Med all respekt å melde, man kan ikke kjøre teori på dette. Teoretisk sett så skal diffen slå inn hvis man kjører 2wd med nava innkoblet, men det skjer ikke. Jeg hadde også masse meninger om dette før jeg prøvde det, men eneste jeg vet nå er at det må prøves.Moose skrev:Er ikke enig med Håvard i at diffen ikke slår inn om den ikke har motstand på andre siden. Det er jo det som er forskjellen på åpen diff og locker!
Vi diskuterer vel ditt eksempel? Med at man har den ene siden utkoblet? Da vil den utkoblede siden uansett hva som skjer alltid være slave av den innkoblete siden og har derfor ingen innvirkning. Den utkoblede siden har ikke noe sted å overføre kraften.. Jeg går utifra at vi snakker bil uten senterdiff- så kan man diskutere om det blir 3hjulsdrift, og hvor isåfall blir det av kraften diffen normalt sett fordeler kraften.. Nei dette må bare prøves i praksis.
Uansett teorien- bak dette er nokså meningsløst å diskutere. Jeg skal prøve med ett nav inn neste gang jeg tar ut bilen. (selv om det er litt lite viktig, hvorfor kan man ikke bare koble ut begge..?)