Min bj40 plan - trenger hjelp

Redaktører: Snekker_Andersen,baa,lj73jon

grungern
Ble med: fre mar 26, 2010 4:31 pm

Min bj40 plan - trenger hjelp

Innlegg av grungern »

Heisann! :D

Jeg er I Indonesia på utvekslingsopphold! Og her nede har jeg blitt forelsket i en bil, Land Cruiser 40 serien! Det startet da en Indonesisk venn skulle plukke meg, og da jeg så bilen han kjørte fikk jeg hakaslepp! Den kuleste, mest maskuline og heftigste stykke bil jeg hadde sett!! Skikkelig India Jones følelse på det, bare med nye kule store dekk og felger! Indonesia er gull for denne type biler, det finnes mange skikkelig flotte Fj40 er som kjører rundt her!

Så det har seg rett og slett slik at jeg vil ha en! Men, jeg kan ikke å mekke, og det kan ikke være for dyrt! Derfor har jeg kommet opp med en plan som jeg lurte på om dere ekspertene kunne se på om lar seg gjennomføre

1. Finne en BJ 40 i Sverige, Finland, Danmark, eller lignende.
2. Må være 30år eller eldre, slik at den går som veteran! Ellers har jeg ikke råd pga skatt.
3. Kjøpe den i utlandet, helst en med minimalt med rust, og så ta den inn på verksted eller lignende og få sett over, fikset, lakkert, og satt på noe skikkelig kule dekk samt stereo.
4. Ta den inn i Norge og nyte den kuleste bilen jeg vet om!
Kan dette la seg gjøre? Tenkte meg kanskje en i prisklassen 3000 til 6000 euro, og så få på dekk osv. Hva tror dere det koster for en full lakkjobb til blå eller rød metallic lakk i sverige/finland?
Jeg håper sånn at dette går for jeg sikler hver gang jeg ser en av disse heftige bilene rulle forbi meg her jeg suser rundt på Scooter i Yogyakarta :D Takker for alle svar
grungern

Re: Min bj40 plan - trenger hjelp

Innlegg av grungern »

Må forøvrig spørre om dette også: Er det håpløst å ville ha en slik bil uten å være mekaniker eller lignende? :(
Brukeravatar
Dag Einar
Ble med: tor mai 13, 2004 11:05 pm
Lokasjon: Råde i Østfold
Kontakt:

Innlegg av Dag Einar »

Ikke noe problem dette.
Gå til www.nettiauto.fi og let ettter Land Cruiser.
Oppe til høyre på siden står det "in english" litt lettere.
Lykke til.
Dag Einar 900 63 808
HDJ 100 07/2006
Yaris Verso Artic Trucks 2004
Toyota IQ 1.4 diesel 115hk 2010
Fordson Dexta 1960
Farmall Cub 1953
Yamaha QT 1982

Elsker tur i skog og mark, bare det skjer med en Land Cruiser.
Brukeravatar
Ole Kristian
Ble med: tir nov 01, 2005 8:21 pm
Lokasjon: Nord Odal
Kontakt:

Innlegg av Ole Kristian »

Herlig å lese om en som virkelig har "sett lyset" på den måten der. Det blir jammen noe religiøst over hele greia! :P

Ole Kr. hadde i gamle dager: Mazda B2600
Ole Kr. hadde for lenge siden: Jeep Cherokee
Ole Kr. hadde nylig: '98 Hilux
Ole Kr. har nå: '82 Hilux og '80 HJ45 pickup.

Menn uten pickup - er direkte stygt!
Brukeravatar
Eivind37
Ble med: tir jun 15, 2004 8:19 pm
Lokasjon: Mandal

Innlegg av Eivind37 »

Joda...jeg tror de fleste her kan forstå din "forelskelse" :mrgreen: . Generelt sett verden over begynner 40 serien å bli realtivt dyr, og har til dels oppnådd en viss kult status. De som er høyest verdsatt er 80-84 modellene som heter BJ42. De har en litt mer moderne (!) lest...med tanken under bilen og skivebremser foran, samt 3B dieselmotor.. Bruk litt tid og les litt på 40 forumet...da får du en grei oversikt.

Generelt sett så bør du ha litt mekanisk bakgrunn, eller interesse når du skaffer deg en bil som er veteran. Den er over 30 år gammel....og man kan ikke forvente at det er helt vedlikeholdsfritt...selv om det er en Toyota!

Lykke til med et fornuftig valg!!
Treffes som regel på 930 82 756
1984/89 Toyota LandCruiser HJ61 SPOA
2001 Toytota LandCruiser 100 AT35 Solgt
85 Toyota LandCruiser HJ60 Solgt
87 Toyota LandCruiser HJ60 Solgt
81 Toyota LandCruiser BJ42 Solgt
82 Toyota Hilux MK1 Solgt
Brukeravatar
Bjerke
Ble med: man jul 03, 2006 8:11 pm
Lokasjon: Oslo

Innlegg av Bjerke »

Dette bør abslutt være mulig men man må være på utkikk å ha litt is i magen. Heller ikke noe problem å få hjelp til å vedlikeholde en sånn bil hos en entusiat mot et lite honorar kanksje. Også tror jeg jeg snakker for alle når jeg sier legg ut bilder av LCene dus er der nede :mrgreen:
xHJ60 xHDJ80 xLC90AT
x2007 Tundra 4,7LtrD-cab Limited Edition.
xRN46 xLc120 xLc150
Brukeravatar
Eivind37

Innlegg av Eivind37 »

Ja jøss...bilder er fint!
grungern

Innlegg av grungern »

Hei og takk for svarene! :D
En ting til; hvis jeg får på store nye dekk og felger, lakkerer og tar div reperasjoner i utlandet, og så kommer til Norge, vil ikke kontrollørene da rynke på nesten over at jeg fikk en så stilig bil for så lite penger? ;)
Legger ved et bilde jeg tok for en stund siden av kompisen min sin bil! Kan være på utgikk etter flere

Btw: hvilke ting MÅ være på stell med bilen for at det ikke skal bli kjempedyrt å fikse?
F.eks ihjelrustet understell er vel no good?
Vedlagte filer
111_0476.JPG
111_0476.JPG (94.27 KiB) Vist 7320 ganger
Brukeravatar
per_martin
Ble med: fre mar 25, 2005 2:15 pm
Lokasjon: Harstad

Innlegg av per_martin »

Moms må betales og det kan jo utgjøre litt. Ellers er det ikke mye avgifter uansett hvor fin den er så lenge den er veteran. Importkalkulator: http://www.toll.no/templates_TAD/Change ... ntid=66276
Er jo folk på forumet her som har hatt gode erfaringer med oppussing av bil i Polen. Rimelig og bra!

Flott bilde! Stillig med 70 Heavy Duty blinklys!
mvh Per Martin

LJ73 (KZJ95AT38, HJ45 Troopie, LJ70, BJ75)
grungern

Innlegg av grungern »

Der sier du noe altså!! Godt tips! Sjekket ut polcars tråden og han som hadde testet det! Virket veldig ålreigt om man har litt tid! :)

Men, noe jeg lurer på! Går det ann å kjøpe Land Cruisern, og så kjøre den til Norge. Ha den her en stund uten å bruke den, så sende den til polen, fikse den der, få den hjem igjen, og så registrere den?

Når er det jeg må betale diverse utgifter til staten? På grensa? Ved BT? :?: :)
Brukeravatar
Dag Einar
Kontakt:

Innlegg av Dag Einar »

Jeg har gjort dette et par ganger.
En gang fra Danmark og en gang fra Finland.

Veldig viktig er at du får tollpapirene i orden. Da jeg var i Finland å handlet bil, forsto ikke tolleren hvorfor jeg skulle ha eksport papirer, jeg skulle jeg bare til Norge. Han tenkte vel ikke på at vi ikke er med i EU.
Når du da kommer til den norske grensen, må du inn der enten å fortolle den på stedet, eller få transitt papirer slik at du kan tolle den inn på ditt lokale tollkontor.
På tollkontoret skal du betale moms på kjøpesummen.
Så skal det betales en engangsavgift, husker ikke i farten, men mener den er ca 4500,- kr +/-
Dag Einar 900 63 808
HDJ 100 07/2006
Fordson Dexta 1960
Farmall Cub 1953
Yamaha QT 1982

grungern

Innlegg av grungern »

Takk for oppklaringen :)

Tenker jo helst å finne en bil med ikke mye rust, som går bra osv. Og utover dette vil jeg gjerne lakkere den, trekke om inni, nye kule dekk + felger, og andre detaljer. I den sammenheng har jeg lest om folk som har gjort dette i polen. Blandt annet et annet sted her på forumet om polcars.

Noen tanker om følgende steder?
http://www.polcars.dk
http://www.polenrep.dk
http://www.nordicconsult.eu

Finnes det flere steder? Andre land?

Virker jo veldig billig (i forhold til norge altså, fortsatt mye penger for meg :P )! f.eks ca 15 000 for fult skinninteriør, og jeg kan godt klare meg med fake skinn :P Lakkering ca 15 000 også! Når man titter rundt på sidene deres er det mye annet som frister også.
Brukeravatar
willys overland
Ble med: fre jul 01, 2005 3:11 pm
Lokasjon: Jessheim

Innlegg av willys overland »

Dersom du importerer bilen som veteranbil på 30 års regelen så må bilen holdes helt i original stand. Du har da ikke anledning til å "hotte" opp bilen på noen måte. Veteranforsikring vil også ha max kjørelengde i året på 4-5000 km. Selv om neppe det er aktuelt i ditt tilfelle så er heller ikke kjøretøyet lovlig å bruke i næring.
Mvh
Jon Henning

VDJ 200 2009
Ex.HDJ 100 2001 jubileum
Ex. HJ60 1985.
tlf: 91728953 / epost: jonhenning@mobilpost.no
Brukeravatar
Dag Einar
Kontakt:

Innlegg av Dag Einar »

willys overland skrev:Selv om neppe det er aktuelt i ditt tilfelle så er heller ikke kjøretøyet lovlig å bruke i næring.
:( :( :(
Dag Einar 900 63 808
HDJ 100 07/2006
Fordson Dexta 1960
Farmall Cub 1953
Yamaha QT 1982

grungern

Innlegg av grungern »

willys overland skrev:Dersom du importerer bilen som veteranbil på 30 års regelen så må bilen holdes helt i original stand. Du har da ikke anledning til å "hotte" opp bilen på noen måte. Veteranforsikring vil også ha max kjørelengde i året på 4-5000 km. Selv om neppe det er aktuelt i ditt tilfelle så er heller ikke kjøretøyet lovlig å bruke i næring.
Men jeg kan vel ha vanlige forsikringer og ikke veteranforsikring selv om bilen er importert som veteran?

Men jeg trodde det var noe i den duren at om man kunne ha hatt de samme mulighetene da bilen kom ut så er det greit? Var vel mulighet for et utvalg av dekk og felger for 30 år siden også? Metallica lakk da?

Greit nok om jeg ikke kan fikse så mye som planlagt, men metallic lakk og nye dekk kan da vel ikke være feil? Og om man da ikke trekker om inni til andre farger og look osv så må det vel gå ann å shine opp interiøret i "original" stil? :shock:
Brukeravatar
marting
Ble med: ons okt 18, 2006 12:41 pm
Lokasjon: Ringerike

Innlegg av marting »

mja... er vel sånn ja.. Har ikke noe å si for import at bilen er bygget om... man kan jo kjøpe en "ny" mustang "ellinor" fra statene, men den er fortsatt en bil som er førstegangsregistrert i fks 1969.....

Forsikringer og slikt derimot... da skal det være orginalt alt mulig... så det er vel bare å gå for normal forsikring..

Stemmer ikke dette da? :?:
Martin, Ringerike. Heil Halling halv tulling! (eller var det motsatt?)
grungern

Innlegg av grungern »

Her er litt flere bilder, så enda en land cruiser i dag og hadde med kameraet :)
Håper noen vet om dekk "ala" de på bildet her er lov å ha på en land cruiser som skal gå som veteran når jeg importerer? Eller blir dette for "moderne" ? :? :D I tilegg hadde litt heving vært stas
Vedlagte filer
111_0502.JPG
111_0502.JPG (145.25 KiB) Vist 7157 ganger
111_0503.JPG
111_0503.JPG (138.67 KiB) Vist 7157 ganger
111_0505.JPG
111_0505.JPG (130.7 KiB) Vist 7157 ganger
Jarle
Ble med: fre mai 14, 2004 2:02 pm
Lokasjon: Os

Innlegg av Jarle »

Hvor i Indonesia er det du befinner deg, Grungern?
Er selv på Bali på ferie denne uke, og må si jeg er iimponert over antallet veldig fine 40'er her.
På en dagstur rundt på søndre del av øya her må jeg ha sett minst 30 FJ/BJ40. Alle i meget fin stand.
Ifølge sjåføren her skulle det koste rundt 50 millioner rupier med en 40 i bra stand. (ca 35.000,- kroner)
Synd det er så langt hjem, og at de har rattet på feil side :cry:
Jarle
grungern

Innlegg av grungern »

Hei! Jeg holder til midt på Java, i byen Yogyakarta! Helt enig i det du sier, masse flott 40'er her! :D Samme intrykket jeg har fått av prisen! Men enkelte har nevnt biler i god stand så billig som 40-20 millioner! Sykt! Det er jo ca 30-17 tusen kr! En venn av meg har den grønne fj40 som er avbildet litt oppi her og den ga han ca 50 mill for! Har satt i en del av interiørdetaljene fra 83 modell bj42, veldig kult!

Noen som vet noe mer om dette?
willys overland skrev:Dersom du importerer bilen som veteranbil på 30 års regelen så må bilen holdes helt i original stand. Du har da ikke anledning til å "hotte" opp bilen på noen måte. Veteranforsikring vil også ha max kjørelengde i året på 4-5000 km. Selv om neppe det er aktuelt i ditt tilfelle så er heller ikke kjøretøyet lovlig å bruke i næring.
Hva mener han med helt original stand? :?
Brukeravatar
Eivind37

Innlegg av Eivind37 »

Riktig som Willys Overland skriver. Ved veteranbilimport skal bilen være original, eller tilnærmet lik original. "TIlnærmet lik" er brukt som uttrykk i forarbeidene til forskrift vedrørende deler som er byttet ut, som ikke er å få tak i nytt eller brukt.

Det heter seg også at bilen kun skal brukes ved spesielle anledninger, og ikke være til hinder for annen trafikk.
"Spesielle anledninger" er det så vidt jeg vet ikke presisert...så hvis man er livsnyter...så er jo hver dag en fest :) .

Hinder for annen trafikk er myntet på de urgamle bilene fra rundt 1900.

Men den røde 40`n er nok ikke kost for BT tro jeg..d.er blir det nok "nei" er jeg redd...
Svar

Tilbake til «Generelt 4x»