startproblemer
Redaktører: ModeratorNLCK,Snekker_Andersen,baa,lj73jon
startproblemer
har litt problemer med start av kald motor på min 88mod LJ73, mye hosting og harking, og en del svart røyk de første 10-30 sekundene (avhengig av hvor kalt det er) så går den helt fint, er også svart røyk når jeg gir på i bakker med litt lavt turtall. har skiftet glødeplugger og hatt på kondensfjerner.
Er det mulig at det likevell kan være noe med glødepluggene. er det mulig å måle glødepluggene om de fungerer som de skal?
ved -8 grader måtte jeg "kinne" flere ganger får jeg fikk start.
har hatt Lj70 og Hj60 før og har aldri hatt noe startproblemer på de bilene
Er det mulig at det likevell kan være noe med glødepluggene. er det mulig å måle glødepluggene om de fungerer som de skal?
ved -8 grader måtte jeg "kinne" flere ganger får jeg fikk start.
har hatt Lj70 og Hj60 før og har aldri hatt noe startproblemer på de bilene
-
- Ble med: man jul 19, 2004 6:44 pm
- Lokasjon: Krokstadelva
Det er to typer glødeplugger til disse bilene,
og det kan være feil plugger som er satt inn.
Det var det i min bil.
Ellers så er det to reler, ett i motorrommet og et timerrele
som sitter bak hanskerommet.
Prøv å mål hvor lenge den gløder når den er kald, både før og etter
motoren har startet.
og det kan være feil plugger som er satt inn.
Det var det i min bil.
Ellers så er det to reler, ett i motorrommet og et timerrele
som sitter bak hanskerommet.
Prøv å mål hvor lenge den gløder når den er kald, både før og etter
motoren har startet.
Jostein
hei og takk for tipsene, men jeg tror kansje det kan være noe annet, har merket at jeg bruker ganske mye kjølevæske, brukte 4 liter på på en tur på 20 mil, og jeg kan ikke finne noe lekasje, vannpumpa er akkurat skiftet. det er foresten hvit røyk som kommer ved oppstart og ikke svart som jeg tidligere har skrevet.
kan det være en lekasje i motoren, slik at det lekker ut i drifstoffsystemet, olja er helt svart, så det er ikke noe vann der. har lite peiling på motor så, jeg håper jeg kan få litt mer hjelp her
kan det være en lekasje i motoren, slik at det lekker ut i drifstoffsystemet, olja er helt svart, så det er ikke noe vann der. har lite peiling på motor så, jeg håper jeg kan få litt mer hjelp her

99% at det er sprekk i toppen mellom en kjølekanal og forbrenningskammer eller toppakningen som er gått. Du kan bare håpe på det siste. Bytte toppakning kan hvem som helst gjøre, men hvis det er sprekk må du ha ny topp eller hvis du har flaks kan det sveises, men da må du finne ett spesialverksted. Hvis ikke all kjøleveska går med i forbrenningsfasen vil du få litt grå skjær i olja. Lettest er det se på undersiden på oljepåfyllingslokket, det gir ivertfall en god indikasjon på tilstanden.
Du bør ikke kjøre med dette for lenge. Sansynligvis kommer kjølevæska i en sylinder. Denne vil få en større kompresjon enn de andre sylinderen og feilbelaste veiv og veivlager.
Du bør ikke kjøre med dette for lenge. Sansynligvis kommer kjølevæska i en sylinder. Denne vil få en større kompresjon enn de andre sylinderen og feilbelaste veiv og veivlager.
huff å huff, hørte på toyota hva en ny topp koster, 15.000 ink mva
. skal ha den på verksted onsdag neste uke, men kan noen si meg, om det er noen forskjeller jeg kan se på om det er topp-pakninga eller toppen som er gåen, bilen går som ei klokke ellers, og det kommer lite eller ingen synlig røyk ut eksosen. og det er kunn ved kald bil det er litt hopping og risting. uansett takk for alle svar

er ganske sikker på at det ikke lekker ut på bakken, bortsett fra ekspansjonstanken når den begynte å koke, men i dag når jeg skulle kjøre en tur, tenkte jeg skulle etterfylle vann, så var det faktisk trykk på radiatoren selv etter att bilen hadde stått i to dager, burde kanskje kjørt den på tomgang med radiatorlokket av, slik at lufta i systemet hadde fått evakuert, får så å etterfylle. bilen skal uansett ikke brukes noe særlig før jeg har fått bukt med problemet, forøvrig står telleren på 231000, så det er ikke noe unormalt langt for en slik bil.
nei nå er jeg ikke sikker lenger, har forsket litt selv og pratet med en del "forståsegpåere". for å ta alt på nytt, dette er problemet:
-selv på korte turer på under 10km så er det såpass trykk i kjølesystemet, at kjøleveska går ut igjennom ekspansjonstanken og ned på bakken når jeg stopper, uten at motoren er overopphetet. dette skjer av og til
-fulgte med på tempraturføleren, når jeg kjørte hjem siste biten i dag, så steg tempratuen jevnt opp til 100grader, for så å dette ganske raskt ned til ca 87grader, den skal vel begynne å ga ned tiligere?
-det er ikke hvit røyk når jeg kjører
-olja er svart
-det er ikke noe tegn til kondens i oljetoppa,
-bilen virker like sprek som før
-det lukter ikke eksos av kjølevannet
-vannpumpa er ny og termostaten er ny (skiftet i høst)
er det mulig at det er noe med kjølesystemet, tett radiator, defekt termostat, eller er det fremdeles 99% sjansje for att det er toppen eller topp-pakninga som er gåen, tror faktisk det er en mulighet at alt vannet som er "forduftet", kommer fra ekspansjonstanken, og ikke lekker inn i motoren,
og når det forsvinner så mye vann, hvorfor er det ikke plass til å etterfylle, skrudde av radiatorlokket på kald motor, det var fremdeles trykk der, men vann-nivået falt ikke
jeg bare lurer
-selv på korte turer på under 10km så er det såpass trykk i kjølesystemet, at kjøleveska går ut igjennom ekspansjonstanken og ned på bakken når jeg stopper, uten at motoren er overopphetet. dette skjer av og til
-fulgte med på tempraturføleren, når jeg kjørte hjem siste biten i dag, så steg tempratuen jevnt opp til 100grader, for så å dette ganske raskt ned til ca 87grader, den skal vel begynne å ga ned tiligere?
-det er ikke hvit røyk når jeg kjører
-olja er svart
-det er ikke noe tegn til kondens i oljetoppa,
-bilen virker like sprek som før
-det lukter ikke eksos av kjølevannet
-vannpumpa er ny og termostaten er ny (skiftet i høst)
er det mulig at det er noe med kjølesystemet, tett radiator, defekt termostat, eller er det fremdeles 99% sjansje for att det er toppen eller topp-pakninga som er gåen, tror faktisk det er en mulighet at alt vannet som er "forduftet", kommer fra ekspansjonstanken, og ikke lekker inn i motoren,
og når det forsvinner så mye vann, hvorfor er det ikke plass til å etterfylle, skrudde av radiatorlokket på kald motor, det var fremdeles trykk der, men vann-nivået falt ikke

jeg bare lurer

Nå kjenner jeg igjen symtomene, dette har jeg vært borti før, men har ikke noe sim sala bim løsning. Jeg har lyst til å holde fast på at det er toppakningen eller sprekk i toppen, men en løsning er å ta ut termostaten og sjekk om den er satt inn feil vei (høres sikkert teit ut, men sjekk, det har skjedd før) hvis den satt riktig sett i sammen huset igjen uten temostaten og kjør den varm (Det blir nok en laaaaang tur) finn deg noen heftige lange bakker. Har du samme problemet nå så er vet ikke jeg
Hadde problem med overoppheting og for høyt trykk i kjølesystemet. Det skyltes for mye rust i kjøleanlegget sammen med for mye kjølevæske. Kjør en radiatorrens med temperert motor. Tøm kjølesystemet og spyl igjennom med vann til det er rent.
Har erfaring med at på vinteren trenger jeg ikke ha mer kjølevæske enn til minimum på ekspansjonstanken. Dette har noe med at relativ utvidelse av motor og kjølesystem er større på vinter enn om sommern. Sjekk også som Steinar sier om termostaten er ok. Sjekk om viskoseclutsjen på kjølevifta funker ved varm motor. Uansett skal det være et visst trykk på anlegget.
lykke til
rikard
Har erfaring med at på vinteren trenger jeg ikke ha mer kjølevæske enn til minimum på ekspansjonstanken. Dette har noe med at relativ utvidelse av motor og kjølesystem er større på vinter enn om sommern. Sjekk også som Steinar sier om termostaten er ok. Sjekk om viskoseclutsjen på kjølevifta funker ved varm motor. Uansett skal det være et visst trykk på anlegget.
lykke til
rikard