Biodiesel

Finner du ingen kategori som passer ditt innlegg- kan du bruke dette forumet.

Redaktører: ModeratorNLCK,Snekker_Andersen,baa,lj73jon

Svar
Brukeravatar
dracan
Site Admin
Ble med: tir mai 25, 2004 10:07 am
Lokasjon: Fredrikstad
Kontakt:

Biodiesel

Innlegg av dracan »

Sikkert spurt om før, men....
Hvilke toyota motorer er det mulig å fylle biodiesel på?
Evnt blande 50/50?
Jeg vet at pakninger og skit tørker inn, men med en blandings skulle vel det gå greit!

Han Kurt "evenkalv" fyller jo sin 4,2l og har kjørt 20k km på "frityrolje"!

En undrene og økonomisk østfolding......
Mvh Pål Henning
"Abusos non tollit usum"
TLC-fan
Ble med: søn nov 14, 2004 8:17 pm
Lokasjon: Jessheim
Kontakt:

Innlegg av TLC-fan »

Fred Magne
NÅ: Land Cruiser 100 4,2TD (2001) # Land Cruiser 79 tilhenger (2006)
FØR: 1987-LJ73 # 1988-LJ73 # 1987-BJ75 # 1990-BJ75 # 2003 - 120GX # 2005 - 120GX AT37
www.autofocus.no fms@autofocus.no
rogerbrekke

blanding

Innlegg av rogerbrekke »

60% frytyr 40% jetta 1 så legge du til 2-3% totaktsolje. da blir det billigt og lukter godt. :D (sommer bruk)OLJA må renses.
MVH R:B:
TLC-fan
Ble med: søn nov 14, 2004 8:17 pm
Lokasjon: Jessheim
Kontakt:

Innlegg av TLC-fan »

Har en kompis som kjører Jetta 1 på fulltid. Blander inn litt olje og kjører som f....! Han får den gratis, og jeg fyrer i garasjen med det. 8)
Fred Magne
NÅ: Land Cruiser 100 4,2TD (2001) # Land Cruiser 79 tilhenger (2006)
FØR: 1987-LJ73 # 1988-LJ73 # 1987-BJ75 # 1990-BJ75 # 2003 - 120GX # 2005 - 120GX AT37
www.autofocus.no fms@autofocus.no
Brukeravatar
lj73jon
Ble med: fre sep 22, 2006 8:09 pm
Lokasjon: Os / Bergen

Innlegg av lj73jon »

her er noen links:

http://www.frybrid.com/

http://www.goldenfuelsystems.com/

Så kan du kjøre frityrolje, men ikke start og stopp bilen med frityrolje i systemet!!

Kurt oddekalv jukser, bilen hans er klar for biodiesel, men han kjører ikke på det
Dr.P
Ble med: tor sep 28, 2006 4:39 pm

Biodiesel

Innlegg av Dr.P »

Hei!

Er det noen som kjenner til hva slags praktiske forandringer man må foreta seg for å bruke biodiesel? Tenker på skifte fra gummi til plastslanger ,ekstra filter m.m. Leste en artikkel om en kar fra Asker som kjørte på frityrolje han kjøpte fra gatekjøkken. Det fungerte visst bra. Fins det noen i Norge som selger det man trenger? Det er en interessant tanke å kjøre en LC på miljøvennlig drivstoff. Ikke noen ekstra belastning på miljøet iform av CO2 utslipp fra fossilt brennstoff, ingen kreftfremkallende partikler, og muligheten til å fremstille drivstoffet selv. Det er ingen regler med hensyn til produksjon, lagring o.s.v., slik at man står fritt både med hensyn til produksjon og lagring. Det vil være mulig å gå flere sammen om dette, og på den måten få billigere og mer miljøvennlig drivstoff.
borvik
Ble med: tor mai 13, 2004 11:19 am
Lokasjon: 3267 Larvik
Kontakt:

Innlegg av borvik »

Veldig interessant det her. Noen som har noe peiling på dissa tinga? Hvordan framstiller man biodisel hjemme i garasjen?
Brukeravatar
lj73jon

Innlegg av lj73jon »

Hvis man bruker det jeg linket til så trenger man ikke gjøre noe annet enn å helle frityrolje (filtrert) på den nye tanken. Men det forutsetter jo at man har 2 dieselsystem, ett for frityrolje og ett for diesel. Sånn at man kjører diesel når man starter og stopper.
Brukeravatar
lj73jon

Innlegg av lj73jon »

En venn av meg i USA kjører kjører med frityrolje på en mercedes 300 diesel fra '85. Han sier det går like bra som diesel
borvik
Kontakt:

Innlegg av borvik »

Dr.P

Biodiesel

Innlegg av Dr.P »

Denne karen i Asker brukte et grovfilter når han helte frityroljen over på store fat. Han hadde også ekstra filter montert på bilen, og han hadde byttet ut gummislangene med plastslanger. Vinterstid blandet han frityroljen med vanlig diesel, tror jeg.Han påstod at drivstoffutgiftene på hans Mer. Gelendewagen var kr. 4.50 pr. mil. Leste også om et firma i Bergen som leverte drivstoff basert på frityrolje til alle bilene til kommunen. I Fredrikstad starter de opp produksjon av biodiesel med utgangspunkt i restprodukter fra produksjon av soyaolje. Tar meg en tur dit for å finne ut mer.
borvik
Kontakt:

Innlegg av borvik »

Ja, nå blir dieselen like dyr som bensin, så da er det bare å finne alternativer.
Hvor har du oppskriften din fra Roger? Hva er jetta1? Vet du om noen som har prøvd detta. Du har vel ikke prøvd det du som kjører bensin :lol:
:wink:
Brukeravatar
lj73jon

Innlegg av lj73jon »

denne er verd å lese: http://www.frybrid.com/svo.htm
Dr.P

Innlegg av Dr.P »

Ser ut til at det er en del forberedelser som skal til for å kjøre på frityrolje. I følge artikkelforfatteren går vanlig diesel og biodiesel ut på ett.Etter hva jeg kan forstå lages biodiesel av b.l.a. hogstavfall. Tydeligvis er det forskjell på biodiesel og frityrolje med hensyn til tykkelsen. Leste at Toyota skulle kjøre en LC 100 Paris- Dakar på frityrolje (10000 km). Kanskje Toyota Norge vet noe om hva som skal til av ombygginger/modifiseringer? Nå skal jo dieselprisene økes. Kanskje det hadde vært en mulighet å gå flere sammen, og få frem billigere drivstoff?
Brukeravatar
frode
Ble med: søn okt 16, 2005 5:43 pm
Lokasjon: Hurum

Innlegg av frode »

SVO= Straight Vegetable Oil, dvs å kjøre på ren matolje. Går dårlig i temperaturer under 10-15 grader, tror jeg det var, da man må varme tank og rør etc. Men det kan man jo selvfølgelig gjøre. Finnes visst til og med ferdige kits for ombygging. Ja, også må man jo starte og stoppe på ren diesel. Funker visst best på forkammermotorer har jeg hørt.

BioDiesel lager du av WVO=Waste Vegetable Oil + metanol og kaustisk soda som katalysator. Dette kan alle dieselbiler kjøre på, bare at det spiser opp gummi, men det er det ikke alle som har i drivstoffsystemet.
Du kan brygge selv, og trenger i tillegg til ingrediensene et blandekar som kan holdes oppvarmet noen timer under omrøring, og så litt lengre til klaring, og så filtrering.
Qui rogat, non errat.
HDJ100 2004 AHC Auto ikkeNav, bfg a/t ko2 265/75-16, Shamowang,
HDJ100 2000 til gjenbruk,
ex HZJ80GX 1997.
borvik
Kontakt:

Innlegg av borvik »

tar jeg feil når jeg sier at 60n ikke orginalt har noe gummi i fuel systemet?
dvs at det er bare å blande og kjøre.... :?:
Brukeravatar
rikard
Ble med: tor mai 13, 2004 8:34 am
Lokasjon: Melhus, Trøndelag

Innlegg av rikard »

Her er litt info fra en trøndersk biodieselprodusent fra organisk avfall, Estra:

Skifte av drivstoff-filter.

Biodiesel har god løsningseffekt og bedre enn vanlig autodiesel. Dette innebærer at avleiringer i kjøretøyets drivstoffsystem vil kunne løses opp ved overgang til biodiesel. På grunn av dette skal bilens drivstoffilter skiftes ved 1.gangs bruk av biodiesel og i tillegg etter 2-3 tankfyllinger og deretter normale intervaller i fortsettelsen.

Oljeskift og serviceintervaller.

Ved kjøring i lange perioder på lav belastning kan det forekomme uttynning av biodiesel i motoroljen. I slike tilfeller skal intervallet for oljeskift nedkortes. Sjekk nivået på oljen regelmessig. Dersom nivået stiger, må en oljeanalyse utføres.

Vinteregenskaper.

Biodieselen leveres i 2 kvaliteter, avhengig av årstid og utetemperatur. Sommerkvaliteten tillater driftsmessig kjøring ned mot –5 grader. Under denne temperaturgrensen kan det forekomme driftsproblemer.
Vinterkvaliteten kan ha tilsatt additiver, vanlig vinterdiesel eller parafin og gir kulde-egenskaper som vanlig autodiesel.

Har lyst til å prøve selv snart....
Brukeravatar
4Springar
Ble med: tor nov 27, 2008 3:17 pm
Lokasjon: Troms
Kontakt:

Innlegg av 4Springar »

ja, dette er virkelig spennende... har faen så lyst å prøve, skulle hatt en motor til i tilfelle musefelle.
Brukeravatar
marting
Ble med: ons okt 18, 2006 12:41 pm
Lokasjon: Ringerike

Innlegg av marting »

4Springar skrev:ja, dette er virkelig spennende... har faen så lyst å prøve, skulle hatt en motor til i tilfelle musefelle.
Nækj da... kjør på Pål...!

Når jeg kjøpte min bil var tanken full av flybensin.. Taa-vegen kjører på minst 50/50 blanding med frityr fra "eget kjøkken", og i mange land er vel dieselen helt elendig i forhold til her !?... :D
Martin, Ringerike. Heil Halling halv tulling! (eller var det motsatt?)
Brukeravatar
blåmann
Ble med: lør mar 08, 2008 9:03 pm
Lokasjon: Åmotsdal

Innlegg av blåmann »

marting skrev: .. og i mange land er vel dieselen helt elendig i forhold til her !?... :D
Veel, er vel ikke mange land som har så dårlig diesel som oss.. er iallefall mye renere diesel med høyere cetantall i midtøsten.. Kjenner en som kjører biodiesel på pajero- 00 mod 3,2 DID, han har ikke hatt ett eneste problem med dette. Har med seg ett ekstra dieselfilter i tillfelle, men har ikke byttet det enda. Har kjørt ettpar år tror jeg..
Svar

Tilbake til «Generelt»