Biodiesel
Redaktører: ModeratorNLCK,Snekker_Andersen,baa,lj73jon
Biodiesel
Sikkert spurt om før, men....
Hvilke toyota motorer er det mulig å fylle biodiesel på?
Evnt blande 50/50?
Jeg vet at pakninger og skit tørker inn, men med en blandings skulle vel det gå greit!
Han Kurt "evenkalv" fyller jo sin 4,2l og har kjørt 20k km på "frityrolje"!
En undrene og økonomisk østfolding......
Hvilke toyota motorer er det mulig å fylle biodiesel på?
Evnt blande 50/50?
Jeg vet at pakninger og skit tørker inn, men med en blandings skulle vel det gå greit!
Han Kurt "evenkalv" fyller jo sin 4,2l og har kjørt 20k km på "frityrolje"!
En undrene og økonomisk østfolding......
Mvh Pål Henning
"Abusos non tollit usum"
"Abusos non tollit usum"
Fred Magne
NÅ: Land Cruiser 100 4,2TD (2001) # Land Cruiser 79 tilhenger (2006)
FØR: 1987-LJ73 # 1988-LJ73 # 1987-BJ75 # 1990-BJ75 # 2003 - 120GX # 2005 - 120GX AT37
www.autofocus.no fms@autofocus.no
NÅ: Land Cruiser 100 4,2TD (2001) # Land Cruiser 79 tilhenger (2006)
FØR: 1987-LJ73 # 1988-LJ73 # 1987-BJ75 # 1990-BJ75 # 2003 - 120GX # 2005 - 120GX AT37
www.autofocus.no fms@autofocus.no
Har en kompis som kjører Jetta 1 på fulltid. Blander inn litt olje og kjører som f....! Han får den gratis, og jeg fyrer i garasjen med det. 

Fred Magne
NÅ: Land Cruiser 100 4,2TD (2001) # Land Cruiser 79 tilhenger (2006)
FØR: 1987-LJ73 # 1988-LJ73 # 1987-BJ75 # 1990-BJ75 # 2003 - 120GX # 2005 - 120GX AT37
www.autofocus.no fms@autofocus.no
NÅ: Land Cruiser 100 4,2TD (2001) # Land Cruiser 79 tilhenger (2006)
FØR: 1987-LJ73 # 1988-LJ73 # 1987-BJ75 # 1990-BJ75 # 2003 - 120GX # 2005 - 120GX AT37
www.autofocus.no fms@autofocus.no
her er noen links:
http://www.frybrid.com/
http://www.goldenfuelsystems.com/
Så kan du kjøre frityrolje, men ikke start og stopp bilen med frityrolje i systemet!!
Kurt oddekalv jukser, bilen hans er klar for biodiesel, men han kjører ikke på det
http://www.frybrid.com/
http://www.goldenfuelsystems.com/
Så kan du kjøre frityrolje, men ikke start og stopp bilen med frityrolje i systemet!!
Kurt oddekalv jukser, bilen hans er klar for biodiesel, men han kjører ikke på det
Biodiesel
Hei!
Er det noen som kjenner til hva slags praktiske forandringer man må foreta seg for å bruke biodiesel? Tenker på skifte fra gummi til plastslanger ,ekstra filter m.m. Leste en artikkel om en kar fra Asker som kjørte på frityrolje han kjøpte fra gatekjøkken. Det fungerte visst bra. Fins det noen i Norge som selger det man trenger? Det er en interessant tanke å kjøre en LC på miljøvennlig drivstoff. Ikke noen ekstra belastning på miljøet iform av CO2 utslipp fra fossilt brennstoff, ingen kreftfremkallende partikler, og muligheten til å fremstille drivstoffet selv. Det er ingen regler med hensyn til produksjon, lagring o.s.v., slik at man står fritt både med hensyn til produksjon og lagring. Det vil være mulig å gå flere sammen om dette, og på den måten få billigere og mer miljøvennlig drivstoff.
Er det noen som kjenner til hva slags praktiske forandringer man må foreta seg for å bruke biodiesel? Tenker på skifte fra gummi til plastslanger ,ekstra filter m.m. Leste en artikkel om en kar fra Asker som kjørte på frityrolje han kjøpte fra gatekjøkken. Det fungerte visst bra. Fins det noen i Norge som selger det man trenger? Det er en interessant tanke å kjøre en LC på miljøvennlig drivstoff. Ikke noen ekstra belastning på miljøet iform av CO2 utslipp fra fossilt brennstoff, ingen kreftfremkallende partikler, og muligheten til å fremstille drivstoffet selv. Det er ingen regler med hensyn til produksjon, lagring o.s.v., slik at man står fritt både med hensyn til produksjon og lagring. Det vil være mulig å gå flere sammen om dette, og på den måten få billigere og mer miljøvennlig drivstoff.
Biodiesel
Denne karen i Asker brukte et grovfilter når han helte frityroljen over på store fat. Han hadde også ekstra filter montert på bilen, og han hadde byttet ut gummislangene med plastslanger. Vinterstid blandet han frityroljen med vanlig diesel, tror jeg.Han påstod at drivstoffutgiftene på hans Mer. Gelendewagen var kr. 4.50 pr. mil. Leste også om et firma i Bergen som leverte drivstoff basert på frityrolje til alle bilene til kommunen. I Fredrikstad starter de opp produksjon av biodiesel med utgangspunkt i restprodukter fra produksjon av soyaolje. Tar meg en tur dit for å finne ut mer.
denne er verd å lese: http://www.frybrid.com/svo.htm
Ser ut til at det er en del forberedelser som skal til for å kjøre på frityrolje. I følge artikkelforfatteren går vanlig diesel og biodiesel ut på ett.Etter hva jeg kan forstå lages biodiesel av b.l.a. hogstavfall. Tydeligvis er det forskjell på biodiesel og frityrolje med hensyn til tykkelsen. Leste at Toyota skulle kjøre en LC 100 Paris- Dakar på frityrolje (10000 km). Kanskje Toyota Norge vet noe om hva som skal til av ombygginger/modifiseringer? Nå skal jo dieselprisene økes. Kanskje det hadde vært en mulighet å gå flere sammen, og få frem billigere drivstoff?
SVO= Straight Vegetable Oil, dvs å kjøre på ren matolje. Går dårlig i temperaturer under 10-15 grader, tror jeg det var, da man må varme tank og rør etc. Men det kan man jo selvfølgelig gjøre. Finnes visst til og med ferdige kits for ombygging. Ja, også må man jo starte og stoppe på ren diesel. Funker visst best på forkammermotorer har jeg hørt.
BioDiesel lager du av WVO=Waste Vegetable Oil + metanol og kaustisk soda som katalysator. Dette kan alle dieselbiler kjøre på, bare at det spiser opp gummi, men det er det ikke alle som har i drivstoffsystemet.
Du kan brygge selv, og trenger i tillegg til ingrediensene et blandekar som kan holdes oppvarmet noen timer under omrøring, og så litt lengre til klaring, og så filtrering.
BioDiesel lager du av WVO=Waste Vegetable Oil + metanol og kaustisk soda som katalysator. Dette kan alle dieselbiler kjøre på, bare at det spiser opp gummi, men det er det ikke alle som har i drivstoffsystemet.
Du kan brygge selv, og trenger i tillegg til ingrediensene et blandekar som kan holdes oppvarmet noen timer under omrøring, og så litt lengre til klaring, og så filtrering.
Qui rogat, non errat.
HDJ100 2004 AHC Auto ikkeNav, bfg a/t ko2 265/75-16, Shamowang,
HDJ100 2000 til gjenbruk,
ex HZJ80GX 1997.
HDJ100 2004 AHC Auto ikkeNav, bfg a/t ko2 265/75-16, Shamowang,
HDJ100 2000 til gjenbruk,
ex HZJ80GX 1997.
Her er litt info fra en trøndersk biodieselprodusent fra organisk avfall, Estra:
Skifte av drivstoff-filter.
Biodiesel har god løsningseffekt og bedre enn vanlig autodiesel. Dette innebærer at avleiringer i kjøretøyets drivstoffsystem vil kunne løses opp ved overgang til biodiesel. På grunn av dette skal bilens drivstoffilter skiftes ved 1.gangs bruk av biodiesel og i tillegg etter 2-3 tankfyllinger og deretter normale intervaller i fortsettelsen.
Oljeskift og serviceintervaller.
Ved kjøring i lange perioder på lav belastning kan det forekomme uttynning av biodiesel i motoroljen. I slike tilfeller skal intervallet for oljeskift nedkortes. Sjekk nivået på oljen regelmessig. Dersom nivået stiger, må en oljeanalyse utføres.
Vinteregenskaper.
Biodieselen leveres i 2 kvaliteter, avhengig av årstid og utetemperatur. Sommerkvaliteten tillater driftsmessig kjøring ned mot –5 grader. Under denne temperaturgrensen kan det forekomme driftsproblemer.
Vinterkvaliteten kan ha tilsatt additiver, vanlig vinterdiesel eller parafin og gir kulde-egenskaper som vanlig autodiesel.
Har lyst til å prøve selv snart....
Skifte av drivstoff-filter.
Biodiesel har god løsningseffekt og bedre enn vanlig autodiesel. Dette innebærer at avleiringer i kjøretøyets drivstoffsystem vil kunne løses opp ved overgang til biodiesel. På grunn av dette skal bilens drivstoffilter skiftes ved 1.gangs bruk av biodiesel og i tillegg etter 2-3 tankfyllinger og deretter normale intervaller i fortsettelsen.
Oljeskift og serviceintervaller.
Ved kjøring i lange perioder på lav belastning kan det forekomme uttynning av biodiesel i motoroljen. I slike tilfeller skal intervallet for oljeskift nedkortes. Sjekk nivået på oljen regelmessig. Dersom nivået stiger, må en oljeanalyse utføres.
Vinteregenskaper.
Biodieselen leveres i 2 kvaliteter, avhengig av årstid og utetemperatur. Sommerkvaliteten tillater driftsmessig kjøring ned mot –5 grader. Under denne temperaturgrensen kan det forekomme driftsproblemer.
Vinterkvaliteten kan ha tilsatt additiver, vanlig vinterdiesel eller parafin og gir kulde-egenskaper som vanlig autodiesel.
Har lyst til å prøve selv snart....
Nækj da... kjør på Pål...!4Springar skrev:ja, dette er virkelig spennende... har faen så lyst å prøve, skulle hatt en motor til i tilfelle musefelle.
Når jeg kjøpte min bil var tanken full av flybensin.. Taa-vegen kjører på minst 50/50 blanding med frityr fra "eget kjøkken", og i mange land er vel dieselen helt elendig i forhold til her !?...

Martin, Ringerike. Heil Halling halv tulling! (eller var det motsatt?)
Veel, er vel ikke mange land som har så dårlig diesel som oss.. er iallefall mye renere diesel med høyere cetantall i midtøsten.. Kjenner en som kjører biodiesel på pajero- 00 mod 3,2 DID, han har ikke hatt ett eneste problem med dette. Har med seg ett ekstra dieselfilter i tillfelle, men har ikke byttet det enda. Har kjørt ettpar år tror jeg..marting skrev: .. og i mange land er vel dieselen helt elendig i forhold til her !?...