Per Martins LJ73, (x: LJ70, HJ45 Troopie, KZJ95 AT 38, LJ70, BJ75)

Her kan du opprette din egen "garasje", legge inn bilder av din Land Cruiser.

Redaktører: ModeratorNLCK,Snekker_Andersen,baa,lj73jon

Svar
Brukeravatar
knixen
Ble med: tor jan 05, 2006 9:59 am
Lokasjon: Tromsø
Kontakt:

Innlegg av knixen »

Dag Einar skrev:Veldig fin bil altså.
x2!!!

Synd det blir vår før jeg får se den igjen da!!!
Sitat Dag Einar: "Det finnes noen her som har bygget dette, uten at jeg husker helt, men det kan være Knixen. han gjør jo det aller meste...."

Et gammelt jungelord :)
Brukeravatar
per_martin
Ble med: fre mar 25, 2005 2:15 pm
Lokasjon: Harstad

Innlegg av per_martin »

Takker! Jo jeg liker den godt og har fått brukt den ganske mye. Kjørt den som hverdagsbil i perioder også. Veldig høy sjarmfaktor! :D Kommer nok til å måtte dra til Harstad å besøke den et par ganger ila vinteren....

Får leke litt med den andre bilen så lenge...
Vedlagte filer
Finn 1 feil! Svar: Sitteputa er UTEN det digre hullet som alle 70 serier får etter noen år. Har satt på et h.side trekk m tilhørende skumgummi. Gikk lettere enn jeg trodde og ser ok ut. Skal bare finjustere stramminga litt på sida..
Finn 1 feil! Svar: Sitteputa er UTEN det digre hullet som alle 70 serier får etter noen år. Har satt på et h.side trekk m tilhørende skumgummi. Gikk lettere enn jeg trodde og ser ok ut. Skal bare finjustere stramminga litt på sida..
Skiftet setetrekk.jpg (30.84 KiB) Vist 5241 ganger
mvh Per Martin

LJ73 (KZJ95AT38, HJ45 Troopie, LJ70, BJ75)
Brukeravatar
per_martin

Innlegg av per_martin »

Juleforberedelsene er i gang.... Har allerede begynt å åpne de harde pakkene. Skal også få lufta bilen litt (Troopien) i jula håper jeg! :D
Vedlagte filer
styredemper, gummipadder, baklyktbeskyttelse.jpg
styredemper, gummipadder, baklyktbeskyttelse.jpg (22.32 KiB) Vist 5108 ganger
mvh Per Martin

Brukeravatar
per_martin

Innlegg av per_martin »

Skifta batterier og gikk over kabelskoene på batteriledningene her forleden på 73en.

De gamle virka enda, hadde forsåvidt ingen problemer, men jeg fant likevel ut at jeg skulle skifte FØR evt problemer oppsto! STOR FORSKJELL! Nå bruker jeg halvparten så lang tid på gløding og starteren går fortere, som igjen gjør at motoren starter på absolutt første omdreining (ikke at den egentlig var tungstarta før, den er bare så mye bedre nå..) Turtallet under start påvirker vel både kompresjon/temperatur og kanskje til en viss grad dieseltrykk/forstøvning?

I tillegg ser jeg at spenninga etter start (etterglødingsperioden) er høyere. Nå er den 12, tidligere 10! Dynamoem klarte vel ikke hamle opp med både to slitne batterier og glødeplugger samtidig. Dette gjør etterglødinga bedre, etterglødingstida kortere, og motorgangen jevnere. Tidligere kunne den "hoppe over et slag eller to" når den var kald, men det har ikke skjedd etter batteribytte.

Moralen må bli : Bytt i tide! :D Ingen skam å sjekke skoene.

Batteriene jeg kjøpte er fra Biltema, vedlikeholdsfrie sølv-kalsium med bedre kaldstartegenskaper(CCA 750), 95 Ah, 1199 pr stk. Art nr 80-2954 og 80-2953 (Det ene er speilvendt av det andre slik at batteriledningene blir liggende riktig). Dette batteriet har også rett størrelse fysisk: 30x17x22cm.

PS: Sjekk gjerne den lille kontakten (Bulkhead Connector) som ligger etter de to korte ledningene (egentlig en smeltesikring, Fusible Link) ved den ene +polen. Her er det ofte dårlig kontakt. Spilte meg et kraftig puss, alt ble steingærnt i hele anlegget)

God Cruising!
mvh Per Martin

FrankWS
Ble med: man jul 04, 2005 6:45 pm

Innlegg av FrankWS »

Godt nytt år, Per Martin.

Det er godt å ha det elektriske på stell.

Regner med at jeg blir å finne litt lenger opp i bakken "din" i løpet av ettermiddagen/kvelden. Skal hjelpe en kolega litt med bilen.
Brukeravatar
per_martin

Innlegg av per_martin »

Litt "vårpuss" hører med.. Monterte noen ekstra klokker i dashen! Her var det et stort hull skjært ut med australsk vinkelsliper for å få plass til noe stereogreier antar jeg. Øystein hjalp meg å sveise igjen det verste! Ikke alle biler du kan sveise rett i dashbordet på! :D

Kommer vel etterhvert å prøve å lage noe som designmessig ligner mer på de originale hovedinstrumentene, men foreløpig gjør sølvlakkert biltema-universal susen!
Vedlagte filer
Voltmeter og klokke er faktisk kjekt å ha...!
Voltmeter og klokke er faktisk kjekt å ha...!
Klokker.jpg (49.41 KiB) Vist 4707 ganger
mvh Per Martin

Brukeravatar
per_martin

Innlegg av per_martin »

Slenger med et par bilder til!
Vedlagte filer
Må ha med et vår-bilde av 73en også.
Må ha med et vår-bilde av 73en også.
vår 09 3.jpg (43.66 KiB) Vist 4698 ganger
Øystein i Patrol er assosiert medlem..
Øystein i Patrol er assosiert medlem..
Grilltur Parkering.jpg (63.01 KiB) Vist 4698 ganger
Grilltur i Kattfjord 16. Mai. 09
Grilltur i Kattfjord 16. Mai. 09
Grilltur i Mai.jpg (55.44 KiB) Vist 4698 ganger
Tur opp i fjellet, årets første overnatting i bilen var i Dividalen.
Tur opp i fjellet, årets første overnatting i bilen var i Dividalen.
Campingbuss!.jpg (74.58 KiB) Vist 4698 ganger
mvh Per Martin

Brukeravatar
ildhane
Ble med: man des 22, 2008 5:07 pm
Lokasjon: Gressvik

Innlegg av ildhane »

hva er det som gjør at din 73 ser mer velproposjonert enn andre 73-er? det er hands down den peneste 73-en jeg har sett.
Brukeravatar
per_martin

Innlegg av per_martin »

Takk for det! :D Alltid hyggelig med positive kommentarer! Oppsettet er ganske standard: 2" heving og 33x12,5x15 på 8x15" felg. Bredderne er kopier av originale VX breddere. Bare fangeren er uorignal og sitter litt nærmere fronten.

Så jeg må vel la konstruktørene hos Toyota ta mesteparten av æren for at det ser bra ut. Vedlikehold er viktig så klart. Ellers har jeg alltid synes at farekombinasjonene på bilen er fine! Den originale dekoren på døra er tatt bort og kanalene under døra er malt svarte (gjør bilen litt slankere). "Thats it" tror jeg.

Er det mange Land Cruisere å se i England/London eller er det bare LR og RR?
mvh Per Martin

Mr Crane
Ble med: tir feb 24, 2009 9:26 pm
Lokasjon: Møre og Romsdal

Innlegg av Mr Crane »

Har sett gjennom alle sidene i garasjen din Per Martin, den 45en din er rett å slett grisetøff.
Mr Crane
Ble med: tir feb 24, 2009 9:26 pm
Lokasjon: Møre og Romsdal

Innlegg av Mr Crane »

Har sett gjennom alle sidene i garasjen din Per Martin, den 45en din er rett å slett grisetøff.
Brukeravatar
ildhane
Ble med: man des 22, 2008 5:07 pm
Lokasjon: Gressvik

Innlegg av ildhane »

aa, triksene med breddere og kanalene er nok hemmeligheten din, pluss at den er så veldig velholdt.

Det er ikke noe særlig til landcruisere her nede, har sett noen få 100 og en 75pu ellers er det masse lr med asfalt dekk.
wazzza
Ble med: søn aug 21, 2005 8:02 pm

Innlegg av wazzza »

Må vel kanskje slenge ut et par bilder av festet til teleskopmasten!

Bilde

Bilde

Og ett av 45`en og patten ;)

Bilde
wazzza
Ble med: søn aug 21, 2005 8:02 pm

Innlegg av wazzza »

Må vel kanskje slenge ut et par bilder av festet til teleskopmasten!

Bilde

Bilde

Og ett av 45`en og patten ;)

Bilde
Brukeravatar
per_martin

Innlegg av per_martin »

Takk for det Einar, -den har en litt røff bruksstand-sjarm som jeg liker godt! Den kommer til å bli en perle den 42en din ettrhvert! Skal bli arti å følge med.

Ildhane: Har sett litt på bildet, det er mulig at det er en anelse vidvinkel på mobilen som trykker bilen litt sammen slik at proporsjonene endres litt? Uansett så synes jeg alltid godt vedlikeholte biler er fine å se på! Behøver ikke være perfekte, bare pent stellte!

Øystein: Du er god å sveise! Det festet ble bra! Må nesten forklare litt: Vi er med både i Norsk Radio Relæ Liga og i en (transport)støttegruppe til Røde Kors og av og til haster det å få opp en lokal repeater/digipeater kjapt. Da er dette festet godt å ha! :D
mvh Per Martin

Brukeravatar
per_martin

Innlegg av per_martin »

Har vært i Finnland igjen! Denne gangen med 73en. Sperrer funker i myr! :D Fine spor, alt for enhvær smak.

De verste plassene var ille. Myra var ikke så dyp, men den var halv-tørr, dvs ikke fast nok til å gi feste men heller ikke bløt nok til å flytte seg foran bilen, i tillegg var de fulle av gamle stokker og røtter. Flere biler som havarerte vinsj, batterier, CV-ledd etc
Vedlagte filer
Verre enn dette ble det ikke, men det var til gjengjeld verre enn det ser ut som. Alle rør og slanger under bilen klarte seg!!
Verre enn dette ble det ikke, men det var til gjengjeld verre enn det ser ut som. Alle rør og slanger under bilen klarte seg!!
50m tilbakelagt, ca 100m igjen...jpg (78.54 KiB) Vist 4024 ganger
Her fikk vinsj og batterier og dynamo kjørt seg! Vi slet her i 8 timer! Vi er nok gale alle sammen! Milemarkern min overlevde.
Her fikk vinsj og batterier og dynamo kjørt seg! Vi slet her i 8 timer! Vi er nok gale alle sammen! Milemarkern min overlevde.
Seige saker.jpg (85.84 KiB) Vist 4024 ganger
Først et stemningsbilde fra transport-etappen. Fint å kunne få noe ut av den og tenkte vi og starta en dag tidligere hjemmefra.
Først et stemningsbilde fra transport-etappen. Fint å kunne få noe ut av den og tenkte vi og starta en dag tidligere hjemmefra.
Midnattsol i Skibotndalen.jpg (32.92 KiB) Vist 4024 ganger
mvh Per Martin

Brukeravatar
Dag Einar
Ble med: tor mai 13, 2004 11:05 pm
Lokasjon: Råde i Østfold
Kontakt:

Innlegg av Dag Einar »

ildhane skrev:hva er det som gjør at din 73 ser mer velproposjonert enn andre 73-er? det er hands down den peneste 73-en jeg har sett.
Helt enig den ser så utrolig fin ut i forhold til mange andre 73 modeller jeg har sett. Men den har vel bare 100% riktig oppsett da vel......
Dritfin er den.
Liker negerbussen din også, kule kjerre det altså
Dag Einar 900 63 808
HDJ 100 07/2006
Yaris Verso Artic Trucks 2004
Toyota IQ 1.4 diesel 115hk 2010
Fordson Dexta 1960
Farmall Cub 1953
Yamaha QT 1982

Elsker tur i skog og mark, bare det skjer med en Land Cruiser.
Brukeravatar
per_martin

Innlegg av per_martin »

Takker! Mye kjærlighet og omtanke som ligger bak her, både fra meg og fra Vegard, forrige eier på 73en! :D
Den får kjørt seg innimellom også, men det liker den visst!
Fikk forresten kjøpt komplett vinsj til Troopien i Finnland! Gleder meg!!!
Vedlagte filer
Et bilde til av Japse-gjengen fra Tromsø på tur til Finnland! Legg merke til Foslands "høye og smale" (255/85x16) i forgrunnen. Funket veldig bra!
Et bilde til av Japse-gjengen fra Tromsø på tur til Finnland! Legg merke til Foslands "høye og smale" (255/85x16) i forgrunnen. Funket veldig bra!
Japse-gjengen.jpg (53.2 KiB) Vist 4011 ganger
mvh Per Martin

Brukeravatar
4Springar
Ble med: tor nov 27, 2008 3:17 pm
Lokasjon: Troms
Kontakt:

Innlegg av 4Springar »

aiai, sjarm på høyt nivå!
Sant som de sier her, 73'n din ER velproposjonert! Bare helt lekkert asså... Den har lett for å virke liten med større hjul, og lett for å virke pinglete med mindre hjul. Og det gjør seg virkelig med fangeren nærmere kroppen. Praktisk er det vel også.

Likte det du sa om at "de trenger ikke være perfekte, bare godt stelte" ;)
Den er fin, kan sies om så mangt, hehe!

Jatakk, flere bilder fra trophy!
Brukeravatar
Vegard
Ble med: ons mai 12, 2004 11:09 am
Lokasjon: Nittedal

Innlegg av Vegard »

Her er bilder som vekker minner fra fine turer med god stemning. Må si jeg savner offroadturene med Tromsø-folket!

Fiksa du feilen på milemarkeren noen gang, eller har du bare vinsja på? Den har jo vinsja noen lengder etterhvert...
Svar

Tilbake til «Garasje»