Tr-racing s LC AThdj80 og LC AT37 120 og 150 garasje

Her kan du opprette din egen "garasje", legge inn bilder av din Land Cruiser.

Redaktører: ModeratorNLCK,Snekker_Andersen,baa,lj73jon

Brukeravatar
marting
Ble med: ons okt 18, 2006 12:41 pm
Lokasjon: Ringerike

Re: Tr-racing s hdj80 garasje.

Innlegg av marting »

Spanande !

Har sjøl løse planer om dobbelturbo på min neste 60..kun for moroskyld så vi har noe å rulle røyk over på landstreffet..
Men fortell litt om turboene da Hva kommer de fra?
Jeg tenker at turboer fra vw 1,9tdi bør være midt i blinken hvis man bruker 2, disse gir vel full pupp fra under 1500rpm i vw'r.. Eller kanskje enda bedre hvis man har turboer fra no 1,6-1,7 aktig..Opel fks, så gir de fullt trykk fra litt lavere turtall. Gjør jo ingenting om de dør ut etter 3500rpm..

Har også tenkt tanken på å gå andre veien.... er 90% sikker på at GM's 6,5td v8 har en turbo som drives av halve motoren, dvs 6,5l mates med 3,25l...med denne på en 4liter bør den gi mye trykk fra tomgang..Saab har vel samme greia på en 3- v6

Nei.. nå raljerer jeg i garasjen din...sorry

Lykke til, blir moro å følge med..
Martin, Ringerike. Heil Halling halv tulling! (eller var det motsatt?)
Brukeravatar
trracing
Ble med: ons mar 14, 2007 8:21 am
Lokasjon: Stjordal

Innlegg av trracing »

Skal kjøre twin ja. Ikke bi. Dvs paralell ikke serie. Skal kjøre med 2x2" helt ut. Turboene heter srx200, og er bygd av svensk turboservice. De er bygd på Schwitzer turboer. Vet ikke hvordan 1,9tdi turboene til vw er. Men det kommer vel litt ann på hvor mye effekt du skal ut med. Men skal du ha nye, så tror jeg ikke de er billigere.
Brukeravatar
marting
Ble med: ons okt 18, 2006 12:41 pm
Lokasjon: Ringerike

Innlegg av marting »

Det er nok mange forskjellige varianter av disse vw turboene... man får vel 1,9 med alt fra 90 til 160 hester, og det er vel neppe samme turbo i alle...

Nye er nok ikke aktuellt for meg når den tid kommer...koster masse penger det... da må det dumpe inn no lottokroner hvertfall.. :mrgreen:
Martin, Ringerike. Heil Halling halv tulling! (eller var det motsatt?)
Brukeravatar
trracing

Innlegg av trracing »

Da var det første grenrøret ferdig. UTROLIG MYE ARBEID. Sveising, bøying, sliping, fresing, sliping, fresing, sliping, fresing. Er forresten snart ferdig med nr 2 også.
Vedlagte filer
Første grenrør.JPG
Første grenrør.JPG (800.12 KiB) Vist 4980 ganger
Brukeravatar
trracing

Innlegg av trracing »

For å få best mulig flow på eksosen inn til turboen, så tegnet jeg av pakninga på grenrør-flensen, og freset den akkurat like stor som pakninga. Deretter tegnet jeg av pakninga på turboen og slipte ut den også til nøyaktig pakning størrelse.
Vedlagte filer
Turbo porting.JPG
Turbo porting.JPG (799.09 KiB) Vist 4977 ganger
Brukeravatar
trracing

Innlegg av trracing »

Da er første turbo og første grenrør på plass.
Vedlagte filer
Første turbo på.JPG
Første turbo på.JPG (746.48 KiB) Vist 4977 ganger
Brukeravatar
trracing

Innlegg av trracing »

Begge grenrør er ferdig og montert ink turboer. Venter skuffende fortsatt på siste nippler og flenser før jeg kan fyre.
Vedlagte filer
Begge turboer på plass.JPG
Begge turboer på plass.JPG (719.19 KiB) Vist 4899 ganger
Brukeravatar
Toyole
Ble med: ons jan 02, 2008 12:34 am
Lokasjon: Elverum
Kontakt:

Innlegg av Toyole »

:mrgreen: T Ø F T ! :mrgreen:
Mvh Ole & Bamse!
92 HDJ80, 87 LJ70, 88 RN61, 02 Hiace, 88 RN62, 78 Magirus R81, 86 Mog1250, 85Volvo F6,73 BM430

X:87 Dyna BU85, 06 Terios, 84 LN65, 86 YN65, 83 Tercel 2wd, 84 og 86 Tercel 4wd, 94CarinaE, 02 Avensis Verso,
07 KTM 250exc-f,
Brukeravatar
sunde
Ble med: fre mai 29, 2009 12:46 pm
Lokasjon: Kvinesdal

Innlegg av sunde »

bra jobb,du jør her :P
http://www.arctic-on-the-road.blogspot. ... chive.html
morroa har så vidt begynt ;)
-2011 Hilux 38"
-2006 Land crusier 37" solgt
-2002 Hilux 35"solgt
-2000 Hilux 33"solgt
-1998 Pajero 35"solgt
-1997 Pajero 35"solgt
Brukeravatar
trracing

Innlegg av trracing »

Takk for interessen :) :) . Ble ferdi med å montere westergate klokkene i dag. Også ble jeg ferdig med 1 eksos kne, og sveiset begge rørene mellom turboene og innsuget. Mangler bare bare å porte over mellom rørene og flensene, Så skal det monteres. Fikk ikke tatt bilder i dag, men det kommer. :wink:
klang
Ble med: man aug 20, 2007 11:03 pm
Lokasjon: lindesnes

Innlegg av klang »

Spennende å følge med her :D
Gleder meg til fortsettelsen!
folbjo
Ble med: man apr 05, 2010 11:15 am
Lokasjon: Tønsberg

SLETTET

Innlegg av folbjo »

:?
Senest rettet af folbjo man des 10, 2012 12:58 am, rettet i alt 1 gang.
Brukeravatar
trracing

Innlegg av trracing »

Oppsettet er vistnok utprøvd på flere biler til AT Island og Forsvaret b.l.a . Har ikke snakket noe med folk som har fått det gjort, men jeg har snakket med han som har bygd de. Han påstår at han har bremset ca 350hk og 750nm på alle. Men han er jo også selger, samt mekaninker. Så jeg får vente å se. Jeg tørr ikke å annslå noe. Det er ikke så lenge til oppstart nå, å da skal jeg få bremset. Har en kjenning som har 2 slike motorer i båt. Å de har 370hk pr.stk orginalt. Så att det er potensiale i motoren, det er det ikke tvil om. :)
Brukeravatar
Roall
Ble med: tir mar 23, 2004 6:16 pm
Lokasjon: Vikhammer

Innlegg av Roall »

Sørg for å ha kontroll på eksostempen, da det skal ha vært litt problemer med havari på de motorene du referer til, dårlig kjøling var vist problemet. Yanmar har også ekstra opplagring på veiva på de 4.2 med mest effekt. Snakka med noen som hadde tatt ut 390hk av en slik 4.2 (340hk)Yanmar, knakk den første veiva da de ikke hadde montert den ekstra opplagringa. Trygve M. har vist samma settet som du holder på å montere, men har blitt frarådet å montere det.

Men for all del, stå på skal alltids bli med på en prøvetur :)
LC HZJ75PU ,Nissan Leaf

LJ70LX ,LJ73LX 38" ,LJ73LX ,HJ60G ,HJ61VX ,KZJ95GX ,HDJ100VX ,HDJ80VX
Brukeravatar
Vegard
Ble med: ons mai 12, 2004 11:09 am
Lokasjon: Nittedal

Innlegg av Vegard »

Klarer den originale pumpa å levere nok diesel til å støtte så mye krefter?
Brukeravatar
trracing

Innlegg av trracing »

Du må ikke sammenligne å bli kvitt varmen i en båt kontra en bil. Det blir noe helt annet. Og en yanmar har singelturbo, som er mye større. Når jeg bestemte meg for disse, så sa de på svensk turbosercive att de aldri har vert borti motor havari på de utprøvde bilene. Den orginale pumpa holder ja. Kan kansje skje att jeg må ut med den for en benk kjøring.
Brukeravatar
Eivind37
Ble med: tir jun 15, 2004 8:19 pm
Lokasjon: Mandal

Innlegg av Eivind37 »

Spennede prosjekt! Yanmar motoren er ganske lik 1HD-T, men med marineveiv etter som jeg har forstått. De kjører singelturbo...og den snilleste versjonen mener jeg er 315 Hk...så 380hk og 450...Den siste versjonen er oppsatt med 2 kg ladetrykk...wow...og det holder visst!
Er også litt skeptisk på om standard umodifisert dieselpumpe vil klare å lever mat nok her.....Er vel et par her inne som har bygd med Garrett GT 3071R singelturbo..dvs kulelagret turbo, og mener de sendte dieselpumpe inn for modifisering...Husker ikke alt sånn i farta...Det er vel kanskje andre som kan svare bedre på det enn meg...
Treffes som regel på 930 82 756
1984/89 Toyota LandCruiser HJ61 SPOA
2001 Toytota LandCruiser 100 AT35 Solgt
85 Toyota LandCruiser HJ60 Solgt
87 Toyota LandCruiser HJ60 Solgt
81 Toyota LandCruiser BJ42 Solgt
82 Toyota Hilux MK1 Solgt
Brukeravatar
Vegard

Innlegg av Vegard »

Godt at pumpa kan henge med! Vet du hvilket trykk du vil kjøre på sånn ca?

Har lest en del om justeringer av boost compensator i det siste og har noen ideer om hva det kan være lurt å gjøre. Skal prøve meg litt mer fram når jeg får på større eksos og det blir litt kaldere i været. Har du noen "oppskrift" på hva som er fornuftige justeringer? (internett er fullt av alt mulig på emnet, og ikke alt stemmer helt, blant annet oppskriften på LCOOL som svært mange refererer til)

Edit: Varmere i været!
Brukeravatar
trracing

Innlegg av trracing »

Tenkte å legge meg på ca 1,5bar i første omgang.
Har ikke noe oppskrift ferdig enda nei. Men det er en smal sak og inn med pumpa en tur. Men jeg er ganske sikker på at den leverer nok. Det er iallefall ikke noe problem å oppgradere pumpa til å levere i all mass. Det er bare å bytte pumpe hode. Et eksempel er: En kjenning satte i 12mm hode i ei vanlig 2l pumpe, og den leverte 18ccm uten på-just. Ei orginal 2LT-pumpe på-justert klarer du sannsynlig vis ikke å få til å levere over 10ccm. Og på de tidligere 80ene som jeg har justert på, så har jeg ikke klart å ligge på under 2l på mila, på blandet kjøring. Dere skal få svaret snart.
Brukeravatar
Vegard

Innlegg av Vegard »

Åpne pumper og bytte deler er ikke noe for meg, men må være kjekt å ha kunnskap og utstyr til slikt. Tror pumpa til HD-FT motoren skal levere ca 15 cc på maks (originale innstillinger).

Ellers var 2 liter på mila temmelig mye! Når det er justert på såpass, ryker det stort sett uansett da? Holdt følge med eksostemperatur? Får selv 650 grader uten altfor mye vanskeligheter, og det er nesten uten å ha justert. Håper og tror det vil hjelpe å bli kvitt det originale eksosanlegget.
Senest rettet af Vegard tir des 07, 2010 7:26 am, rettet i alt 1 gang.
Svar

Tilbake til «Garasje»