Trenger gode råd: Ny glødeplugg eller ny motor?

Redaktører: ModeratorNLCK,Snekker_Andersen,baa,lj73jon

Brukeravatar
utpaatur
Ble med: fre mar 09, 2012 7:55 am
Lokasjon: Oslo
Kontakt:

Trenger gode råd: Ny glødeplugg eller ny motor?

Innlegg av utpaatur »

Vi skiftet glødeplugger på vår HJ60 på søndag, noe vi tenkte var en passe utfordring for to nybegynnere. Den ene glødepluggen var veldig kort da vi tok den ut, men vi tenkte den bare var veldig slitt (litt korttenkt der :oops: ). Alt var tilsynelatende fryd og gammen da motoren (for første gang på lenge) startet så fint, men en klakk klakk lyd ødela umiddelbart stemningen. Den manglende lengden på vår korte glødeplugg (ca 1,5 cm) har mest sannsynlig ramlet ned i sylinderen. Motoren gikk nok i 30 sek før vi forsto at vi kanskje hadde sluppet jubelen løs litt for tidlig…

Hva gjør vi nå!? Finnes det alternativer til å ta av topplokket, eller evt bytte hele motoren? Dracan antydet at det siste kanskje var like greit siden demontering uansett er en del jobb, i tillegg til at det nå (idet vi skudde på motoren) er en viss riskio for at motoren ikke står til å redde.

Hvordan griper man dette an praktisk? Vi antar man trenger noe som minner om et verksted for å skifte? Som byboere er vi utstyrt med en snutt av en fellesgarasje og ellers gata… Det er jo heller ikke til å komme fra at vi trenger noen som har peil. Det er jo (ihvertfall i teorien) et par hakk mer ambisiøst å bytte motor, enn å skifte glødeplugger.. :-)

Noen som har en motor?

Om vi nå bestemmer oss for å bytte motor, har noen en oppfatning av hvor langt vi kan kjøre med den gamle? Da med tanke på transport til motorbyttested? Tauing løsningen?
Brukeravatar
Snekker_Andersen
Ble med: ons feb 29, 2012 2:42 pm

Re: Trenger gode råd: Ny glødeplugg eller ny motor?

Innlegg av Snekker_Andersen »

Siden dere omtaler dere selv som "nybegynnere" og byboere, så kanskje det er like greit å ringe til nærmeste Toyota-forhandler og spørre om råd? Sikkert ikke den første glødepluggen som har røket av.
Hilux GR 2024
RAV4 hybrid 2017
Volvo Duett skapvogn 1960
Ex. HDJ 100 2006
Brukeravatar
ole m
Ble med: lør mai 05, 2012 9:59 pm
Lokasjon: Tromsø
Kontakt:

Innlegg av ole m »

å ta av toppen på motoren er ikke noe større problem, men etter det jeg forstår så er dere ikke helt oppdatert på det mekaniske?

Den biten som forsvant inn i motoren ligger oppe på stemplet, og fra stemplet og ut må biten ut gjennom eksosventilen. så om dere kjører med bilen så tror jeg at dere skader mye.

Men her må dere tenke på om dere skal bytte motor eller åpne den. skal dere bytte så er det bare å kjøre, men dere kan jo ødelegge en god motor med dette som mulig kan repareres enkelt.

Mulig noen her inne som kan ta på seg jobben for å demontere?
Solgt HJ60 -82
Mondeo individual 2, 0 TDCI -12

Garasje: http://nlck.no/forum/viewtopic.php?f=37&t=19024
Ole-Magne
Brukeravatar
Dag Einar
Ble med: tor mai 13, 2004 11:05 pm
Lokasjon: Råde i Østfold
Kontakt:

Innlegg av Dag Einar »

Eh eh er det mulig å fjerne den biten og kjøre etterpå, eller går ikke det an? :oops:
Tenkte på en tynn magnet eller noe i den duren....
Dag Einar 900 63 808
HDJ 100 07/2006
Yaris Verso Artic Trucks 2004
Toyota IQ 1.4 diesel 115hk 2010
Fordson Dexta 1960
Farmall Cub 1953
Yamaha QT 1982

Elsker tur i skog og mark, bare det skjer med en Land Cruiser.
Brukeravatar
ole m
Kontakt:

Innlegg av ole m »

spørs om den er magnetisk?
går ant å teste på de som er demontert, kansje den går ut gjennom hullet til dysa?

mye kanskje her... :?
Solgt HJ60 -82

Ole-Magne
Brukeravatar
Dag Einar
Kontakt:

Innlegg av Dag Einar »

Ja det var det jeg tenkte at man kunne ta den ut gjennom dysehullet.
Vet ikke hvor stort et sånt hull er jeg, men om man bruker sånn gripearm fra Biltema, så er den veldig smidig altså.
http://biltema.no/no/Bil---MC/Verktoy-o ... rm-191449/
Vedlagte filer
Gripearm.jpg
Gripearm.jpg (42.85 KiB) Vist 21485 ganger
Dag Einar 900 63 808
HDJ 100 07/2006
Fordson Dexta 1960
Farmall Cub 1953
Yamaha QT 1982

Brukeravatar
ole m
Kontakt:

Innlegg av ole m »

her er bilde at dysehullet, ikke store greiene.
http://nlck.no/forum/viewtopic.php?t=10064

men er billig å prøve!
Solgt HJ60 -82

Ole-Magne
Frode Hultgren
Ble med: tor nov 02, 2006 3:08 pm
Lokasjon: Trondheim
Kontakt:

Innlegg av Frode Hultgren »

Det kan være en liten mulighet for at biten kan plukkes ut med magnet gjennom en ventilåpning.
Ta av innsug og drei motor til innsugsventil er helt åpen, da kan det være nok plass.
Det er en relativt grei jobb å ta av toppen og fjerne delen også, litt mere kostbar løsning
Hvis motoren har gått etter brekkasjen er det stor sjanse for nærmest ubotelige skader
Engelsk pasient (2002 Range Rover 4,4)
Eks: 93 HDJ 80VX. 92 HDJ 80 VX manuell, 2001 100 V8, 1987 HJ 60, 1986 HJ 60, 1994 KZJ 73.
Min garage http://nlck.no/forum/viewtopic.php?f=37&t=10876
Brukeravatar
utpaatur
Kontakt:

Innlegg av utpaatur »

Takk for hjelp. Litt bedre til mote her nå :-)

Det ser ut for meg som en grei strategi er:

1) Prøv å få biten ut igjen. Jeg skal sjekke om den er magnetisk, men tror ikke det.
2) Ta av topplokket og kikke. Uoprettelig skade, gå til 3. Hvis ikke kjøp inn toppakning etc og sett det hele sammen igjen.
3) Bytte motor.

Det store gjenstående spørsmålet er vel om man brys seg med pkt 2. Motoren gikk 25 000 i sommer uten et eneste problem, så det frister. På den andre siden, ca 30 sek på tomgang, hvor stor er sjansen for at motoren er ødelagt uansett?

Pkt 3 krever selvsagt også en brukt motor til salgs :-).

Ellers er jeg fortsatt veldig åpen for tips og forslag, både til 1, 2 eller 3 eller til helt andre veier frem.

:-)
Brukeravatar
ole m
Kontakt:

Innlegg av ole m »

utpaatur skrev: ca 30 sek på tomgang, hvor stor er sjansen for at motoren er ødelagt uansett?

om den er kommet mellom ventilen og toppen når den skulle lukkes så kan ventil og anleggsflaten være skadet. er ikke disse bra så vil ikke du få skikkelig effekt ut av sylinderen. og på våre 60 trenger vi den kraften vi kan få :D

mulig hakk i stempel men det kan leves med.
Solgt HJ60 -82

Ole-Magne
Brukeravatar
Steinar
Ble med: ons mai 12, 2004 8:51 am
Lokasjon: Alta

Innlegg av Steinar »

Du får ikke den ut........ enten så tar du av toppen (det er faktisk ikke så mye arbeid og ivertfall ikke vanskelig) eller så gjør du som mange før deg: start motoren gi full peising, glødepluggen vil knuses og forvinne ut med eksosen. merker i stempel og topp.... ja. Du kan selvfølglig ha uflaks, men .......

PS ! Ikke la den gå på tomgang...
Besøk min garasje...

~~Kjærlighet til kvalitet~~
Brukeravatar
marting
Ble med: ons okt 18, 2006 12:41 pm
Lokasjon: Ringerike

Innlegg av marting »

Motorbytte krever så mye logistikk... Særlig om dere ikke har fasiliteter. 2H er et digert drog.

Jeg ville tatt av toppen.. Kanskje kan den bare skrus rett på igjen, eller dere kan få den overhalt.

Tenker også at hvis glødetuppen er så skjør at den knakk rett av når dere dro ut pluggen, så bør den ikke være i stand til å gjøre så mye skade...så da er kanskje Steinars metode like god?!
Martin, Ringerike. Heil Halling halv tulling! (eller var det motsatt?)
Brukeravatar
Dag Einar
Kontakt:

Innlegg av Dag Einar »

Mange gode råd.
Snakket med Pål Oljesil i dag, og han mente at du kunne bruke støvsuger, men med ny pose evt ta ut posen, og evt sette på et sugerør, sånn som du får på hamurger sjappa, som kan bøyes på toppen og rett og slett suge den ut..... :roll: :shock: :roll:
Dag Einar 900 63 808
HDJ 100 07/2006
Fordson Dexta 1960
Farmall Cub 1953
Yamaha QT 1982

Brukeravatar
Steinar
Ble med: ons mai 12, 2004 8:51 am
Lokasjon: Alta

Innlegg av Steinar »

Da må den være knust. Ellers er det ett triks når tuppen sitter fast i toppen. Da tar man en drill med ett lite bor og begynner forsiktig å bore ut innmaten av glødepluggen og bruker støvsuger for å få det ut. Til slutt kinner man motoren med alle pluggene ute , evt. starter motor som jeg tidligere har nevnt hvis restene av pluggen detter oppi
Besøk min garasje...

~~Kjærlighet til kvalitet~~
Brukeravatar
ole m
Kontakt:

Innlegg av ole m »

kor det går med motoren?
Solgt HJ60 -82

Ole-Magne
Brukeravatar
utpaatur
Kontakt:

Innlegg av utpaatur »

Hei til alle sammen, og tusen takk for hjelpen!

Planen er som følger; I morgen eller tirsdag prøver jeg meg med støvsugeren. Så får vi se i hvilken grad delen er knust og om jeg er i stand til å lirke delene ut. Jeg regner vel egentlig ikke med suksess, men det blir jo for dumt å ikke prøve.

For de som lurer så er glødedelen av en glødeplugg svakt magnetisk, men neppe nok til at den lar seg fiske med en magnet. Hoveddelen er sterkt magnetisk, men den detter jo ikke nedi uansett.

Når jeg så eventuelt må gi opp støvsugeren, er planen å ta bilen til en kamerat der jeg likevel hadde avtalt å ha den på "vinteropplag". Der kan vi skru videre sammen. Når så topplokket er av så får vi vurdere veien videre. Det er i alle fall billig frem til det punktet og motoren ellers har jo vært strøken. Å demontere topplokket i gatekanten i Oslo midt på vinteren frister veldig lite, men jeg gleder meg til jobben nå som den kan utføres i ro og fred inne :-)

Fraktplanen er biltilhenger. Den krever dessverre mer førerkort enn jeg har (C1). Min kamerat har det og har for så vidt tilbudt seg å hjelpe, men da må jo han reise frem og tilbake som en jojo (ca 1,5 time hver vei). Hvilke alternativer finnes egentlig for å frakte bil? Frister lite å taue såpass langt uten bremsekraftforsterker, etc.

Oppdatering fra støvsuging kommer. I verste fall kan jeg jo bare fortsette inni kupeen. Der er det fortsatt tusen gode minner og sand fra Usbekistan. :-)
Brukeravatar
Johnny Fredriksen
Ble med: tor jan 20, 2011 9:45 pm

Innlegg av Johnny Fredriksen »

alternativet er jo(hvis du er medlem) å få Naf eller viking. Da betaler du bare egenandel, tror jeg da. Dekkes vel kansje også via forsikringa. Kan vel kalles hjemtransport etter havari. Sjekk med selskapet ditt.
Brukeravatar
marting
Ble med: ons okt 18, 2006 12:41 pm
Lokasjon: Ringerike

Innlegg av marting »

utpaatur skrev:Hei til alle sammen, og tusen takk for hjelpen!

Planen er som følger; I morgen eller tirsdag prøver jeg meg med støvsugeren. Så får vi se i hvilken grad delen er knust og om jeg er i stand til å lirke delene ut. Jeg regner vel egentlig ikke med suksess, men det blir jo for dumt å ikke prøve.

For de som lurer så er glødedelen av en glødeplugg svakt magnetisk, men neppe nok til at den lar seg fiske med en magnet. Hoveddelen er sterkt magnetisk, men den detter jo ikke nedi uansett.

Når jeg så eventuelt må gi opp støvsugeren, er planen å ta bilen til en kamerat der jeg likevel hadde avtalt å ha den på "vinteropplag". Der kan vi skru videre sammen. Når så topplokket er av så får vi vurdere veien videre. Det er i alle fall billig frem til det punktet og motoren ellers har jo vært strøken. Å demontere topplokket i gatekanten i Oslo midt på vinteren frister veldig lite, men jeg gleder meg til jobben nå som den kan utføres i ro og fred inne :-)

Fraktplanen er biltilhenger. Den krever dessverre mer førerkort enn jeg har (C1). Min kamerat har det og har for så vidt tilbudt seg å hjelpe, men da må jo han reise frem og tilbake som en jojo (ca 1,5 time hver vei). Hvilke alternativer finnes egentlig for å frakte bil? Frister lite å taue såpass langt uten bremsekraftforsterker, etc.

Oppdatering fra støvsuging kommer. I verste fall kan jeg jo bare fortsette inni kupeen. Der er det fortsatt tusen gode minner og sand fra Usbekistan. :-)

Ditt beste alternativ til frakt er helt klart kameraten med riktig førerkort :lol: Gå for det ! Ville ikke taua den mer enn et par km.

Lykke til !
Martin, Ringerike. Heil Halling halv tulling! (eller var det motsatt?)
Brukeravatar
Snekker_Andersen
Ble med: ons feb 29, 2012 2:42 pm

Innlegg av Snekker_Andersen »

utpaatur skrev:Oppdatering fra støvsuging kommer.
Hvordan har det gått med støvsuging og eventuell skruing?
Hilux GR 2024
RAV4 hybrid 2017
Volvo Duett skapvogn 1960
Ex. HDJ 100 2006
Brukeravatar
Bjerke
Ble med: man jul 03, 2006 8:11 pm

Innlegg av Bjerke »

Jeg ville oppsøkt et verksted med et lite kamera som faktisk kan se ned i sylinderen og åssen ting ser ut??
Evt ta det derifra. Da bør man kunne se et evt skadeomfang.
xHJ60 xHDJ80 xLC90AT
x2007 Tundra 4,7LtrD-cab Limited Edition.
xRN46 xLc120 xLc150
Svar

Tilbake til «Motor 6x»