Lekasje i AHC - fikse eller skifte til Pedders?
Redaktører: ModeratorNLCK,Snekker_Andersen,baa,lj73jon
Re: Lekasje i AHC - fikse eller skifte til Pedders?
Så i praksis trenger ein ikkje vise den om ein beholder ca. samme høgde og samme dekk?
Har ringt og sendt to eposter til Norsk Offroadteknikk utan å få svar, mulig det er ferie der.
Lokal BG Nor forhandler (Morvik Mekaniske A/S) er også litt i feriemodus, har iallefall ikkje fått noko hjelp der så langt, de skulle ringe opp igjen utan eg har hørt så mykje.
OME kitet til BG nor (OMEKLC100) er iallefall 30% billigere enn prisen i nettbutikken til Norsk Offroadteknikk, så eg kan vel trygt gå for BG Nor sitt?
Har ringt og sendt to eposter til Norsk Offroadteknikk utan å få svar, mulig det er ferie der.
Lokal BG Nor forhandler (Morvik Mekaniske A/S) er også litt i feriemodus, har iallefall ikkje fått noko hjelp der så langt, de skulle ringe opp igjen utan eg har hørt så mykje.
OME kitet til BG nor (OMEKLC100) er iallefall 30% billigere enn prisen i nettbutikken til Norsk Offroadteknikk, så eg kan vel trygt gå for BG Nor sitt?
Olav
Re: Lekasje i AHC - fikse eller skifte til Pedders?
Jeg handla hos Bg nor. Ble billigst. Akkurat montert på min 2004 Hdj 100
Sent from my iPhone using Tapatalk
Sent from my iPhone using Tapatalk
Ketil Tiller. (tillerketil@gmail.com )
Land cruiser 200
Land cruiser 100 2004 Arctic Truck 37
Land cruiser 120 33" familiebil
Hilux Dobbelcab 2005 Arctic trucks 35
Landcruiser LX70 1985 solgt
Land cruiser 200
Land cruiser 100 2004 Arctic Truck 37
Land cruiser 120 33" familiebil
Hilux Dobbelcab 2005 Arctic trucks 35
Landcruiser LX70 1985 solgt
Re: Lekasje i AHC - fikse eller skifte til Pedders?
Fekk nett svar fra BG Nor, det er ein del som ikkje skifter torosjonsstavene foran, de skrur de kun opp for å utsette kostnad og arbeid.
Og prisen som var 30% billigere vart plutselig kun 15% billigere da torosjonsstavene ikkje var med.
Da utsetter eg torosjonsstavene og går for BG Nor sitt med OME2865 bakfjærer som skal gje 10 mm løft.
Og prisen som var 30% billigere vart plutselig kun 15% billigere da torosjonsstavene ikkje var med.
Da utsetter eg torosjonsstavene og går for BG Nor sitt med OME2865 bakfjærer som skal gje 10 mm løft.
Olav
Re: Lekasje i AHC - fikse eller skifte til Pedders?
Ja skulle en av de ryke er det jo tydeligvis noen i reserve her på berget.
Jeg gav med mine til Per Vigoo på Askøy når han handla demperene og fjærene mine.
Men har BG nor TUV papirer på det uten stavene ?
Her er en kopi av mine TUV papirer vist noen leser Tysk, om det nevnes noe om stavene i det hele tatt https://drive.google.com/open?id=0BwsP4 ... E1nbmJ3c2s
Betalte foresten 11.692 ink frakt med stavene fra Norsk Offro....
Jeg gav med mine til Per Vigoo på Askøy når han handla demperene og fjærene mine.
Men har BG nor TUV papirer på det uten stavene ?
Her er en kopi av mine TUV papirer vist noen leser Tysk, om det nevnes noe om stavene i det hele tatt https://drive.google.com/open?id=0BwsP4 ... E1nbmJ3c2s
Betalte foresten 11.692 ink frakt med stavene fra Norsk Offro....
Senest rettet af pirken fre aug 05, 2016 8:56 am, rettet i alt 1 gang.
Bilene mine:
Toyota Landcruiser 100 1999 modell
Toyota Caldina GTT 1999 modell
Toyota Corolla Stasjonsvogn 2005 modell (Endelig solgt)
Toyota MR2 gti 1992 modell
Toyota Celica TA28 1976 Modell
Toyota Celica ST205 1996 Modell
Toyota Landcruiser 100 1999 modell
Toyota Caldina GTT 1999 modell
Toyota Corolla Stasjonsvogn 2005 modell (Endelig solgt)
Toyota MR2 gti 1992 modell
Toyota Celica TA28 1976 Modell
Toyota Celica ST205 1996 Modell
Re: Lekasje i AHC - fikse eller skifte til Pedders?
Trenger vel ikkje TUV papir på orginale Toyota torosjonsstaver?
Det er ein tabell i TUV papira for både bakaksling og framaksling (med nye staver) og ein tabell for kun bakaksling, så eg trur det er ok.

Det er ein tabell i TUV papira for både bakaksling og framaksling (med nye staver) og ein tabell for kun bakaksling, så eg trur det er ok.
Olav
Re: Lekasje i AHC - fikse eller skifte til Pedders?
Fjærene trenger nok TUV. Biltilsynet tok iallefall bilde av mine bak og skrev inn nr på de i vognkortet.
Bilene mine:
Toyota Landcruiser 100 1999 modell
Toyota Caldina GTT 1999 modell
Toyota Corolla Stasjonsvogn 2005 modell (Endelig solgt)
Toyota MR2 gti 1992 modell
Toyota Celica TA28 1976 Modell
Toyota Celica ST205 1996 Modell
Toyota Landcruiser 100 1999 modell
Toyota Caldina GTT 1999 modell
Toyota Corolla Stasjonsvogn 2005 modell (Endelig solgt)
Toyota MR2 gti 1992 modell
Toyota Celica TA28 1976 Modell
Toyota Celica ST205 1996 Modell
- KjellOlsen
- Styremedlem
- Innlegg: 1775
- Ble med: lør mai 29, 2004 1:25 am
- Lokasjon: Siggerud.
- Kontakt:
Re: Lekasje i AHC - fikse eller skifte til Pedders?
Hei. Er det noen som har byttet til ome, som kan beskrive litt hvordan bilen ble å kjøre i forhold til orginalt?
Kjell.
1988 HJ61 rigget som rein turbil
1989 HJ61 under restaurering
1987 LJ73 fruens offroadbil
2000 Hdj100 hverdagsbil
1995 4Runner, solgt
SWES-63
Land Cruiser = stiv aksel.
http://www.expeditionkompaniet.no
1988 HJ61 rigget som rein turbil
1989 HJ61 under restaurering
1987 LJ73 fruens offroadbil
2000 Hdj100 hverdagsbil
1995 4Runner, solgt
SWES-63
Land Cruiser = stiv aksel.
http://www.expeditionkompaniet.no
Re: Lekasje i AHC - fikse eller skifte til Pedders?
Gi meg dagen i morgen så skal jeg svare deg. Bilen er bygget om, men ikke kjørt noe særlig på grunn av at jeg er på jobb hele helga.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Sent from my iPhone using Tapatalk
Ketil Tiller. (tillerketil@gmail.com )
Land cruiser 200
Land cruiser 100 2004 Arctic Truck 37
Land cruiser 120 33" familiebil
Hilux Dobbelcab 2005 Arctic trucks 35
Landcruiser LX70 1985 solgt
Land cruiser 200
Land cruiser 100 2004 Arctic Truck 37
Land cruiser 120 33" familiebil
Hilux Dobbelcab 2005 Arctic trucks 35
Landcruiser LX70 1985 solgt
Re: Lekasje i AHC - fikse eller skifte til Pedders?
Hei.Luring skrev:Fekk nett svar fra BG Nor, det er ein del som ikkje skifter torosjonsstavene foran, de skrur de kun opp for å utsette kostnad og arbeid.
Og prisen som var 30% billigere vart plutselig kun 15% billigere da torosjonsstavene ikkje var med.
Da utsetter eg torosjonsstavene og går for BG Nor sitt med OME2865 bakfjærer som skal gje 10 mm løft.
Syns dette høres litt rart / dumt ut.
De originale fjærene er vel ikke beregnet for å bære hele vekten, da AHC demperene bærer en god del av vekten fremme.
Det går sikkert ei stund, men vil tru at du lønner deg på å bytte til enten originale fjærer beregnet for ikke AHC eller OME / tilsvarende.
Øystein
TLC for alle penga...
"Major e longinquo reverentia"
Nå: HDJ100L-GNPEZW 1999, 285/75-16 GYW Duratrac
Ex:
*HJ60 - 35" GYW MTR, OME, PTO vinsj, 12H-t*
*KZJ95L 1999,"telenor" GYW MTR*
TLC for alle penga...
"Major e longinquo reverentia"
Nå: HDJ100L-GNPEZW 1999, 285/75-16 GYW Duratrac
Ex:
*HJ60 - 35" GYW MTR, OME, PTO vinsj, 12H-t*
*KZJ95L 1999,"telenor" GYW MTR*
Re: Lekasje i AHC - fikse eller skifte til Pedders?
Har venta på tilbud fra Norsk Offroad teknikk i 5 dager nå uten svar, har ringt og de skulle sende tilbud, så eg avventer det før eg shopper.
Har vel i heile mitt liv sett kun ein bil med knekte torosjonstaver (og det var ein Renault...), så eg er ikkje så redd dei knekker, men litt anna fjæringsprofill har dei nok enn nye som er berekna på heile lasta, men eg prøver no iallefall antar eg.ofrovold skrev: De originale fjærene er vel ikke beregnet for å bære hele vekten, da AHC demperene bærer en god del av vekten fremme.
Det går sikkert ei stund, men vil tru at du lønner deg på å bytte til enten originale fjærer beregnet for ikke AHC eller OME / tilsvarende.
Olav
Re: Lekasje i AHC - fikse eller skifte til Pedders?
En kompis byttet ut ahc med ome, prøvde først å stramme opp de originale torsjonsfjærene, men det var bare å drite i....de klarte ikke å holde bilen uten ahc.
1999 LC 100- livet er for kort til å kjøre med 4 sylindre
- KjellOlsen
- Styremedlem
- Innlegg: 1775
- Ble med: lør mai 29, 2004 1:25 am
- Lokasjon: Siggerud.
- Kontakt:
Re: Lekasje i AHC - fikse eller skifte til Pedders?
Joda, torsjonstaver knekker. Ingen tvil om det. Knakk torsjonstaven på 4Runneren min. Hadde byttet til Dobinson forsterkede torsjoner, men den ene knakk på vei til NordNorge. Kjøring på vanlig grusvei, lite hull i veien, det var nok.
Kjell.
1988 HJ61 rigget som rein turbil
1989 HJ61 under restaurering
1987 LJ73 fruens offroadbil
2000 Hdj100 hverdagsbil
1995 4Runner, solgt
SWES-63
Land Cruiser = stiv aksel.
http://www.expeditionkompaniet.no
1988 HJ61 rigget som rein turbil
1989 HJ61 under restaurering
1987 LJ73 fruens offroadbil
2000 Hdj100 hverdagsbil
1995 4Runner, solgt
SWES-63
Land Cruiser = stiv aksel.
http://www.expeditionkompaniet.no
Re: Lekasje i AHC - fikse eller skifte til Pedders?
Takk for gode svar, satser på å skifte staver i samme slengen da.
Olav
Lekasje i AHC - fikse eller skifte til Pedders?
Da har jeg fått kjørt litt med min, har røska ut alt av AHC, også fjernet brytere og koblet da hjernen. Så slipper jeg noen feilmelding. Skal på forstilling kontroll imorgen. Spent på hvor mye det må justeres, kjennes veldig bra ut Ihvertfall. Tight og fin, stivere enn AHC, men ikke for stiv. Slipper den dykkingen i front jeg hadde med Ahc. Kjør på med Ome[emoji106]
Sent from my iPhone using Tapatalk
Sent from my iPhone using Tapatalk
Senest rettet af ketilt man aug 15, 2016 4:28 pm, rettet i alt 1 gang.
Ketil Tiller. (tillerketil@gmail.com )
Land cruiser 200
Land cruiser 100 2004 Arctic Truck 37
Land cruiser 120 33" familiebil
Hilux Dobbelcab 2005 Arctic trucks 35
Landcruiser LX70 1985 solgt
Land cruiser 200
Land cruiser 100 2004 Arctic Truck 37
Land cruiser 120 33" familiebil
Hilux Dobbelcab 2005 Arctic trucks 35
Landcruiser LX70 1985 solgt
Re: Lekasje i AHC - fikse eller skifte til Pedders?
AHC/Skyhook TEMS er veldig bra i mange situasjoner, men dykking som du beskriver merkes. For ikke å snakke om hvordan frontes nærmest løftes ved akselerasjonketilt skrev:Da har jeg fått kjørt litt med min, har røska ut alt av ACH, også fjernet brytere og koblet da hjernen. Så slipper jeg noen feilmelding. Skal på forstilling kontroll imorgen. Spent på hvor mye det må justeres, kjennes veldig bra ut Ihvertfall. Tight og fin, stivere enn ACH, men ikke for stiv. Slipper den dykkingen i front jeg hadde med ach. Kjør på med Ome

HDJ100-03 manuell 7s
Supra Mk3 (lekebil)
eGolf (kone/bybil)
CX-5 (L-bil)
(X LJ70, Corolla, Avensis, 2*Previa, SpaceWagon, XL7, Avensis Verso, Verso)
Garasje viewtopic.php?f=37&t=20175
Supra Mk3 (lekebil)
eGolf (kone/bybil)
CX-5 (L-bil)
(X LJ70, Corolla, Avensis, 2*Previa, SpaceWagon, XL7, Avensis Verso, Verso)
Garasje viewtopic.php?f=37&t=20175
Re: Lekasje i AHC - fikse eller skifte til Pedders?
Endelig har eg fått somle meg til å skifte til OME.
Men - ingen instruksjon med så eg får lite på dere
Gummiforinger og skiver oppe på demperen, korleis skal dei ligge?
1 & 3 har samme diameter som akslingen, 6 & 4 noko meir.
Begge foringer har samme.
Men - ingen instruksjon med så eg får lite på dere

Gummiforinger og skiver oppe på demperen, korleis skal dei ligge?
1 & 3 har samme diameter som akslingen, 6 & 4 noko meir.
Begge foringer har samme.
- Vedlagte filer
-
- DSC_0056.JPG (132.17 KiB) Vist 13607 ganger
Olav
Re: Lekasje i AHC - fikse eller skifte til Pedders?
Slik skal det være; fant det hos sleeoffroad:
- Vedlagte filer
-
- Untitled.png (64.85 KiB) Vist 13601 ganger
Olav
Re: Lekasje i AHC - fikse eller skifte til Pedders?
Legg inn litt oppdateringer og bilder. Dette blir bra, er fortsatt veldig fornøyd med OME oppsettet mitt. Hvilken type gikk du for?
Sent from my iPhone using Tapatalk
Sent from my iPhone using Tapatalk
Ketil Tiller. (tillerketil@gmail.com )
Land cruiser 200
Land cruiser 100 2004 Arctic Truck 37
Land cruiser 120 33" familiebil
Hilux Dobbelcab 2005 Arctic trucks 35
Landcruiser LX70 1985 solgt
Land cruiser 200
Land cruiser 100 2004 Arctic Truck 37
Land cruiser 120 33" familiebil
Hilux Dobbelcab 2005 Arctic trucks 35
Landcruiser LX70 1985 solgt
Re: Lekasje i AHC - fikse eller skifte til Pedders?
Gjekk for OME standard som hever 1-2 cm bak.
Kunne nokon tatt eit mål fra framskjermen og ned i senter av hjulakslingen så eg veit ca. kva der skal være når eg skal stramme opp?
Eg fekk jo ikkje målt min før den sank sammen ute i garasjen...
Kunne nokon tatt eit mål fra framskjermen og ned i senter av hjulakslingen så eg veit ca. kva der skal være når eg skal stramme opp?
Eg fekk jo ikkje målt min før den sank sammen ute i garasjen...
Olav
Re: Lekasje i AHC - fikse eller skifte til Pedders?
Du gjekk vell for nye torsjon staver fram også ja? Juster stavene slik at den er ca 2,5 cm høyere bak enn forran. D skal passe fint.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Sent from my iPhone using Tapatalk
Ketil Tiller. (tillerketil@gmail.com )
Land cruiser 200
Land cruiser 100 2004 Arctic Truck 37
Land cruiser 120 33" familiebil
Hilux Dobbelcab 2005 Arctic trucks 35
Landcruiser LX70 1985 solgt
Land cruiser 200
Land cruiser 100 2004 Arctic Truck 37
Land cruiser 120 33" familiebil
Hilux Dobbelcab 2005 Arctic trucks 35
Landcruiser LX70 1985 solgt