Egr Blanking plate med 8 mm hull

Redaktører: ModeratorNLCK,Snekker_Andersen,baa,lj73jon

SteinarT
Ble med: ons jan 23, 2013 4:43 pm
Lokasjon: Stavanger

Re: Egr Blanking plate med 8 mm hull

Innlegg av SteinarT »

Ja foran Egr kjøleren er den beste plassen. Husk å løsne den i bakkant også . Da er det enkelt å få plata på plass. Alt jeg trengte var et 1/4 toms pipeset og en 12 mm fast nøkkel. Men jeg gjorde iķe noe med selve Egr ventilen . Det blir nr 2 på pogrammet etter jeg har skiftet Scv ventilen. Må bare skaffe en lang tynn rund flexibel stålbørste slik at jeg kommer litt lenger inn i innsuget bak denne når den er ute. Ser det er andre som har hatt masse sot oppbygning i bøyen inn mot innsugmanifolden. Lite lysten på å måtte demontere alt.....

Sent fra min GT-I9295 via Tapatalk
mvh
Steinar

LC 120,executive
2006 mod
TTE Chip
TTE Eksosanlegg
8 seter
webasto med ur og t91 fjernkontroll
120gx
Ble med: lør feb 28, 2015 10:35 am
Lokasjon: Bodø

Innlegg av 120gx »

SteinarT skrev: Må bare skaffe en lang tynn rund flexibel stålbørste slik at jeg kommer litt lenger inn i innsuget bak denne når den er ute. Ser det er andre som har hatt masse sot oppbygning i bøyen inn mot innsugmanifolden. Lite lysten på å måtte demontere alt.....

om du mener røret med bøy på mellom EGR ventil og selve innsuget så er den lett å demontere når du først har av gass-spjeld og EGR,bare 3 bolter så er det av :D
SteinarT

Innlegg av SteinarT »

Ja det er den jeg tenker på, men er det mye arbeid å demontere selve EGR ventil og gasspjeld?

mvh
Steinar
mvh
Steinar

LC 120,executive
2006 mod
TTE Chip
TTE Eksosanlegg
8 seter
JanP
Ble med: tor des 11, 2008 8:25 pm
Lokasjon: Trondheimregionen

Innlegg av JanP »

Steinar: om du skal få dette bra så må du ut med hele dritten. Og det er bokstavelig dritt der inne.
Lokalt verksted sjekket kjøleren, da knebøyen under EGR var rimelig tett, omtrent halvert areal. Med kamera så det greitt ut, og verksmester mente at det var unødvendig å ta alt sammen. Men makanikeren mente at når han hadde kommet så langt så burde alt sjekkes. Og jeg var enig i det, og det var jeg glad for at det ble gjort. De så rett og slett jævlig ut når det ble demontrert.

Alt arbeide med rensing, demontering og montering tok en hel arbeidsdag for mekanikeren, samt en god del spray for rensing. Jovisst ble det kroner ut av det, men siden jeg byttet Injectorer og dieselrør samt SCV ++ så ble det mye jobb, 2 dagers jobb. Men jeg angrer ikke på at det ble gjort når det først var gjort nesten halve jobben i forkant pga rør og Injectorer.

Så mitt råd er: vurder nøye og ikke gjør det halvhjertet, det vil ganske sikkert ikke være lurt på sikt. Og som et gode: bilen ble som med og uten TTE etter operasjonen. Gassrespons har sakte men sikkert blitt redusert. Nå er den kommet tilbake. :D
Ikkeaktiv forhenværende LC-eier
---------------------------------------------
SteinarT

Innlegg av SteinarT »

Håpet var jo å slippe å demontere innsugsmanifold, men så mye som mulig før det, har ikke lyst å begynne å løsne på dyserør etc, og deretter bruke en rund flexibel børste og prøve å rengjøre med denne videre innover, og dra ut så mye dritt som jeg klarer, om dette blir bra eller om jeg bare skraper litt i overflaten er jeg usikker på men jeg får se hvor galt det er etterhvert som jeg demonterer,har jo nå satt i blanking plate, skiftet dyser, iferd med å få skiftet Scv ventil , så tanken er jo å prøve å få det skikkelig,

mvh
Steinar
mvh
Steinar

LC 120,executive
2006 mod
TTE Chip
TTE Eksosanlegg
8 seter
JanP

Innlegg av JanP »

Om du skal gjøre dette selv så kreves det en del kunnskap. Dieselrørene kan løsnes og settes på 1-2 ganger når de ikke er skiftet ut, ifølge fagfolk. Men ikke om du skifter injectorer. Da er det sterkt å anbefale nye rør også når bilen har rullet noen hundre tusen km.

Men å gjøre dette selv og bare halvgjort er et valg, håper at du får det bra. Men som jeg skrev over; det var værre hos meg enn det som vistes på kamera. Og da sier det sitt, men din kan jo være bedre. Får håpe for din del at det blir bra.
120gx
Ble med: lør feb 28, 2015 10:35 am
Lokasjon: Bodø

Innlegg av 120gx »

SteinarT skrev:Håpet var jo å slippe å demontere innsugsmanifold, men så mye som mulig før det, har ikke lyst å begynne å løsne på dyserør etc, og deretter bruke en rund flexibel børste og prøve å rengjøre med denne videre innover, og dra ut så mye dritt som jeg klarer, om dette blir bra eller om jeg bare skraper litt i overflaten er jeg usikker på men jeg får se hvor galt det er etterhvert som jeg demonterer,har jo nå satt i blanking plate, skiftet dyser, iferd med å få skiftet Scv ventil , så tanken er jo å prøve å få det skikkelig, mvh
Steinar

det beste er nokk helt klart å få rensa alt,inkudert innsuget,men det er som jan sier en stor/dyr/omfattende jobb.
jeg demonterte og vaska følgende på min bil: intercooler,map-sensor,gass-spjeld,EGR-ventil og rørbøy før innsug.
er et par timer med skruing men helt kurant å gjøre selv om man mekker litt selv,intercooler bør tørke til neste dag da det er vanskelig å få ut alt vannet innvendig.
var en del dritt innvendig hos meg også,men demontering/vask av selve innsuget tar jeg ved eventuell fremmtidig bytte av dyser/diesel-rør da det er en komplisert opprasjon. jeg fikk merkbar bedre respons etterpå hvertfall,ligger litt bilder i "garasjen min"

blir uansett bra å redusere EGR galskapen til 8mm med plate 8)
Brukeravatar
Tykjestian
Ble med: tor jun 03, 2010 8:31 am
Lokasjon: Ankenes

Innlegg av Tykjestian »

Er denne plata noe man kan montere på alle modellene av 120?
Vil den fungere fint på 08 og 09 modellene og,eller vil man få opp noe feilkoder?
Noen som har montert på 08-09 modell?
04 LC 100
03 Hilux AT35
08 LC 120 AT37
07 Hilux 3.0 AT37
01 Hilux 2.4 AT35

Stian
Brukeravatar
jonwib
Ble med: tir mar 06, 2012 2:46 pm
Lokasjon: Kolbotn

Innlegg av jonwib »

Plata med hull i ska gå fint att montera på 08-09 modeller. Tidigare modeller ska kunna blockeras 100% då de ikke leverer feilkoder.
SteinarT

Innlegg av SteinarT »

Bilde
Tenkte å prøve å bruke denne montert på en slik flexibel slange på drillen for å rense opp i innsuget etter EGR ventilen.

mvh
Steinar

LC 120,executive
2006 mod
TTE Chip
TTE Eksosanlegg
8 seter
MatsFly
Ble med: tir mar 22, 2016 12:05 pm

Innlegg av MatsFly »

Fikk nullstilt EGR feilkoden ved å koble av batteriet i ti min, dog kom den tilbake neste dag, så da må vel EGR ventilen renses selv om jeg setter inn plata.

Til info over, dette er 2007 mod, altså feilkode. Har ikke bestemt meg for hvor mange mm hull jeg kjører.

Hvis noe har erfaring med diagnoseverktøy som kommer inn i Landcruiseren, så tar jeg gjerne imot tips [emoji106]

Mats
Brukeravatar
Tykjestian
Ble med: tor jun 03, 2010 8:31 am
Lokasjon: Ankenes

Innlegg av Tykjestian »

Noen som har noe mal på denne plata som de kunne lagt ut her,slik at det bare er å printe den ut å overføre den til plate?
:D :D
04 LC 100
03 Hilux AT35
08 LC 120 AT37
07 Hilux 3.0 AT37
01 Hilux 2.4 AT35

Stian
SteinarT

Innlegg av SteinarT »

Har 1 liggene[WHITE SMILING FACE][WHITE SMILING FACE]

mvh
Steinar

LC 120,executive
2006 mod
TTE Chip
TTE Eksosanlegg
8 seter
SteinarT

Innlegg av SteinarT »

Da var plata solgt og jeg har ingen fler

mvh
Steinar
mvh
Steinar

LC 120,executive
2006 mod
TTE Chip
TTE Eksosanlegg
8 seter
Andreas30
Ble med: søn sep 23, 2007 12:23 pm

Innlegg av Andreas30 »

På tide og komme med litt oppdateringer her inne
Nå har jeg kjørt 10 000 km
og i dag var det på tide med oljebytte

tok et bilde av peilepinnen før jeg tappet ut oljen
og bilde taler for seg selv minimalt med sot partikler som får tilgang til motoren nå
Vedlagte filer
Slik ser oljen ut etter kjørt 10 000 km
Slik ser oljen ut etter kjørt 10 000 km
olje 10 000.jpg (279.71 KiB) Vist 8724 ganger
Bruker Kvalitets olje
Bruker Kvalitets olje
20160624_150911.jpg (446 KiB) Vist 8724 ganger
Senest rettet af Andreas30 man jan 23, 2017 9:42 pm, rettet i alt 1 gang.
thomas87
Ble med: søn jun 26, 2016 3:38 pm

Innlegg av thomas87 »

Andreas: Du har kun montert egr plata og opplever den responsen du har fått uten å gjøre det andre? Lurer litt på å gjøre det på min 07mod. Men trengs det ikke noen nye pakninger ? Ser litt svart på å måtte av med innsuget osv...

Mvh Thomas
07 GX
Andreas30

Innlegg av Andreas30 »

thomas87 skrev:Andreas: Du har kun montert egr plata og opplever den responsen du har fått uten å gjøre det andre? Lurer litt på å gjøre det på min 07mod. Men trengs det ikke noen nye pakninger ? Ser litt svart på å måtte av med innsuget osv...

Mvh Thomas
Fint om du forklarer spørsmålet ditt litt mere så jeg skjønner hva du spør om uten og gjøre det andre ??
Bilen har renset IC og egr og insug

Pluss har kjørt full runde med tunap .
Sitter en pakning der du demonterer egr kjøleren vist den ser hel ut så bruk den opp igjen
min brukte jeg bare opp igjen og den er tett og fin .

Du trenger ikke av med insug for og montere den plata der kun løsne egr Kjøleren og servoveske beholderen
og av med kontakta som sitter og blokkerer for jobben rett under egr kjøler ingang til toppen

Ref til bilde og tegning på side 1 så ser du hva som må demonteres :D

http://www.nlck.no/forum/viewtopic.php?f=41&t=24297
Senest rettet af Andreas30 man jan 23, 2017 9:43 pm, rettet i alt 1 gang.
JanP

Innlegg av JanP »

Jeg og Bård har etter Bårds samtale med en kjent person besluttet å ikke montere denne plata. Men det betinger at det monteres catchtank.

Og en catchtank er en enklere sak å montere enn denne plata. Jeg fikk en rørbit av Folbjo som gjør det enklere å montere slangene inn og ut av tanken. Jeg fikk dette av Bjørn:
Rør_catcthtank.jpg
Rør_catcthtank.jpg (941.14 KiB) Vist 8667 ganger
Andreas30

Innlegg av Andreas30 »

JanP skrev:Jeg og Bård har etter Bårds samtale med en kjent person besluttet å ikke montere denne plata. Men det betinger at det monteres catchtank.

Og en catchtank er en enklere sak å montere enn denne plata. Jeg fikk en rørbit av Folbjo som gjør det enklere å montere slangene inn og ut av tanken. Jeg fikk dette av Bjørn:
Rør_catcthtank.jpg

Du får legge den i Catchtank evnet Jan p og ikke her inne her Handler det om Egr blanking plate
folbjo
Ble med: man apr 05, 2010 11:15 am
Lokasjon: Tønsberg

Innlegg av folbjo »

Hei JanP, du skriver over her;
"Jeg og Bård har etter Bårds samtale med en kjent person besluttet å ikke montere denne plata"

Hadde sikkert vært interessant for flere å høre litt om hvorfor det er anbefalt å IKKE montere denne plata (antar at det er EGR blokk plate ?)
Svar

Tilbake til «Motor 12x»