På tide å opprette en garasjetråd for mitt 90-prosjekt.
Kjøpte bilen i november, var oppe i Evenes og henta den. Satt og glisa hele turen hjem til Trøndelag, og nøt det nye livet som landcruiser-eier.
Bilen er en 2000-modell KZJ95 3.0 TD automat med 245k på telleren ved kjøp. Ser bra ut med tanke på rust, motoren går fint og kassa girer som en drøm.
Planen er å få på OME-sett og litt større dekk, rigge med taktelt og en liten overland-innredning i bagasjerommet.
Vi får se hvordan det blir!
newboargs 90
Redaktører: ModeratorNLCK,Snekker_Andersen,baa,lj73jon
newboargs 90
Senest rettet af newboarg tor jan 31, 2019 7:08 am, rettet i alt 1 gang.
2000 KZJ95 3.0 TD Aut.
Re: newboargs 90
Usikker på om det er en VX eller GX. I papirene jeg har fått med er det hevdet at det er en VX, men den har ikke vx-logo på bakluka. I vognkort er original dim. 215/80-16, som skulle antyde gx? Men dim på sommerdekk som er med er 265/70-16 på originale "trekant-felger" i 16x7". Det stemmer vel med vx? Kan jo selvfølgelig være byttet i ettertid. Fra det jeg kan lese virker det som at skjermbedderne er ettermontert av arctic trucks. Interiør er i lyst skinn, og kassa er automat, men så vidt jeg har skjønt er vel ikke noe av det spesielt for noen av utgavene. Noen som har peiling som kan uttale seg?
Sent fra min CLT-L29 via Tapatalk
Sent fra min CLT-L29 via Tapatalk
2000 KZJ95 3.0 TD Aut.
Re: newboargs 90
Har hatt litt problemer med lading i vinter, og etter mye feilsøking kom jeg fram til at dynamoen var synderen. Kjøpte ny Bosch-dynamo fra Roughtrax og byttet forleden dag. Ble stor suksess. Byttet radiator i samme slengen, for å sikre meg mot en evt velkjent girkasse-fadese. Føles bra. 

Sent fra min CLT-L29 via Tapatalk


Sent fra min CLT-L29 via Tapatalk
2000 KZJ95 3.0 TD Aut.
Re: newboargs 90
Da er også OME-sett på plass. Stor takk til Bgnor for god pris. Skal på med dette og 285/75-16 Bfg AT til våren. Gleder meg. 

Sent fra min CLT-L29 via Tapatalk


Sent fra min CLT-L29 via Tapatalk
2000 KZJ95 3.0 TD Aut.
Re: newboargs 90
Da kom omsider våren, og jeg fikk satt på OME-settet på 90en. Ble meget fornøyd med dette. Var litt knot å komme til bak, men ellers en veldig grei jobb. Stas å få på nye hjul, ble en helt annen bil. Må frisere litt i hjulbuen foran pga den berømte plateskjøten bak skvettlappen. Men det får bli etter visning på biltilsynet.
Jobber også med et skuffe-prosjekt i bagasjerommet. Håper å få ferdigstilt dette ila et par uker. Takteltet ligger klart, gleder meg til å få testet det på tur!


Sent fra min CLT-L29 via Tapatalk
Jobber også med et skuffe-prosjekt i bagasjerommet. Håper å få ferdigstilt dette ila et par uker. Takteltet ligger klart, gleder meg til å få testet det på tur!



Sent fra min CLT-L29 via Tapatalk
2000 KZJ95 3.0 TD Aut.
Re: newboargs 90
Gratulerer med det som stor sikkerhet kan sies å være en av de aller beste Land Cruisere som er laget.
Mange vil nok le av meg nå og tenke at jeg er dum som et brød, men jeg har kjørt 375.000km med min 2001 mod. Og det har vært en sann fornøyelse og et rimelig bilhold. Men nå med 475.000km så begynner ting å skje.
Sjekk de to tårnene oppe på bakakslingen din. Disse har lett for å ruste og ryke tvers av. Samtidig kan du sjekke at utluftingen på bakakslingen din er åpen. Var jeg i ditt tilfelle, ville jeg lagt en slange fra tuten og opp under karosseriet og laget en U og stripset den opp under et sted. Sørg for god lengde med tanke på flex på bakakslingen.
Ellers så kan jeg si deg at ikke alle har VX merke og siden din bil har ettermontert skjermbreddere, så er jeg rimelig sikker på at det er grunnen og dette gjelder også dekkdimensjonen.
Bilen din er produsert i 05.2000, men regget i aug. Hadde den vært produsert i aug, så hadde den mest sannsynlig vært en D4-d. Mener den kom i aug 2000.
På Milner Offroad finner du en del deler til bilen din.
Partsouq.com har også nye deler til den, men en del dyrere enn Milner.
Mange vil nok le av meg nå og tenke at jeg er dum som et brød, men jeg har kjørt 375.000km med min 2001 mod. Og det har vært en sann fornøyelse og et rimelig bilhold. Men nå med 475.000km så begynner ting å skje.
Sjekk de to tårnene oppe på bakakslingen din. Disse har lett for å ruste og ryke tvers av. Samtidig kan du sjekke at utluftingen på bakakslingen din er åpen. Var jeg i ditt tilfelle, ville jeg lagt en slange fra tuten og opp under karosseriet og laget en U og stripset den opp under et sted. Sørg for god lengde med tanke på flex på bakakslingen.
Ellers så kan jeg si deg at ikke alle har VX merke og siden din bil har ettermontert skjermbreddere, så er jeg rimelig sikker på at det er grunnen og dette gjelder også dekkdimensjonen.
Bilen din er produsert i 05.2000, men regget i aug. Hadde den vært produsert i aug, så hadde den mest sannsynlig vært en D4-d. Mener den kom i aug 2000.
På Milner Offroad finner du en del deler til bilen din.
Partsouq.com har også nye deler til den, men en del dyrere enn Milner.
Dag Einar 900 63 808
HDJ 100 07/2006
Yaris Verso Artic Trucks 2004
Toyota IQ 1.4 diesel 115hk 2010
Fordson Dexta 1960
Farmall Cub 1953
Yamaha QT 1982
Elsker tur i skog og mark, bare det skjer med en Land Cruiser.
HDJ 100 07/2006
Yaris Verso Artic Trucks 2004
Toyota IQ 1.4 diesel 115hk 2010
Fordson Dexta 1960
Farmall Cub 1953
Yamaha QT 1982
Elsker tur i skog og mark, bare det skjer med en Land Cruiser.
Re: newboargs 90
Ikke en helt ny tråd, men jeg satser på svar likevel.. De dekkene og felgene er fine. Jeg skal også på med OME og lurer på hva det er slags dim på felg og dekk, evt hvor felgene er kjøpt, og om oppsettet er godkjent eller må gjennom noen spesiell godkjenning/visning? Takknemlig for svar. Dette med dekk og felger er ikke helt lett syns jeg..
LC VX90 1998-modell