Har tidligere vært lykkelig eier av land cruiser 90 og nå begynner kriblingen etter 120 å melde seg. Etter å ha lest meg opp på mulige svakheter og sykdommer (selvsagt her på forumet ) begynner lysten nå for alvor å melde sin adkomst. Før jeg kjøper noe som helst ønsker jeg å høre med dere vise her i forumet.
Det er mange land cruiser 120 på markedet nå, jeg ønsker en ifra 05 pga den nye girkassa samt at den ikke bør ha gått noe særlig over 200 000. Og som alle andre ønsker jeg ikke å betale meg ihjel- helst ikke over 220 000.
Ser det er flere som har gått ett stykke (350 ++) men til en betydelig lavere pris enn de som har gått ca 220-250. Flere som skiller 100 000 kr. Når bilen har blitt jevnlig vedlikeholdt samt fulgt fabrikkens service anbefalinger, er det da så farlig å kjøpe en som har gått lenger? Forstår at antall kjørte km har veldig mye å si på bruktbil men dette er jo tross alt Land cruiser
Ser også at noen biler har blitt levert med "større" display for compass/drivstoffkalkulering i midtkonsollen, var dette ekstrautstyr?
Som med de aller fleste Common Rail dieselbiler blir det ofte dyrt i lengden. Jo flere km før du kjøper jo mere utgifter kommer. Det er en garanti, ikke bare en drøm. Rust og dårlig oppfulgt bil med tanke på understellsbehandling er bare å glemme. Se på det som skrives her på forumet så finner du fort ut hvorfor.
Støtdempere må være skiftet ganske nylig, hvis ikke så må det og fjærer skiftes, hele veien rundt. Bremsecalipre og skiver må sjekkes. Det er en stor utgiftspost, uansett bil og type. Skoda elller Porsche. Eller en Tesla for den saks skyld.
Så litt om min egen, som ble solgt sommeren 2017. Det siste jeg gjorde var å understellsbehandle bilen igjen, samt sandblåse. Det var ikke avtalt med kjøper, men jeg gjorde det for å kunne være trygg på at det jeg solgte var ordentlig påpasset. Året før skiftet jeg dyser, dieselrør og renset EGR og kjøler. Her på forumet er det noen som renser EGR hjemme på tunet, og sier at det er blitt skinnende rent. Dette må gjøres ordentlig. Og det innebærer å ta ut EGR- kjøler også, og det er en mye større jobb enn å ta av Intercooler og rense det som er synlig. Ikke la deg lure av denne hjemmeløsningen, det er knapt nok halvhjertet eller som å bare å pisse i buksa og håper det holder varmen gjennom vinteren. Jeg fikk se på Hell Bil hvordan denne kjøleren så ut, og den kosten angret jeg ikke på at jeg tok. Sammen med det ble SCV byttet, samt alle filter og oljer som er motor. Så vil jeg si at de som som anbefaler denne hjemmeløsningen ikke har sett hvor ille det kan være, og kommer med råd på feil grunnlag.
Har de ikke sett hvordan EGR-kjøleren kan se ut så bør de kanskje ikke kommentere/anbefale det heller. Kanskje noen svelger kaffen sin nå og bombarderer meg med saftig irettesetting. Men jeg vet hvordan det kan se ut, og det var skrekkelig. Og jeg står for det jeg skriver her. Så send meg heller PM enn å ødelegge tråden til noen som ber om råd. Og bilder kan postes opp, om det er tvil om saken. Men det er ikke dokumentasjon som er saken i denne tråden. Kjøler ble også sjekket med et kamera før rensing, og da så det ganske bra ut på det som var mulig å se. Men mekaniker ville ta ut kjøler og rense, og det som da kom frem var noe helt annet og mye verre enn det som var mulig å se med et kamera. Og jeg var takknemlig for at mekaniker var så sta og ville gjøre det ordentlig.
Girkasse og vedlikehold: Toyotas anbefalinger (om du ikke kjører med mye og tung last) er bare oljebytte, ikke flushing. Jeg gjorde det 1 gang, og det er et viktig punkt som bør være fulgt opp ved høy km. Flushing er et must før 200' km, vil jeg påstå.
Om du, som noen andre "nybilkjøpere" her har ønsket, nemlig å kjøpe seg en LC 120 eller lignende, som er godt vedlikeholdt, lav km og uten for store vedlikeholdskostnader fremover, så er det feil bil å tenke på 2005 med vnlig kmstand vil koste penger i vedlikehold. Kjøp bil med lav km og som er dokumentert godt vedlikehold. Jevnlig oljeskift og filter er et must. Men den største kosten er et mulig motorhavari pga dyser og feil sprøytebilde som dreper motoren. Og den kan komme når som helst. Det var derfor jeg kostet på rundt 40' for å være trygg. Og når jeg solgte bilen min i 2017 så tror jeg ikke det var mange, om noen, som kunne vise til så godt vedlikehold på de viktigste punktene. Ble solgt for 230'. Kmstand var vel rundt 25000 km om jeg husker rett, og det var egentlig billig den gang når jeg vet hva som ble gjort før salg. Men det er jo litt subjektivt..