Side 1 av 2

LJ73 VIBRASJONER v/ lave turtall

Postet: ons okt 03, 2007 11:54 pm
av mikke
Får vibrasjoner i min -88 LJ73 ved pådrag/motorbrems under 2000 rpm.
Det er værst i 4. gir, en del i 3. og 5, og litt i 1. og 2. :evil:

Vibrasjonene forplanter seg i karosseriet, slik at lyden tilsynelatende kommer bakfra, men regner med at det er fordi det er der "ressonanskassen" er. I 4. gir blir vibrasjonene så kraftige at det overdøver alt annet og biler i bakspeilet blir utydelige og dobbelt så mange. Har vent meg til unngå kritisk turtall, men sub 2000 i 4. er jo et naturlig valg ved by- og landeveiskjøring (50-60 km/t).

Har friskmeldt drivaksling/kryss fordi vibrasjonene mer avhengig av turtall enn fart. Kommer uavhengig av 2 eller 4WD, høy eller lav gir.

Kjent problem? Forslag/tips? Motorfester, clutch, lagre i transferen? Hvordan feilsøke? :?
Hjelp/help/hilfe/quando me cici!

Mvh
Mikael
9265 0202

Postet: tor okt 04, 2007 12:34 am
av Dag Einar
Er de samme vibrasjonene der om du har koplet ut frihjulsnavet om du har dette?

Postet: tor okt 04, 2007 7:26 am
av mikke
Oh yes! Ingen forskjell om navene står i fri eller låst.
Oppstår under 2001 rpm og værst i 4. gir.

Mikael

Postet: tor okt 04, 2007 10:12 am
av Snippen
Dette kan være ett totalt ubrukelig tips, men det skader ikke:

kople 4 wd kassa i nøytral, og legg motoren på problemområdet i turtall.

Om vibrasjonene ennå er der, så ligger problemet ett annet sted enn akslinger. Tipper motor/ motorfester ?
Om vibrasjonene er borte er det ett akslingsproblem, mest sannsynlig bakre mellomakslel vil jeg tippe!

Har aldri prøvd og aner ikke om det fører deg noe nærmere en løsning, men det skader ihvertfall ikke :)

Postet: tor okt 04, 2007 10:22 am
av Dag Einar
Var inne på den tanken jeg også, men like usikker som deg egentlig.
Mest sannsynelig så har det med et kryss å gjøre vil jeg tro.

Postet: tor okt 04, 2007 11:31 am
av Snippen
Om jeg tenker høyt er det jo avslørende at det er vibrasjon på ett gitt turtall, peker jo litt mot motor.

Er det vibrasjon i hele bilen mikke, eller merker du det spesiellt godt noe sted ? Ratt/ girkasse ?

Postet: tor okt 04, 2007 11:31 am
av mikke
Mange takk for tips :D Neida, ingen tips er ubrukelige!
Skal se om det blir tid til litt rusing i kveld. Får da endelig bruk for håndgassen (er merket med choke-symbol, men det er vel ikke choke, eller....??)

Har egentlig sett bort fra kryss siden vibrasjonene henger sammen med motorturtall og ikke hastigheten. For å utelukke kryssa 100% kan jeg vel bare plukke ut mellomakslingen og kjøre med forhjulsdrift?!

Mikael

Postet: tor okt 04, 2007 7:40 pm
av Snippen
Det er helt riktig om du vil luke bort bakakslingen som feilkilde. Går den ikke rundt og ulyden er borte så gir det seg litt selv!
Choke og håndgass gjorde jo på mange måter den samme jobben på den tida, eller kan du si meg symbolet for håndgass :wink:

Postet: ons jul 23, 2008 10:18 pm
av lcvidar
Hei, har du funnet ut noe? Har ikke fått med meg resultatet.

Postet: man aug 25, 2008 9:25 pm
av cat988
Har hatt noe av det samme problemet på min LJ70. Hele bilen har høyfrekvente vibrasjoner på 4. og 5. gir i ca. 80km/t +.. Det blir borte når jeg trår inn clutchen. Kom helt plutselig idag. Nå har jeg smurt opp hele drivverket og skiftet alll olje men lydene er der fremdeles. Har også jekket opp bilen bak og kjørt, men det er ingenting å finne ut. Noen som vet hva det kan være?

Postet: man aug 25, 2008 9:55 pm
av lcvidar
Om det ikke skjer i de andre girene overhode, må det vel være girkassa?

Postet: tir aug 26, 2008 11:05 am
av cat988
Tja, det virker mest som det er farten som gjør det.

Postet: tir aug 26, 2008 12:01 pm
av mikke
Hallo Vidar :D

Virker som om cat988 og jeg har forskjellig problemer.
Jeg har i grunnen ikke gjor så mye for å finne feilen. Konverterte til forhjulsdrift (plukket bort akslingen bakover. Har satt den tilbake, ja). Synes det ble litt bedre, men langt fra bra.
Har i grunnen lært meg til å kjøre slik at jeg unngår de værste vibrasjonene. Drar 3.giret til 60 km/t. Skifter til 4. og havner da like over 2000 rpm. Men det hadde jo vært fint å kunne bruke 4. i lavere hastigheter enn 60....

Vibrasjoner ved pådrag/motorbrems under 2000 rpm.
Det er værst i 4. gir, en del i 3. og 5, og litt i 1. og 2. Merker lite i lavgir..

Mikael

Postet: tir aug 26, 2008 12:28 pm
av lcvidar
cat 988 tror jeg sliter med girkassa. Men på din er jeg usikker, skulle nesten hørt og kjent selv, er sikkert vanskelig å beskrive. Min skraper i 3. og 5., men det er girkassa som er begynt å synge. Blir straks byttet, så da har jeg en ledig for test.

Postet: tir aug 26, 2008 12:32 pm
av cat988
Jeg tror jeg satser på girkassa, får vel få tak i en delebil så blir det sikkert i orden. Hadde det vært noe annet som var galt regner jeg med at jeg hadde funnet det ut..

Postet: søn nov 16, 2008 8:00 pm
av lcvidar
Mulig problemet heter LJ73, er nok ikke bare din som er sånn. Min også, med flere virker det som.

Mulige løsninger:
-Utstrakt bruk av asfalt
-Ordentlige sidevegger bak, skrudd skikkelig
-La hardtop ligge på gummilist mot karosseriet

Dette er tiltak jeg har tenkt å prøve.

Postet: lør des 27, 2008 10:28 pm
av lcvidar
Har en følelse av at girkassa mi lager noe, og mulig at motorfestene ikke fungerer optimalt, akkurat som om motor får kontakt med ramme ved hard belastning og lite turtall. Men litt rart at det ikke skjer over 2100 rpm.

Skal bytte kasse og se hva som skjer, lager ille lyd på tomgang og uten belastning i fart. Noe på inngående side som er veldig slitt virker det som.

Og litt OT: Utleveringsbilaget til Dobinson komplett poly-kit ankommet.
Skal bli godt å slippe mer skrangling fra understellet på nullføret.

Postet: man des 29, 2008 7:00 pm
av per_martin
Sjekk den beskyttelsesplata som ligger mellom rammevangene under gearkassa. Denne kan lett bli klemt litt opp og tar da borti kassa, og dette høres best når motor og gear vibrerer mest, dvs på lave turtall og ved belastning... :D

Postet: man des 29, 2008 10:37 pm
av lcvidar
Den mangler... ø.k. btw.

Postet: tir des 30, 2008 12:25 am
av per_martin
Da er det nok ikke den... :D
Skulle være mulig å få tak i en sånn plate, dette er jo ikke en del som ødeleggesså lett.