Dunk i drivverket ???

Redaktører: ModeratorNLCK,Snekker_Andersen,baa,lj73jon

Brukeravatar
tore
Ble med: ons mai 12, 2004 10:21 pm
Lokasjon: Oslo

Re: Dunk i drivverket ???

Innlegg av tore »

Jeg så at det var rustrødt der hvor mellomalslingene er delt, hann går inn i hunndelen om du skjønner. Det er her lengden på akslingen kan vandre. Normalt er det noe fett i denne overgangen som blir slynget ut.
Tore
norseman
Ble med: ons feb 09, 2011 10:50 am
Lokasjon: Sørlandet

Innlegg av norseman »

Fikk ett bra tips fra MOLYKOTE Norge ved Bjørn Erik Dalmann.
Ta fra hverandre splines kopling, gjør skikkelig rent, glassblås Hannsplinen slik at MOLYKOTE
D321R Luft herdende universal Glidelakk får godt feste når den sprayes på.
Man får da en livstidssmøring av splinen som tåler mekanisk belastning og -180 til + 450 grader.

Problemet var ikke ukjennt for dem både Mitsubishi Pajero og Nissan Patrol hadde slitt med det samme og de haddeløst det med denne Glidelakken.
Tlf til Bjørn Erik; 91519563.
moly321.jpg
moly321.jpg (24.33 KiB) Vist 7187 ganger
folbjo
Ble med: man apr 05, 2010 11:15 am
Lokasjon: Tønsberg

SLETTET

Innlegg av folbjo »

:?
Senest rettet af folbjo man des 10, 2012 2:38 pm, rettet i alt 1 gang.
Brukeravatar
christoffer
Ble med: søn jan 02, 2011 9:15 am
Lokasjon: Lillehammer

Innlegg av christoffer »

Jeg har også slitt litt med klunk og rykk ved lyskryss o.l. Tok dette opp med Toyota Lillehammer og da ville de sjekke mellomaksel når bilen var inne for noe annet. Fikk en telefon på ettermidagen og da lurte de på om de kunne beholde bilen til dagen etterpå, siden de ikke rakk og skifte mellomaksel den ettermiddagen. Helt greit for meg, jeg setter gjerne igjen bilen for nye deler uten kostnad :D . Bilen har nå gått 122'000 km og blir 5 år i februar.
Da har jeg altså en ny mellomaksel som jeg kommer til og smøre ved hvert oljeskift på 10'000 km.
Kan bare si at ny mellomaksel fjernet alle klunk og rykk for de som lurer.
En ting jeg lurer litt på er hvor mange pump man bør presse inn i splines på mellomaksel når man smører ? Presser man inn for mye vil det vel sprenge ut pakninger ? Er 3 pump for mye ?
07' Landcruiser 120 GX m/Tems
TTE 204 hk 510 nm eberspacher
Lillehammer
norseman

Innlegg av norseman »

Hei når dette er sagt så må det legges til at Toyota har byttet design på drivakselen som går bakover i midten av(OKT.) 2006 kom det en ny modifisert aksel som skulle løse problemene. Siden det er noen her som har biler fra både 2008 og 2009 som har hatt problemet er jo dette litt rart.
Min har jeg nå smurt opp med samme fett som jeg brukte på propellaksel splinen til VP hekkaggregatet, fettet tåler saltvann og er ett kjempe bra fett.
Problemet har nesten forsvunnet nå merker det skjelden (max.1%)når jeg kjører. Likevel vil Toyota ha inn bilen for å se på det neste uke. :D
Så får vi se, jeg har funnet en plass som kan glassblåse splinen i tilfelle de ikke finner ut av dette. Tror mere på spesialister innen smøreteknikk og tribologi enn bilverkstedene. :mrgreen:
norseman

Innlegg av norseman »

Toyota tok inn bilen og smurte på ny nå har symptomene ikke vært der siden. :D
asgeir75
Ble med: søn apr 03, 2011 10:41 pm
Lokasjon: Sandnes

Innlegg av asgeir75 »

Heisann,

Er det noen som har prøvd tipset til Norsemann om glassblåsing og Molykote? Fikk pris på ca 800 for glassblåsingen, så tenkte jeg kjøpe en boks Molykote og spraye den selv....

Fikk pris av Toyota Sørvest igår på ny modifisert bakaksel på kr 12940,-!! Han kunne ikke si hva som var endret på akslingen, kun at det var et nytt delenummer på den (37110). Synes det er rart at Toyota ikke sponser denne akslingen på en eller annen måte når de må modifisere den originale for å få den til å funke. Klaget på dunk i drivverket første gang før bilen ble 5 år, nå er den over 8...

Asgeir
norseman

Innlegg av norseman »

Hei igjen
Etter en stund kommer det tilbake, var inne igjen hos Toyota og smurte men måtte da betale det selv :( ikke noe bra!
Har vært borte en stund nå, men må vel smøre igjen. :x
Leste innlegget fra Lexus GX 470(nøyaktig samme bil som LC120) og Service bulletin som de hadde gitt ut den inkluderer også 2008 modellene
Skal vedde på at Toyota har gitt ut en samme bulletine. Noen av gutta som har god kontakt med Toyota Hell bil som kan finne dette ut???
Sverre fikk jo byttet på sin 2009 så noe er det der selv om de ikke innrømmer det direkte...............

LES VEDLEGGET FRA LEXUS!
..
CLUNK%20TSB%202008[1].pdf
(159.96 KiB) Downloadet 220 gange
Og dette fra pirate4x4, http://www.pirate4x4.com/tech/billavist ... ndex3.html
norseman

Innlegg av norseman »

Når en går inn på Toyodiy står det at delnr frem til LC120 02-09 mod. er 37110-60A00 dette er den nye delen den gamle heter 37110-6A450.

Hvilken som sitter på LC120 har jeg ikke sjekket fint om noen som har fått byttet kunne ta en titt på sin!?

http://www.toyodiy.com/parts/p_E_2008_T ... 701.3.html

Lexus gutta;
The TSB issued was to replace old Part P/N 37110-6A480. This replaces with the New Shaft P/N - 37110-60A40.(dette nummer er ikke på Toyodiy)

Read more: http://www.clublexus.com/forums/gx-firs ... z2t9ZX37tz
asgeir75

Innlegg av asgeir75 »

Ok, takk Norsemann. Da tror jeg at jeg dropper den sandblåsinga foreløpig.

Skal under bilen og smøre idag, skal løsne i ene enden og komprimere slip yoken når jeg smører slik det var beskrevet i linken fra pirate4x4. Hadde nettopp bilen inne på 120km service, men tviler på at de følger den prosedyren. Faktisk så tror jeg bestemt at det slurves noe sinnsykt på smøring av drivaksling på service: da jeg spurte om det var gjort etter 105km servicen på Toyota sa han bak skranken at "det gjør vi vanligvis ikke" eller noe i den duren...jeg tok bilen rett opp på bukken etterpå og smurte selv ihvertfall husker jeg. Han burde vel svart noe sånt som "selvfølgelig har vi gjort det!" Det skal være sagt at jeg er usikker på om han var fagmann han som sa det...

Har litt lyst å sende den Clunk fixen fra Lexus til Toyota Norge og høre hva de sier, i beste fall skulle det vel være mulig å få en god pris på ny drivaksling.

Skal samtidig sjekke delenr om jeg finner det.
Brukeravatar
christoffer
Ble med: søn jan 02, 2011 9:15 am
Lokasjon: Lillehammer

Innlegg av christoffer »

Skulle vært greit og vite hvor mye annet det slurver med på service. Vindusviskerblad er de veldig flinke til og bytte selv om de er helt nye. Dette er noe mannen i gata fint ordner selv eller får hjelp til på nærmeste bilrekvisita/bensinstasjon. Smøring av kryss i mellomaksel, dørhengsler, skifting av diverse oljer, bremsevæsker og frostvæske er noe man tar for gitt at de skifter på riktig intervall. Er det virkelig slik at man betaler rundt 10'000 kr for hovedservice og de bare krysser av på lista uten at ting er gjort ? Kjenner dette irriterer meg grenseløst ! Vil man ta vare på bilen må man jo dobbeltsjekke alt de har gjort på service så langt det lar seg gjøre . Jeg fikk forresten ny mellomaksel for 2 år siden grunnet rykk/klunk når man slipper bremsa ved feks. grønt lys i kryss. Da var det bra 2-3 måneder så kom det igjen. Dette påpekte jeg og de smurte opp akselen. Da var det bra i ei uke etterpå så kom det igjen. Nå pumper jeg i fett selv ved hjulskifte vår og høst ( Kjører ca 10'000 km i året) og bare kjører med det. Ellers er jeg veldig fornøyd med bilen :D
07' Landcruiser 120 GX m/Tems
TTE 204 hk 510 nm eberspacher
Lillehammer
asgeir75

Innlegg av asgeir75 »

Aksling.jpg
Aksling.jpg (51.83 KiB) Vist 6082 ganger
Dette er min drivaksling, ikke helt det nr jeg hadde forventet å finne men...

Demonterte og smurte med masse molygrease i yoken og lithium grease i kryssa til d tøt ut i alle ender:), hjalp kanskje litt hvis jeg legger godviljen til.

Kan det være at dunket sitter i den fremre akslingen??
asgeir75

Innlegg av asgeir75 »

Forresten så var det ikke mulig å se noe nr på fremre aksling, den var helt hvit.

En annen ting jeg lurer på. Hvorfor er det så viktig å sette merke på akslingen, diffen og slide-yoken når du demonterer?? Jeg glemte å sette merke på sliden....men tror jeg traff sånn noenlunde. Ehm...fant ut hvorfor, ingen risting enda så satser på at jeg traff der jeg skulle og at akslingen fremdeles er balansert.
Senest rettet af asgeir75 man feb 17, 2014 2:28 pm, rettet i alt 1 gang.
asgeir75

Innlegg av asgeir75 »

DIY GX470 Rear Propeller Drive Shaft Replacement.pdf
(716.29 KiB) Downloadet 222 gange
Hvordan gikk det med denne pdf fila mon tro, ikke sikker på om jeg klarte å laste den opp...ihvertfall viser den demontering av mellomaksling + han skriver litt om at Toyota har kommet med flere oppgraderinger av akslingen og at han nå har den siste som fungerer bra.

Så er spørsmålet: Er Landcruiser 120 GX den samme bilen som Lexus GX470?? Bruker de samme drivaksling?? Isåfall må det være mulig å få kjøpt denne akslingen til 450 dollar (ca 3000) istedenfor å betale 12-13 tusen her hjemme...

Link til ny modifisert aksling, tror dette skal være den siste oppgraderingen. Jeg har sendt mail til denne butikken, og dersom den passer min så kjøper jeg den!
http://lexus.sewellparts.com/accessorie ... /5512.html
Svar

Tilbake til «Drivverk 12x»