Hiace forsvinner

Har du noe du vil si, men som ikke har noe med Land Cruiser å gjøre så er dette stedet for deg.

Redaktører: ModeratorNLCK,Snekker_Andersen,baa,lj73jon

Brukeravatar
Bluesman
Ble med: tir aug 21, 2007 12:44 pm
Lokasjon: Indre Østfold

Hiace forsvinner

Innlegg av Bluesman »

:shock:
Skvatt litt når jeg så dette må jeg si...

http://www.yrkesbil.no/artikkel.php?aid=37123
LC HJ60 1986
LC HJ60 1984
Honda GoldWing 1996

P. Sellers: "Gentlemen. You can't fight in here. This is the War Room!"
Brukeravatar
håvard
Ble med: søn feb 22, 2004 3:37 am
Lokasjon: Halden

Re: Hiace forsvinner

Innlegg av håvard »

Leste det jeg og. Da stiger HiAkken enda mer i pris..
Brukeravatar
blåmann
Ble med: lør mar 08, 2008 9:03 pm
Lokasjon: Åmotsdal

Innlegg av blåmann »

Bra det, for da kommer den garantert i en skikkelig NY versjon! :)
Brukeravatar
olem60
Ble med: tor mai 13, 2004 8:43 am
Lokasjon: Trondheim
Kontakt:

Innlegg av olem60 »

Jeg jobber på toyota material handling, (toyota Truck) å vi kjører selvsagt hiace, men har hørt internt at andre avdelinger i europa kjører i noe opel greier som er godkjent av toyota. grøss og gru!! håper at bila mi holder i mange år til..
Brukeravatar
knut eivind
Ble med: fre sep 01, 2006 7:02 am
Lokasjon: Gjøvik

Innlegg av knut eivind »

hipp hurra, da kan mine skulder og nakkeplager forsvinne helt. for ikke og snakke om at jeg kan begynne og kjøre arbeidsbil uten hørselvern.
Men alt det som er så grusomt med hiace er litt forferdelig på en annen måte for hvis det hadde vært lagt noen veldig få kroner til i bilen med støydemping og låsbar senterdiff og seter til og sitte i så hadde den vært ok.
knut eivind skogen tlf. 95287o82
Brukeravatar
ole_kristian
Ble med: tir aug 17, 2010 1:23 pm
Lokasjon: Austvatn, Nord Odal
Kontakt:

Innlegg av ole_kristian »

Forsvant ikke Hiace i '95 a? Ihvertfall hvis vi tenker på de robuste kassebilene med 4wd og lettere terrengambisjoner?
Har en i nær familie som jobber i toyota og hevder han har god oversikt på kommende modeller, og han sier toyota japan ikke lover noen ny kassebil for europa før tidligst i 2015?

Har hatt før: '86 Mazda B2600 '86 Jeep Cherokee, '98 Hilux LN170, '82 LN46, '88 Hiace LH66 4wd, '83 RN46, '97 Landcruiser KZJ95, Lexus RX400h og '99 Landcruiser HDJ100
Har nå: '80 Land Cruiser HJ45 pu og '08 Rav4.
Motorgarasjen
Ble med: tir aug 02, 2005 9:04 am
Lokasjon: Åsenfjord

Innlegg av Motorgarasjen »

Direkte synd.
Er vel INGEN!!!! modell i Norge som har gått så mange mishandlede mil tilsammens som hiacen.
Tenker da på antall solgte og gjenomsnittelig kjørelende på disse.
Eivind U
Ble med: man apr 04, 2005 6:52 pm
Lokasjon: Nord-Trøndelag

Innlegg av Eivind U »

Har selv valgt Transporter og Vito fremfor HiAce de 2 gangene jeg har kjøpt nye vare biler.
Akkurat pga. støy og utsytrsnivå og kjørecomfort.

Men tror ikke noen av de bilene jeg har hatt hadde overlevd særlig lenge i anleggsbransjen f.eks. med det bruket som er der.
2000 LC90 D4D

"If it jams, force it. If it breaks, it needed replacement anyway".
Helge67
Ble med: ons feb 28, 2007 8:37 pm
Lokasjon: lindås

Innlegg av Helge67 »

Nei, dette var ikkje godt nytt. :(

Har hatt hiacer frå 1986, og fram til no. Og det kjem eg til å fortsetje med.
Betre bil finst ikkje :!: Kva hjelper det med betre komfort i andre merker, dersom bilen ikkje startar / virkar når den skal ? For oss handverkarar så fungerer det ikkje å sitja i ein god førerstol, medan bilen står ubrukeleg i garasjen eller på verkstad. Det er iallefall svært vanskeleg å fakturere nokon for det.
Nei, no er det berre å bestille seg ny hiace, og ta godt vare på den så lenge ein kan.
Den dagen eg ikkje har ein hiace til å køyre på jobb i, då sluttar eg som tømrar.
Brukeravatar
Roall
Ble med: tir mar 23, 2004 6:16 pm
Lokasjon: Vikhammer

Innlegg av Roall »

Kanskje Toyota tar inn slike i stedet :twisted:
Bilde

Disse har jo en V8 diesel som er fyller kravene til Euro5 allerede i dag :mrgreen:

Airbag og koppeholder har de fått også :P
LC HZJ75PU ,Nissan Leaf

LJ70LX ,LJ73LX 38" ,LJ73LX ,HJ60G ,HJ61VX ,KZJ95GX ,HDJ100VX ,HDJ80VX
Containercruiser
Ble med: søn nov 29, 2009 6:10 pm
Lokasjon: Nordfjord

Innlegg av Containercruiser »

Helge67 skrev:Nei, dette var ikkje godt nytt. :(

Betre bil finst ikkje :!: Kva hjelper det med betre komfort i andre merker, dersom bilen ikkje startar / virkar når den skal ? For oss handverkarar så fungerer det ikkje å sitja i ein god førerstol, medan bilen står ubrukeleg i garasjen eller på verkstad. Det er iallefall svært vanskeleg å fakturere nokon for det.
Nei, no er det berre å bestille seg ny hiace, og ta godt vare på den så lenge ein kan.
Den dagen eg ikkje har ein hiace til å køyre på jobb i, då sluttar eg som tømrar.
Du, ta å prøv en annen bil du så tenker eg du forandrer meining:) For min del er Hiace en blikkboks av ei skranglekasse.... Toyota kvaliteten er ikkje som den engang var lenger, så eg trur nok konkurentane har like solide biler.
Brukeravatar
marting
Ble med: ons okt 18, 2006 12:41 pm
Lokasjon: Ringerike

Innlegg av marting »

Syns den nye Hyundaien ser ganske ålreit ut..

Hiace har hengt med en stund..15 år er vel lenge nok for en biltype..

Vi får bare håpe de ikke kommer drassende med disse asiautgavene..
Vedlagte filer
hieis.jpg
hieis.jpg (113.54 KiB) Vist 7153 ganger
Martin, Ringerike. Heil Halling halv tulling! (eller var det motsatt?)
Brukeravatar
Bjerke
Ble med: man jul 03, 2006 8:11 pm
Lokasjon: Oslo

Innlegg av Bjerke »

containercruiser skrev:

Du, ta å prøv en annen bil du så tenker eg du forandrer meining:) For min del er Hiace en blikkboks av ei skranglekasse.... Toyota kvaliteten er ikkje som den engang var lenger, så eg trur nok konkurentane har like solide biler.

Du har kjørt endel Hiace skjønner jeg :wink:
xHJ60 xHDJ80 xLC90AT
x2007 Tundra 4,7LtrD-cab Limited Edition.
xRN46 xLc120 xLc150
Containercruiser

Bjerke skrev:
containercruiser skrev:

Du har kjørt endel Hiace skjønner jeg :wink:
Tja, langt nok til at eg står for mine kommentarer:)
Helge67
Ble med: ons feb 28, 2007 8:37 pm
Lokasjon: lindås

Innlegg av Helge67 »

"Du, ta å prøv en annen bil du så tenker eg du forandrer meining:) For min del er Hiace en blikkboks av ei skranglekasse.... Toyota kvaliteten er ikkje som den engang var lenger, så eg trur nok konkurentane har like solide biler.[/quote]" (Sitat Containercruiser)

Uansett kva annan varebil du vil foreslå, så stemmer truleg ikkje det du påstår. Har mange kollegaer som kjørere andre merker, og dei klagar ikkje berre litt. Dei fleste angarar bittert på at dei ikkje kjøpte hiace. Den eg har no har snart gått 500.000 km. I forgårs skifta eg støtdemparar for FØRSTE gong. Ingen bære / styrekuler er skifta enno. Kun oljeskift, filter og regreima etter boka.
Nemn eit anna merke som klarar dette, det trur eg du slit med.

(Har ein LC 120 også, og klart den er mykje betre å køyra, men eg tvilar på at den vert like billeg å halda ved like som hiacen)
Motorgarasjen
Ble med: tir aug 02, 2005 9:04 am
Lokasjon: Åsenfjord

Innlegg av Motorgarasjen »

containercruiser skrev:Du, ta å prøv en annen bil du så tenker eg du forandrer meining:) For min del er Hiace en blikkboks av ei skranglekasse.... Toyota kvaliteten er ikkje som den engang var lenger, så eg trur nok konkurentane har like solide biler.
Ingen varebil er i nærheten av å tåle det samme som hiacen.
Har vel hatt innom ca 600 stykker de siste 9 årene, og ja jeg har skrudd mye på de.
Men forhistorien til mange av de er:
kjørt på årsvis uten oljeskift,
kjørt 200 til 300.000 etter forrige gang det skulle vært skiftet reg.reimskifte.
Aldi skiftet luftfilter.
Vært på service de 2 første av sine leveår, siden aldri.
Har nå en 2003 modell med 820.000 km.
Den fungerer helt fint, og har vært på service 5 eller 6 ganger i sin tid,
riktignok skiftet automat 1 gang ellers uskrudd.
Kompakt og fin i understell, og god motor.

Gi meg eksempel på hvilken annen varebil, som tåler et yrkesliv med mange forskjellige sjåfører,
og minimalt med vedlikehold og dog fungerer hver eneste dag.
Se på 10 til 15 år gamle hiace og se hvor bulkete de er i gjenomsnitt,
det forteller mye om hvilken mishandling de får.

Innrømmer at jeg er noe inhabil, men alikevel
Vedlagte filer
AR88523VF.JPG
AR88523VF.JPG (256.36 KiB) Vist 7121 ganger
Lagerbeholdn..JPG
Lagerbeholdn..JPG (57.11 KiB) Vist 7121 ganger
Brukeravatar
JanK 55
Ble med: lør aug 21, 2004 3:13 am
Lokasjon: Fetsund

Innlegg av JanK 55 »

Enig med Helge 67 og motorgarasjen her. Hadde Hiace som arbeids bil sjøl. Minimalt med vedlikehold. Kun olje og smøring, 1.stk eksosanlegg 1. sett bremseklosser på 8 år gikk konstant med 1000kg last (verktøy og nødvendig utstyr) + nesten daglig med materialer på taket eller i varerom. Dvs. konstant overlast ,og ikke nok med det tung henger flere ganger i mnd.
Så da er det ikke så nøye at det er litt mindre komfort.
Selvfølgelig så rusta den som toyota'r flest.
Jan K.

LJ 70 85 mod. "33x12,5x15"
HJ 60 83 mod. *Kenya* (SOLGT)
HJ 60 82 mod. "35x12.5x15"
x LaLux "35x12,5x15" Arb foran og bak
x LJ 73 87 mod "32x11.5x15"

// Garasjen vår // & //Garasje H4K//
Containercruiser

JanK 55 skrev:Enig med Helge 67 og motorgarasjen her. Hadde Hiace som arbeids bil sjøl. Minimalt med vedlikehold. Kun olje og smøring, 1.stk eksosanlegg 1. sett bremseklosser på 8 år gikk konstant med 1000kg last (verktøy og nødvendig utstyr) + nesten daglig med materialer på taket eller i varerom. Dvs. konstant overlast ,og ikke nok med det tung henger flere ganger i mnd.
Så da er det ikke så nøye at det er litt mindre komfort.
Selvfølgelig så rusta den som toyota'r flest.
Vart du ikkje lei av å sniffe "svidd kløtsj lukt" da Jan? :lol:

Eg skal ikkje kverrulere og lar denne diskusjonen være med dette, men en ting er klinkande klart! Om eg får utdelt en Hiace i min jobb så slutter eg på dagen:) Kjører over heile norge, gjærne nærmare 1500-2000km i uka, både på asfalt og "traktorveger" og i tillegg er man frisk og rask til å jobbe med det man skal når eg er framme på arbeidsstedet..... Det er ikkje mulig etter en 11 timers tur i en Hiace. Da er man fullstendig øydelagt:) Finst ikkje komfort i det heile :wink:
Min bil er lasta til maks totalvekt, daglig.... Og dei bilane eg har hatt har aldri svikta av den grunn.

Meen, nokk om det. Trur Toyota gjør noko dumt når denne forsvinner. Desse selges jo som "hakka møkk" og har gjort det i alle år. Dei burde heller ha modernisert bilene og få vekk denne 80 talls teknologien.....

Men, smaken er som baken gutter :mrgreen:
jørgen
Ble med: tor jun 03, 2004 8:53 pm
Lokasjon: Kråkstad

Innlegg av jørgen »

Jeg valgte transporter og finner ikke noen bedre alternativ. For meg er bilen en del av jobben syns jeg. Det er klart at hiace er et mer fornuftig valg, og at de tåler mer, og jeg har ikke bare positivt å si om transporteren. MEN hiace har ikke vært noe alternativ for meg.
Kommer den nye kassebilen tra toyota med tilsvarende kjøreopplevelse som transporte så bytter jeg. Veldig mye som veier for en toyota kassebil, men jeg har da en smertegrense. Personlig synes jeg hiace fra 95 er bedre å kjøre en gen en og to snutebil ca2008. Nyere hiace har jeg ikke kjørt. Synes hundaien ser fin ut men ikke med bakhjulsdrift det funker ikke for meg.
jørgen
Det kjedligste som finnes er A4 mennesker.
Brukeravatar
Dag Einar
Ble med: tor mai 13, 2004 11:05 pm
Lokasjon: Råde i Østfold
Kontakt:

Innlegg av Dag Einar »

En Transporter med dugelig elektronikk i Denso klassen OG en Hiace motor, da hadde du hatt bra bil.
Men desverre så er det tyske greiene mer på verksted enn på veien, det har kanskje blitt bedre med årene, men de har langt å gå for å hevde seg på samme nivå som en Hiace i driftsikkerhet.
Komfort er nok mye bedre, men hva hjelper det om den står på verksted..... :roll:
Dag Einar 900 63 808
HDJ 100 07/2006
Yaris Verso Artic Trucks 2004
Toyota IQ 1.4 diesel 115hk 2010
Fordson Dexta 1960
Farmall Cub 1953
Yamaha QT 1982

Elsker tur i skog og mark, bare det skjer med en Land Cruiser.
Svar

Tilbake til «Off Topic»