Påls HJ60, ikke lenger en oljesil!

Her kan du opprette din egen "garasje", legge inn bilder av din Land Cruiser.

Redaktører: ModeratorNLCK,Snekker_Andersen,baa,lj73jon

Svar
Brukeravatar
4Springar
Ble med: tor nov 27, 2008 3:17 pm
Lokasjon: Troms
Kontakt:

Re: Påls oljesil, HJ60 (-og en pitteliten 70)

Innlegg av 4Springar »

mmh...deilig å starte etter to dager i minus 30 og deromkring!
Liker egentlig å være ute i kulda, blir tvungen til å holde hodet og kroppen i gang!
Bilde

ok, skal ikke holde tilbake, måtte filme den deilige seansen. trodde seriøst ikke jeg skulle få start!
Røyk er det nok av! Bikkja prøver å fortelle meg noe...
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=QmqM02zK_a8[/youtube]

Ka e det som e galt med denna? prøvde å hjelpe en kompis sin tahoe tilbake i live, men akk...
5timer til ingen nytte... han trenger sårt motorvarmer og ferske glødeplugger. Kjipt motorrom å holde på i!
Bilde
Brukeravatar
Frode S
Ble med: ons mai 12, 2004 2:07 pm
Lokasjon: Tromsø

Innlegg av Frode S »

Hehe... Er det en skotørker jeg ser...?
Frode S
(ex: LJ70, nå: HJ60 og KZJ120)

LA2ZTA

"- you are in a Land Cruiser,so nothing short of actually getting strafed from space is going to stop you getting there."
Garasje: http://nlck.no/forum/viewtopic.php?t=1351
Brukeravatar
4Springar
Kontakt:

Innlegg av 4Springar »

Frode S skrev:Hehe... Er det en skotørker jeg ser...?
blandt annet... :lol: :roll:
Brukeravatar
ildhane
Ble med: man des 22, 2008 5:07 pm
Lokasjon: Gressvik

Innlegg av ildhane »

hehe, vi er litt bortskjemte med disse toyotamotorene da vi setter hjertet i halsen av en film som den der.
Har kjørt min mors gamle hiace med en 2LT i det siste og den merker ikke kuldegradene, starter like lett som på sommeren.
ex RN36, RX60 og HJ60
Brukeravatar
Frode S
Ble med: ons mai 12, 2004 2:07 pm

Innlegg av Frode S »

ildhane skrev:hehe, vi er litt bortskjemte med disse toyotamotorene da vi setter hjertet i halsen av en film som den der.
Har kjørt min mors gamle hiace med en 2LT i det siste og den merker ikke kuldegradene, starter like lett som på sommeren.
Enig. Etter at jeg fikk bukt med diesellekkasjen min er sekstien min blitt mer lettstartet i kulda enn noen gang. Starter greit selv med 20 blå på stokken. Men fordi glødesystemet mitt er en blanding av manuell og super-glow begynner det å hakke når etterglødingen slås av. Må finne en måte å ettergløde med en knapp i kahytten.
Frode S
(ex: LJ70, nå: HJ60 og KZJ120)

LA2ZTA

"- you are in a Land Cruiser,so nothing short of actually getting strafed from space is going to stop you getting there."
Garasje: http://nlck.no/forum/viewtopic.php?t=1351
dpm
Ble med: tor apr 17, 2008 11:43 pm

Innlegg av dpm »

[quote="4Springar
Heihei, det er vel tiltenkt å være treff 22-24 jan eller helga etter i Bardu, muligens samme kjørefeltene som vi hadde i sommer/høst. Er Arctic Jeep Challenge, må jo dra å kjøre svettn av de gutta.
Når det er sagt, er det et kjempefint område, sist kjørte vi i 3-4 grupper, der 3-4 var vanskeligst med myr, bekker og skog i tanks-spor og gjørmehull. Er noen bilder tidligere i tråden.
De i gruppe 1-2 får benytte seg av muligheten til å teste bilen skikkelig uten å være redd for å skade noe, og en kar fra forsvaret var "instruktør" på kjøringen og ga tips og råd for at alle skulle få best mulig utnyttelse av ruta.
På dette treffet tar jeg med lagmannstelt og ovn, camper fra torsdag til søndag i bushen, der vi oppretter camp.
Hadde vært artig om du stilte, vil tro du kommer til å elske bilen i det området! hvordan går det med tems forresten?
Se mer under treff på offroad.no, Jeep Arctic Challenge. Det er sikkert ok å bare delta på en eller to dagers kjøring, for meg blir det full pakke.
Er sikkert ledig plass i teltet mitt også om du ikke vil sove i bilen eller på campingplassen![/quote]

Det hadde jo vært kjempegøy å deltatt på noe slikt, ser jo for meg at bf at 33" med lavt lufttrykk skulle fungere greit til litt sofcore snøkjøring? blir nok ikke å ta "han helt ut" om æ skulle bli med.. Jo, temsen :( nei har ikke fått i orden enda.. har gidd opp å fikse det sjøl så nye deler og time er bestillt hos harila, skal inn den 15 jan. $$$$ regner jeg med. men men, må bare få det fiksa! Bilen blir nok ikke dyr av den grunn :)
Brukeravatar
4Springar
Kontakt:

Innlegg av 4Springar »

dpm skrev:Det hadde jo vært kjempegøy å deltatt på noe slikt, ser jo for meg at bf at 33" med lavt lufttrykk skulle fungere greit til litt sofcore snøkjøring? blir nok ikke å ta "han helt ut" om æ skulle bli med.. Jo, temsen :( nei har ikke fått i orden enda.. har gidd opp å fikse det sjøl så nye deler og time er bestillt hos harila, skal inn den 15 jan. $$$$ regner jeg med. men men, må bare få det fiksa! Bilen blir nok ikke dyr av den grunn :)
Ser ut til at datoen er endret, så treffet blir nok ikke før i mars.
Vil tro du kommer til å storkose deg, selv om ikke bilen er bygget for snøkjøring! utfordring på alle nivå.
Run what'ya brung! :mrgreen:

Har fått stuslet litt i garasjen...

70'n fortjente nye vinterdekk og vannpumpe, justerte også ventilene. Var 3,8mm klaring på innsug på det værste, litt langt unna 0.25 og 0.36 som det skal være... Radiatoren er moden for utskifting, og tankmåleren er død. Fikses på billigst mulig måte, men vet ikke helt hvor mye jeg skal sprenge søster sitt budsjett pr. måned. ;)
Retta også ut hengerfestet, som har vært rygga i en gang i historien. Ble så rett og pent!

60'n har fått justert toe-in til 3mm, ble bedre å kjøre.
Endeleddene ble tightet opp en runde på de linkene man kan justere. Alle monner drar!
Fått lånt meg et par mtr så jeg kan kjøre der jeg trives igjen.
Kjørt ei stund på 205, helt sykt. Hvordan skal det egentlig gjøres, uten 10 gir?

Homemade sst for reimhjulet på 2L veiva. Sykt hvor det satt! Lurer på om det er ingersoll som har satt denne på plass...?
Bilde

Gamle fulda på rustring. Boort med deg!
Bilde

"nye" vinterdekk på lekker rimz!
Bilde

Sånn retter man enkelt et hengerfeste...
Bilde

Vater, tvinge og lasermåler på begge sidene. Vri 180 grader, nytt lasermål. Spot on!
For at vateren skal gå klar av caliptere bør det spaces ut. eller bare bolte av caliptere.
Bilde

Stemningsbilde... safari e ikkje det første eg tenke på!
Bilde
Brukeravatar
Eivind37
Ble med: tir jun 15, 2004 8:19 pm
Lokasjon: Mandal

Innlegg av Eivind37 »

Hyggelig å se at det er aktivitet!
BOlten til reimhjulet ja...hehe...den satt godt ja....er nok Ingersoll Rand som har skylden der ja :D . Den skal jo sitte fast!
Merkelig at vannpumpa var kass. Kjente på den når vi hadde den av...var ingen slakk i lager da! Radiatoren byttet vi...den som satt i gikk i oppløsning når vi skrudde den av. Fikk ikke tak i en som var 100%, og satte i en som var sånn nokenlunde....Lekker den, eller kjøler den dårlig?
Treffes som regel på 930 82 756
1984/89 Toyota LandCruiser HJ61 SPOA
2001 Toytota LandCruiser 100 AT35 Solgt
85 Toyota LandCruiser HJ60 Solgt
87 Toyota LandCruiser HJ60 Solgt
81 Toyota LandCruiser BJ42 Solgt
82 Toyota Hilux MK1 Solgt
Brukeravatar
4Springar
Kontakt:

Innlegg av 4Springar »

Er da litt aktivitet i allefall...Bare service-jobber, kommer meg aldri over på fabbe-stadiet med sliders, bakfangere, rack, blablabla...Service er kjedelig, men det må til...
I dag skal servoen på begge få ny olje, fant bare tranny-atf fra statoil, regner med det er ok.
Likner på flaska jeg brukte tidligere.
Sjakkelforingene på Gjæver skal også skiftes, om jeg får tid. skal vel være en rett fram jobb. (?)

Den radiatoren ja, den er litt i fra hverandre, lekker litt her og der... :lol:
Vet ikke helt hva jeg skal gjøre, har lyst å pleie den 70'n litt, men søster vil selge og kjøpe seg lc 90!
Hun vil helst ha en kort en!!! Etter å ha prøvekjørt en 05mod ble ho forelska... Vet ikke hva jeg skal si, anna en at det er tull å selge 70n, ho finner jo ikke en kort 90 sånn med en gang! dammit...
Brukeravatar
Eivind37
Ble med: tir jun 15, 2004 8:19 pm
Lokasjon: Mandal

Innlegg av Eivind37 »

Hehe...ja ...kjøp den du vel...go bil det der tror jeg. Ikke mye som skal til for å få den i bra stand tror jeg... :)
Treffes som regel på 930 82 756
1984/89 Toyota LandCruiser HJ61 SPOA
2001 Toytota LandCruiser 100 AT35 Solgt
85 Toyota LandCruiser HJ60 Solgt
87 Toyota LandCruiser HJ60 Solgt
81 Toyota LandCruiser BJ42 Solgt
82 Toyota Hilux MK1 Solgt
Brukeravatar
4Springar
Kontakt:

Innlegg av 4Springar »

jeg har ikke cash vettu... har stelt og stusla litt med den, så er jo en knallbil!
Når ble den jo ikke så stygg lengere heller, med hvite bling felger! ohoi...
Brukeravatar
per_martin
Ble med: fre mar 25, 2005 2:15 pm
Lokasjon: Harstad

Innlegg av per_martin »

Ikke selg 70en! Har liggende en radiator som det er to ørsmå hull i øverst oppe, -går sikkert å fikse! Kratis!
mvh Per Martin

LJ73 (KZJ95AT38, HJ45 Troopie, LJ70, BJ75)
Motorgarasjen
Ble med: tir aug 02, 2005 9:04 am
Lokasjon: Åsenfjord

Innlegg av Motorgarasjen »

4Springar skrev:Vet ikke helt hva jeg skal gjøre, har lyst å pleie den 70'n litt, men søster vil selge og kjøpe seg lc 90!
Hun vil helst ha en kort en!!! Etter å ha prøvekjørt en 05mod ble ho forelska... Vet ikke hva jeg skal si, anna en at det er tull å selge 70n, ho finner jo ikke en kort 90 sånn med en gang! dammit...
Her er kort 90. :D

http://www.finn.no/finn/car/object?finnkode=19715131

Har ligget for salg en stund.
Brukeravatar
4Springar
Kontakt:

Innlegg av 4Springar »

Per Martin skrev:Ikke selg 70en! Har liggende en radiator som det er to ørsmå hull i øverst oppe, -går sikkert å fikse! Kratis!
Heisann, det ble ordning før jeg så dette... Takk som byr PM!
Søster har solgt bilen i kveld...FAEN!
Ble jo gla i lille jævelen, når den ble strøken og drypp-fri...
Smurt opp alt, skifta alle oljer osv så neste eier skal få kose seg.
Har stella med den hele dagen, og gårdagen... så hentes den i morra...makan!
Motorgarasjen skrev: Her er kort 90. :D
http://www.finn.no/finn/car/object?finnkode=19715131
Har ligget for salg en stund.
har vist hun den ja... Men ho vil ikke ha bakseter...hmz...

"det e jo så mange av de korte pajeroan rundt om, kan eg ikkje bare kjøpe en sånn?" sir ho.
"...NEI, satan no må du høre på bror din elså bli du billaus!" sir eg. Toyota blir det...

Har da fått stelt litt med det svarte fåret også...
Grep an sjakklene forran, enkelt å skifte foringer.
Men ser ut til at gravrusta har tatt fatt på sjaklene, så her har det bare vært smurt jæ... skjelden! se bilde.

Jeg har sikkert pumpa på der en eller to ganger i måneden, men har jo lagt merke til at fettet ikke spres og kommer ut på begge sider. Pumpa i rett før jeg demonterte, for å se hvordan det spres. Dårlige greier dette, fettet spres ikke.
Så testa å pumpa i sjakkelen uten foringer på, og riktig, det kommer bare i det ene smørehullet.
dvs, den smører bare i det ytterste. Er nok så staka opp med dritt i det innerste, klarte ikke få rensa det åpent igjen.
Så det ble manuell innsmøring av fett og montering.
Må allikavel av seinere med sjaklene og få rensa fettbanene skikkelig, så den smører jevnt.
Viktig å TØRKE AV nippelen når en pumper inn fett...

Den ble bra mye tightere langs veien, tilnermet NULL sporing!

Veldig greit med flaskejekken der, for å finjustere fjæra, da er det bare å smukke inn og ut sjakkelen.
Bilde

Her vises det hvor dårlig spredning det var i de gamle foringene.
Nytt fett på høyre side, grus på midten og tomt på venstresiden.
Foringen var slitt ca 1mm alle veier.
Bilde

Her ser en hvor mye foringene har filt ut av selve sjakkelplata, ettersom det ikke har vært ferskt fett der.
Kunne måle det til ca 0.5mm på det værste, får tåle det...
Bilde

Skal heller ta meg bryet med å demontere sjaklene etter bading og denslags, så får en smurt opp skikkelig.
Er jo etter en fuktig tur med sand og dritt at foringene virkelig slites, med sandkorn i mellom.
Skal borre opp bolter til DC-sjaklene jeg skal ha bak, så de også blir smørbare. jo lengere sjakkelen er, desto viktigere er det nok at alt er tight og fint.
Brukeravatar
4Springar
Kontakt:

Innlegg av 4Springar »

Ble ikke salg allikavel, heldigvis! så PerM, er mulig jeg henter den radiatoren og ser om jeg kan fikse...
Er noen finner som er løs på den som er montert i dag.
Du vet ikke av en tankmåler her oppe også?
Brukeravatar
per_martin
Ble med: fre mar 25, 2005 2:15 pm
Lokasjon: Harstad

Innlegg av per_martin »

Mulig Øystein har en. (Han jeg lånta bakdøra av). Bare å si fra når du er i Tromsø!
mvh Per Martin

LJ73 (KZJ95AT38, HJ45 Troopie, LJ70, BJ75)
Brukeravatar
4Springar
Kontakt:

Innlegg av 4Springar »

Har kommet til Tromsø no, ringe på i morra. Blir noen dager.
vegsir
Ble med: lør okt 04, 2008 4:11 pm
Lokasjon: Ærendal

Innlegg av vegsir »

fant noe som kanskje kunne interesere deg :wink:

http://cgi.ebay.com.au/LANDCRUISER-PART ... 439cac3edd
HJ60: ''BESTEMOR'' 37'' ARB,++ SOLGT:(
Hilux mk3 37'' AsfaltTtrøkk
vegsir: ''Bruker sin TLC på en måte som imponerer noen og gir kuldegysninger til andre.''
Brukeravatar
4Springar
Kontakt:

Innlegg av 4Springar »

vegsir skrev:fant noe som kanskje kunne interesere deg :wink:
Har han der som seller på min ebay, så holder meg oppdatert. Har flere ganger vært på tur til å bestille, men så er det alltid noe annet jeg kan tenke meg...
Er rett å slett usikker på hvordan det blir på en sort/mørk bil, og om det blir mer upraktisk om vinteren..
Tar den unna fluer er jeg storfornøyd.
Brukeravatar
Dag Einar
Ble med: tor mai 13, 2004 11:05 pm
Lokasjon: Råde i Østfold
Kontakt:

Innlegg av Dag Einar »

Den jekken du komenterer litt lenger opp her Pål er jammen lik som den jeg hadde i Hiluxen min, og jammen er den ikke lik i min 2001 Land Cruiser 90.
Bra patent, er det ikke noe vits i å forandre på.
Dag Einar 900 63 808
HDJ 100 07/2006
Yaris Verso Artic Trucks 2004
Toyota IQ 1.4 diesel 115hk 2010
Fordson Dexta 1960
Farmall Cub 1953
Yamaha QT 1982

Elsker tur i skog og mark, bare det skjer med en Land Cruiser.
Svar

Tilbake til «Garasje»