....HJ60...BJ42.....Melk, Bård, Oslo

Her kan du opprette din egen "garasje", legge inn bilder av din Land Cruiser.

Redaktører: ModeratorNLCK,Snekker_Andersen,baa,lj73jon

Svar
Citrobert
Ble med: fre okt 14, 2005 3:09 pm
Lokasjon: Oslo

Innlegg av Citrobert »

elfer skrev:Bård,

Du skulle holdt deg til Porsche.
:lol:

En slik en står på låven til en gammel nabo på vestlandet. Kun sommerkjørt... hehehe Er du interessert? :wink:
Min bil:
La Prestige
Brukeravatar
håvard
Ble med: søn feb 22, 2004 3:37 am
Lokasjon: Halden

Innlegg av håvard »

Du Bård, en slik 308 GTB 1977 mod var det jeg snakket om i garasjen her om dagen. (som min far har altså).

Bilde
Senest rettet af håvard tir okt 18, 2005 1:29 pm, rettet i alt 1 gang.
Brukeravatar
håvard

Innlegg av håvard »

Citrobert skrev:
elfer skrev:Bård,

Du skulle holdt deg til Porsche.
:lol:

En slik en står på låven til en gammel nabo på vestlandet. Kun sommerkjørt... hehehe Er du interessert? :wink:
Sommerkjørt traktor...?- og bonden hadde ingen jobb vedsidenav? :)
Brukeravatar
Melk
Ble med: lør okt 01, 2005 7:16 pm

Innlegg av Melk »

Enig Håvard....

Jålete bonde. Porschetractor, og gadd ikke jobbe om vinteren...... :shock: :shock: :shock:

Fet Ferrari, en klassiker :D :D

Men: Kan du Håvard (eller noen andre) svare på (når vi er så opptatt av komfort idag) :D :D :D :D Finnes det noen problemer med å starte LC på vinteren. Trenger man motorvarmer.....

Får nemlig webasto ganske billig, og det kunne jo vært en ide å få varmet opp motoren også :idea: ...... Eller holder det med Kupe varmer??

Eller er det bare for kyllinger :shock: :shock:

Og: Hadde noen noe tips om hva slags batterie som må til (fikk jo ikke strat i morges)?? :idea:
Brukeravatar
håvard

Innlegg av håvard »

Nix, jeg har hatt LC/BJ i mange år. Er uproblematisk på vinteren det, du trenger ikke motorvarmer. Fikk du sjekka batteriklemmene? 90% av tilfellene så er det det nemlig.
Brukeravatar
Vegard
Ble med: ons mai 12, 2004 11:09 am
Lokasjon: Nittedal

Innlegg av Vegard »

LC starter i temmelig kaldt vær, jeg har nå fått start i -25. Glødesystemet må være iorden.

Batterier, tja, ca 90AH og min 750 CCA burde gjøre susen. Selv har jeg 100 AH og 85 CCA .
Citrobert

Innlegg av Citrobert »

Melk skrev: Jålete bonde. Porschetractor, og gadd ikke jobbe om vinteren...... :shock: :shock: :shock:
Kan jo være at han lot BJ'n gjøre jobben på vintern... :?
Min bil:
La Prestige
Brukeravatar
Melk

Innlegg av Melk »

Takk for tips.

Jeg har nesten nye glødeplugger :D :D :D

Skal sjekke polene idag, men mistenker dårlige batteri.

Takk Vegard for batteritips.. :D

Nytt spørsmål: Ondsinnede rykter (fra en kompis) mener at BJ42 ikke klarer seg på snø i byen når det blir vinter.... Jeg regner med han tenker på at den sklir av vegen.... Selv om han sa: setter seg fast i byen?? :roll: :?

Hva mener dere??

Dessuten er det noen som vil kjøpe de gamle felgene mine :D :D Han spør om de passer på LJ73, og det gjør de vel?? Han ønsker 235/70-15 piggedekk.
Brukeravatar
Ketil
Ble med: fre mai 14, 2004 7:11 am

Innlegg av Ketil »

Har absolutt erfart å ski rundtomkring i slapseføre med bj, ja. Må være forsiktig. Kjøpte meg piggdekk og kjørte med alle fire hele forrige vinter og da gikk det fint. Veldig korte biler så det skal ikke så mye til å få sleng. Dessuten opplevde jeg at bf Mud dekkene fylte seg bra opp med snø og is slik at det ble en flott glatt overflate!
Fordelene er jo at hvis du først sklir av veien og alt går bra så kommer du deg iallefall opp igjen (så sant du har vinsjen).
Blir spennende å se hvordan min første vinter med hj60 blir. Regner med at det går fint..
Ketil
Brukeravatar
håvard

Innlegg av håvard »

Det blir som å kjøre Sierra med sommerdekk på vinteren, det sklir rundt det og- er ikke no lengre askelavstand på den.
En av BJ'ene jeg har eid hadde jeg skikkelige piggdekk på, da blir det som vanlig bil. Det er stort sett bare snakk om at det er 4 dekk i kontakt med vegen og de bør ha pigger..
TLC-fan
Ble med: søn nov 14, 2004 8:17 pm
Lokasjon: Jessheim
Kontakt:

Innlegg av TLC-fan »

Unnskyld min uvitenhet, men 4 x MUD på vinterføre :?: :?:
Jeg trodde at AT var et minimum, og at de i såfall måtte være seipa og pigga. Kjørte en ArcticTrucks Hi-Lux et halvt år. Den hadde Bf Mud på i to dager på vinterføre, så kasta jeg de av. Var som å kjøre akebrett.
Fred Magne
NÅ: Land Cruiser 100 4,2TD (2001) # Land Cruiser 79 tilhenger (2006)
FØR: 1987-LJ73 # 1988-LJ73 # 1987-BJ75 # 1990-BJ75 # 2003 - 120GX # 2005 - 120GX AT37
www.autofocus.no fms@autofocus.no
Brukeravatar
håvard

Innlegg av håvard »

Har kjørt Mud flere vintre jeg. Man må konse litt.. :)
Brukeravatar
Joakim
Ble med: tor okt 21, 2004 7:03 pm
Lokasjon: Vestfold
Kontakt:

Innlegg av Joakim »

Skal kjøre min første vinter med seipa MUD, blir spennende å se :D
Bilde
Bilde
Brukeravatar
Melk

Innlegg av Melk »

Da kan det virke som om det blir bruk for vinter-dekkene... :D :D De er jo nye, så hvorfor ikke bruke dem?? :shock:

Dagens oppdatering. Fikk alle greiene fra Håvard på Toyota idag...
Kommer tilbake med oppdatert liste, men kan røpe at det ble bra med LC emblemer foran, og den nye låskasse bak (grå i fargen) ser dritfet ut. (og funker) Dessuten får jeg bagen fra TLC-fan imorgen, til alt det nye verktøyet..... kult. Og en Toyota varseltrekant (hadde ingen). Passer nok i bagen den og. :D :D :D

Dessuten benyttet jeg anledningen hos Håvard (Toyota Skøyen), til å bestille alle de andre delene som jeg har funnet ut at jeg trenger. Feks jålete greier som nye baklykter (hadde uorginale), ny antenne, arbeidslampe som passer til uttaket i hanskerommet, nye lamper til skiltet bak, en varmeslangekobler til varmesystemet, pedalgummi, etc etc.... Håvard hadde utrolig nok alt jeg bad om idag til bestilling (førte til en fet regning):oops: :oops: :oops: :oops:

Men det er jo greit å oppgradere litt så lenge ting mangler, eller er defekt. (selv om bilen går fint uten). 8) 8)

Men:: :idea: :idea: :idea: Hentet laderen på båten idag, og batteriene på bilen er ganske flate. Bra koblinger, men meget dårlig spenning. Jeg mistenker et batteri for å være dårlig, en det er vel smart å bytte begge 2???? selv om det ene er ganske nytt?? :? :?

Litt bekymret over at dette plutselig ble så dårlig idag, men har jo ikke tukla med det elektriske i helga??? :shock: :shock: :shock:

Hva tror dere?? Det var jo kaldt idag?

Og hvor bør jeg kjøpe???
Brukeravatar
Melk

Innlegg av Melk »

Igjen noe jeg lurer på..

Har vurdert webasto. Grunnen er en kompis som kan skaffe billig, men montering koster jo 8000,-. Han har dessuten en han har demontert fra en bil. Passer diesel, og varmer vannet i bilen. Dessuten kan man koble det slik at bilens eget varmeapparat setter igang, varmer cupè, og resten av motoren, pga vannvarmingen.

Denne kan jeg få veldig billig. Burde jeg prøve å montere den selv?? Skulle vel ikke være så vanskelig, men spesialistene mente de brukte 7-8 timer?? :shock: :shock: :shock:
TLC-fan
Ble med: søn nov 14, 2004 8:17 pm
Lokasjon: Jessheim
Kontakt:

Innlegg av TLC-fan »

Det der høres deilig ut på kalde dager. Har vurdert dieselbrenner selv, i 75'en når den blir ferdig campingrigget. Da kan man sove i boxern uansett hvor kaldt det blir. Regner ikke med du skal sove i bilen, men.... Veit for å være ærlig ikke hvor mye jobb det er, men har respekt for ting som har med drivstoff og flammer å gjøre. Sats en god weekend, og du får det helt sikkert til.
Fred Magne
NÅ: Land Cruiser 100 4,2TD (2001) # Land Cruiser 79 tilhenger (2006)
FØR: 1987-LJ73 # 1988-LJ73 # 1987-BJ75 # 1990-BJ75 # 2003 - 120GX # 2005 - 120GX AT37
www.autofocus.no fms@autofocus.no
Citrobert

Innlegg av Citrobert »

Sjekk på et båtforum (kommer ikke på hvilket i farta) - der er det mange - mange - MANGE - som har montert dsl-varmere fra Webasto, Eberspächer, Mikuni etc. i båtene sine, med eller uten suksess... Noen har sikkert brent både båt og fingre, men burde ha tips til montering.

Ang. batteriene.... Du har selvsagt sjekket dynamoreima?
Min bil:
La Prestige
Brukeravatar
Melk

Innlegg av Melk »

Takk for tips TLC-Fan...... utrolig fett med camping :shock: :shock: ... så bildene. Og allerede misunnelig ja.. :shock: :shock:

Citrobert: Har ikke sjekket om dynamoreima er slakk (om det finnes noen) Den er vel samme som drivreima??? Og den er OK. Ingen ulyder heller :D :D Kan sjekke med båtfolka.

Men: Har ikke sett noen lampe heller for dårlig lading... Finnes det, og hvor er den?? :?
Brukeravatar
Vegard
Ble med: ons mai 12, 2004 11:09 am
Lokasjon: Nittedal

Innlegg av Vegard »

Du bør nok dessverre bytte begge batteriene. Og, sjekk at det ikke dras strøm til 12V forbrukere fra ett av batteriene, da vil de snart være ødelagt igjen. Omformer er tingen.

Og, mud på vinterføre? Ikke på mine biler. Har prøvd, det gikk bra helt til deg gikk dårlig. Vinterdekk på vinterføre. Både Nokian og Cooper leverer 235/85-16. I mitt tilfelle var disse en aning høyere enn 33 X-terrain.
Brukeravatar
Melk

Innlegg av Melk »

Idag startet bilen helt fint.. Etter lading i hele natt... Hadde satt på BOOST :shock: :shock: Og glemte slå det det av, men hadde på TIPTRONIC.... Så bra ut idag morges.

Har omformer til 12v i bilen. :D :D

Det er nok gode muligheter for at at jeg kjøper 2 nye batteri... vi får se.

Jeg tror mine vinterhjul er Yokohama :cry: ... vet ikke dim. Men de skal nok testes ja.... :D :D Er det noe som vet om disse dekkene er OK :?:
Svar

Tilbake til «Garasje»