LJ73 VIBRASJONER v/ lave turtall

Redaktører: ModeratorNLCK,Snekker_Andersen,baa,lj73jon

Brukeravatar
mikke
Innlegg: 123
Ble med: man des 06, 2004 10:14 pm
Lokasjon: Trondheim

LJ73 VIBRASJONER v/ lave turtall

Innlegg av mikke »

Får vibrasjoner i min -88 LJ73 ved pådrag/motorbrems under 2000 rpm.
Det er værst i 4. gir, en del i 3. og 5, og litt i 1. og 2. :evil:

Vibrasjonene forplanter seg i karosseriet, slik at lyden tilsynelatende kommer bakfra, men regner med at det er fordi det er der "ressonanskassen" er. I 4. gir blir vibrasjonene så kraftige at det overdøver alt annet og biler i bakspeilet blir utydelige og dobbelt så mange. Har vent meg til unngå kritisk turtall, men sub 2000 i 4. er jo et naturlig valg ved by- og landeveiskjøring (50-60 km/t).

Har friskmeldt drivaksling/kryss fordi vibrasjonene mer avhengig av turtall enn fart. Kommer uavhengig av 2 eller 4WD, høy eller lav gir.

Kjent problem? Forslag/tips? Motorfester, clutch, lagre i transferen? Hvordan feilsøke? :?
Hjelp/help/hilfe/quando me cici!

Mvh
Mikael
9265 0202
Brukeravatar
Dag Einar
Innlegg: 5200
Ble med: tor mai 13, 2004 11:05 pm
Lokasjon: Råde i Østfold
Kontakt:

Innlegg av Dag Einar »

Er de samme vibrasjonene der om du har koplet ut frihjulsnavet om du har dette?
Dag Einar 900 63 808
HDJ 100 07/2006
Yaris Verso Artic Trucks 2004
Toyota IQ 1.4 diesel 115hk 2010
Fordson Dexta 1960
Farmall Cub 1953
Yamaha QT 1982

Elsker tur i skog og mark, bare det skjer med en Land Cruiser.
Brukeravatar
mikke
Innlegg: 123
Ble med: man des 06, 2004 10:14 pm
Lokasjon: Trondheim

Innlegg av mikke »

Oh yes! Ingen forskjell om navene står i fri eller låst.
Oppstår under 2001 rpm og værst i 4. gir.

Mikael
Brukeravatar
Snippen
Innlegg: 406
Ble med: tor sep 27, 2007 10:48 am
Lokasjon: Bevergrenda,Kongsberg
Kontakt:

Innlegg av Snippen »

Dette kan være ett totalt ubrukelig tips, men det skader ikke:

kople 4 wd kassa i nøytral, og legg motoren på problemområdet i turtall.

Om vibrasjonene ennå er der, så ligger problemet ett annet sted enn akslinger. Tipper motor/ motorfester ?
Om vibrasjonene er borte er det ett akslingsproblem, mest sannsynlig bakre mellomakslel vil jeg tippe!

Har aldri prøvd og aner ikke om det fører deg noe nærmere en løsning, men det skader ihvertfall ikke :)
Sindre Snippen
LandCruiser LJ 70

Beste middelet mot rust ? Vinkelsliper og sveiseapparat
Brukeravatar
Dag Einar
Innlegg: 5200
Ble med: tor mai 13, 2004 11:05 pm
Lokasjon: Råde i Østfold
Kontakt:

Innlegg av Dag Einar »

Var inne på den tanken jeg også, men like usikker som deg egentlig.
Mest sannsynelig så har det med et kryss å gjøre vil jeg tro.
Dag Einar 900 63 808
HDJ 100 07/2006
Yaris Verso Artic Trucks 2004
Toyota IQ 1.4 diesel 115hk 2010
Fordson Dexta 1960
Farmall Cub 1953
Yamaha QT 1982

Elsker tur i skog og mark, bare det skjer med en Land Cruiser.
Brukeravatar
Snippen
Innlegg: 406
Ble med: tor sep 27, 2007 10:48 am
Lokasjon: Bevergrenda,Kongsberg
Kontakt:

Innlegg av Snippen »

Om jeg tenker høyt er det jo avslørende at det er vibrasjon på ett gitt turtall, peker jo litt mot motor.

Er det vibrasjon i hele bilen mikke, eller merker du det spesiellt godt noe sted ? Ratt/ girkasse ?
Sindre Snippen
LandCruiser LJ 70

Beste middelet mot rust ? Vinkelsliper og sveiseapparat
Brukeravatar
mikke
Innlegg: 123
Ble med: man des 06, 2004 10:14 pm
Lokasjon: Trondheim

Innlegg av mikke »

Mange takk for tips :D Neida, ingen tips er ubrukelige!
Skal se om det blir tid til litt rusing i kveld. Får da endelig bruk for håndgassen (er merket med choke-symbol, men det er vel ikke choke, eller....??)

Har egentlig sett bort fra kryss siden vibrasjonene henger sammen med motorturtall og ikke hastigheten. For å utelukke kryssa 100% kan jeg vel bare plukke ut mellomakslingen og kjøre med forhjulsdrift?!

Mikael
Brukeravatar
Snippen
Innlegg: 406
Ble med: tor sep 27, 2007 10:48 am
Lokasjon: Bevergrenda,Kongsberg
Kontakt:

Innlegg av Snippen »

Det er helt riktig om du vil luke bort bakakslingen som feilkilde. Går den ikke rundt og ulyden er borte så gir det seg litt selv!
Choke og håndgass gjorde jo på mange måter den samme jobben på den tida, eller kan du si meg symbolet for håndgass :wink:
Sindre Snippen
LandCruiser LJ 70

Beste middelet mot rust ? Vinkelsliper og sveiseapparat
Brukeravatar
lcvidar
Innlegg: 1434
Ble med: lør sep 09, 2006 7:23 am
Lokasjon: Glomfjord
Kontakt:

Innlegg av lcvidar »

Hei, har du funnet ut noe? Har ikke fått med meg resultatet.
Mvh Vidar Breivik
xLJ70 `86 / xLJ73 `87 / xHDJ80 `94/92
'22 Tesla Y LR
'18 Nissan Leaf
'85 Suzuki GS1100G
'06 Buschner Ventana 720
`98 Cabby 585
cat988
Innlegg: 3
Ble med: man aug 25, 2008 9:13 pm
Lokasjon: Lesja

Innlegg av cat988 »

Har hatt noe av det samme problemet på min LJ70. Hele bilen har høyfrekvente vibrasjoner på 4. og 5. gir i ca. 80km/t +.. Det blir borte når jeg trår inn clutchen. Kom helt plutselig idag. Nå har jeg smurt opp hele drivverket og skiftet alll olje men lydene er der fremdeles. Har også jekket opp bilen bak og kjørt, men det er ingenting å finne ut. Noen som vet hva det kan være?
Brukeravatar
lcvidar
Innlegg: 1434
Ble med: lør sep 09, 2006 7:23 am
Lokasjon: Glomfjord
Kontakt:

Innlegg av lcvidar »

Om det ikke skjer i de andre girene overhode, må det vel være girkassa?
Mvh Vidar Breivik
xLJ70 `86 / xLJ73 `87 / xHDJ80 `94/92
'22 Tesla Y LR
'18 Nissan Leaf
'85 Suzuki GS1100G
'06 Buschner Ventana 720
`98 Cabby 585
cat988
Innlegg: 3
Ble med: man aug 25, 2008 9:13 pm
Lokasjon: Lesja

Innlegg av cat988 »

Tja, det virker mest som det er farten som gjør det.
Brukeravatar
mikke
Innlegg: 123
Ble med: man des 06, 2004 10:14 pm
Lokasjon: Trondheim

Innlegg av mikke »

Hallo Vidar :D

Virker som om cat988 og jeg har forskjellig problemer.
Jeg har i grunnen ikke gjor så mye for å finne feilen. Konverterte til forhjulsdrift (plukket bort akslingen bakover. Har satt den tilbake, ja). Synes det ble litt bedre, men langt fra bra.
Har i grunnen lært meg til å kjøre slik at jeg unngår de værste vibrasjonene. Drar 3.giret til 60 km/t. Skifter til 4. og havner da like over 2000 rpm. Men det hadde jo vært fint å kunne bruke 4. i lavere hastigheter enn 60....

Vibrasjoner ved pådrag/motorbrems under 2000 rpm.
Det er værst i 4. gir, en del i 3. og 5, og litt i 1. og 2. Merker lite i lavgir..

Mikael
Brukeravatar
lcvidar
Innlegg: 1434
Ble med: lør sep 09, 2006 7:23 am
Lokasjon: Glomfjord
Kontakt:

Innlegg av lcvidar »

cat 988 tror jeg sliter med girkassa. Men på din er jeg usikker, skulle nesten hørt og kjent selv, er sikkert vanskelig å beskrive. Min skraper i 3. og 5., men det er girkassa som er begynt å synge. Blir straks byttet, så da har jeg en ledig for test.
Mvh Vidar Breivik
xLJ70 `86 / xLJ73 `87 / xHDJ80 `94/92
'22 Tesla Y LR
'18 Nissan Leaf
'85 Suzuki GS1100G
'06 Buschner Ventana 720
`98 Cabby 585
cat988
Innlegg: 3
Ble med: man aug 25, 2008 9:13 pm
Lokasjon: Lesja

Innlegg av cat988 »

Jeg tror jeg satser på girkassa, får vel få tak i en delebil så blir det sikkert i orden. Hadde det vært noe annet som var galt regner jeg med at jeg hadde funnet det ut..
Brukeravatar
lcvidar
Innlegg: 1434
Ble med: lør sep 09, 2006 7:23 am
Lokasjon: Glomfjord
Kontakt:

Innlegg av lcvidar »

Mulig problemet heter LJ73, er nok ikke bare din som er sånn. Min også, med flere virker det som.

Mulige løsninger:
-Utstrakt bruk av asfalt
-Ordentlige sidevegger bak, skrudd skikkelig
-La hardtop ligge på gummilist mot karosseriet

Dette er tiltak jeg har tenkt å prøve.
Mvh Vidar Breivik
xLJ70 `86 / xLJ73 `87 / xHDJ80 `94/92
'22 Tesla Y LR
'18 Nissan Leaf
'85 Suzuki GS1100G
'06 Buschner Ventana 720
`98 Cabby 585
Brukeravatar
lcvidar
Innlegg: 1434
Ble med: lør sep 09, 2006 7:23 am
Lokasjon: Glomfjord
Kontakt:

Innlegg av lcvidar »

Har en følelse av at girkassa mi lager noe, og mulig at motorfestene ikke fungerer optimalt, akkurat som om motor får kontakt med ramme ved hard belastning og lite turtall. Men litt rart at det ikke skjer over 2100 rpm.

Skal bytte kasse og se hva som skjer, lager ille lyd på tomgang og uten belastning i fart. Noe på inngående side som er veldig slitt virker det som.

Og litt OT: Utleveringsbilaget til Dobinson komplett poly-kit ankommet.
Skal bli godt å slippe mer skrangling fra understellet på nullføret.
Mvh Vidar Breivik
xLJ70 `86 / xLJ73 `87 / xHDJ80 `94/92
'22 Tesla Y LR
'18 Nissan Leaf
'85 Suzuki GS1100G
'06 Buschner Ventana 720
`98 Cabby 585
Brukeravatar
per_martin
Innlegg: 861
Ble med: fre mar 25, 2005 2:15 pm
Lokasjon: Harstad

Innlegg av per_martin »

Sjekk den beskyttelsesplata som ligger mellom rammevangene under gearkassa. Denne kan lett bli klemt litt opp og tar da borti kassa, og dette høres best når motor og gear vibrerer mest, dvs på lave turtall og ved belastning... :D
mvh Per Martin

LJ73 (KZJ95AT38, HJ45 Troopie, LJ70, BJ75)
Brukeravatar
lcvidar
Innlegg: 1434
Ble med: lør sep 09, 2006 7:23 am
Lokasjon: Glomfjord
Kontakt:

Innlegg av lcvidar »

Den mangler... ø.k. btw.
Mvh Vidar Breivik
xLJ70 `86 / xLJ73 `87 / xHDJ80 `94/92
'22 Tesla Y LR
'18 Nissan Leaf
'85 Suzuki GS1100G
'06 Buschner Ventana 720
`98 Cabby 585
Brukeravatar
per_martin
Innlegg: 861
Ble med: fre mar 25, 2005 2:15 pm
Lokasjon: Harstad

Innlegg av per_martin »

Da er det nok ikke den... :D
Skulle være mulig å få tak i en sånn plate, dette er jo ikke en del som ødeleggesså lett.
mvh Per Martin

LJ73 (KZJ95AT38, HJ45 Troopie, LJ70, BJ75)
Svar

Tilbake til «Drivverk 7x»