Per Martin skrev:Ikke selg 70en! Har liggende en radiator som det er to ørsmå hull i øverst oppe, -går sikkert å fikse! Kratis!
Heisann, det ble ordning før jeg så dette... Takk som byr PM!
Søster har solgt bilen i kveld...FAEN!
Ble jo gla i lille jævelen, når den ble strøken og drypp-fri...
Smurt opp alt, skifta alle oljer osv så neste eier skal få kose seg.
Har stella med den hele dagen, og gårdagen... så hentes den i morra...makan!
har vist hun den ja... Men ho vil ikke ha bakseter...hmz...
"det e jo så mange av de korte pajeroan rundt om, kan eg ikkje bare kjøpe en sånn?" sir ho.
"...NEI, satan no må du høre på bror din elså bli du billaus!" sir eg. Toyota blir det...
Har da fått stelt litt med det svarte fåret også...
Grep an sjakklene forran, enkelt å skifte foringer.
Men ser ut til at gravrusta har tatt fatt på sjaklene, så her har det bare vært smurt jæ... skjelden! se bilde.
Jeg har sikkert pumpa på der en eller to ganger i måneden, men har jo lagt merke til at fettet ikke spres og kommer ut på begge sider. Pumpa i rett før jeg demonterte, for å se hvordan det spres. Dårlige greier dette, fettet spres ikke.
Så testa å pumpa i sjakkelen uten foringer på, og riktig, det kommer bare i det ene smørehullet.
dvs, den smører bare i det ytterste. Er nok så staka opp med dritt i det innerste, klarte ikke få rensa det åpent igjen.
Så det ble manuell innsmøring av fett og montering.
Må allikavel av seinere med sjaklene og få rensa fettbanene skikkelig, så den smører jevnt.
Viktig å TØRKE AV nippelen når en pumper inn fett...
Den ble bra mye tightere langs veien, tilnermet NULL sporing!
Veldig greit med flaskejekken der, for å finjustere fjæra, da er det bare å smukke inn og ut sjakkelen.
Her vises det hvor dårlig spredning det var i de gamle foringene.
Nytt fett på høyre side, grus på midten og tomt på venstresiden.
Foringen var slitt ca 1mm alle veier.
Her ser en hvor mye foringene har filt ut av selve sjakkelplata, ettersom det ikke har vært ferskt fett der.
Kunne måle det til ca 0.5mm på det værste, får tåle det...
Skal heller ta meg bryet med å demontere sjaklene etter bading og denslags, så får en smurt opp skikkelig.
Er jo etter en fuktig tur med sand og dritt at foringene virkelig slites, med sandkorn i mellom.
Skal borre opp bolter til DC-sjaklene jeg skal ha bak, så de også blir smørbare. jo lengere sjakkelen er, desto viktigere er det nok at alt er tight og fint.