Tanker omkring dieselforbruk.

Redaktører: Snekker_Andersen,baa,lj73jon

Svar
neivelda
Ble med: tir des 09, 2008 7:41 pm
Lokasjon: Nordland

Tanker omkring dieselforbruk.

Innlegg av neivelda »

For første gang på mange år har jeg opplevd det igjen. Nemlig at jeg greide å kjøre en tank der forbruket var under 1L/mil. Greit nok, 79,8l på 803 Km så bare akkurat under literen og kun langkjøring. Gatedekk. Blir egentlig litt betenkt over at de skal være så dyre i forbruk. Broderen kjører en Mercedes Sprinter med høyt tak, automatgear og omtrent et tonn med utstyr i bilen og ligger godt nede på 0.7 tallet. Er det ingen resepter på å få ned forbruket? Motoroptimering softwaremessig? Fjerne EGR softwaremessig eller fysisk? Rengjøre innsug/EGR? Eller er det bare å godta at disse er veldig dyre i forbruk?
JanP
Ble med: tor des 11, 2008 8:25 pm
Lokasjon: Trondheimregionen

Re: Tanker omkring dieselforbruk.

Innlegg av JanP »

Da er det noe som ikke stemmer hos deg. Sommeren 2008 kjørte jegTrondheim-Uddevalla tur-retur. Da jeg kom frem etter 75 mil var det rundt 3/8 dels tank igjen. Med god fart rundt 90-100 mange mil sørover fra Oslo. Forbruket var ca 0,73. Det laveste forbruket jeg har klart er 0,54 på den interne måleren, som viste ca 12-13% feil. Det var sterk nedvind den dagen. Dekk Bridgestone Dueller.
Nå etter rens med skifte dyser og dieselrør, samt rens av EGR og innsug, samt rens av luftmengemåler klarer jeg fint 0.9 (målt etter fylling), med BF A/T KO2 på blandet kjøring.

Har du mange mil på måleren og ikke renset EGR og luftmengemåler er det stor sjanse for at mye av forbruket skyldes det. Og et riktig trykk i dekke e hjelper også.
Ikkeaktiv forhenværende LC-eier
---------------------------------------------
neivelda

Innlegg av neivelda »

Ok, så da er det kanskje håp. Er det mye jobb å rengjøre EGR og luftmengdemåleren? Er det bare å skru ned og rengjøre? Trenger jeg å bytte noen pakninger o.l? Er rimelig teknisk oppegående. Har liggende SCV ventil som skal byttes så snart jeg får tid. Kjører landeveisdekk med lav rullemotstand. Forbruksmåleren i bilen ser jeg aldri på, den er ren fantasi. Har kjørt tanker der den aldri har vært over 0,83 mens når jeg tanker er jeg over literen.
Mcbang
Ble med: lør apr 30, 2016 9:57 pm

Innlegg av Mcbang »

Har en 166 hk utgave som jeg har montert KCR chip på, har tatt bort katalysator, montert "blanking plate" på EGR og k&n luftfilter. Min bil brukte 0,89 på den siste målingen. Det er med blandet kjøring, en del bykjøring + kjøring til hytta som er 25 km hjemmefra med 60 og 80 soner hele veien. Helt ok forbruk synes jeg.
JanP
Ble med: tor des 11, 2008 8:25 pm
Lokasjon: Trondheimregionen

Innlegg av JanP »

Å rengjøre luftmengdemåler gjør du f.eks med Würth forgasserrens. Det er viktig å vite hva du kan bruke, og for all del ikke må bruke. Tar bare 5-10 min. Jeg og Baa fikk ei flaske Würth av vår lokale verksmester. :D
EGR er det en hel dags jobb for et verksted å ta. Min var helt jævlig etter vel 220' km. Vet du ikke hvordan så ikke begynn med dette. Les om dette i andre tråder så ser du hvorfor.
Ikkeaktiv forhenværende LC-eier
---------------------------------------------
Brukeravatar
christoffer
Ble med: søn jan 02, 2011 9:15 am
Lokasjon: Lillehammer

Innlegg av christoffer »

Hmm her må det være noe som ikke er riktig. Min 2007 120 med TTE chip og 204 hk bruker jo det samme som din med campingvogn på 1,2 tonn på slep. På Pen langkjøring i 80 ligger jeg på mellom 0,60-0,65 målt etter km og antal liter !
07' Landcruiser 120 GX m/Tems
TTE 204 hk 510 nm eberspacher
Lillehammer
thomas87
Ble med: søn jun 26, 2016 3:38 pm

Innlegg av thomas87 »

Min 07 gått 235'km brukte 0.8 tur retur mo i rana, gikk stort sett i 90 kmt og en del krevende veger utover på diverse rakleturer langs kysten. Svingte innom vekta på Verdaln og vog 2.7t. Som andre skriv så har dekktrykk noe å si.
07 GX
neivelda

Innlegg av neivelda »

Da er det noe feil på min. Har landeveisdekk med rett lufttrykk. Skal prøve å få renset innsuget/EGR men er ingen verksteder her i området som har utstyr til det. Skal også bytte scv ventil uten at jeg helt tror det er noe med den. Bor forøvrig i Salten
Svar

Tilbake til «Generelt 12x»