Støtdempere bak

Redaktører: ModeratorNLCK,Snekker_Andersen,baa,lj73jon

Brukeravatar
Rimsen
Innlegg: 33
Ble med: søn okt 08, 2006 11:04 am
Lokasjon: Stavanger
Kontakt:

Støtdempere bak

Innlegg av Rimsen »

Hei .
Har akkurat kjøpt meg en 98 modell 90 VX. Når ungene sitter i bak bunner den ut på bakakselen ved kjøring i fartshumper og vanlig fart. Bilen er gått 90000 km.
Er det normalt?

Hva anbefales satt inn istedet, stivere dempere ala arctic truck, justerbare luftdempere eller hur?

Hvor kjøpes dette billigst hos Toyota eller andre?

Setter pris på svar! :D
Brukeravatar
Rimsen
Innlegg: 33
Ble med: søn okt 08, 2006 11:04 am
Lokasjon: Stavanger
Kontakt:

Innlegg av Rimsen »

Sjekket selv med Toyota Stavanger og de skulle ha 400,- inkl moms pr stk.
Verksmesteren nevnte at jeg kunne sette på stivere dempere, tilsvarende Arctic Truck, men jeg fikk ikke mer detaljer på det.
frodelambi
Innlegg: 19
Ble med: fre mar 03, 2006 8:17 pm
Lokasjon: Trondheim

Lite fjæring

Innlegg av frodelambi »

Jeg hadde akkurat samme problemet på akkurat samme modellen. Det er fjærene som har mistet spensten, å dette er et vanlig problem på 90en. Det jeg anbefaler å gjøre er å kjøpe både fjærer å dempere nye, kun dempere blir ikke bra. Jeg kjøpte et komplett OME sett og monerte. Å en ting er sikkert, jeg kjente nesten ikke igjen bilen. Den ble bare super å kjøre. Du får settet for ca 8000 å dette anbefaler jeg på det varmeste. Hvis du lurer på noe mer så bare send ei Pm.
Klydd
Innlegg: 25
Ble med: tir feb 21, 2006 6:51 pm
Lokasjon: Göteborg/Sverige

Innlegg av Klydd »

Denna tråden kan kanske också vara till hjälp.
http://nlck.no/forum/viewtopic.php?t=349
Henrik, Göteborg
toyota4x4.se
Brukeravatar
Rimsen
Innlegg: 33
Ble med: søn okt 08, 2006 11:04 am
Lokasjon: Stavanger
Kontakt:

Takk for svar!

Innlegg av Rimsen »

Jeg kjørte den rimelige varianten og lot Toyota montere nye dempere og kortere stoppere. Dette har gjort susen foreløpig, men spørs om jeg ikke må være litt mer spenstig ved neste korsvei.

Takk for svar !

Har noen skiftet tilsvarende fremme?
LC 90 VX Aut
1KZ-TE 3.0TD
1998
Brukeravatar
Rimsen
Innlegg: 33
Ble med: søn okt 08, 2006 11:04 am
Lokasjon: Stavanger
Kontakt:

Innlegg av Rimsen »

Nå er fullt OME sett bestilt! Håper å få montert dette rett etter påske. Gleder meg til dette etter å ha bånna fjærene bak på vei til påskeferie. Skal se om jeg får tatt noen bilder underveis og legge ut her.
LC 90 VX Aut
1KZ-TE 3.0TD
1998
Brukeravatar
Remi
Innlegg: 385
Ble med: ons sep 12, 2007 1:17 am
Lokasjon: Alta

Innlegg av Remi »

Bare litt generell info om temaet, LC90'en jeg hadde fikk jeg levert med Arctic Trucks fjæring og/eller demper bak, ny bil. Kan ikke huske at det kostet meg noe ekstra, Toyota forhandleren behodlt orginale deler.
Bilen ble ca 2-3cm høyere bak tom, normal høyde med last.
Kjørte nesten konstant rundt med ca 600kg over tørr-vekt, sank ikke sammen bak.
TOYOTA Fanboy
1986 HJ60 Aut/Turbo
2005 LC120 Executive/GX
2011 Ski-Doo Freeride
Brukeravatar
Steinar
Innlegg: 1760
Ble med: ons mai 12, 2004 8:51 am
Lokasjon: Alta

Innlegg av Steinar »

Som det er beskrevet i denne linken: http://nlck.no/forum/viewtopic.php?t=349 så finnes det en fiks på problemet. Det er blitt montert på flere biler med stort hell.
Besøk min garasje...

~~Kjærlighet til kvalitet~~
Brukeravatar
Rimsen
Innlegg: 33
Ble med: søn okt 08, 2006 11:04 am
Lokasjon: Stavanger
Kontakt:

Innlegg av Rimsen »

Har nå innstallert OME med ca 4 cm heving, ble riktignok ca 6 cm fra slik den var før vi innstallerte de nye.
Fikk justert forstillingen i går og nå er den helt nydelig!

De bakre demperne kom lett ut ved å sette en 17 mm fast nøkkel på mutteren oppe i skåla og skru av ved å vri på selve demperen.
Vedlagte filer
Nede bak
Nede bak
DSCF5289.JPG (49.04 KiB) Vist 9817 ganger
Justert forstilling
Justert forstilling
DSCF5297.JPG (35.87 KiB) Vist 9817 ganger
Bak
Bak
DSCF5285.JPG (48.39 KiB) Vist 9817 ganger
Framme
Framme
DSCF5284.JPG (66.92 KiB) Vist 9817 ganger
Etter innstallasjon av OME sett.
Etter innstallasjon av OME sett.
Komprimerte bilder.jpg (49.77 KiB) Vist 9817 ganger
Fjæra i nedre skål
Fjæra i nedre skål
DSCF5294.JPG (64.95 KiB) Vist 9816 ganger
Toppskåla
Toppskåla
DSCF5293.JPG (25.05 KiB) Vist 9816 ganger
LC 90 VX Aut
1KZ-TE 3.0TD
1998
Sørlands_Cruiser
Innlegg: 12
Ble med: søn apr 27, 2008 4:06 pm
Lokasjon: Arendal

Innlegg av Sørlands_Cruiser »

Rimsen skrev:Har nå innstallert OME med ca 4 cm heving, ble riktignok ca 6 cm fra slik den var før vi innstallerte de nye.
Fikk justert forstillingen i går og nå er den helt nydelig!

De bakre demperne kom lett ut ved å sette en 17 mm fast nøkkel på mutteren oppe i skåla og skru av ved å vri på selve demperen.

Heisann..
Kan e spørre hvor lang tid du brukte på å sette på OME settet?!
Skal snart gjøre samme jobben på min bil :P
Gleder mg til "ny" bil..
Brukeravatar
Rimsen
Innlegg: 33
Ble med: søn okt 08, 2006 11:04 am
Lokasjon: Stavanger
Kontakt:

Innlegg av Rimsen »

Vi var to stk(amatører...) og brukte ca 5-6 timer, og da rota vi litt ved første innstallering framme. Vi satt på fjærklemmer, men det trengte vi selvsagt ikke. En bygger hele settet sammen og monterer direkte inn.

Hadde nettopp vært på Clas Ohlsson og kjøpt eletrisk muttertrekker, og den kom meget godt med for skruing av fjær klemmene. Gikk litt kjappere enn å gjøre det manuelt.

Vi la på tectyl på de framme, de bak er lettere å komme til, så de tar jeg senere.
Jeg la ikke inn noen ekstra shims fremme, bare bak på passasjer siden. Der la jeg inn den tynneste gule i plastikk da mine fjærer var nesten 1 cm i forskjell.

Jeg anbefaler å bestille tid til å justere forstilling, det hadde ikke jeg gjort så det gikk nesten 14 dager før det var i orden. Blir litt mer slitasje når dekka kjører på bare ytterkanten...

Lykke til og ikke nøl hvis det er mer du lurer på.
LC 90 VX Aut
1KZ-TE 3.0TD
1998
Sørlands_Cruiser
Innlegg: 12
Ble med: søn apr 27, 2008 4:06 pm
Lokasjon: Arendal

Innlegg av Sørlands_Cruiser »

Rimsen skrev:Vi var to stk(amatører...) og brukte ca 5-6 timer, og da rota vi litt ved første innstallering framme. Vi satt på fjærklemmer, men det trengte vi selvsagt ikke. En bygger hele settet sammen og monterer direkte inn.

Hadde nettopp vært på Clas Ohlsson og kjøpt eletrisk muttertrekker, og den kom meget godt med for skruing av fjær klemmene. Gikk litt kjappere enn å gjøre det manuelt.

Vi la på tectyl på de framme, de bak er lettere å komme til, så de tar jeg senere.
Jeg la ikke inn noen ekstra shims fremme, bare bak på passasjer siden. Der la jeg inn den tynneste gule i plastikk da mine fjærer var nesten 1 cm i forskjell.

Jeg anbefaler å bestille tid til å justere forstilling, det hadde ikke jeg gjort så det gikk nesten 14 dager før det var i orden. Blir litt mer slitasje når dekka kjører på bare ytterkanten...

Lykke til og ikke nøl hvis det er mer du lurer på.
Takker så meget for svar :D

Da var jeg allerede 10mil lengre på min vei..
Skaffet meg en muttertrekker igår, hehe..så da kommer dn godt md :wink:

mhm, takk for opplysningene! ska få ordnet en forstillingskontroll litt i forveien :P

MVH Jan Sverre
Brukeravatar
Even
Innlegg: 519
Ble med: ons mai 12, 2004 7:22 am
Lokasjon: Follo

Innlegg av Even »

Rimsen!

Hva inngår egentlig i OME-kit'et? Bare fjærer og dempere? Bare montering, forstillingskontroll og så tut og kjør?
Brukeravatar
Rimsen
Innlegg: 33
Ble med: søn okt 08, 2006 11:04 am
Lokasjon: Stavanger
Kontakt:

Innlegg av Rimsen »

Det inneholdt fjærer og dempere forn og bak + 6 shims for trimming på fjærene foran og bak. De bak var i flere tykkelser. TUV papirer + vedlagte oversikt.
I utgangspunktet tror jeg det er slik du beksriver, men noen mente jeg må vise den hos BT, men det har jeg ikke funnet ut av ennå.

Noen her inne som vet om det må vises hos BT etter innsatt OME hevesett?
Vedlagte filer
Her er data for OME sett til LC90
Her er data for OME sett til LC90
OME.JPG (41.48 KiB) Vist 9602 ganger
OME.xls
Her er data for OME sett til LC90 - nedlasting
(121 KiB) Downloadet 247 gange
LC 90 VX Aut
1KZ-TE 3.0TD
1998
rogerbrekke

Godkjenning

Innlegg av rogerbrekke »

Det kan vel umulig være noen grund til å godkjenne et fjær forbedrings sett,
men dokumetasjon på hva du har av fjærer på bilen, bør du ha tilgjenglig dersom det blir spørsmål om det.
Du monterer fjærer med TUV godkjenning, da er de jo godkjent til bilen din, på lik linje med alle andre godkjente produkter, som kjøpes til bilen.
Brukeravatar
Rimsen
Innlegg: 33
Ble med: søn okt 08, 2006 11:04 am
Lokasjon: Stavanger
Kontakt:

Innlegg av Rimsen »

Glitrende !!

Da er det bare å kjøre å ha papirene i orden til neste kontroll.!

Yihaa! :lol:
LC 90 VX Aut
1KZ-TE 3.0TD
1998
Arne
Innlegg: 165
Ble med: man mai 08, 2006 2:55 pm
Lokasjon: Tromsø

Innlegg av Arne »

Dersom biln nå er høyere enn orginalt så må nok dette skrives inn i vognkortet for at det skal være godkjent....
rogerbrekke

Innlegg av rogerbrekke »

Arne skrev:Dersom biln nå er høyere enn orginalt så må nok dette skrives inn i vognkortet for at det skal være godkjent....
Er dette noe du tror eller vet :?:

Om du hadde bestilt fjærer fra eks Veng og de var TUV godkjente til bruk på denne bilen, ville du da kjørt til biltilsynet for godkjenning av denne bilen da ???
Ome 2" er et fjær forbedrings sett ikke et hevesett :idea:
Arne
Innlegg: 165
Ble med: man mai 08, 2006 2:55 pm
Lokasjon: Tromsø

Innlegg av Arne »

Har selv 2" OME på min LJ70....så dette er noe jeg vet.

Har vært inn hos BT på kontroll, og de krever faktisk dokumentasjon på en del ting for å godkjenne dette:
TUV papirer på settet
Dokumentasjon på at det er gjennomført forstillingskontroll
Dokumentasjon på at lastavhengig bremseventil er justert
Dokumentasjon på gjennomført lysjustering

Grunn til at jeg måtte på BT for å få dette godkjent var at jeg fikk en 2'er feil på EU-kontroll pga hevesett som ikke sto i vognkortet.
Svar

Tilbake til «Chassis og elektrisk 9x»