1988 BJ73 15BFT
Redaktører: ModeratorNLCK,Snekker_Andersen,baa,lj73jon
Re: BJ73 1988
Skal nok komme oppdateringer. Det blir nok ikke hytteløft. Det er blidfisen (Ronny) som du ser på bildet som skal ta seg av ombygging til 15BFT og han slenger den nok bare nedi med pallegaffelen på traktoren. Ikke umulig at det kommer litt andre oppdateringer før vi drar på vinterspa til Elverum på nyåret.
Har en drøss med elektronikk, lydisolering, recarostoler osv som jeg må få inn også. Men jobben spiser meg opp om dagen så det blir lite tid i garasjen...
Har en drøss med elektronikk, lydisolering, recarostoler osv som jeg må få inn også. Men jobben spiser meg opp om dagen så det blir lite tid i garasjen...
BJ73 1988 med 15BFT og 2"OME i vognkortet.
Peg Perego John Deere Ground Loader
Nå er det bare et par dager til cruisern skal på vinterspa nær svenskegrensa. Det er en god kjøretur og da passer det bra å teste ut sitteapparatet. For nå er det faktisk blitt et skikkelig apparat.
70-setene er som kjent bygget for pygmeer og ikke akkurat laget for lange komfortable kjøreturer. Har derfor kjøpt inn 3 ulike Recarostoler som må prøves ut. Med OME er den ganske stiv også, så jeg ønsket meg demping under setet. I BJ73 er indre skinna i understellet høyere enn den ytre slik at ikke noe er rett fram. Vanlige seter med demping blir alt for høye. Derfor har jeg fått tak i et slik et, laget for hagetraktorer:

Det har omtrent 1 tommes vandring.
Provisorisk innfesting for å slippe å sveise noe som blir feil:

La noen flate stål på tvers og prøvde ett av setene med elektrisk ryggregulering og varme/ventilasjon. Har stått i en bil fra hjelpemiddelsentralen.

Første prøvetur minnet meg om første gang jeg prøve fulldempet terrengsykkel. Det er uten tvil slik det må være. Sitter som en konge, har uttrekk under knærne for støtte, varme i ræva og ventilasjon når det blir for varmt. Gynger fint når man moser over fartsdumper. Fungerer så bra at det ble ubehagelig for stakkaren som satt i originalsetet på passasjersiden. Kommer nok til å kjøpe ett slikt understell til så det blir behagelig på passasjersiden også...
Har forresten fått beskjed om at motorene er i hus. Blir moro framover...

70-setene er som kjent bygget for pygmeer og ikke akkurat laget for lange komfortable kjøreturer. Har derfor kjøpt inn 3 ulike Recarostoler som må prøves ut. Med OME er den ganske stiv også, så jeg ønsket meg demping under setet. I BJ73 er indre skinna i understellet høyere enn den ytre slik at ikke noe er rett fram. Vanlige seter med demping blir alt for høye. Derfor har jeg fått tak i et slik et, laget for hagetraktorer:

Det har omtrent 1 tommes vandring.
Provisorisk innfesting for å slippe å sveise noe som blir feil:

La noen flate stål på tvers og prøvde ett av setene med elektrisk ryggregulering og varme/ventilasjon. Har stått i en bil fra hjelpemiddelsentralen.

Første prøvetur minnet meg om første gang jeg prøve fulldempet terrengsykkel. Det er uten tvil slik det må være. Sitter som en konge, har uttrekk under knærne for støtte, varme i ræva og ventilasjon når det blir for varmt. Gynger fint når man moser over fartsdumper. Fungerer så bra at det ble ubehagelig for stakkaren som satt i originalsetet på passasjersiden. Kommer nok til å kjøpe ett slikt understell til så det blir behagelig på passasjersiden også...
Har forresten fått beskjed om at motorene er i hus. Blir moro framover...

Tøft!
Er interessert i en slik motor, hvis du skulle finne på å selge
Er interessert i en slik motor, hvis du skulle finne på å selge

2010 LC 150
1986 BJ73
1985 LJ70
1994 F-250
1986 BJ73
1985 LJ70
1994 F-250
Det er vel tanken å selge på sikt, når vi ser at den går som den skal. Men det blir ikke gørrbillig for å si det sånn. Høy kostpris på å få den inn i landet...skalmers skrev: Er interessert i en slik motor, hvis du skulle finne på å selge
Sent from my iPhone using Tapatalk
Hehe, ser den ja. Men en slik en i god stand kan jeg finne meg i å betale for
Gi meg en lyd da
2010 LC 150
1986 BJ73
1985 LJ70
1994 F-250
1986 BJ73
1985 LJ70
1994 F-250

Det går framover i de dype skoger. Ronny har fått sammen alt til og med clutchen. Nå må jeg bare få tak i ny H55F med lang input shaft... Den er kjøpt i Danmark og venter bare på forflytning...
Flott at det ordner seg!
Takk for sist, hos AT, kom 90 cluchen til nytte?
Nå ser jeg det jo allerede er clutchhus på motoren, da hadde det vel egentlig vært nok med bare ny aksling, type lang med fin splines? Men om cluch huset er fra 60 kassa, så passer det vel ikke på lengden nei.?
Får du komplett kasse med cluch hus og transfer så er du sikker!
(Trenger vel tilsvarende til den andre motoren også forstås)
Takk for sist, hos AT, kom 90 cluchen til nytte?
Nå ser jeg det jo allerede er clutchhus på motoren, da hadde det vel egentlig vært nok med bare ny aksling, type lang med fin splines? Men om cluch huset er fra 60 kassa, så passer det vel ikke på lengden nei.?
Får du komplett kasse med cluch hus og transfer så er du sikker!
(Trenger vel tilsvarende til den andre motoren også forstås)

Mvh Ole & Bamse!
92 HDJ80, 87 LJ70, 88 RN61, 02 Hiace, 88 RN62, 78 Magirus R81, 86 Mog1250, 85Volvo F6,73 BM430
X:87 Dyna BU85, 06 Terios, 84 LN65, 86 YN65, 83 Tercel 2wd, 84 og 86 Tercel 4wd, 94CarinaE, 02 Avensis Verso,
07 KTM 250exc-f,
92 HDJ80, 87 LJ70, 88 RN61, 02 Hiace, 88 RN62, 78 Magirus R81, 86 Mog1250, 85Volvo F6,73 BM430
X:87 Dyna BU85, 06 Terios, 84 LN65, 86 YN65, 83 Tercel 2wd, 84 og 86 Tercel 4wd, 94CarinaE, 02 Avensis Verso,
07 KTM 250exc-f,
Takk for sist!
Vi har egentlig nytte av alle deler, så veit en hva som passer og ikke passer. Foreløpig ser det ut som svinghjulet fra 1KD som vi fikk fra høggern var et røverkjøp. Det var som nytt og det fulgte med en ubrukt clutch så da kjører vi det opsettet inntil videre. Begge deler gikk inn i 13BT clutchhuset og med 3B starterplate ser det ut som starteren passer også. Må bare se om den slår inn riktig.
Girkassa som sitter på VM-motorene er H55F, men den er fra 12HT så den har 10-spline og for kort input shaft. Det kan som du sier byttes, men det er visst litt av en jobb. Fikk tak i ei komplett kasse fra Danmark som har gått 300k. Satser på at det blir bra.
Aberet nå er at clutchen er 260mm. Så får vi se om det holder. Om den ryker blir det vel en HD-variant eller ombygging til større diameter.
Vi har egentlig nytte av alle deler, så veit en hva som passer og ikke passer. Foreløpig ser det ut som svinghjulet fra 1KD som vi fikk fra høggern var et røverkjøp. Det var som nytt og det fulgte med en ubrukt clutch så da kjører vi det opsettet inntil videre. Begge deler gikk inn i 13BT clutchhuset og med 3B starterplate ser det ut som starteren passer også. Må bare se om den slår inn riktig.
Girkassa som sitter på VM-motorene er H55F, men den er fra 12HT så den har 10-spline og for kort input shaft. Det kan som du sier byttes, men det er visst litt av en jobb. Fikk tak i ei komplett kasse fra Danmark som har gått 300k. Satser på at det blir bra.
Aberet nå er at clutchen er 260mm. Så får vi se om det holder. Om den ryker blir det vel en HD-variant eller ombygging til større diameter.
Det blei en dagstur til Bo Mikkelsen i Danmark. Han har vært veldig hjelpsom med tips og råd, og ikke minst har han latt meg få kjøpe girkasse, clutchus og det som hører med fra en 3B-2 som han har hatt på en delebil som står på gården utenfor Aalborg. Hadde det ikke vært for ham hadde det spøkt for hele prosjektet.
Etter en hviledag bar det til Elverum hvor Ronny har vært flittig.
Nye motorfester er på plass:

Motoren har fått smake avfetting og oppvsskbørste:

Bunnpanna har mista ene vingen. Den andre er det plass til siden jeg ikke har mekanisk vinsj:

Girkassa fra Danmark hadde vacuum til firehjulstrekken så vi bytta fordelerkasse til min originale, som har gått 100k mindre. Ingen av kassene viser tegn til slitasje. Bare litt gammel oljeavleiring. Smelte også inn en nippel til lufteslang for dypvannskjøring, noe den sikkert kommer til å bli utsatt før i veldig liten grad....

3B starterplate:

1KD Svinghjul. Det bekreftes at 1KZ også passer!

3B (samme som 13BT) alu clutchhus med tilhørende utløserarm og lager. Bolt on!

Risky business:

Jækla moro å få være med litt sjøl. Går nok mest i veien for Ronny som har stålkontroll...
Oppdatering kommer. Jobber med å finne løsning til stor intercooler, radiator, oljekjøler og AC-kondenser.
Etter en hviledag bar det til Elverum hvor Ronny har vært flittig.
Nye motorfester er på plass:

Motoren har fått smake avfetting og oppvsskbørste:

Bunnpanna har mista ene vingen. Den andre er det plass til siden jeg ikke har mekanisk vinsj:

Girkassa fra Danmark hadde vacuum til firehjulstrekken så vi bytta fordelerkasse til min originale, som har gått 100k mindre. Ingen av kassene viser tegn til slitasje. Bare litt gammel oljeavleiring. Smelte også inn en nippel til lufteslang for dypvannskjøring, noe den sikkert kommer til å bli utsatt før i veldig liten grad....

3B starterplate:

1KD Svinghjul. Det bekreftes at 1KZ også passer!

3B (samme som 13BT) alu clutchhus med tilhørende utløserarm og lager. Bolt on!

Risky business:

Jækla moro å få være med litt sjøl. Går nok mest i veien for Ronny som har stålkontroll...
Oppdatering kommer. Jobber med å finne løsning til stor intercooler, radiator, oljekjøler og AC-kondenser.
- KjellOlsen
- Styremedlem
- Ble med: lør mai 29, 2004 1:25 am
- Lokasjon: Siggerud.
- Kontakt:
Kan fort gå ut over kjøling til motor når det blir så mange radiatorer etter hverandre. Fikk tips fra firmaet som hjalp meg med min AC at ACradiatoren bør stå først, helst med vifter foran. Dettefordi den blir veldig varm når bilen står på tomgang med AC på. Denne radiatoren dekker det meste av åpningen, og lufta blir varmet opp når den går igjennom. Hvis du plasserer en stor intercooler mellom denne og radiatoren til motoren, blir lufta ytterligere varmet opp, og det kan bety at motoren får dårlig kjøling. Lykter i grillen som stopper lufta hjelper ikke på kjølinga det heller.
Alternativt hvis du får problemer er å flytte IC oppå motor, og luftinntak på panseret. Var nødt til å gjøre det med min.
Men spyl godt igjennom alle kanaler på motoren før du monterer slanger så du får ut mest mulig gørr.
Alternativt hvis du får problemer er å flytte IC oppå motor, og luftinntak på panseret. Var nødt til å gjøre det med min.
Men spyl godt igjennom alle kanaler på motoren før du monterer slanger så du får ut mest mulig gørr.
Kjell.
1988 HJ61 rigget som rein turbil
1989 HJ61 under restaurering
1987 LJ73 fruens offroadbil
2000 Hdj100 hverdagsbil
1995 4Runner, solgt
SWES-63
Land Cruiser = stiv aksel.
http://www.expeditionkompaniet.no
1988 HJ61 rigget som rein turbil
1989 HJ61 under restaurering
1987 LJ73 fruens offroadbil
2000 Hdj100 hverdagsbil
1995 4Runner, solgt
SWES-63
Land Cruiser = stiv aksel.
http://www.expeditionkompaniet.no
Blir det tut å kjør
eller er det håp om å få dette godkjent
?

1986 lj70 solgt
1983 bj42 solgt
1982-88 60-61 solgt
1986 hj60
2003 120
1983 bj42 solgt
1982-88 60-61 solgt
1986 hj60
2003 120
Takk for tips! Tar dette videre med Ronny. Motoren genererer fryktelig lite varme og vi har masser av plass der foran så tror vi skal finne på ei løsning som tar hensyn til alt.
Skal inn i vognkortet om jeg får det som jeg vil. Bare økning fra 100 til 130hk. Så får vi se på turboen etter godkjenning...
Skal inn i vognkortet om jeg får det som jeg vil. Bare økning fra 100 til 130hk. Så får vi se på turboen etter godkjenning...
BJ73 1988

I påvente av svar fra SFOOR om forhåndsgodkjenning av motorbytte har Ronny sveisa litt. Så fort vi får godkjenning er det vel fint lite som mangler.
Tar bare så lang tid å få sendt PWR-intercooler og oljekjøler fra Australia.
Det blir alt etter hverandre i front. Flere har prøvd dette i mye varmere strøk og ingen har hatt problemer med kjølinga på motoren.

Ny heavy duty clutch pakke blei det også gitt. HiLux KUN26 oppgradert svinghjul til 275mm og Safari Tuff-pakke fra Exedy. Krysser fingrene for at det er kraftig nok.

Lite nytt fra SFOOR så da står det litt stille. Men nå er intercooler av superb kvalitet i hus og det nærmer seg fælt...
En sann fryd å se fremdriften her.
Får skikkelig flashback til mitt 14B i BJ73 bygge
Stå på 
Får skikkelig flashback til mitt 14B i BJ73 bygge

/Kjetil
Ex: LJ73, BJ73-14B, VX 90, GX120
Nå GX150 (2019)
Ex: LJ73, BJ73-14B, VX 90, GX120
Nå GX150 (2019)
Bra! Fikk jo bra tips av dere som har gjort det før. Nå er det også greit for vegvesenet, så da er det ikke noe å lure på om andre vil gjøre samme byttet.Kjetila skrev:En sann fryd å se fremdriften her.
Får skikkelig flashback til mitt 14B i BJ73 byggeStå på
Har kjørt et par hundre mil med den nå og det er lett å bli vant til.
I haugesvis med momentet. Klarte å holde 112 på toppen av Lierbakkene med 4 passasjerer. Det klarte den ikke før. Fortere enn det er det ikke så komfortabelt å kjøre uansett. Så får vi se om det blir mer å hente når den får litt mer luft. Og diesel...
Sent fra min ELE-L29 via Tapatalk
Må pynte litt...

I høstes fant jeg et lite område med maling som satt dårlig i en av drenasjeforsenkingene. Ikke rust, men fikk hetta med tanke på å legge butylplater på noe jeg ikke kunne stole på. Derfor har det nå blitt sandblåst, syregrunna og malt opp igjen med tokomponent alle steder hvor det kan samle seg vann. Fikk da også fjerna mesteparten av gammal "vibrasjonsdemping".
Nå ligger det på butylplater over det meste. På hjulbuene er det også plass til et lag med selvheftende CCF. Legger også CCF Der hvor lydlekkasjen er størst i sidepaneler. Senere tror jeg det blir et lag med MLV og CCF også på panelene, men da må jeg konvertere fra klips til skruer, noe som sitter langt inne. I gulvet ellers er det tilpassa ei tjukk matte av CCF/MLV. Denne veier 6kg/m² og ligger fint på plass av egen tyngde. Demper enormt med lyd, tåler støt og suger ikke vann. Spesielt over girkassa hvor originalteppene har veldig begrensa lyddemping er forskjellen stor. På toppen går originalteppene. Blir litt tykt og mykt, men oppleves som en oppgradering. Ikke minst med tanke på fravær av støy. Det som skjer nå er at jeg irriterer meg over vindsus fra frontruta og ruta på førerdøra som ikke ligger ordentlig inntil i høy fart. Må sveises på et tidspunkt. Den nye motoren er fortsatt hørbar, men på en mye mindre irriterende måte.
En annen ting som økte brukergleden over å eie gammal Toyota var at seteryggen ikke har villet låse seg i posisjon. Med en 14mm nøkkel, stjernetrekker og litt olje var det gjort på et blunk å demontere den skuddsikre mekanismen og smøre den opp. Og vipps god som ny. Får smøre opp igjen om 30 år. Love it!!
EU-kontroll til uka...
Så blir det demontering igjen for mer lyddemping, recaroseter, stereo og diverse elektrisk. Kan se ut som det blir noen lumen i front også...

Nå ligger det på butylplater over det meste. På hjulbuene er det også plass til et lag med selvheftende CCF. Legger også CCF Der hvor lydlekkasjen er størst i sidepaneler. Senere tror jeg det blir et lag med MLV og CCF også på panelene, men da må jeg konvertere fra klips til skruer, noe som sitter langt inne. I gulvet ellers er det tilpassa ei tjukk matte av CCF/MLV. Denne veier 6kg/m² og ligger fint på plass av egen tyngde. Demper enormt med lyd, tåler støt og suger ikke vann. Spesielt over girkassa hvor originalteppene har veldig begrensa lyddemping er forskjellen stor. På toppen går originalteppene. Blir litt tykt og mykt, men oppleves som en oppgradering. Ikke minst med tanke på fravær av støy. Det som skjer nå er at jeg irriterer meg over vindsus fra frontruta og ruta på førerdøra som ikke ligger ordentlig inntil i høy fart. Må sveises på et tidspunkt. Den nye motoren er fortsatt hørbar, men på en mye mindre irriterende måte.
En annen ting som økte brukergleden over å eie gammal Toyota var at seteryggen ikke har villet låse seg i posisjon. Med en 14mm nøkkel, stjernetrekker og litt olje var det gjort på et blunk å demontere den skuddsikre mekanismen og smøre den opp. Og vipps god som ny. Får smøre opp igjen om 30 år. Love it!!
EU-kontroll til uka...
Så blir det demontering igjen for mer lyddemping, recaroseter, stereo og diverse elektrisk. Kan se ut som det blir noen lumen i front også...