Vinterdekk

Redaktører: ModeratorNLCK,Snekker_Andersen,baa,lj73jon

arne1971
Ble med: fre jan 09, 2009 6:57 am

Tennveske

Innlegg av arne1971 »

Bruker du rein tennveske og vaske med ?. Skal prøves i helga :D
neivelda
Ble med: tir des 09, 2008 7:41 pm
Lokasjon: Nordland

Innlegg av neivelda »

Jepp, bare spyl på med tennvæske på alle 4 dekkene og kjør deretter noen meter i snøen til svartstripene er borte. Deretter kjører du en runde til.
En vanlig litersflaske burde holde i godt monn til en slik rens. tro meg, du får nye dekk etterpå.
Heiskel
Ble med: søn jan 04, 2009 8:02 pm
Lokasjon: Nittedal

Vinterdekk

Innlegg av Heiskel »

Jeg fikk min første Land Cruiser i Januar og den hadde håpløse Continental vinterdekk - piggfrie, men med mulighet for pigg. Tror ikke dette er en spesielt god kombinasjon - enten må det være dekk som er laget for pigg - eller piggfritt. Det har jo med mye mer enn mønster å gjøre - gummiblanding osv...
De var slitte, og sporet så j... at jeg måtte bytte asap. Kikket mye rundt og vurderte både conti, nokian, bridgestone m.fl - kun piggfritt var aktuelt for meg. Så sjekket jeg med Dekk1 ved Skui. De anbefalte de nye Michelin X-ICE Latitude som er nye i denne dim (265*65/17) og vekt. Jeg er ekstremt fornøyd med dem - som å kjøre på skinner på vei, og supre i snø, slaps og normalt vinterføre, må bare være litt varsom på glatt is ved nedbremsing, som med de fleste dekke på en slik bil. Fikk en bra pris av Dekk1 - anbefales!

:D
LIDO

lc120-gx, 2005, tems, 8s, tt anlegg og grevlingbøyle med lys
Brukeravatar
magnus123
Ble med: fre feb 13, 2009 12:02 pm
Lokasjon: Asker

Innlegg av magnus123 »

Jeg har tidligere hatt Continental 4x4 Ice contact, men skal bytte nå. Tenkte enten nokian hakkapeliitta SUV eller hakkapeliitta LT, da disse har et litt grovere mønster som gjør dem ørlite grann bedre utenfor brøytet vei. Noen som har erfaringer med LT-dekket til nokian?
Brukeravatar
RogerFo
Ble med: ons mai 12, 2004 9:36 am
Lokasjon: Tromsø

Innlegg av RogerFo »

Vi kjører Nokian Hakka LT 265/75x16 på HDJ-80 og Discoverer M+S 235/85x16 på LJ-70.
LT er bedre enn Discoverer. Det virker som om D ar en hardere gummiblanding enn LT. Vi merker dette spesielt på "glasert" asfalt der piggen eikke hjelper mye.

Jeg synes LT har litt dårlig veigrep sideveis, jeg synes 80'en er litt løs bak på is og glasert asfalt. Frode S har samme dekk men mener de sitter godt.

Jeg tror at Nokian SUV har bedre veigrep enn LT. LT har høyere lastindeks og er beregnet på tyngre kjøretøy enn SUV og sannsynligvis derfor hardere gummi.
Sjekk også Motor.no, de testet vinterdekk for SUV tidligere i vinter.
mvh Roger
LA7ARA / HDJ-80 VX / KDJ-125 / BJ-40
MotoStandard U9 / Rapid S Special
grondahl
Ble med: ons okt 18, 2006 8:51 pm
Lokasjon: LC 120 GX 2005

Innlegg av grondahl »

Hvordan var Continental 4x4 Ice contact å kjøre på. Har du pigg eller piggfritt. Jeg har fått anbefalt dette dekket.

Min bil kom med Vredestein Wintrac xtreme og det kan jeg ikke anbefale. Det er greit nok på våt og saltet vei men på annet vinterunderlag liker jeg det slettes ikke.
Carlsberg
Ble med: lør mai 03, 2008 7:46 pm
Lokasjon: Malvik

Re: Vinterdekk

Innlegg av Carlsberg »

Tenkte jeg skulle ta opp Vinterdekk tråden igjen nå som det er snart tema igjen.

Er det noen som har erfaring med feks BF AT m/ seip/pigg på en 120?
Jeg hadde det på min 4 Runner noen år tilbake, det funket rå bra.
Tenkte jeg skulle prøve det på min 120.
05 Land Cruiser 120 GX
lukas
Ble med: tor mai 21, 2009 10:08 am
Lokasjon: møre og romsdal

Innlegg av lukas »

Akkurat dette skulle gjerne jeg likt å visst også.
Kjøpte BF MT på en US pickup, ble dessverre ikke seipet eller pigget. Ekstremt lang bremselengde på snø. Men er sikkert noen her som har BF AT på sin cruiser vil jeg tro..... :?:
veilederen
Ble med: fre nov 13, 2009 12:26 pm
Lokasjon: Fetsund

Innlegg av veilederen »

Jeg har nye BF AT på min 120. Svært fornøyd på tørt føre! Kjørte gjennom Danmark i 130-140 km/t og det er svært lite støy og ingen sporing. Men når det er vått på veien, er det litt sleipt og glatt i rundkjøringer. Jeg har også hørt av andre med samme dekk at første vinteren gikk bra, men dekkene ble dårlige vinterdekk neste sesong. Selv skal jeg trolig ikke benytte dem som vinterdekk, men skaffe noe annet. Er veldig spent på hva folket her vil anbefale av dekk som likner litt til vinterbruk!
Heiskel
Ble med: søn jan 04, 2009 8:02 pm
Lokasjon: Nittedal

Innlegg av Heiskel »

Har LC120. Har nå brukt mine Michelin x-ice latitude i 2,5 år. Går vel på siste året nå, så jeg får se hvor godt dem sitter de første vintermånedene. Bor rett ved Oslo, så det er mye kjøring på bar asfalt/saltet vei. Har stort sett vært fornøyd, men litt mer usikker på blåholke eller 0 føre med snødrev. Vurderer om jeg skal ha pigg eller piggfri neste gang... Er jevnlig i trysil i høst/vinterhalvåret så det har vært noen litt vel spennede turer f.eks lang med trysilelva... Håper noen har noen gode erfaringer å dele både mht pigg og piggfritt på LC120...?
LIDO

lc120-gx, 2005, tems, 8s, tt anlegg og grevlingbøyle med lys
Carlsberg
Ble med: lør mai 03, 2008 7:46 pm
Lokasjon: Malvik

Innlegg av Carlsberg »

Kan vel kanskje oppdatere hva slags vinterdekk det ble på min i år.

Etter litt research på priser så havnet jeg på noe uvanlig valg i år.
Har bestandig hatt Conti på mine tidligere biler, men Conti på 265/65-17 er ikke spesielt billig.

Så i år ble det Nankang av alle ting.
Viser seg at det er meget populært hos drosjene i Tr.heim.
De vil ha dekk som virker til en billig penge.
Mønsteret ligner veldig på Conti Contact Viking Ice 4x4.

Hittil kjørt kun 30-40 mil på de. Meget støysvak til å være Piggdekk.
Ikke vært ut for noe virkelig vinterføre ennå, kan komme tilbake med info der.
05 Land Cruiser 120 GX
Containercruiser
Ble med: søn nov 29, 2009 6:10 pm
Lokasjon: Nordfjord

Innlegg av Containercruiser »

Skjønner ikkje heilt kva som er gale med Cooper dekkene?? Dei selger jo som hakka møkk og er blant dei mest solgte vinterdekk i Norge til 4x4 biler.....

Mine var iallefall 7 år gamle før eg bytta dei ut (ikkje på Landcruiseren). Dei var en smule glatte på det tidspunktet, men samtlige pigger var i dekka! Kjørte på desse i 2 -3 sesonger faktisk. Heilt ok på vinterføre. Kjører Cooper dekk på 70'n no (fikk dei veeeeeldig billig, sprella nye).

Forøvrig tenkte eg å teste ut Goodyear Wrangler Duratrac denne vinteren. Mønsterdybde som Mud dekk, men med orginalseiping og hull for pigg. Det virker som gummien er mykere enn BF sine dekk, ergo har eg bedre trua på desse som vinterdekk.
Svar

Tilbake til «Drivverk 12x»