Antal lux på originalt fjernlys.

Redaktører: ModeratorNLCK,Snekker_Andersen,baa,lj73jon

osed4d
Ble med: tir jul 26, 2011 7:33 pm
Lokasjon: Ørsta

Antal lux på originalt fjernlys.

Innlegg av osed4d »

Hei

Etter det famøse treffet av Biltrangsynet forrige uke lurer eg på om noen her vet Lux styrken de orginale fjernlysene på Cruiseren har?

Dette vil eg gjerne vite da eg MÅ ha ekstralys på den da eg ikke ser særlig godt i mørket......

Inspektøren så tørt til oss at eg hadde 500 lux lys nå , noe som var et lovbrudd da det skulle være max 480 lux.....

Eg har 2 stk Bosch Navigator Stainless Steel på nå. Disse må nok bort slik eg forstod det og eg må skaffe noen andre som kan stette kravene....Noen som vet om noen eg kan bruke som er godkjente for min bil slik eg slipper denne dritten igjen.
Har søkt litt på nettet om dette og det lille eg tror eg har forstått er at referanseverdiene på lyktene har noe å si visstnok. Ser at noen har 37.5 eller 17.5 eller 12.5 osv. Vil det si at høy referanseverdi betyr at man da har større sjanse for å gå over de gitte 480 luxene loven tillater? Kan det da være at mine hadde for høye referanseverdier`? Og hvordan finner eg ut dette?

Visst noen er intressert har eg nå 3 stk( har brukt bare 2 ja) slike
Bosch Navigator Stainless Steel med klare glass og parklys. Har spesiallagede stensprutdeksler laget til disse i polycarbonat og rustfritt stål. Har også 3 sett slimline Xenon kit som passer disse.....
Følger også med orginaldeksler når de ikke er i bruk. Sorte med logo.
Veldig pene lykter som kler store firehjulstrekkere...... :evil:
03 LC 120 GX
JanP
Ble med: tor des 11, 2008 8:25 pm
Lokasjon: Trondheimregionen

Re: Antal lux på originalt fjernlys.

Innlegg av JanP »

Her er forskriften 480 er nok riktig. Men hvor mye lys det gir, se det vet ikke jeg.

http://www.vegvesen.no/Kjoretoy/Fakta+o ... Bilens+lys
Ikkeaktiv forhenværende LC-eier
---------------------------------------------
Brukeravatar
promcop
Ble med: tir aug 16, 2011 6:01 pm
Lokasjon: Oslo

Innlegg av promcop »

Orginal lys og ekstralys tilsammen kan ikke overstige referanse verdi 100.
Land Cruiser 150 2010
Land Cruiser 120 GX 2003
osed4d

Innlegg av osed4d »

promcop skrev:Orginal lys og ekstralys tilsammen kan ikke overstige referanse verdi 100.

Det har eg skjønt heldigvis , det eg da lurer på er hva er referanseverdien på de orginale fjernlysene slik at man kan ta de rette ekstralysene slik at man ikke passerer den gylne 100 grensen :D
03 LC 120 GX
osed4d

Innlegg av osed4d »

Da har eg tatt lykt nummer 3 som lå i kjelleren og så de at det er stemplet i glasset 37.5+ en hel haug med annet.....da drar eg slutningen at referanseverdien på mine lamper er 37.5. Det blir da 75 altså bare 25 igjen før eg passerer referanseverdien på de gyldne 100. Ser at de faktisk selger Bosch Navigatorer slike de eg har med 37.5 så har de en model som heter Navigator LED der de har satt inn en LED ring i tillegg for å pynte litt regner eg med.....men til min store overraskelse har de 17.5 i referanse nummer :shock: ......Er samme lykten men bare en LED ring istedet for parklys. Allikevel så er det bare 35 mot 75. Skjønner ikke hvorfor det er slik men det er vel ikke meningen heller..... Visst noen der ute kan bekrefte at de stakkarslige fjernlysene som er originalt på denne bilen har en referanse verdi på under 65 så kan eg faktisk kjøpe 2 slike som er identiske i utseende men har annen stempling?.....Og eg kan fortsatt bruke mine custombygde dyre stensprutdeksler :D
Senest rettet af osed4d man jan 21, 2013 9:06 pm, rettet i alt 1 gang.
03 LC 120 GX
Brukeravatar
oline123
Ble med: ons des 31, 2008 3:02 pm
Lokasjon: Akershus

Innlegg av oline123 »

Huff.....
Var hos "vriompeisa" for en stund tilbake, jeg også.
Fikk samme kommentar. ALT FOR MYE LUX! Men de foretok ingen måling. "Knotten fra bt leste bare av høyeste luxverdi som sto stemplet i reflektoren på lampene. Og da måtte lampene demonteres/fjernes iflg to av "knottene", vis bilen skulle godkjennes. Dette syntes jeg var meget merkelig. Tok kontakt med Hellanor og her fikk jeg skriftlig bekreftelse på at lampene mine er godkjent dersom halogen pærer benyttes.

Se vedlagt dokument.
Vedlagte filer
BT.pdf
(415.4 KiB) Downloadet 475 gange
(KDJ120GX)
osed4d

Innlegg av osed4d »

Se der ja. Veldig kjekt. Må avsted å lese på lykten igjen :D
03 LC 120 GX
osed4d

Innlegg av osed4d »

Det var selvfølgelig slik at de kun var stemplet med 37.5 :cry: Men takk for flott dokument, helt sikkert flere her inne som kan få bruk for dette på teknisk kontroll og lignende.
03 LC 120 GX
Brukeravatar
baa
Ble med: tir jan 05, 2010 2:18 pm
Lokasjon: Trondheim

Innlegg av baa »

Tror våre har 20 pr stk som referanseverdi på langlys.. Men om du kobler ut langlysene i orginallyktene kan du bruke xenon ekstralysene :-) dette sier skriften ingenting om, så da er det lov.
Brukeravatar
n t
Ble med: ons jun 25, 2008 10:38 pm
Lokasjon: Skaga. Nærøy. Nord-Trøndelag. Norge

Innlegg av n t »

baa skrev:Tror våre har 20 pr stk som referanseverdi på langlys.. Men om du kobler ut langlysene i orginallyktene kan du bruke xenon ekstralysene :-) dette sier skriften ingenting om, så da er det lov.
Må si meg uenig i det.
Forskriftene sier at lykter som er montert skal virke. Så hvis du har for mye lux, eller for mange lamper, må noe demonteres. (et unntak er noen som praktiserer at ekstralys med deksler ikke teller. Ikke regn med at bilsakkyndige er en av dem.)
Samtidig vil da bilen være uten fjernlys. Ekstralyktene er ikke fjernlys, de er ...ekstra fjernlys... altså i tillegg til de originale. De originale må være der. Og virke.
Stig
HZJ75 Pick-up
Hdj80
osed4d

Innlegg av osed4d »

baa skrev:Tror våre har 20 pr stk som referanseverdi på langlys.. Men om du kobler ut langlysene i orginallyktene kan du bruke xenon ekstralysene :-) dette sier skriften ingenting om, så da er det lov.
Må sjekke om dette er mulig eller om det er noen lovtekster som setter kjepper i hjulene for dette.
03 LC 120 GX
osed4d

Innlegg av osed4d »

n-t skrev:
Må si meg uenig i det.
Forskriftene sier at lykter som er montert skal virke. Så hvis du har for mye lux, eller for mange lamper, må noe demonteres. (et unntak er noen som praktiserer at ekstralys med deksler ikke teller. Ikke regn med at bilsakkyndige er en av dem.)
Samtidig vil da bilen være uten fjernlys. Ekstralyktene er ikke fjernlys, de er ...ekstra fjernlys... altså i tillegg til de originale. De originale må være der. Og virke.

Tror du har et poeng der. Skal sjekke dette med noen som kan svare ja eller nei på om dette er lov eller ikke.
03 LC 120 GX
osed4d

Innlegg av osed4d »

Da har eg fått korrekt svar. Takk for hjelpa til Ivar på teknisk Toyota Førde som kunne opplyse om at det orginale referansenummeret på fjernlysene på 120 er 20. Altså 40 samlet. Da kan du montere ekstra fjernlys med Max referansenummer på 30.
Ellers så må de orginale fjernlysene fungere under test så du vil få feil ved teknisk kontroll visst de er koblet ut. Det vil da si at visst du skal ha ekstra fjernlys på din Cruiser så må du ikke kjøpe lykter med referansenummer over 30.
Så slipper du ihvertfall å gi Biltilsynet gleden av å kalle deg inn på ekstrakontroll neste gang man blir stoppet......
03 LC 120 GX
Brukeravatar
4x4
Ble med: tor aug 11, 2011 12:20 pm
Lokasjon: Vesterålen

Innlegg av 4x4 »

Kan på det sterkeste anbefale disse lyktene, som har ref. verdi på 25 :-)
Veldig bra lys og de lyser godt opp i grøftene og litt inn i skogen (og på elgen..)

http://nettbutikk.wuerth.no/bilrekvisit ... ys-xenon-3
Landcruiser 4wd
Hiace 4wd
Pajero 4wd
Brukeravatar
baa
Ble med: tir jan 05, 2010 2:18 pm
Lokasjon: Trondheim

Innlegg av baa »

eller så kan du gå for Bosch Navigator xenon http://www.motornorge.no/bildeler-rekvi ... 10576.html
disse har referansetall 30. så da blir det akkurat 100 :-) Har disse på min bil, men reflektorene er helt oppspist av rust og salt, pga dreneringshull i bånn som saltspruten kommer inn i. Har 2007 mod av disse lyktene, muligens de har utbedret det.
JanP

Innlegg av JanP »

Her er også noen alternativ, både HID og LED med ref 25 og 30. Og prisene er da sånn nogenlunde til å leve med, om man vil slippe å bli nedsablet av BT's uniformerte. Og vite at du kan le hele veien hjem med god samvittighet.

http://www.egilverne.no/images/Marketin ... e_2012.pdf
osed4d

Innlegg av osed4d »

Takk for gode tips her karer. I og med at eg har Navigatorer fra før og har vært veldig fornøyd med de og ikke minst at de kler bilen usedvanlig godt så tenker eg at det blir Bosch Navigator Xenon på meg. Et lite tips, disse er grisedyre i Norge, over 10000.- pr.Par faktisk :shock:

Her er prisen rett over grensen nå i butikk:

http://www.blocket.se/varmland/Bosch_Na ... ?ca=12&w=3

Altså 3430.- for et par etter dagens kurs.... Noen som skal på Svenskehandel med det første ?

Man må bare elske Norge :mrgreen:
03 LC 120 GX
JanP

Innlegg av JanP »

Er på handel der både titt og ofte. På vel 1 time så er jeg innenfor EU-sonen.
Mye billig der, både mat og drikke. Og lys ser det ut til.

Vil prøve å finne ut om NBB er å få med originalmontert Xenon, men hos Xenonkungen sier de at de ettermonterer og dermed gjelder ikke E-merket lengre. Ellers lite svar å få fra Xenonkongen, så jeg tror ikke at jeg legger igjen penger hos de.

Finner ikke noen oversikt over NBB's lykter, blir bare linket til http://www.abllights.com/

og der er det ikke stort å finne.
osed4d

Innlegg av osed4d »

JanP skrev:Er på handel der både titt og ofte. På vel 1 time så er jeg innenfor EU-sonen.
Mye billig der, både mat og drikke. Og lys ser det ut til.

Vil prøve å finne ut om NBB er å få med originalmontert Xenon, men hos Xenonkungen sier de at de ettermonterer og dermed gjelder ikke E-merket lengre. Ellers lite svar å få fra Xenonkongen, så jeg tror ikke at jeg legger igjen penger hos de.

Finner ikke noen oversikt over NBB's lykter, blir bare linket til http://www.abllights.com/

og der er det ikke stort å finne.
Er derfor eg velger Bosch sine de er godkjente og E-merket. Og med pris på under 3500.- så tror eg man skal lete lenge etter noe med tilsvarende kvalitet og lys. Visst du skal innom Eda med det første Jan så gi meg et vink så kunne du tatt med deg et sett til meg? , vil selvfølgelig bli kompensert :D
03 LC 120 GX
JanP

Innlegg av JanP »

Eda blir det nok ikke på meg, er Åre og Östersund som er nærmest. :(
Svar

Tilbake til «Chassis og elektrisk 12x»