frityrolje
Redaktører: ModeratorNLCK,Snekker_Andersen,baa,lj73jon
frityrolje
Er det noen som har prøvd å kjøre med frityrolje på 1KZ-TE?
ingen ting er umulig, det tar bare litt lengre tid
Re: frityrolje
Det tror jeg går veldig bra da. har vurdert å prøve på min også men gidder ikke begynne på noe prosjekt før jeg få en plass å stå og jobbe med saken.
2004 Land cruiser 120 under restaurering
1996 HZJ80 bruksbil
1996 HZJ80 bruksbil
Re: frityrolje
Har hørt at dette ikke er gjennomførbart på commonrail.
Jeg tenker bare kun på å filtrere olja, ingen tilsetninger...
Jeg tenker bare kun på å filtrere olja, ingen tilsetninger...
ingen ting er umulig, det tar bare litt lengre tid
Re: frityrolje
Ville nå holdt det langt unna alt annet en helt primitive gamle diesel motorer som det ikke gjør noe at går istykker.
Har sett noen bilder av dieselpumper som har vært utsatt for detta, å det ville ikke jeg hatt i pumpa mi i hvertfall!
Organisk slam som gror rundt i systemet..
Har sett noen bilder av dieselpumper som har vært utsatt for detta, å det ville ikke jeg hatt i pumpa mi i hvertfall!
Organisk slam som gror rundt i systemet..
Re: frityrolje
1KZ-TE motoren kan fint kjøres på frityr. Men ikke D4D.
http://www.youtube.com/watch?v=H57BCemxYf4
Beste er å kjøre med 2tank system. Starte og stoppe på diesel. Å så ha en bryter i bilen til å velge diesel/frityr. Da blir motoren "flushet" før den stoppes og du slipper møkk i systemet.
Man lager en ekstra tank bak som man strekker kjøleslanger gjennom slik at de varmer opp oljen. Å så en varmeveksler foran som det også går kjølevann gjennom.
Disse har det meste du trenger.
http://www.wvodesigns.com
Anders
http://www.youtube.com/watch?v=H57BCemxYf4
Beste er å kjøre med 2tank system. Starte og stoppe på diesel. Å så ha en bryter i bilen til å velge diesel/frityr. Da blir motoren "flushet" før den stoppes og du slipper møkk i systemet.
Man lager en ekstra tank bak som man strekker kjøleslanger gjennom slik at de varmer opp oljen. Å så en varmeveksler foran som det også går kjølevann gjennom.
Disse har det meste du trenger.
http://www.wvodesigns.com
Anders
Re: frityrolje
Dette så litt kult ut, men er det slikt at man kjører direkte på frityrolje uten å gjøre den om til biodiesel ?
Re: frityrolje
Trenger bare å filtrere den igjennom 3 filter av forskjellig tetthet. varmes opp før den går i filterene, så når den kommer ut av siste, skal det strengt tatt bare være å kjøre på.
blir jo veldig billig drivstoff visst man har plasser å hente bruk olje, samt at man gidder å ta seg jobben med å rense den
blir jo veldig billig drivstoff visst man har plasser å hente bruk olje, samt at man gidder å ta seg jobben med å rense den
ingen ting er umulig, det tar bare litt lengre tid
Re: frityrolje
Jepp. Så lenge du varmer den opp og filtrerer. Ved 80 grader er frityr like tynt som diesel mener jeg de sier på frityr forumene.pilten skrev:Dette så litt kult ut, men er det slikt at man kjører direkte på frityrolje uten å gjøre den om til biodiesel ?
Re: frityrolje
Har lest litt om det her nå, å funnet ut at 1kz-te motoren går veldig godt på biodiesel/frityr olje. MEN diesel pumpa tåler det ikke i lengden, det er en pakning/simring av gummi som blir ødelagt og som igjen resulterer i at du får biodiesel i motorolja(sånn kort forklart). Så hvis du skal kjøre på biodiesel så må den pakningen byttes.
Re: frityrolje
Dette mener jeg gjelder kun ved bruk av prossessert biodiesel vel ? Biodiesel og frityrolje er ikke det samme. Mulig jeg tar feil. Men det trengs ihvertfall ikke på VAG og Chevy/Ford V8 diesel.
Kjører du rein oppvarmet frityr så smører den også pumpa mye bedre enn diesel. Er vel mange som har oppi litt 2taktsolje for å få litt ekstra smøring av pumpa når de kjører diesel.
Kjører du rein oppvarmet frityr så smører den også pumpa mye bedre enn diesel. Er vel mange som har oppi litt 2taktsolje for å få litt ekstra smøring av pumpa når de kjører diesel.