Skifta batterier og gikk over kabelskoene på batteriledningene her forleden på 73en.
De gamle virka enda, hadde forsåvidt ingen problemer, men jeg fant likevel ut at jeg skulle skifte FØR evt problemer oppsto! STOR FORSKJELL! Nå bruker jeg halvparten så lang tid på gløding og starteren går fortere, som igjen gjør at motoren starter på absolutt første omdreining (ikke at den egentlig var tungstarta før, den er bare så mye bedre nå..) Turtallet under start påvirker vel både kompresjon/temperatur og kanskje til en viss grad dieseltrykk/forstøvning?
I tillegg ser jeg at spenninga etter start (etterglødingsperioden) er høyere. Nå er den 12, tidligere 10! Dynamoem klarte vel ikke hamle opp med både to slitne batterier og glødeplugger samtidig. Dette gjør etterglødinga bedre, etterglødingstida kortere, og motorgangen jevnere. Tidligere kunne den "hoppe over et slag eller to" når den var kald, men det har ikke skjedd etter batteribytte.
Moralen må bli : Bytt i tide!

Ingen skam å sjekke skoene.
Batteriene jeg kjøpte er fra Biltema, vedlikeholdsfrie sølv-kalsium med bedre kaldstartegenskaper(CCA 750), 95 Ah, 1199 pr stk. Art nr 80-2954 og 80-2953 (Det ene er speilvendt av det andre slik at batteriledningene blir liggende riktig). Dette batteriet har også rett størrelse fysisk: 30x17x22cm.
PS: Sjekk gjerne den lille kontakten (Bulkhead Connector) som ligger etter de to korte ledningene (egentlig en smeltesikring, Fusible Link) ved den ene +polen. Her er det ofte dårlig kontakt. Spilte meg et kraftig puss, alt ble steingærnt i hele anlegget)
God Cruising!