Dieselforbruk??

Redaktører: ModeratorNLCK,Snekker_Andersen,baa,lj73jon

Svar
stian
Ble med: tir jan 04, 2005 10:06 am
Lokasjon: Ørsta

Dieselforbruk??

Innlegg av stian »

Er det sant at en 80 bruker literen på mila på vanlig/småkjøring???

Synst dette hørest lite ut.....min pajero 2,8tdi bruker nermere 1,33l på slik kjøring.....mindre bil og mindre motor.............hmmmm.....kan det stemme da??
Brukeravatar
blåmann
Ble med: lør mar 08, 2008 9:03 pm
Lokasjon: Åmotsdal

Innlegg av blåmann »

Har du større hjul enn originalt på pajero`n din? Det slår isåfall ganske mye ut på km telleren og dermed får du et feilaktig måleresultat på forbruket ditt! Snakker av erfaring her, har målt strekningen til jobb nøyaktig med 5 biler, og det skiller flere km på 3 mil! :lol:
Brukeravatar
Toyole
Ble med: ons jan 02, 2008 12:34 am
Lokasjon: Elverum
Kontakt:

Lite ja..

Innlegg av Toyole »

Tror nok den trenger vel liter`n, også i orginalversjon.
Min er med automat og 35`hjul, og tanken føles som den tar ca 40l. Har ikke målt den, men anntar den trenger 1,5 hvertfall på småkjøring.
Jeg synes den fortjener det!!
Ole
Brukeravatar
beaas
Ble med: ons mai 12, 2004 10:16 am
Lokasjon: Hamar

Innlegg av beaas »

Nå er det stor forskjell på manuell og automat. Og når bilene begynner å bli så gamle som disse nå er så er det også stor forskjell på om dyser er ok, dieselpumpe er bra. Evt modifiseringer, heving, store hjul, intercooler, eksos justeringer på dieselpumpe er også av stor betydning.

Den jeg hadde, en 12V med man gir var aldri utenfor 0,78 og 1,25 utenom en gang da jeg dro en tyngre henger med 35" hjul - da på 1,36.

Med standard hjul og standard motor så skulle man jobbe særdeles hardt og kjøre spesielt ufornuftig for å komme over 1,1 på blandet kjøring. Med de justeringer jeg gjorde, 35" hjul, heving og effektøkning til ca 230-240 hk på motor så brukte den noe mer på bykjøring (men meget sjelden over 1,15 - også på vinter) men ikke så mye mer på langkjøring. Kjørte over til bergen fra Oslo med endel last i bilen på 0,83 med disse hjulene.

Den 100'n jeg har nå, også med man gir, bruker omtrent det samme. Men mangler endel med krefter ift med 80'n, og bilen er også endel tyngre.

Bjørn Erik
Frode Hultgren
Ble med: tor nov 02, 2006 3:08 pm
Lokasjon: Trondheim
Kontakt:

Innlegg av Frode Hultgren »

Min 80 vil ha 1,5-1,6 på bykjøring. Den bruker rett under literen på langkjøring. Nå prøver jeg aldri å kjøre på sparebluss, men fatter ikke at noen klarer å få en bil med så stor vekt og så stor motor til å gå under literen på bykjøring????
Regner med at Toyota er interessert i å kjøpe tilbake disse bilene for deretter å bruke dem i forskning :D :D :D :D :D :D
trygve
Ble med: ons mai 12, 2004 8:02 pm
Lokasjon: Bødalen

forbruk

Innlegg av trygve »

jeg har kjøpt meg en 80 som jeg kjører ut og inn fra oslo 3,5 mil min bruker ca 1 liter på mila den har automat med org hjul 8)
ønskes Kjøpt HZJ 73 4,2
Brukeravatar
Rullegud
Ble med: fre mar 14, 2008 11:56 am
Lokasjon: Oslo

Innlegg av Rullegud »

Hei

Jeg har gamlebilen til beaas, og kan bekrefte det han skriver. Vinterstid uten tilgang til motorvarmer går det med ca 1,1, opp mot 1,2, ved mye småkjøring (nysnø trekker også fort opp forbruket :roll: ).
Men også i vinter har jeg vært nede i 0,88 på en tank. Snittforbruket på hele vinteren har vel vært kanskje 1,05 (50/50 blanding mellom småkjøring og langtur).
Før kulda satte inn i fjor høst måtte det virkelig hard kjøring til for å få forbruket over litern!

Og dersom jeg hadde gitt gasspedalen et litt lettere liv hadde sikkert forbruket vært enda lavere, men det er jo herlig å kjenne på kreftene i bilen 8)
LANDCRUISER, fordi du fortjener det!!
Arne
HDJ80
R80GS,XL600R,GL1100
Brukeravatar
Toyole
Ble med: ons jan 02, 2008 12:34 am
Lokasjon: Elverum
Kontakt:

Standbydga??

Innlegg av Toyole »

Rullegud skrev:Hei

Og dersom jeg hadde gitt gasspedalen et litt lettere liv hadde sikkert forbruket vært enda lavere, men det er jo herlig å kjenne på kreftene i bilen 8)
Arne, kan det stemme at du ofte parkerer på høykant i en snøhaug langs Strandbygdveien? Den bilen ligner veldig på gamlebilen til Bjørn Erik..

Mvh
Ole
(søbakken)
Brukeravatar
Rullegud

Innlegg av Rullegud »

Hei

Ja, det kan nok stemme at den innimellom står parkert litt vertikalt i Strandbygda. Rart at parkeringsplasser ofte er akkurat litt for små når man kjører firehjulstrekk :)

Jeg har ofte sett at det er mange biler med grovt dimensjonerte hjul utenfor Kremmertorget på lørdager. Er det noen form for møte???

(Det her spora visst litt av fra tråden...)
Arne
HDJ80
R80GS,XL600R,GL1100
Brukeravatar
turbomotard
Ble med: man feb 19, 2007 12:07 pm
Lokasjon: Flisa

Innlegg av turbomotard »

Min Hdj 80 -90 med -95 motor med aut bruker mellom 1,25-1,4 på blandet kjøring! Da går den på 305/40-22 dekk så kan vel trekke fra ca 5 % iforhold til org dim... En Hdj 80 er vel ikke en spesielt snill bil med tanke på drivstoff forbruk i mitt øye, men da aker man godt også da! Hehe... :lol:
Brukeravatar
marting
Ble med: ons okt 18, 2006 12:41 pm
Lokasjon: Ringerike

Re: Dieselforbruk??

Innlegg av marting »

stian skrev:Er det sant at en 80 bruker literen på mila på vanlig/småkjøring???

Synst dette hørest lite ut.....min pajero 2,8tdi bruker nermere 1,33l på slik kjøring.....mindre bil og mindre motor.............hmmmm.....kan det stemme da??
Jeg har ikke 80 men 60.. brukte 0.9 på ferieturen til tromsø i fjor.. litt for store hjul da så si 10l/100km..
Har hatt mitsubishi L300 4x4 med 2,5 td brukte ikke no mindre den..
Kanksje mitsuer er litt tørste?
Martin, Ringerike. Heil Halling halv tulling! (eller var det motsatt?)
Brukeravatar
Rullegud

Innlegg av Rullegud »

Hei

Det blir vel motsatt av det du sier, eller misforstår jeg? Med store hjul blir forbruket mindre ettersom reell km er høyere enn km-teller. Med 9l/100km og ca 10% større hjul er vel reelt forbruk ca 8,1l/100km.

Med 35 tommere på 80'n min nå ser det ut til at forbruket legger seg pent under litern igjen. Jeg regner da inn ca 12% feilvisning på km-telleren.
Arne
HDJ80
R80GS,XL600R,GL1100
shoe
Ble med: ons mai 05, 2004 10:15 am
Lokasjon: Jevnaker

Innlegg av shoe »

Gps fjerner en hver tvil om dette.
Jarle
Ble med: fre mai 14, 2004 2:02 pm
Lokasjon: Os

Innlegg av Jarle »

Fasit etter første tank siden dysene ble overhalte:
Bedre drag over hele registeret, samt forbruk redusert fra ca 1,25 l/mil til 0,93. Får heller ikke framprovosert noe svartrøyk.
På grensen til fornøyd :D
Jarle
Svar

Tilbake til «Motor 8x»