problem :)
Stein-Wiggo

V8
BJ70 3B-T
KZJ95L AT38 1KZ-TE

Garasjen
Salmon
Ble med: søn jul 16, 2006 1:26 am
Lokasjon: Vesterålen

Innlegg av Salmon »

Skal bytte det bakre krysset på mellomakselen på min -97 mod. Har løsnet skruene og akselen mot bakakselen og tenkte å dra mellomakslene fra hverandre, men det virker som det er en fjær inni der...? Når jeg drar den litt fra hverandre så sklir den
tilbake når jeg slipper. E det en fjær der og står det en tapp med mange spor inni der slik at det kan bli vanskelig å få den på plass i rett stilling? Tenker da på balanseringen.
Brukeravatar
Dag Einar
Ble med: tor mai 13, 2004 11:05 pm
Lokasjon: Råde i Østfold
Kontakt:

Innlegg av Dag Einar »

Hvorfor skal du ta den fra hverandre da?
Kan du ikke løsne den foran også slik at du får hele akslingen ut?
Merk gjerne med fettstift eller annet når du løsner både foran og bak.
Dag Einar 900 63 808
HDJ 100 07/2006
Yaris Verso Artic Trucks 2004
Toyota IQ 1.4 diesel 115hk 2010
Fordson Dexta 1960
Farmall Cub 1953
Yamaha QT 1982

Elsker tur i skog og mark, bare det skjer med en Land Cruiser.
Brukeravatar
håvard
Ble med: søn feb 22, 2004 3:37 am
Lokasjon: Halden

Innlegg av håvard »

Det er ikke noe fjer, det er fett. Det er "litt tett" inni der, det blir vacuum. Men husk å marker hvordan de to halvdelene av mellomakselen står i forhold til hverandre før du drar den fra hverandre. Viktig at den blir satt sammen på akkurat samme graden. (ps180 grader feil, er dumt det og, selv om det kanskje kan virke smart :))
Svar

Tilbake til «Drivverk 9x»