Hei .
Har akkurat kjøpt meg en 98 modell 90 VX. Når ungene sitter i bak bunner den ut på bakakselen ved kjøring i fartshumper og vanlig fart. Bilen er gått 90000 km.
Er det normalt?
Hva anbefales satt inn istedet, stivere dempere ala arctic truck, justerbare luftdempere eller hur?
Hvor kjøpes dette billigst hos Toyota eller andre?
Sjekket selv med Toyota Stavanger og de skulle ha 400,- inkl moms pr stk.
Verksmesteren nevnte at jeg kunne sette på stivere dempere, tilsvarende Arctic Truck, men jeg fikk ikke mer detaljer på det.
Jeg hadde akkurat samme problemet på akkurat samme modellen. Det er fjærene som har mistet spensten, å dette er et vanlig problem på 90en. Det jeg anbefaler å gjøre er å kjøpe både fjærer å dempere nye, kun dempere blir ikke bra. Jeg kjøpte et komplett OME sett og monerte. Å en ting er sikkert, jeg kjente nesten ikke igjen bilen. Den ble bare super å kjøre. Du får settet for ca 8000 å dette anbefaler jeg på det varmeste. Hvis du lurer på noe mer så bare send ei Pm.
Jeg kjørte den rimelige varianten og lot Toyota montere nye dempere og kortere stoppere. Dette har gjort susen foreløpig, men spørs om jeg ikke må være litt mer spenstig ved neste korsvei.
Nå er fullt OME sett bestilt! Håper å få montert dette rett etter påske. Gleder meg til dette etter å ha bånna fjærene bak på vei til påskeferie. Skal se om jeg får tatt noen bilder underveis og legge ut her.
Bare litt generell info om temaet, LC90'en jeg hadde fikk jeg levert med Arctic Trucks fjæring og/eller demper bak, ny bil. Kan ikke huske at det kostet meg noe ekstra, Toyota forhandleren behodlt orginale deler.
Bilen ble ca 2-3cm høyere bak tom, normal høyde med last.
Kjørte nesten konstant rundt med ca 600kg over tørr-vekt, sank ikke sammen bak.
Som det er beskrevet i denne linken: http://nlck.no/forum/viewtopic.php?t=349 så finnes det en fiks på problemet. Det er blitt montert på flere biler med stort hell.
Har nå innstallert OME med ca 4 cm heving, ble riktignok ca 6 cm fra slik den var før vi innstallerte de nye.
Fikk justert forstillingen i går og nå er den helt nydelig!
De bakre demperne kom lett ut ved å sette en 17 mm fast nøkkel på mutteren oppe i skåla og skru av ved å vri på selve demperen.
Vedlagte filer
Nede bak
DSCF5289.JPG (49.04 KiB) Vist 9817 ganger
Justert forstilling
DSCF5297.JPG (35.87 KiB) Vist 9817 ganger
Bak
DSCF5285.JPG (48.39 KiB) Vist 9817 ganger
Framme
DSCF5284.JPG (66.92 KiB) Vist 9817 ganger
Etter innstallasjon av OME sett.
Komprimerte bilder.jpg (49.77 KiB) Vist 9817 ganger
Rimsen skrev:Har nå innstallert OME med ca 4 cm heving, ble riktignok ca 6 cm fra slik den var før vi innstallerte de nye.
Fikk justert forstillingen i går og nå er den helt nydelig!
De bakre demperne kom lett ut ved å sette en 17 mm fast nøkkel på mutteren oppe i skåla og skru av ved å vri på selve demperen.
Heisann..
Kan e spørre hvor lang tid du brukte på å sette på OME settet?!
Skal snart gjøre samme jobben på min bil
Gleder mg til "ny" bil..
Vi var to stk(amatører...) og brukte ca 5-6 timer, og da rota vi litt ved første innstallering framme. Vi satt på fjærklemmer, men det trengte vi selvsagt ikke. En bygger hele settet sammen og monterer direkte inn.
Hadde nettopp vært på Clas Ohlsson og kjøpt eletrisk muttertrekker, og den kom meget godt med for skruing av fjær klemmene. Gikk litt kjappere enn å gjøre det manuelt.
Vi la på tectyl på de framme, de bak er lettere å komme til, så de tar jeg senere.
Jeg la ikke inn noen ekstra shims fremme, bare bak på passasjer siden. Der la jeg inn den tynneste gule i plastikk da mine fjærer var nesten 1 cm i forskjell.
Jeg anbefaler å bestille tid til å justere forstilling, det hadde ikke jeg gjort så det gikk nesten 14 dager før det var i orden. Blir litt mer slitasje når dekka kjører på bare ytterkanten...
Lykke til og ikke nøl hvis det er mer du lurer på.
Rimsen skrev:Vi var to stk(amatører...) og brukte ca 5-6 timer, og da rota vi litt ved første innstallering framme. Vi satt på fjærklemmer, men det trengte vi selvsagt ikke. En bygger hele settet sammen og monterer direkte inn.
Hadde nettopp vært på Clas Ohlsson og kjøpt eletrisk muttertrekker, og den kom meget godt med for skruing av fjær klemmene. Gikk litt kjappere enn å gjøre det manuelt.
Vi la på tectyl på de framme, de bak er lettere å komme til, så de tar jeg senere.
Jeg la ikke inn noen ekstra shims fremme, bare bak på passasjer siden. Der la jeg inn den tynneste gule i plastikk da mine fjærer var nesten 1 cm i forskjell.
Jeg anbefaler å bestille tid til å justere forstilling, det hadde ikke jeg gjort så det gikk nesten 14 dager før det var i orden. Blir litt mer slitasje når dekka kjører på bare ytterkanten...
Lykke til og ikke nøl hvis det er mer du lurer på.
Takker så meget for svar
Da var jeg allerede 10mil lengre på min vei..
Skaffet meg en muttertrekker igår, hehe..så da kommer dn godt md
mhm, takk for opplysningene! ska få ordnet en forstillingskontroll litt i forveien
Det inneholdt fjærer og dempere forn og bak + 6 shims for trimming på fjærene foran og bak. De bak var i flere tykkelser. TUV papirer + vedlagte oversikt.
I utgangspunktet tror jeg det er slik du beksriver, men noen mente jeg må vise den hos BT, men det har jeg ikke funnet ut av ennå.
Noen her inne som vet om det må vises hos BT etter innsatt OME hevesett?
Det kan vel umulig være noen grund til å godkjenne et fjær forbedrings sett,
men dokumetasjon på hva du har av fjærer på bilen, bør du ha tilgjenglig dersom det blir spørsmål om det.
Du monterer fjærer med TUV godkjenning, da er de jo godkjent til bilen din, på lik linje med alle andre godkjente produkter, som kjøpes til bilen.
Arne skrev:Dersom biln nå er høyere enn orginalt så må nok dette skrives inn i vognkortet for at det skal være godkjent....
Er dette noe du tror eller vet
Om du hadde bestilt fjærer fra eks Veng og de var TUV godkjente til bruk på denne bilen, ville du da kjørt til biltilsynet for godkjenning av denne bilen da ???
Ome 2" er et fjær forbedrings sett ikke et hevesett
Har selv 2" OME på min LJ70....så dette er noe jeg vet.
Har vært inn hos BT på kontroll, og de krever faktisk dokumentasjon på en del ting for å godkjenne dette:
TUV papirer på settet
Dokumentasjon på at det er gjennomført forstillingskontroll
Dokumentasjon på at lastavhengig bremseventil er justert
Dokumentasjon på gjennomført lysjustering
Grunn til at jeg måtte på BT for å få dette godkjent var at jeg fikk en 2'er feil på EU-kontroll pga hevesett som ikke sto i vognkortet.