Njæ det passer nesten sammen Det passer nå ihvertfall, måtte massere clutchen litt. Det er bare ei kasse å velge og det er den legendariske originalkassa
115 hk og 290 nm.. så på papiret den havner vel mellom 2H og 12Ht, men sikkert med en litt annerledes momentkurve. Kommer det på en turbo her så blir det bra punch..garanteras!
Martin, Ringerike. Heil Halling halv tulling! (eller var det motsatt?)
HK bryr jeg meg lite om. Det er hvor HK og moment ligger som er int, og respons. Jeg håper og tror i det lengste at dette er en helt annen motor enn både 2 og 12 motoren. Den er bygget for helt andre oppgaver enn ihvertfall 12HT. Det er en motor jeg i ettertid er glad jeg ikke fikk tak i. 3B og 3B2 er også to helt forskjellige motorer i forhold til hverandre, mye pga rotasjonspumpe isteden for rekkepumpe (selv om dataen er så og si lik).
15BF har rotasjonspumpe og direkte innsprøytning, jeg har trua, men vet jo ikke. Den er ihvertfall laget for å dra langt tyngre last enn en 60. Turbo kommer kanskje, først skal jeg se hvordan den går uten.Du vet- en sugediesel med registerdrev er det lite feil med
Yo !
Har du fått fatt i det nye trøstelageret og holderen til cluchen ? er jo litt spent på om holderen passer.
Mine deler ligger på Jessheim, så jeg veit det i morra kveld
Er motor`n klar for lakkering ? (i helga, med en øl mens den tørker )
Hva gjør du med bunnpanna? Jeg kjøpte 3BII LC bunpanne når jeg monterte 14B fra dyna i BJ73. Enkleste måten å sjekke på er delenummer søk i EPC. Eventuelt kjøpe en bunnpannepakning til 3BII for å sjekke om det er likt boltmønster. Dette var jo en panne beregnet på 70 serie så det er ikke brått sikkert om det passer uansett med tanke på ramma på 42'n. Ellers er det jo fult mulig å lage en ny med dine evner.
Jeg laget også en tråd på ih8mud. http://forum.ih8mud.com/70-series-tech/ ... 73-vm.html om det kan være til hjelp....
Tror dette blir en knall motor i 42'n. Lykke til
/Kjetil
Ex: LJ73, BJ73-14B, VX 90, GX120
Nå GX150 (2019)
Sees i morra Erling!
Kjetil. Jeg bruker 3B panna, jeg har to 3B motorer. Hvis den mot all formodning ikke skulle passe så må jeg enten modde eller kjøpe 3B2 panne, men jeg regner med 3B panna passer.
Rå lekker. Blir bare tøft når du får den på plass.
Synd jeg ikke fikk tatt meg en tur. men bremsene H.foran på lux'n var varm når jeg kom hjem på fredag så bare å begynne å skru.
Jan K.
LJ 70 85 mod. "33x12,5x15"
HJ 60 83 mod. *Kenya* (SOLGT)
HJ 60 82 mod. "35x12.5x15" x LaLux "35x12,5x15" Arb foran og bak
x LJ 73 87 mod "32x11.5x15"
Jo det ble bra. Det soleklare valget spør du meg. Hva var egentlig alternativet? Grønnt? Den gule fargen var i allefall ikke noe tema tror jeg. Tror dette blir bra.
Er hos en snekkerkompis. Laget verktøy for å slå inn simmering i framaksel i dag Den er av tre, men det skal jo ikke så mye kraft til for å få inn en sånn.
Har vært i garasjen en del i det siste. Holder på med å få plass til 15BF'en. Motoren er i, men det er noen plassproblemer. Holder nå på med å rute om nedre røret fra pumpa til radiatoren. Lager det i rustfritt og så blir det en slangebit i hver ende av røret (langt nok til at det får tatt bort vibrasjoner). Har også modifisert dynamofestet litt. Det har originalt et løpehjul med strammer, men det kommer for nært framakselen ved max flex. Ehhh det vil si med max flex ved f.eks. hopp, etter at bumpstopsene har blitt smadra flate, men sånt kan jo skje så det må man ta med i beregningene. Modda om til "vanlig stramming", men laget det slik at det går an å stramme med bolt isteden for å spenne med "brekkjern patenten" De gamle motorfestene hadde gitt seg på ene siden, ikke rart det var litt vibrasjon ved hard belastning...
Jo, og så laget jeg TEMPORÆR eksos, bare for testing...
Slenger med noen bilder av andre morsomme ting jeg har vært i nærheten av i det siste.
Hvordan løste du bunnppannegreia ? og røret ut fra servopumpa ? Noen gode løsninger ?
Ta noen nærbilder av det og a. Hvor kjøpte du de fine rørbenda ? Mange spørsmål her, men er jo over middels
intresert da