Er relativt fersk på stor firehjulstrekker, men fikk da endelig kjøpt meg en Land Cruiser 90 før jul.
Var godt å komme seg opp fra asfalten, til oversikt og til å slippe å være redd for alle småting på veien....
Liten og stor

Filosofien min når jeg skal kjøpe biler er nok at jeg heller kjøper en litt eldre bil med det utstyret jeg har lyst på - enn å kjøpe en nyere bil til samme pris, men uten samme utstyrsnivå.
Bilen kom rett fra Tyskland, førstegangsregistret 13.12.2000.
Det er en 90 VX med greit utstyrsnivå. 154 tusen km på telleren. Automat, skinn, D-4D og takluke var kjærkomment.
Var GS Auto i Tønsberg henta inn denne, tusen takk Geir.
Er strålende fornøyd både med handel og med bilen

Utgangspunktet var å kjøpe varebil, men fant etter hvert ut at jeg ville ha setene i allikevel. Har flytta fra Oslo og hjem til Hell (Stjørdal), og fant ut at jeg nå har mer bruk for baksetene enn hva jeg hadde i Oslo.
Har ikke rukket å gjøre så mye med den enda, men kommer seg litt etter hvert. (ukependler på anlegg, og har bare helger å gjøre ting på - - og før jul så var det rådyrjakt for alle penga).
Nyvaska bil på fredag kveld – alt annet enn det på søndag formiddag...

Bilen vil nå stort sett bli brukt som daglig-bil hjemme i Trønderriket – og som jaktbil på høsten/vinteren.
Den fikk raskt et sett med Hakka Suv 5 piggdekk i originaldimensjonen 265/70-16. Vurderte å sette på noe smalere dekk, men valgte å prøve dette først.
Det flyter litt når det ligger snøslaps i veien, men synes den oppfører seg ganske bra – har enda ikke fått noen overraskelser (enda)

Fra den gamle jaktbilen (-87 Audi 100 CS quattro) er jeg vant med sperre på både senter- og bakdiff.
Cruiseren har elektrisk styrt sperre på senterdiff, men ingenting bak. (ikke LSD en gang – trodde ”alle” var levert med dette hvis de ikke hadde sperre)
Har jo tenkt å bruke den litt offroad også, og valgte å få AT-gutta i Drammen til å montere sperre bak for meg. (leste en del om autolockere og slikt, men kom frem til at "æ vil bestæm sjøl når spærra ska brukes

En liten dings fra TTE i tillegg da så ble dette riktig så bra.
Sikkert litt psykisk også, men synes den går mye lettere nå med TTE’en - og fikk meg et par overraskelser på turen hjem fra Drammen (nei, ingen blålys og blåste kroner).
Var et par forbikjøringer som ”plutselig” var unnagjort...
Var innom småbruket til foreldrene på veien hjem og der sto traktoren med vinsj ute på jordet.
Dro da rett utpå jordet for å teste sperra....

Alle hjulene gikk nå i allefall rundt samtidig

Helt på jordet....

Videre planer for bilen er sommerhjul; venter på felger fra ProComp + fikk kjøpt 4 peeeent brukte BFG AT 285/75-16 her på forumet.
(Takk til Vegard for handelen og takk til broren Audun som tok dem med til Trondheim for meg. (i sin nye, flotte 90 (nå som jeg har åpnet egen garasje så kan jeg hinte om oppdatering av din veletablerte garasje vel ??

2” OME skal monteres i påska slik at det skal bli plass til 285’ene
(med litt justering av skvettlapp og en plate-fals bak i fremre hjulhus skal det visst bli plass)
Kommer nok enda litt mer etter hvert

Har litt dårlig med PC og linjer hjemme for tiden, så det vil nok ikke gå så fort frem her i garasjen – men skal da prøve å skrive litt i blant etter hvert som ting skjer.

Vil takke alle her inne for et flott forum (ble noe dyrt å rote seg innpå her, men det er det verdt

Veldig flott tone her inne - - og så er det så utrolig masse inspirasjon og lærdom å hente.
Ha en strålende vår alle sammen - ses kanske en dag på treff....
Mvh Cato Moen c",)